Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Mien

Mien

27-10-2013 om 13:01

3 en 5 jarige buurkinderen 2,5 uur alleen thuis laten

Een vriendin vertelde me net dat haar buurman laatst aan de deur belde, om half acht 's avonds, om te vertellen dat hij en zijn vrouw even uit gingen, zo'n een uur of twee, wel in de buurt. Ze hebben 3 kinderen, baby, 3 en 5 jaar. De baby werd ergens ondergebracht maar de 2 "oudsten" bleven alleen thuis, zonder babyfoon want dat wilde de 5 jarige niet (het is misschien een wijs kind....maar wel 5), want ze hadden de telefoon en konden altijd hun vader en moeder bellen. Ik wist echt niet wat ik hoorde en vind dit onverantwoord! Ik moest het echt even kwijt!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-10-2013 om 13:14

Tja

Dan hoop ik dat jouw vriendin tegen de buurman heeft gezegt dat het onverantwoord is en dat zij die verantwoording niet wilde.

Rafelkap

Rafelkap

27-10-2013 om 13:15

waarom

Waarom vertelden ze het jou? Moest jij hen bellen als je wat hoorde?
Nee dit zou ik ook nooit over peinzen.

Met babyfoon

Op een avond belde een man bij mij aan. Hij had de oudste van de drie buurkinderen op zijn arm. Het kind liep volgens hem buiten op straat rond in zijn pyama. De voordeur van het huis stond open en de man wist niet goed wat hij moest doen. Ik wist het ook niet, maar ik ben samen met hem het huis in gegaan. Ik liep de trap op en bovenaan de trap lag een kind, doodstil. Mijn hart sloeg alles over. Gelukkig bleek het kind te slapen. Op zoek naar nummer drie, maar die konden we niet vinden, het bedje was lees. Ondertussen had de man de politie gebeld. Toen vond ik nummer drie, in de armen van een hele grote teddybeer. Terwijl de politie aankwam kwamen ook de buren naar buiten, ze zaten bij de andere buren voor een gezellig avondje. Ze hadden de babyfoon aanstaan, maar op een verkeerd kanaal. De politie heeft dat allemaal gecontroleerd en daarna ben ik weg gegaan, want dat gaat mij verder niet aan.
Het was echt schrikken. Ik zie het kindje nog bovenaan de trap liggen. En het lege bedje van de derde. Maar ik heb zelf ook ooit de babyfoon op een verkeerd kanaal gehad. Ik merkte het toen een onbekende vrouw begon te zingen voor het kindje. Dus ook een babyfoon is niet zaligmakend.
Ik vind wel dat de buurman het zich erg gemakkelijk heeft gemaakt door het je vriendin even te 'melden', want het is onduidelijk welke verantwoordelijkheid hij daarmee naar je vriendin toe schoof. Wilde hij dat je vriendin zouden opletten? Zou je vriendin dan ook met een sleutel naar binnen moeten gaan? Wat zou je kunnen doen als je een kind hoorde huilen? Had je vriendin een telefoonnummer van hen of wist je waar ze bereikbaar waren? En kan de buurman zelfs geen tienermeisje betalen dat als oppas wil bijverdienen?
Kortom: ik zou toch even met de buurman gaan praten, want stel je voor dat hij denkt dat wit wel erg gemakkelijk ging. Uitzondering is als het een noodsituatie was (moeder is acuut opgenomen in het ziekenhuis en ze willen daar even naartoe om te kijken en verdere afspraken te maken).

Tsjor

Marjoleine64

Marjoleine64

06-11-2013 om 22:08

Inderdaad Tsjor...

precies dat hebben wij dus meegemaakt. Zoons waren net 1 en bijna 3, en ik had een acute blindedarmontsteking. Eerst ('s middags) dachten we dat het flinke heftige griep was, maar toen ik eindelijk 's avonds thuis warm in bed lag en eindelijk de paracetamol aansloeg was het wel duidelijk. Gelukkig vond de waarnemend arts dat ook, en regelde hij ziekenhuis. Mijn man heeft mij zelf gebracht (10 uur 's avonds), na de babyfoon bij de buren gebracht te hebben. Kinderen sliepen allebei in hun eigen bed, babyfoon op de overloop tussen beide kamers in (en traphekje dicht). Toen man na middernacht thuiskwam zat oudste huilend in een ondergespuugd bed, en de buren hadden niets gehoord... want dichte slaapkamerdeuren. Gelukkig weten ze daar niets meer van (nu 14 en 16).
Marjoleine

Monique D*

Monique D*

19-11-2013 om 14:08

Ikzelf

Toen ik ongeveer 5-6 jaar oud was werkte mijn moeder in de avonduren. Mijn vader moest even weg. Hij dekte mij toe, zei dat ik rustig moest slapen en dat hij later terug zou komen. Hij vertrok.

Ik vond het spannend, zo alleen thuis. Ik wist verder niet was ik zou gaan doen en ging naar buiten. Aan de overkant van onze straat waren er nieuwe buren gekomen. De man was bezig de gordijnen aan het ophangen. Ik belde daar aan, zij vonden het vreemd dat ik alleen thuis was en lieten mij binnen. Ik kreeg een glaasje limonade.

