Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Smoeke

Smoeke

15-06-2009 om 13:39

Wonen bij oma

Mijn moeder is pas weduwe en nou heeft ze al een paar keer vervelende dingen meegemaakt met telefoontjes en vreemde kerels aan de deur en zo. Niks ergs, maar ze is al geen held en nou durft ze eigenlijk niet meer goed snachts alleen te zijn.
Nou wil mijn kind wel bij d'r gaan wonen want die kan thuis toch al niet goed met vader door een deur.
Mijn moeder ziet dat wel zitten maar die is nou bang dat de belasting dan moeilijk gaat doen als ze iemand 'op kamers' heeft.
Maar ja, voor mijn moeder is het fijn en voor m'n dochter is het fijn. En het geeft wel rust thuis ook.Maar ik heb geen idee of dat de belasting dan denkt dat m'n moeder huurinkomsten heeft. Ze heeft AOW en een klein weduwenpensioentje. We hebben er trouwens nog niet afspraken over gemaakt hoe we dat gaan doen met kost en inwoning en zo. Want m'n dochter krijgt nou een thuiswonende beurs en wij betalen eigenlijk alles voor d'r. En m'n moeder woont in dezelfde gemeente. Geen idee of dat je die beurs dan kunt/moet veranderen. Ze doet mbo.

Mijn moeder heeft d'r hele leven al schrik van de belasting. En ik denk dat ik dat van haar over heb gekregen. Als het over belasting of gemeente of verzekeringen gaat ben ik altijd bang dat ik genaaid word
Dus ik zie het plan wel zitten maar als er maar geen addertjes onder het gras zitten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Huursubsidie

als je dochter bij oma gaat wonen kan dat invloed hebben op eventuele huursubsidie.
dochter kan wel een uitwonende beurs aanvragen als zij bij oma gaat wonen.

Smoeke

Smoeke

15-06-2009 om 16:18

Eigen huis

oma heeft eigen huis dus huursubsidie is het probleem niet.maar geen idee of de belastingdienst nog rare sprongen gaat maken?
En uitwonende beurs, mag dat dan wel. ik bedoel het is niet de studiestad van dochter maar gewoon dezelfde gemeente.
Wij zijn echte 'schijters' als het over instanties en autoriteiten gaat.

Jaymza

Jaymza

15-06-2009 om 21:16

Opgezocht

Van de belastingsite:
U hoeft de huurinkomsten niet aan te geven als u voldoet aan de volgende voorwaarden:
– Het huurbedrag dat u in 2008 hebt ontvangen, was niet hoger dan € 4.065. Het gaat om de huur inclusief een eventuelevergoeding voor gebruik van meubilair, energie en dergelijke.
– Het gedeelte dat u verhuurde, was geen zelfstandige woning.
– U en de huurder stonden tijdens de hele huurperiode ingeschreven
bij de gemeente op het adres van uw hoofdverblijf.
– De verhuur was niet van korte duur.
– Het gedeelte dat u verhuurde was onderdeel van uw woning.

Je moeder kan dus belastingvrij een eventuele vergoeding ontvangen. En niemand die haar verbied haar kleinkind gratis te laten inwonen als ze dat zou willen. Jouw kind woont niet bij de ouders, is dus uitwonend en krijgt een hogere studiebeurs.

Er is geen enkele reden om het niet te doen. En op AOW en pensioen kunnen ze ook niet korten hiervoor.

Jaymza

cqcq

cqcq

16-06-2009 om 13:23

Pas op...

Dit kan wel degelijk invloed hebben op de AOW. Voor een alleenstaande is de AOW 70 % van het minimum loon. Als je samenwoont is je AOW 50 % van het minimum loon.

Dus als je het doet moet je het juist goed regelen. Dus wèl een huurcontract, duidelijk afzonderlijke huishoudens e.d. Anders kan de SVB het als samenwonen aanmerken.

http://www.svb.nl/int/nl/aow/samenwonen_scheiden/trouwen_en_samenwonen/index.jsp

Smoeke

Smoeke

16-06-2009 om 19:04

Ingewikkeld

Nou, dat is dus weer precies zoiets waar wij dan bang voor zijn. Ga je met alle goede bedoelingen mantelzorgen en dan blijkt dat oma in zou moeten leveren.
Ik had al bedacht dat de rioolzuiveringsdinges ook omhoog gaat want dan is het een woonruimte bewoond door meer dan 1 persoon. maar dat is zo duur niet. maar gekort worden op de aow is een ander verhaal.

Dus als ze een soort huurcontract opstellen en m'n dochter eet niet bij oma mee dan zou het weer wel kunnen.
maar als ze gewoon bij d'r oma gaat wonen kan het niet.

