Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Juul

Juul

19-05-2019 om 22:21

Zoon wil stoppen met mbo opleiding

Dit weekend heeft mijn zoon, 19, gemeld dat hij wil stoppen met zijn mbo4 opleiding. Vorige jaar vol overgave hier voor gekozen en nu valt het dus heel erg tegen. Hij geeft aan het echt niet leuk/boeiend te vinden. Hij wordt er ongelukkig van. Help! Wat nu? Ik merk dat mijn gedachtes alle kanten opschieten. Hoe moet het nu verder? Ik weet dat hele volksstammen stoppen met een gekozen studie en wat anders gaan doen maar nu speelt het dus hier. Wat zijn de mogelijkheden en wat zijn de consequenties? Hoor graag wat ervaringsverhalen en tips.


consequencies

De consequenties zijn dat hij amper werk kan vinden.

vavo

Lijkt de vavo een goed idee voor je zoon?

Startkwalificatie

Nee hoor, hij kan best werk vinden. Laat hem zich maar inschrijven bij uitzendbureaus of even door de winkelstraat lopen waar ze personeel zoeken. Vakantiewerk komt eraan. Folders, kranten, noem maar op. Zo kan hij zich ook oriënteren op wat hij wel wil.
Heeft hij al een bijbaantje? Dat zou gunstig zijn.
Hij moet officieel een startkwalificatie halen en die heeft hij nu niet, tenzij hij HAVO heeft afgerond.
Hij zal dan gemeld worden bij het bureau voor voortijdige schoolverlaters. Daar krijgt hij een gesprek en dan gaan ze kijken wat hij wil.
Mijn middelste zoon was een voortijdige schoolverlater, hield het niet uit op het MBO. Te kinderachtig etc. Hij had vanaf zijn 16de al een bijbaantje en is daar meer uren gaan werken. Ondertussen kwam bureau voortijdige schoolverlaters in beeld. zij hadden bedacht dat hij horeca zou gaan doen. Leek mij geen slim idee. Zoon is bij bedrijf blijven werken en kon dar op een gegeven moment via een eigen traject, bedrijf en roc samen, zijn mbo-3 halen. Inmiddels heeft hij een andere functie en heeft veel plezier in zijn werk.
Oh ja, let op dat hij op tijd zijn studentenreisproduct stop zet. Die bedragen lopen heel snel op als je dat niet op tijd doet.

tsjor

Pirata

Pirata

20-05-2019 om 10:42

Op MBO bespreken

Ik zou dit op school door hem laten bespreken. Misschien kan hij overstappen in een andere richting. Of BBL gaan doen, als het vakgebied hem wel interesseert maar het schoolse niet.

Maja

Maja

20-05-2019 om 11:04

wat vindt hij niet leuk/boeiend?

Is het het werkveld op zich of is het de manier van onderwijs?

Als het de manier van onderwijs is, is misschien een BBL (vooropgesteld dat hij nu BOL doet) een optie.
Is het het werkveld, dan is er misschien met een decaan/SLB'er nog te bekijken of een ander werkveld hem meer boeit. Eventueel is ook een studiekeuzetest/beroepskeuzetest een mogelijkheid.

Gevolgen van vroegtijdig stoppen kunnen zijn:
a) het studentenreisproduct , wat bij niet behalen van diploma binnen 10 jaar omgaat in een lening,
b) bij het niet binnen 10 jaar behalen van een diploma worden basis- en eventuele aanvullende beurs een lening.

welke vooropleiding heeft hij gedaan, in welk jaar van de opleiding zit hij nu en hoe lang moet hij nog? Werken ze in "blokken" op school? Van een havo-vooropleiding kán het zijn dat de aansluiting mist bijvoorbeeld (theorie is er wel, praktijk is soms wat lastiger). Bij een eerste jaar is het lastig om naar het eind te kijken, is het een 3-jarige opleiding, waarvan hij in de tweede is ingestroomd en nu nog maar een jaar moet, kan het begrip "het eind is in zicht" ook nog wel eens helpen. Bij het werken in blokken kan het zijn dat het gewoon niet interessant is, maar een volgend blok wel.