Later bleek dat mijn vader was thuis gekomen. Hij schrok ontzettend dat ik nergens te vinden was en dacht dat ik verstoppertje spelen. Niet dus. Mijn vader dacht dat iemand van zijn grote familie- vriendenkring mij had meegenomen. Vroeguh (zo'n 45 jaar geleden) kon men gewoon de voordeur openlaten en iedereen was welkom. Dus hij pakte de auto en reed langs een aantal vrienden. Helaas.. ik was daar niet. Hij keerde verslagen terug om de politie te bellen. Wat zou hij mijn moeder moeten vertellen??

De buren zagen dat hij zijn auto parkeerde en riepen hem. "Is dat kleine meisje uw dochter?" riepen zij. Zij kwam gewoon bij ons aanlopen! "Ja, dat is mijn dochter," zei hij. Hij bedankte hen en tilde mij op. Nadat hij de voordeur achter ons had gesloten had ik een flink pak slaag gehad...

Wat ik hiermee wil zeggen is dat kleine kinderen (hoe gehoorzaam en lief ook) heel onberekenbaar kunnen zijn. Het blijft altijd link om kinderen van die leeftijd alleen thuis te laten.

Als ik die vriendin was zou ik ook zeggen dat het heel erg onverantwoordelijk is om kleine kinderen alleen thuis te laten en mij afvragen waarom hij mij hiervan op de hoogte stelt. Is het een indirecte vraag om een oogje in het zeil te houden? Dan zijn ze behoorlijk verkeerd bezig. Als je een oppas wil ga je het van tevoren vragen (je gaat dus niet iemand hiermee overvallen), behalve als het een acute situatie betreft.

hier ook nooit meer een babyfoon

wij zijn ook eens een avondje weg geweest met het aanbod van de buurvrouw die met de babyfoon erbij wel op ons kind (2 jaar) zou passen (en af en toe zou gaan kijken). Toen we thuis kwamen hoorden we ons zoontje al op 25 meter afstand krijsen. Buurvrouw hoorde helemaal niets. Geen idee hoe lang hij al wakker was, hij was in ieder geval nog nooit zó overstuur geweest dus het zal vrij lang geweest zijn.

Dus hier ook nooit meer een babyfoon gebruikt. Een keer in onze nieuwe woning een andere babyfoon geprobeerd, maar dat werkte al niet goed bij de test.

bij de buren

Ik kan me zelf nog herinneren dat toen mijn broertje allang geboren was (we schelen bijna 3 jaar) mijn ouders wel eens gingen kaarten bij de buren 's avonds. En omdat broertje er al was, ging de babyfoon met daarvoor een wekker zodat ze konden controleren of ie het nog wel deed, naar broertjes kamer.
Jaha ook toen bestonden er al babyfoons!
Maar blijkbaar niet zulke goede als tegenwoordig, want ik moest áls ik wakker werd op de muur kloppen. De muren waren best dun toen. Mijn bed stond naast de muur en als ik mijn oor er tegen legde kon ik mijn ouders horen als ze hard lachten of praatten bij de buren
Ik had in ieder geval heel goed door dat ik niet te horen was als ik in het donker het huis door 'spookte' zoals ik dat zelf bedacht had en noemde. Dus liep ik door het huis, naar de badkamer, mijn ouders slaapkamer en zelfs een keer naar zolder (oude donald duckjes pakken)en naar beneden.
Toen ik wederom een keer naar beneden liep midden in de avond/nacht werd ik betrapt door mijn vader die opeens beneden het licht aandeed en mij aanschouwde op de trap en het bed in bonjourde. Die kwam conctroleren of ik wel goed sliep omdat het nogal slecht weer was. Hij was niet eens erg boos....want was in twijfel of ik slaapwandelde of dat ik wakker naar beneden liep(wakker dus).
Het spannende van het 'huis doorspoken' herinner ik me nog goed. Ook dat mijn vader me betrapte en dat ik ze kon horen.
Volgens mijn vader klopt mijn herinnering. Hij wist pas toen ik al wel 30 was dat ik niet aan het slaapwandelen was. Hahahaha.
groeten albana

Evanlyn

Evanlyn

18-12-2013 om 11:44

albana

Hopelijk kreeg je niet alsnog straf

volgens mij..

Volgens mij is het wettelijk ook verboden om jonge kinderen alleen thuis te laten. Je kunt hier wettelijk een flinke boete en proces verbaal voor krijgen....

Suze

Suze

07-02-2014 om 15:21

Thein

Ik denk dat er geen speciaal wetsartikel is dat verbiedt dat je kleine kinderen alleen thuis laat, maar het valt wellicht onder verwaarlozing/kindermishandeling of zo?

Fransien

Fransien

07-02-2014 om 15:50

Wetten? geen idee

Als het wettelijk verboden is om een minderjarige alleen thuis te laten, of een kind onder de zoveel jaar, is iedereen schuldig. Ik heb mijn kleuter en peuter ook wel eens even alleen gelaten om een vuilnisbak buiten te zetten. Maar 2,5 uur is echt enorm lang, dat zou ik mijn 9-jarige niet eens aan willen doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.