Ik word hier zo moe van dan denk ik: laar maar zitten maar ja, dat kan ik nou moeilijk doen.

(mijn oma durfde ook niet meer alleen nadat mijn opa dood was. Maar ja, die had tien kinderen die om beurten bij haar gingen slapen. Ik ben maar alleen,en het was zo'n mooi plan als mijn dochter dat zou doen. Die vind het wel stoer)

Hoe kun je dan bewijzen dat je gescheiden huishouden hebt? Want m'n dochter zet haar tandenborstel natuurlijk naast die van oma want er is maar één badkamer in huis.

Terpi

Terpi

16-06-2009 om 20:32

Navragen

Waarom deze vraag niet stellen op de plek waar ze het meest onderbouwd en het meest up to date antwoord weten... bij het belastingkantoor en de uitkeringsinstantie? En als je zorgen hebt over dat er dan al zaken bekend zijn die je nog niet wil benoemen maak je er een fictieve situatie van of noem je de namen niet.
Groet Terpi

Ellen Wouters

Ellen Wouters

17-06-2009 om 10:27

Duidelijkheid

Volgens mij zijn er twee opties die allebei kunnen, als je maar duidelijke keuzes maakt.

Of je dochter gaat 'gewoon' bij oma wonen, ze hebben een gezamenlijke huishouding en worden ook zo behandeld.

Of ze wordt huurster bij je oma, met een huurcontract en alles erbij, en oma geldt dan niet als samenwonend.

Ik denk dat de meeste problemen ontstaan als de situatie ergens daartussenin gaat hangen, dus wel een uitwonendenbeurs aanvragen maar niet inschrijven in de GBA, dat soort zaken.

Smoeke

Smoeke

18-06-2009 om 08:13

Schrik

Ik kom er nu pas achter hoe diep die angst zit voor instanties. Ik heb grote schrik dat ik dan iets over het hoofd zie. Dat de uitwonende beurs terugbetaald moet worden of dat mijn moeder toch gekort wordt op d'r aowtje. Zo'n diep wantrouwen. Sta er zelf van te kijken.

Maar ja, het moet dan toch huren worden, want mijn moeder korten op haar inkomen kan niet. maar dan, stel dat je een hele lage huur doet want daar is het niet om begonnen. Die huur is alleen maar om het officieel te maken. Zegt de belasting dan niet dat die kamer veel meer waard is en wordt ze dan niet hoger aangeslagen?

(misschien moet ik uitleggen: mijn vader was vroeger touringcarchauffeur en heeft ooit een aanslag gekregen van duizenden guldens voor fooi die hij niet opgegeven zou hebben, ook van een aantal jaren eerder nog. Ze konden niet bewijzen dat mijn vader zo veel gekregen zo hebben en mijn vader kon niet bewijzen wat hij wél had gehad. ze hebben gewoon moeten betalen en dat was een traumatisch gebeuren want wij hadden het best arm toen.Er speelt nog meer mee maar dat was echt een van die dingen die maken dat ik instanties niet vertoruw)

mirreke

mirreke

18-06-2009 om 20:38

Nou, logeren....

Nee hoor, ik zou het officieel doen. Je kunt straffeloos zoals Jaymza schrijft tot een bepaald maximum huur vragen. Stel een huurcontract op, ga onder dat maximum zitten, wel een beetje reëel ivm met gas en licht en zo. Laat je dochter zich netjes inschrijven bij de gemeente, en uitschrijven bij jou. Ze kan een beurs voor uitwonenden aanvragen.
Als ik je moeder was zou ik (of jij voor haar, of je man voor jullie) de belastingtelefoon bellen en de situatie uitleggen. Geef aan dat je dochter bij oma op kamers gaat wonen, geeft aan welke huur oma denkt te vragen, en vraag of er nog meer gevolgen zijn voor de AOW. Ik denk het niet hoor.
Idd, afvalstoffen heffing en volgens mij ook waterschapsbelasting gaat omhoog, maar dat wordt dan afgedekt door die huur.
Maar voordat je dit wil gaan ondernemen, vraag je wel af of dit op de lange duur gaat werken. Want oma moet dochter niet als gezelschap gaan zien, dochter moet wel haar eigen vrijheid hebben om haar leven te leven zoals zij het wil.
Dus ga ook overleggen, hoe ziet oma het en hoe ziet dochter het. Gaat dat met elkaar klikken? Dat lijkt me ook belangrijk. Stel dat jullie het doorzetten, en dochter en oma hebben allebei andere verwachtingen... wat dan.
En denk er ook aan dat situaties kunnen veranderen. Dochter kan bv. heel veel thuis zijn en rustige hobbies hebben, dat kan zomaar omslaan in een uithuizig meisje met harde muziek op haar kamer, of een vriendje. Wat zijn de regels dan?
Zoiets lijkt mij in potentie nog veel lastiger dan die vervelende overheid met zijn regeltjes...

