Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-02-2014 om 19:21

Afmelden voor onderzoeken bij GGD

Hallo,

Ik wil graag weten hoe ik onze kinderen kan uitschrijven voor onderzoeken van de GGD. Iemand hier ervaring mee?

De reden:
Ik kreeg voor dochter van 11 deze week een brief, een aankondiging voor een onderzoek. Ouders niet gewenst en de data is geheim. Willen wij niet!
Buurjongen (groep 5) kwam vorige maand thuis met een brief van de GGD. Was ook voor onderzoek uit de klas gehaald. Ouders waren hiervan niet op de hoogte. Kind was volgens de GGD te dik en dit was ook met het kind besproken.
En dan ook nog die achterlijke vragenlijsten op het VO... wij willen dit niet.

Voor het onderzoek van dochter heb ik geen toestemming gegeven en ook een brief naar school/leerkracht gedaan dat wij niet willen dat er over kind gepraat word.
Maar achterlijke vragenlijsten op het VO ben ik vast niet voor. En als zoon ergens op de basisschool ook zomaar wordt "gezien" door een ggd-arts worden we ook niet blij.

Dus we hadden gedacht om de kinderen alvast maar hiervoor te behoeden. Maar ik kan nergens vinden hoe ik dit doe. Zou een briefje naar de GGD voldoen?


briefje met kind mee

Ik zou de school inlichten met een email of een briefje. En je kind een briefje meegeven in zijn agenda dat je geen toestemming geeft, ook niet als je je niet hebt afgemeld op de door de GGD voorgeschreven wijze.
Stel je kind wel goed op de hoogte waarom je het niet wil en dat hij tot zijn 16e toestemming nodig heeft van jouzelf.

de Wettekst

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/volledig/geldigheidsdatum_20-09-2012#Boek7_Titel7_Afdeling5
"Voor verrichtingen ter uitvoering van een behandelingsovereenkomst is de toestemming van de patiënt vereist.
2. Indien de patiënt minderjarig is en de leeftijd van twaalf maar nog niet die van zestien jaren heeft bereikt, is tevens de toestemming van de ouders die het gezag over hem uitoefenen of van zijn voogd vereist."
Er moet een positieve toestemming van de ouder en de leerling zijn en geen 'optout'.

overtreding

De GGD kan je weigering serieus nemen maar kan ook met smoesjes de enquete met je kind doorzetten.
Ik heb mijn kind daarom gezegd mij te bellen dan kom ik haar halen.

Annet

Annet

18-02-2014 om 19:47

School moet informeren

School moet de ouders informeren over een aanstaand GGD onderzoek.
Op de basisschool gebeurt dat vaak via een brief die mee naar huis komt. Die moet je dan wel krijgen. Op de basisschool zou ik kiezen voor een briefje naar de leerkracht(en) dat jouw kind niet mee mag doen aan onderzoek van GGD of andere instanties. Mocht je de informatie van GGD wel ontvangen, dan zou ik ook bij de GGD bezwaar maken en het bericht naar school herhalen.
Op het VO zijn onze ervaringen wisselend per school. School van oudste informeert actief (via mail aan ouders) over het onderzoek. Ergens in die info staat dat je kunt aangeven dat je niet mee wil doen. Soms moet je actief aan de gang om te achterhalen waar je je kind kunt afmelden. Wij zorgen dat oudste een briefje in haar agenda heeft (vast geplakt) dat ze niet mee mag doen.
Op school van jongste staat de informatie op de website. Dat vind ik veel te weinig. Voor ons was het dit jaar nog niet aan de orde, maar volgend jaar ga ik daar zeker wat mee doen.
Het lastige is dat jonge pubers het niet prettig vinden dat ze een uitzondering zijn. Mijn oudste was in 2e VO de enige die niet mee deed. Daar kreeg ze van medeleerlingen veel vragen over.

Op de basisschool heeft oudste niet meegedaan aan het onderzoek GGD groep 7. School was zonder toestemming al begonnen met vragenlijsten in de klas. Die heb ik teruggevraagd omdat ik geen toestemming wilde geven.
Jongste heeft nooit een oproep gehad. Ik weet niet of dat ligt aan de school (buiten onze gemeente) of aan het feit dat hij versneld was en nog niet aan de beurt was. In groep 8 gebeurde er ook niets.

mirreke

mirreke

18-02-2014 om 20:34

Stille

Stille

18-02-2014 om 21:48

detail: cider

Even een detailopmerking over die lijst: cider staat in hetzelfde rijtje genoemd als wijn en champagne.
Terwijl goede cider een alcohol-percentage van ca. 5 % heeft, evenveel als bier, dus veel lager dan wijn en champagne. Maar vaak is cider alcoholvrij of met een lager alcohol-percentage. En echte goede cider (de 5 %'s dus) is in NL moeilijk te krijgen...