As dit allemaal niet aan de orde is, of al goed is overwogen, dan is de keus om te stoppen, een jaar " aan jezelf werken" door veel te oriënteren op werkgebieden en eventueel meeloopstages, in combinatie met werken, ook een mogelijkheid: ontdekken welk vakgebied je leuk vindt (en ja, daar horen verkeerde keuzes wel eens bij) en of er mogelijkheden zijn door bijvoorbeeld VAVO om vooropleiding omhoog te halen om op een andere studie op een ander niveau te kunnen instromen....

Sterkte en veel succes in ieder geval.

juf Ank

juf Ank

20-05-2019 om 14:05

wat snap ik niet

deze jongen doet nu MBO 4 en zal dus hoogstwaarschijnlijk allang een startkwalificatie hebben. Hoezo voortijdige schoolverlater??

Ik vermoed dat hij gewoon verkeerd gekozen heeft. Vind het bij nader inzien niet leuk. Komt erg vaak voor. help hem gewoon een nieuwe studie te zoeken. Of wilt hij inderdaad gaan werken? Dat zou zonde zijn als hij de capaciteit wel heeft om te gaan leren voor een beroepsopleiding. maar dan nog: dat kan altijd nog.
Geen paniek! Hij is 19 en maakt zijn eigen keus. Probeer niet de jouw op te dringen!

karin

karin

20-05-2019 om 14:29

juf Ank

Hij heeft alleen een startkwalificatie als hij als vooropleiding een havo diploma heeft.
Heeft hij mavo/vmbo tl, dan heeft hij geen startkwalificatie en is dus nog leerplichtig...

bieb63

bieb63

20-05-2019 om 16:41

Uh hij is 18+

Dus startkwalificatie is niet aan de orde.

Kwalificatieplicht

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/leerplicht-en-kwalificatieplicht

Hier heb je ook nog een vervolgbrigade die jongeren tot 23 jaar, zonder kwalificatieplicht, oproept wat de plannen zijn. Men wil er landelijk beleid van maken.

Ik heb wel gedacht dat als je nog geen kwalificatieplicht hebt het moeilijker is om een bijstandsuitkering te krijgen, als je die nodig hebt, want dan is een prestatiebeurs of studielening een voorliggende voorziening, maar ik weet niet precies hoe dat gehanteerd wordt in de praktijk. De informatie is er wat vaag over en onduidelijk of dat echt tot 27 jaar geldt.

Startkwalificatie

Uw zoon kan stoppen met het mbo-opleiding, want hij is 19 jaar oud. Maar er zit een addertje onder het gras.

De Rijksoverheid vindt het toch wenselijk dat uw zoon een startkwalificatie moet halen om serieus kans te maken op werk.

Juul

Juul

20-05-2019 om 18:21

Hij heeft een startkwalificatie

Geen zorgen daarover. Hij heeft de havo gedaan. Dat ging een beetje met hangen en wurgen en daarom dus gekozen voor een mbo4 opleiding en niet direct voor een HBO. Het is ook helemaal niet de bedoeling om nu te stoppen met leren en te gaan werken.

Dank je wel Maja voor je heldere overzicht. Dat geeft inzicht en rust bij mij. 10 jaar de tijd dus in feite.

Ik heb het idee dat deze opleiding in deze fase te makkelijk is voor hem. Hij haalt met twee vingers in de neus hele goede cijfers. Praktijk vindt hij ook niet uitdagend. Hij kijkt nu dus toch naar HBO opleidingen.