Ik

Inschrijving gba.

Volgens mij (en ik zit in de business) heeft het te maken met wel/niet inschrijven in de GBA. Dochter zal zich moeten laten inschrijven op oma's adres, omdat zij daar de meeste nachtrust geniet. Dit zal invloed hebben op haar eigen studiefinanciering, maar (volgens mij, maar ik werk niet bij de SV ook op het AOW van oma.

Geen aow korting

Oma moet met dochter een hospitacontract sluiten. Zie hier http://www.vrom.nl/pagina.html?id=6962#a101 voor meer info. Dochter krijgt recht op uitwonende toeslag op het moment dat zij op een ander adres staat ingeschreven als het adres van haar ouders. Ze hoeft daarvoor niet per se huur te betalen.
Bij AOW mag je straffeloos bijverdienen. Dus als oma huur rekent, dan levert dat niet meteen een AOW nadeel op. Er bestaat wel een aanpassing bij AOW als je samen met iemand een huishouden deelt. Dan heb je een zg aow partner en dat kan inderdaad ook een kleinkind zijn. Dat levert overigens geen korting op, maar een toeslag! (partnertoeslag, afhankelijk van de inkomsten van die partner).
Dit heeft natuurlijk wel invloed op andere toeslagen als voor huur en ziektekostenverzekering. Wat dochter bijverdient zal hierbij van invloed kunnen zijn.
Maar er zijn geen gigantische beren op de weg. Behalve dan dat dochter zich inderdaad in moet schrijven daar waar ze woont (is meer dan de helft van het jaar slaapt). Doet ze dat niet, dan pleegt ze fraude en kan ze het recht op haar stufi verliezen.
Groet,
Miriam Lavell

Smoeke

Smoeke

24-06-2009 om 20:33

Dus...

Dochter gaat bij oma wonen, we geven dat in de gemeentelijke basisadministratie. We stellen een huurcontract op. Op de site van de AOW-uitkerende instantie lees ik dat het niet om een vriendenprijsje mag gaan en je moet ook bewijzen dat het een ecomnomische relatie is door een huurcontract en bewijs van huurbetaling (bankafschrift).
Maar het is ons niet om dat huren te doen. Dus komt het erop neer dat dochter wel aantoonbaar huur moet betalen via de bank en dat m'n moeder dat dan bijvoorbeeld weer onder de tafel terug schuift naar m'n dochter?
En die huur hoeft ze niet op te geven aan de belasting als het onder de 4000 zoveel blijft.
Ik heb gelezen dat je de huurprijs kunt berekenen met een puntenstelsel voor kamers. Ga ik dat meer eens uitpluizen.
Maar we moeten dan blijkbaar dat huurgeld wel gaan rondpompen? Wat een gedoe.
Partnertoeslag weet ik ook niet hoor. Da's toch als je zelf al AOW hebt en je partner nog niet? Maar ja, dochter heeft toch alleen maar stufi (en daar moet nog veel geld bij) en ze verdiend 100 euro met krantjes in de maand...Hoezo zou mijn moeder dan meer krijgen? Pfff...

Voor de aow maakt het niet uit

Smoeke:"Op de site van de AOW-uitkerende instantie lees ik dat het niet om een vriendenprijsje mag gaan en je moet ook bewijzen dat het een ecomnomische relatie is door een huurcontract en bewijs van huurbetaling (bankafschrift). "
Heb je daar een link van. Ik kan dat niet vinden.
Voor de AOW maakt bijverdienen niks uit. Zelfs de Koningin krijgt AOW.
Voor de AOW mag oma huur vangen zonder dat dat gekort wordt. Ze mag ook samenwonen met haar kleindochter zonder huurcontract en kan dat (onder omstandigheden) zelfs betekenen dat ze meer AOW krijgt (partnertoeslag).
Voor de belasting en zorgtoeslag en huurtoeslag gelden andere regels. Maar omdat jouw dochter (bijna) niks verdient, zal dat ook geen probleem zijn.
Ik denk dat je dochter gewoon bij oma kan wonen zonder huur te betalen. Als je haar daar inschrijft, krijgt ze wel een uitwonenden beurs, ook als ze geen huur betaalt.
Groet,
Miriam Lavell

Smoeke

Smoeke

25-06-2009 om 19:20

Svb

Wat verstaat het svb onder samenwonen (dan krijg je maar 50% aow, behalve als je samenwoont met kleinkind ONDER 18 jaar!))
http://www.svb.nl/int/nl/aow/wonen_met_iemand_anders/samen_wonen/

en wat als je verhuurt:
http://www.svb.nl/int/nl/aow/wonen_met_iemand_anders/huurder_verhuurder/

Zoals ik het zie moeten we dus officieel huur betalen, een reëel bedrag en dan kan mijn moeder het huurgeld onder tafel weer terugschuiven...

