Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Pien

Pien

19-07-2016 om 12:57

Zelf afmelden bij DUO na behalen diploma?

Onlangs heb ik mijn diploma aan het HBO gehaald. Nu is het mij onduidelijk of ik dit zelf moet doorgeven aan Studielink of dat dit automatisch via school gebeurd. Ik dacht namelijk uit de info van Studielink op te maken dat ik dit zelf moet doen maar de telefoniste (die ik belde voor een andere vraag) zei dat de school dit doorgeeft. Dus nou weet ik het niet meer. Wie heeft ervaring.

zebra

zebra

19-07-2016 om 13:15

volgens mij

moet je dat zelf doorgeven. Dacht dat ik zoiets gehoord had tijdens de info avond, had te maken met het reisprodukt ofzo. Ik lees in elk geval mee, heb er een die na de zomer gaat studeren op de hogeschool.

Taruh

Taruh

19-07-2016 om 13:24

zelf

zelf doen, zeker het ovreisproduct want dat stopt niet automatisch a € 97 per halve maand.

Duootje

Duootje

19-07-2016 om 13:26

doe

Doe maar zelf. Beter een keer teveel dan te weinig. Mijn zoon moest door ziekte tijdelijk de studie opschorten. Hij dacht dat school dat door zou geven. Maar je moet niet denken maar doen zullen we maar zeggen. Dat leverde een fijne boete en een en ander terug betalen op. Kost weinig moeite om ze te bellen, dan weet je het zeker: nee doet school/klopt, moet u doen.

Bellen?

Ze heeft al gebeld en is 'voorgelicht' door de telefoniste dat school afmeld.
Ik zou ze argeloos nog eens bellen krijg je een ander, kijken wat die zegt.
Overigens staat op de site dat je het zelf moet doen. Kan online.

https://duo.nl/particulier/student-hbo-of-universiteit/studiefinanciering/studiefinanciering-stopzetten.jsp

Je kind dan die heeft een inlog met zijn DigiD. Doe het anders samen, er kan ook allerlei gedoe zijn. Hier was iets met de inlog van zoon die hij eerst bij een balie hier in de stad van DUO kon komen oplossen.
Een nieuwe DIGID nemen kon niet, want alles stond op zijn oude DIGID. Gedoe is hier ook niet vreemd aan. Alles is tegenwoordig een project.
Maar geef de studie gewoon als stoppend op samen met je kind.

Taruh

Taruh

19-07-2016 om 13:55

verschil

er zit een verschil.

School meldt dat je je diploma behaald hebt.
Maar dat is iets anders dan je studiefinanciering en ov reisproduct stop zetten.

Dus als je vraagt "moet ik doorgeven dat ik mijn diploma gehaald heb?" Dan is het antwoord juist dat gegeven is, dat de school dat doet.

Maar daarmee is je stufie nog niet gestopt (wellicht studeer je door) en je ov reisproduct ook niet.
Als het de bedoeling is dat die stoppen moet je dat zelf doen. Zie alle reacties hierboven.

Pien

Pien

19-07-2016 om 14:01

Nou

Ik dacht in het verleden ergens gelezen te hebben dat de school het doorgeeft maar kan het nergens terugvinden. Bellen naar school heeft weinig zin (als er al iemand is) want mijn ervaring is dat daar zelden iemand is die precies het antwoord weet. Ook het meisje dat ik bij DUO aan de lijn kreeg zette mij steeds in de wacht omdat ze alles moest gaan navragen. Echt heel vervelend dat alles zo onduidelijk is.

Pien

Pien

19-07-2016 om 14:03

Taruh

Aha, dat is een duidelijk antwoord. Jij hebt ervaring begrijp ik? Ik studeer inderdaad door. Ik heb geen recht meer op een basisbeurs maar mag nog wel drie jaar lenen en een jaar gebruik maken van het OV. Dus ik moet bij DUO invullen dat ik wijzig van studie? Dat is namelijk ook een optie.

Taruh

Taruh

19-07-2016 om 14:24

ja, maar toen geen stufie

Ik heb nog nooit bij DUO aanhoeven geven dat ik een diploma behaald heb. Dat deed de hoge school (jaren 90) en de universiteit (2007)

Wel mijn stufie toen zelf moeten stop zetten. Maar dat zijn 2 verschillende dingen zoals ik hierboven al uitlegde.

Op de website in de link die AnneJ gaf staat veel meer info:

https://duo.nl/particulier/student-hbo-of-universiteit/studeren/een-master-gaan-doen.jsp

https://duo.nl/particulier/student-hbo-of-universiteit/studeren/diploma-gehaald.jsp

Pien

Pien

19-07-2016 om 14:41

Aha

Ik had de beide links wel gelezen maar ben in verwarring gebracht door de telefoniste. Sowieso een beetje krom dat het behalen van je diploma automatisch wordt verwerkt maar dat je nog wel zelf je stufi moet stopzetten. Als je geen opleiding meer volgt heb je toch ook geen recht meer op stufi?!?
Ik denk dat ik het nu snap, dus iedereen bedankt voor het meedenken.