En inderdaad Juf Ank ik moet niet in de kramp schieten. Hij is 19, niet ontspoort, denkt serieus na over hoe nu verder. Omdat de Havo niet heel soepel liep was mijn eerste reflex, haal nu maar " gewoon" eerst dat mbo diploma. Dan heb je dat gewoon en dan komt die hbo erna wel. maar ja ik snap ook wel dat het niet heel grappig is om nog twee jaar dan een opleiding te moeten doen die niet boeit.

Om meer duidelijk te krijgen wat er nog in de opleiding volgt en welke mogelijkheden er nog zijn volgt er nog een gesprek met de mentor. Een jaar werken aan zichzelf en zich eens heel goed te verdiepen in wat hij wil en meeloopstages doen is ook een erg goed idee. Ik het het gevoel dat daar ook de voorkeur ligt van zoonlief. Om nu nog op stel en sprong aan iets anders te beginnen is natuurlijk een risico.

Let wel op

Die tien jaar lopen door, ook als hij wat anders gaat doen.

Tsjor

Vreemd

hijj is 18, dus is startkwalificatie niet aan de orde.
Vreemd. Want voor je 18de kun je alleen maar diploma's halen op het niveau van mbo-2 (na vmbo) en havo. En krap net atheneum, maar de meesten zullen dan al ouder zijn dan 18.
MBO-1 telt niet en MBO-3, dan zijn de meesten alweer ouder dan 18.
Wat een merkwaardige constructie!

Tsjor

Tsjor

Volgens mij was de startkwalificatie ook bedacht om te zorgen dat iedereen minimaal tot zijn 18e naar school gaat, en niet om het onderwijspeil van Nederland op te vijzelen.

Knurf

Hebben ze de 17-jarige havisten dan gemist?

Tsjor

Maja

Maja

21-05-2019 om 09:10

2 jaar

om nog 2 jaar te moeten volhouden kan heel lastig zijn als de stof niet boeit.
Maar mogelijk wordt het door bijvoorbeeld stages of andere onderwerpen in de rest van de jaren overzichtelijker en beter te doen.

Hier had dochter (havo - instroom 2de jaar MBO4) het ook lastig. Beroep interesseert haar, echter wijze van onderwijs niet. Moest nog 1 jaar met 2 stageperiodes. De stageperiodes maken het voor haar helemaal goed.... ze heeft hier meer geleerd dan in de tijd op school.

Ik hoop dat je/je zoon een goed gesprek met zijn mentor kan hebben, misschien is er ook nog een "decaan" of beroepsvoorlichter die kan testen wat mogelijk beter bij hem past.

Mocht zijn leerweg niet op het mbo liggen, dan een tussenjaar, waarbij duidelijke afspraken over ontwikkeling en onderzoek vast liggen. Open dagen van HBO's bezoeken (laat je hierbij niet verleiden door het reclamepraatje van een open dag maar kijk naar de sfeer, probeer met huidige studenten in contact te komen), bij bedrijven vragen voor meeloopstages (is vaak wel uit te halen wat hij wel of niet ziet zitten aan werkzaamheden).

Jasmijn

Jasmijn

21-05-2019 om 09:38

jaartje werk

Mijn zoon ging na de havo een hbo opleiding doen waar hij na een half jaar mee stopte, hij vond het er helemaal niet leuk, docenten niet, locatie niet, medeleerlingen niet. Is daarna een jaar gaan werken en is het jaar erop weer begonnen met dezelfde studie maar in een andere stad op een andere school. Hier past hij beter.
Het jaar werken: de opstart was even lastig, een paar niet leuke baantjes en toen kwam hij ergens terecht waar hij het geweldig vond, leuke ervaring geweest dus.

zoon

Was na een half jaar HBO er ook van overtuigd: dit is echt niet wat ik er van verwacht had en wat ik de komende 50 jaar wil doen.
Hij is gestopt in januari en is na een half jaar in een fabriek werken aan een net wat andere opleiding begonnen die net wat maatschappelijker gericht is en veel beter past bij hem.
Ik baalde ook hoor en zag ook beren maar nu is hij veel beter op zijn plek.