Gewoon samenwonen

Ah dat bedoel je.
Kijk eens hier http://www.svb.nl/int/nl/aow/wonen_met_iemand_anders/meer_personen/
"Als u met meer dan twee meerderjarige personen in een huis woont, bekijken wij of u 'samen woont' of alleenstaand bent.

Voor de SVB woont u samen als u met één meerderjarige persoon (die niet uw kind is) in uw huis:

* de kosten van het huishouden deelt óf
* voor elkaar zorgt.

Wij beschouwen u dan als partners. U krijgt dan een AOW-pensioen van 50% van het netto minimumloon. Als uw partner 65 jaar of ouder is, krijgt hij of zij ook een pensioen van 50% van het netto minimumloon. Is uw partner jonger dan 65, dan krijgt u een toeslag op uw AOW-pensioen."
Kind kan dus gewoon samenwonen met oma. Afhankelijk van het inkomen van kind heeft dat gevolgen voor het inkomen van oma. Maar omdat kind niks verdient, is het waarschijnlijk dat oma niks minder AOW krijgt. De toeslag waar ze recht op heeft omdat kind niks verdient, vult die 50% gewoon weer aan.
Groet,
Miriam Lavell

Smoeke

Smoeke

25-06-2009 om 20:05

Hoewel...

Voor de SVB bent u alleenstaand als u:
* met GEEN ENKELE meerderjarige huisgenoot de kosten van het huishouden deelt of voor elkaar zorgt. *

met meer dan één meerderjarige huisgenoot de kosten van het huishouden deelt of voor elkaar zorgt.
U krijgt dan een AOW-pensioen voor alleenstaanden. Dit is 70% van het netto minimumloon.

http://www.svb.nl/int/nl/aow/wonen_met_iemand_anders/meer_personen/

Dat bovenste zinnetje zou betekenen dat dochter dus géén huur hoeft te betalen, zolang ze niet voor elkaar zorgen en geen gemeenschappelijke (financiéle) huishouding hebben.
Maar wat bedoelen ze dan met VOOR ELKAAR ZORGEN ?
want hier: http://www.svb.nl/int/nl/aow/wonen_met_iemand_anders/zorgrelatie/
hebben ze het erover dat de één intensief zorgt voor de ander, maar niet over zorgen voor ELKAAR...

Wie het weet mag het zeggen.

Voor elkaar

"Maar wat bedoelen ze dan met VOOR ELKAAR ZORGEN ?"
Daar is geen definitie van, maar als je het uitlegt als samenwonen zoals dat in de volksmond bekend is, dan snap je het wel. In een gewone samenwoon relatie is het gebruikelijk dat je de pot deelt (allebei verdienen) of dat eentje het meeste geld inbrengt terwijl de ander het gezamenlijke huishouden doet.
Ouders wonen op een andere manier samen met hun kinderen. De financiele verantwoordelijkheid ligt bij de ouders, de relatie eindigt niet als de kinderen niks verdienen of zich beperken tot hun eigen huishouden (kamer, was). De ouders zorgen meer voor de kinderen en het huishouden dan andersom.
Dat is de verhouding die kleindochter met oma heeft. Kleindochter verdient niet genoeg en het geld is bovendien niet bestemd voor de gezamelijkheid, maar voor haar studie en haar kleding. Kleindochter helpt wel een handje in de huishouding, maar haar tijd is vooral voor haar en haar eigen studie, niet om de gezamenlijke huishouding draaiende te houden.
Kortom: Jouw dochter kan gewoon zonder huur te betalen met oma samenwonen. Linksom of rechtsom valt ze onder de regels die maken dat oma er niet op achteruit gaat. Ze verdient te weinig (oma krijgt toeslag) en/of de verantwoordelijkheid voor het huishouden ligt vooral bij oma.
Als je het heel zeker wilt weten voordat je wat doet, dan kun je de kwestie ook nog eens voorleggen aan een sociaal raadsman. Google op Spreekuren Sociaal Raadslieden + gemeentenaam en je vindt telefoonnummers en spreekuren.
Groet,
Miriam Lavell

Smoeke

Smoeke

30-06-2009 om 08:06

Raadslieden

als ik daarop google vind ik in onze gemeente niet zo'n bureau sociale raadslieden. wel in een naburige gemeente maar ik weet niet of ik daar ook terecht kan.
En het juridisch loket moet ik ook nog proberen.
http://www.hetjl.nl/hetjl/

Ik heb nog eventjes geen tijd, moet ontzettend veel werken op het moment. maar als ik meer weet laat ik het hier wel weten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.