Taruh

Taruh

19-07-2016 om 16:12

Pien

hoe moet de opleiding weten dat jij alleen die opleiding volgt? Misschien volg je nog een andere opleiding bij een ander instituut. Of dat je verder studeert. Zij kunnen alleen aangeven dat deze opleiding met goedgevolg is afgerond.
Zij weten ook niet of je stufi ontvangt of niet. Weet DUO dan weer wel maar die mag niet zo maar aannemen dat het moet stoppen.

Pien

Pien

19-07-2016 om 18:11

Huh Taruh?

'hoe moet de opleiding weten dat jij alleen die opleiding volgt? Misschien volg je nog een andere opleiding bij een ander instituut.' Ik begrijp je opmerking niet.
Het gaat er toch over dat mijn huidige opleiding doorgeeft dat ik mijn diploma heb behaald en dat daarom mijn basisbeurs wordt omgezet naar een gift. En dan is dus bij Studielink bekend dat ik niet meer studeer en dus geen recht meer heb op stufi. Of mis ik ergens iets?

Taruh

Taruh

19-07-2016 om 18:46

hoeft niet

je kunt meerdere opleidingen tegelijk volgen.
Dus dit stuk wordt nu omgezet in gift, maar dat wil nog niet zeggen dat je niets meer wilt ontvangen.

Ik zou

Ik zou schriftelijk afmelden en bewaren. Tien jaar na behalen diploma heb ik DUO aan mijn broek die denkt dat ik 20,000 Euro schuld heb. Beweren nooit adreswijziging ontvangen te hebben of indicatie dat studie klaar was terwijl ik zeker weet dit telefonisch te hebben doorgegeven. Ik zou het dus schriftelijk doen en een kopietje bewaren!

Mariel

Elfje65

Elfje65

06-08-2016 om 19:07

Afmelden ov

In navolging op starter de volgende vraag. Volgens mij heeft zoon geen recht meer op ov. Hij heeft 4 jaar ov gehad. Na 3 jaar HBO is hij vorig jaar overgestap naar uni. Via de site denk ik dat hij geen recht er meer op heeft. 3 jaar zolang je studie normaal gesproken duurt + 1 jaar extra. Komt Duo zelf met een mail dat je je ov moet stopzetten? Wie heeft er ervaring mee. Omdat ik twijfel of hij er nog recht op heeft wil ik dit niet doen voor ik het zeker weet. Ik heb duo wel een mail gestuurd, maar misschien hebben jullie het antwoord?

Duootje

Duootje

06-08-2016 om 19:17

wat

ik eerder aangaf: zelf doen, wij konden bijna 900 euro terugbetalen omdat we ook dachten dat school Duo zou inlichten.

Elfje65

Elfje65

06-08-2016 om 20:07

Duootje

Dat wil ik wel doen, maar alleen als ik zeker weet dat hij er geen rechtop heeft.

Pien

Pien

06-08-2016 om 20:38

Elfje65

'Voor een opleiding in het HBO en/of aan de universiteit heb je recht op een studentenreisproduct tijdens de gebruikelijke studieduur van je opleiding en het 1e jaar daarna. Voor de meeste opleidingen is dit in totaal 5 jaar. Loopt je studie meer dan een jaar uit, dan moet je zelf je studentenreisproduct stopzetten.'
Ik denk dus dat hij nog een jaar recht heeft op gratis OV.

Elfje65

Elfje65

06-08-2016 om 20:56

Pien

Dat heb ik ook gevonden. Maar de gebruikelijke studieduur van uni = 3 jaar of ze tellen er nog een jaar master bij? Ik heb geen zin in een boete straks.

Specht

Specht

06-08-2016 om 21:22

Elfje

Twee jaar geleden zat het zo.
Je krijgt op de uni ov voor de duur die voor de bachelor geldt plus een jaar extra.
Ik meen overigens dat dat automatisch stopte, maar dat laatste weet ik niet zeker.
Op het moment dat een student aan zijn master begint, en dus zijn bachelor gehaald heeft,
krijgt hij weer een jaar ov.
Kijk eens op de site van duo reisprodukten en dan bij de meest gestelde vragen daar staat voor zover ik kan zien hetzelfde. Je hebt dus volgens mij langer recht op ov dan op een studiebeurs.

Elfje65

Elfje65

06-08-2016 om 21:37

Precies

Dus niet de 5 jaar. Dat staat ook op de site. Maar OOK op de site staat het verhaal van Specht. Dat maakt het zo onduidelijk. Ik ben benieuwd naar het bericht van DUO.

Specht

Specht

06-08-2016 om 21:50

Elfje

Er zit meen ik verschil tussen de duur van een beurs en van een OV.
Beurs is drie jaar voor de bachelorfase, en voor het ov vier.