Tsjor

Schoolverlaters met Havo zijn niet het probleem.

want?

Ik kan je niet volgen. De havisten van 17 gaan toch niet minimaal tot hun 18de naar school?

Tsjor

Drop outs

De startkwalificatie is om te voorkomen dat minderjarigen voortijdig (!), dus zonder diploma, van school gaan. Over meerderjarigen heeft men geen zeggenschap. Dus of startkwalificatie, of 18 jaar.

Dus

je kunt rustig aan een MBO-3 beginnen en dan stoppen als je 18 bent.
Het is nooit helemaal doorgevoerd, maar er waren wel degelijk plannen om uitkeringen te koppelen aan wel of geen startkwalificatie.
Over meerderjarigen heeft men geen zeggenschap, zolang die onderhouden worden door de ouders of eigen inkomsten hebben. Zodra iemand afhankelijk wordt van een uitkering wordt dat een heel ander verhaal.

Tsjor

Stoppen zonder sk

Is lastig, een mbo mag zo een student niet zomaar laten gaan, is verplicht om te zorgen dat een student elders de studie oppakt. In 010 krijgen jongeren tot 27 geen uitkering, worden terug naar mbo gestuurd

Een havist heeft een sk en mag dus gewoon stoppen.

Moemie

Moemie

22-05-2019 om 19:41

Inschrijven HBO niet meer mogelijk nu

Helaas is voor de zoon van de topic starter het niet meer mogelijk om zich nu nog in te schrijven voor een HBO start aug/sept 2019. De deadline voor inschrijving voor HBO was 1 mei jl.

Flavia

Flavia

22-05-2019 om 21:49

Moemie

Je kunt je na 1 mei ook nog aanmelden maar dan is aanname door de opleiding niet gegarandeerd.
Dat geldt alleen niet voor nummerus fixus opleidingen, daar was de deadline 15 januari.

Maja

Maja

23-05-2019 om 07:55

@Moemie

Je kan voor een aantal HBO's nog gewoon inschrijven, echter moet je natuurlijk wel heel goed weten wat je wil om weer een jaar uitval te voorkomen.
Persoonlijk zou ik dan aansturen op een tussenjaar om ook flink te verdiepen in opleidingen en diverse instellingen en op die manier een keuze maken. Gecombineerd met een (part)time baantje...

Juul

Juul

23-05-2019 om 17:30

pfffff

Nou de sfeer is niet al te best momenteel. Ik zit nog ik de " gatver gatver moet dit nu" fase. Zoonlief verwacht echter dat ik roep dat het geen probleem is en dat we vrolijk op zoek gaan naar wat anders. Ik ben daar nog niet. Ben serieus overvallen door zijn mededeling. Ik vind het heel lastig. Nu toch kijken of ie zich nog kan inschrijven, dat kan inderdaad nog voor een opleiding die hij op het oog heeft, of nu toch maar een tussenjaar en er de tijd voor nemen en werken. Ik merk dat ik het ook lastig vindt dat hij nu dus aan een hbo opleiding wil beginnen. De route mbo-hbo was lekker veilig. Dat moet ik nu loslaten. Dit jaar was voor hem makkelijk, ik vermoed ook echt te makkelijk. Maar een hbo zal toch echt andere koek zijn mag ik aannemen.

Oke, er moet een knop om bij mij. Accepteren en door. Lastig hoor.

En dat hij

'Zoonlief verwacht echter dat ik roep dat het geen probleem is en dat we vrolijk op zoek gaan naar wat anders.' Dat zal toch moeten zijn: dat hij nu op zoek gaat naar iets anders. Je mag best even laten merken dat je het nu even niet trekt, dus dat hij op zichzelf is aangewezen.

Tsjor

Juul

Eens met Tsjor. Hij is 18, tijd voor hem om zelf op zoek te gaan naar iets anders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.