Alcoholvrije/-arme cider wordt juist vaak als alcholvrij/-arm alternatief voor champagne gebruikt.

Lekkere misverstanden kan dit opleveren...

Vakantieganger

Vakantieganger

18-02-2014 om 21:59

Afgemeld per email

Toevallig gisteren n mail gestuurd naar centrum jeugd en gezin hier in regio met afmelding. Kind 13 brugklas doet ook niet mee. Ik geef morgen print out email mee dat kind geen lijsten hoeft in te vullen, en gesprekjes hoeft te hebben.
Gaat al jaren goed, dat afmelden per email.

Moeder/consultant

Moeder/consultant

18-02-2014 om 22:31

Wow

Wat een bizarre vragenlijst, ik schrik er echt van.
Het ergste is, ik heb een keer gewerkt met de groep hulpverleners in deze sector en ze zijn blind voor hun eigen ongelijk. Zijn zich echt niet bewust hoe akelig/ schadelijk dit is ... Die lui waar ik mee werkte althans niet.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-02-2014 om 22:42

Mijn grootste probleem is

dat als mijn zoon bijv. in groep 5 wordt opgeroepen door iemand van de GGD hij gewoon meegaat. Hij is dan 8 en is er dan ook niet op voorbereid door mij. Blijkbaar gebeurt het gewoon dat ouders hier niet van tevoren van op de hoogte worden gesteld.

Ik wil dit graag voorkomen. Dat mijn kinderen dus nergens op een lijstje staan. Maar dat gaat me niet lukken denk ik?
Een briefje in de agenda van dochter vind ik een goeie.

juf of meester

Ik zou in elk geval de juf of meester een briefje geven. Wijs ze ook op de wettekst dat een 'optout' niet voldoet. Er moet positieve toestemming zijn maar de GGD doet alsof een 'optout' genoeg is en dat klopt niet maar omdat juf of meester dat ook niet weten trappen ze daar wel in. Bij mijn dochter zij de mevrouw van de GGD gewoon: dan had moeder haar af moeten melden en dat heeft ze niet gedaan. Ondanks protesten van mijn dochter is ze toen gewoon meegenomen.
Dus leg de leerkracht uit dat dat niet kan. En leg je kind uit dat ze het briefje in de agenda laten zien of dat ze jou bellen bij twijfel.

Jessica O

Jessica O

19-02-2014 om 07:02

hier

Groep 7 net gehad. Was idd een brief mee voor ouders en wij hebben geen toestemming gegeven. Ook uitgebreid met zoon (10) over gehad, dat hij niet mee hoefde te gaan!
Prompt komt zoon thuis, ggd is er. Ok, ik heb man even op de hoogte gesteld, want stel je voor dat ze bellen... en ja hoor, nog geen 10 min. erna werd man gebeld. Waarom zoon niet onderzocht mocht worden want het was toch heel belangrijk
Zoon is dus niet geweest en we kregen een brief thuis, dat de huisarts ook op de hoogte werd gesteld van de weigering.
Tegen de tijd dat hij naar het vo gaat en ze daar gaan onderzoeken zorgen we wel weer dat hij niet gaat!

Helemaal een andere kant op. Ik werk in de thuiszorg en zelfs onder die oudjes doet de ggd onderzoeken. Anoniem (al twijfel ik daar bij de ggd altijd over) en de uitslag gaat naar de gemeente. Zodat die weten waar er behoefte aan is. Alleen doet de ggd die onderzoeken niet zelf, dat word gedaan dooe vrijwilligers van een stichting voor ouderen!
Conclusie, je komt nooit van de ggd af!

Puck

Puck

19-02-2014 om 10:45

GGD bellen

Ik heb gewoon de GGD gebeld dat mijn kind niet meedoet. Zonder verder uitleg te geven.

Elizah

Elizah

19-02-2014 om 10:59

Schaamhaar

Dat deelname aan het onderzoek niet verplicht is, daar is de GGD helemaal niet glashelder in. Wij kregen niet eens een brief thuis, alles liep via school. Bij mijn zoon (2e vo) waren slechts twee leerlingen op de hoogte dat het niet verplicht was. En die deden dus ook niet mee. Er waren er meer die liever niet hadden meegedaan, als ze maar hadden geweten dat dat kon.

Overigens: die beruchte 'schaamhaar vraag' waar een een tijd geleden zoveel over te doen was staat niet op de vragenlijst. Maar in de gesprekken wordt wel degelijk gevraagd of je al schaamhaar hebt, hoorde mijn zoon van enkele klasgenoten. Heel relevant hoor, maar niet heus.

Zelf heb ik hem gewoon telefonisch via school afgemeld.

Hortensia

Hortensia

19-02-2014 om 12:59

te laat, ben ik bang

Mijn kinderen zijn enkele jaren geleden, ondanks dat ik nooit toestemming heb gegeven en hen altijd heb verboden dit soort gesprekken te voeren zonder dat ik er bij ben, toch onderzocht en ondervraagd. Lief en plichtsgetrouw als ze zijn hebben ze zich laten overhalen.