Pien

Pien

06-08-2016 om 22:15

OV een jaar langer

Ik heb altijd begrepen dat je OV een jaar langer krijgt dan je basisbeurs. Dus als je een opleiding kiest die bijvoorbeeld 4 jaar duurt (3 jaar bachelor en 1 jaar master) krijg je 5 jaar gratis OV. Ook als je dit via een andere route doet zoals bijvoorbeeld 3 jaar HBO, een jaar WO bachelor en een jaar WO master. Dan krijg je toch maar 4 jaar basisbeurs en een jaar extra OV.

Elfje65

Elfje65

07-08-2016 om 10:19

Beurs

BasisBeurs heeft hij maar 3 jaar gekregen, vanwege zijn overstap naar uni na 3 jaar HBO. Dus dat ene jaar langer ov heeft hij al gehad. Die hele 5 jaar waar ze het over hebben snap ik dus niet. Ze rekenen de master niet mee volgens mij. Of zou dat fout zijn gegaan. Het was net bij de wisseling van de nieuwe regeling en daar was toen geen info over te vinden. Kreeg toen tegenstrijdige info. Ik had het idee dat ze het zelf ook niet wisten.

Elfje65

Elfje65

30-08-2016 om 19:51

Eindelijk antwoord

Nadat ik de vraag uit mijn eigen naam heb gesteld kreeg ik het antwoord na een 7 werkdagen: wij kennen u niet dus krijgt u geen antwoord. Toen heb ik mijn zoons bsn-nummer gebruikt en kreeg een standaard mail "binnen 7 werkdagen krijgt u antwoord". Nu 14 werkdagen verder en zoonlief maar laten bellen, want tja de lessen beginnen volgende week. Antwoord: volgens duo stopt zijn prestatiebeurs in oktober 2016 en heeft hij nog 1 jaar recht op ov. Totaal dus 5 jaar. Ze rekenen blijkbaar de master mee. Maar hoe kan het dan dat ik vorig jaar een brief heb gehad dat zijn prestatiebeurs m.i.v. Oktober 2015 was gestopt. Via de site kon ik meedoen aan een enquete over de duidelijkheid van de duo en duo in zijn algemeenheid. JA GRAAG. Maar dat wordt niet positief. Misschien ga ik nog de moed bijelkaar schrapen om te kijken of we nog een jaar prestatiebeurs los kunnen peuteren.

ilsepilse

ilsepilse

31-08-2016 om 13:05

langer..

Elfje65 ...ik heb 9maander erover gedaan om buitenland stuffie voor mekaar te krijgen (zie andere topic hier)....
pas toen ombudsman en ombudsman pvda er zich ook mee bemoeiden kwam er schot in de zaak..
je kan trouwens ook machtiging aan vragen om dingenv oor je zoon te regelen (heb ik ook omdat hij in UK zit en hij moeilijk kan bellen overdag ivm trainingen en school en kosten van id wacht hangen..)

Elfje65

Elfje65

31-08-2016 om 18:14

Ilsepilse

Machtiging vind ik in mijn geval niet nodig. Zoon is immers oud genoeg en woont gewoon in Nederland. Maar je moet toch gewoon als ouder een vraag kunnen stellen?

Je mag vragen

Zolang het een algemene vraag is kun je gewoon alles vragen. Doe ik ook nog weleens, je kunt de situatie van je kind ook uitleggen. Krijg je ook antwoord. Zit in het keuzemenu.

Elfje65

Elfje65

31-08-2016 om 19:03

Anne J

Waar dan? Want ik heb het niet gevonden. Bij contact kun je vragen stellen. Maar als ze je bsn- nummer niet kennen dan geven ze eerder genoemd antwoord.

Verwarring?

In het keuzemenu van DUO wordt op een gegeven moment gevraagd: bent u student in het MBO toets 1, bent u student in het HBO of de universiteit toets 2, maar dan.... Bent u ouder van een kind in het MBO etcetera.
Misschien heb je te snel toets 2 ingedrukt?
En dan je vraag algemeen formuleren.
Ik heb niet zo'n ingewikkeld probleem als jij maar toch ook al een paar keer gebeld. Bijvoorbeeld wordt de beurs voor mijn dochter 24 oktober voor het eerst overgemaakt. Ik vroeg me af of het OV-reisproduct dan ook vanaf 24 oktober geldt. Maar het geldt pas vanaf 1 november.
Nu neemt dochter vandaag een reisproduct van een maand. Volgende maand ook.
Het DUO reisproduct staat twee weken voor de ingangsdatum klaar en kan dan op de persoonlijke OV-chipkaart gezet worden.
Maar vroeg ik me af kom je dan niet in de problemen met het maandproduct dat er al opstaat? Ik heug me nog allerlei interferenties uit de begindagen van de OV chipkaart dat die ineens geld ging vragen en piepend uit moest checken om diverse redenen.
Maar als we het laten aansluiten, vandaag beginnen loopt de kaart tot en met 31 september en de volgende maand tot en met 31 oktober en het DUO reisproduct geeft als ingangsdatum 1 november aan, dan zou het goed moeten gaan, ook als je het er eerder opzet.
Want je wilt geen probleem op het laatste moment dus zet je dat product er ook tijdig op.
Afijn, lekker bezig hier.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.