Tja... Zie dat maar eens terug te draaien...

ouderavond

Ik heb weleens bij een ouderavond waarop de school te pushend over de 'schooldokter' sprak aangegeven in de groep ouders dat ik dat niet toestond voor mijn kind en de school openlijk gevraagd te voorkomen dat kinderen zonder positieve toestemming meegenomen konden worden omdat de ggd uitgaat van een 'optout' terwijl de wgbo daar duidelijk over is. Er moet positief toestemming van ouders zijn en van kinderen.
Dochter vanmorgen besproken dat veel kinderen de enquete wel invullen omdat de school zou dreigen dat ze anders niet op school, het speciaal onderwijs, konden blijven. Dat is natuurlijk helemaal de achterdeur uit. Ik heb dochter geadviseerd dan maar geen onzin in te vullen, dat kan ook allemaal in je dossier terecht komen.
Maar vul gewoon overal in dat het prive is als je er niet onderuit kunt komen.
Wat een opdringerige wetsovertreders zijn dat.

zorgweigeraar

Ik had mijn dochter ook afgemeld, met een kopie naar de mentor. Kreeg mijn dochter twee dagen later een nieuwe oproep, nu gericht aan haarzelf (ipv aan de ouders van), met weer diezelfde achterlijke vragenlijst. Omdat we al eerder wat akkefietjes hadden gehad en omdat dochter vanwege een aangeboren afwijking onder behandeling van een arts staat, heb ik de GGD gebeld met de mededeling dat wij NOOIT meer een oproep wensen. "Dan bent u zorgweigeraar" zei dat mens. Dat ben ik niet, mijn dochter staat onder behandeling van een kinderarts. Maar noem me hoe je wilt, als je mijn kind maar niet meer oproept.
Een vriendin van mij werkt bij de GGD en kan in dochters dossier kijken. Er stond een groot rood scherm als startscherm, met de mededeling dat moeder een zorgweigeraar is. Whatever. In het dossier van mijn dochter komt in ieder geval niet nog meer onzin dan er al instond.

Hortensia

Hortensia

19-02-2014 om 19:03

bah

Het is dus nog erger dan ik dacht. Big Brother watching.

Als je kinderen hebt die zich niet goed, of wat overdreven, uitdrukken, hang je al snel.
Als je kind die ochtend met een boze puberbui de deur uit is gegaan, diezelfde dag dat onderzoek heeft en flink zijn pubergal spuit hang je nog erger.

En mocht je onverhoopt problemen krijgen met je kind, dan heb je echt een probleem!

Ik vermoed dat het onmogelijk is de gegevens over je kind en je gezin in te mogen zien, laat staan correcties aan te vragen?

Bah bah bah!

Ikke

Mijn oudste krijgt altijd nog steeds een uitnodiging mee. Ik mail altijd naar het mailadres wat in de brief staat en bedank hartelijk voor de uitnodiging en meld dat wij er geen gebruik van willen maken. En ook niet in de toekomst, en toch blijven ze het proberen. Ik cc altijd de leerkracht zodat ik verzekerd ben dat ze ook echt niet uit de klas gehaald worden. Ik onderbouw niks meer want dat heb ik al vaak genoeg gedaan. Leerkracht vraagt vaak wel even om uitleg. Want dit hebben ze nog nooit meegemaakt. 3 scholen verder en verschillende leerkrachten krijg ik uiteindelijk altijd respect voor mijn keuze. Bij mijn dochter heb ik geen toestemming gegeven voor de overdracht van cb naar ggd. Tot nu toe wel een oproep gekregen voor de logopedische screening. Deze op de zelfde manier afgezegd. Je kan met een brief om vernietiging van het dossier vragen. Ze zullen heel erg protesteren maar ze zullen het uiteindelijk moeten doen.

Stoepkrijt

"Een vriendin van mij werkt bij de GGD en kan in dochters dossier kijken. Er stond een groot rood scherm als startscherm, met de mededeling dat moeder een zorgweigeraar is." De ethiek van je vriendin rondom privacy en de scheiding van werk en privé is ook niet je dat.

skik

Skik

Het was op mijn uitdrukkelijke verzoek dat zij dat heeft gedaan en om bijzonder goede redenen. Je kunt niet zomaar oordelen over iemands ethiek.

rode krullenbol

rode krullenbol

20-02-2014 om 09:01

@stoepkrijt

¨Je kunt niet zomaar oordelen over iemands ethiek.¨ Behalve als diegene in dienst is van de overheid, natuurlijk. Dan kun je diegene zonder meer allerlei slechte eigenschappen en bedoelingen toedichten!

Jasmijn

Jasmijn

20-02-2014 om 09:17

op de vragenlijst geschreven

Hier kregen ze zo'n lijst mee naar huis, die hebben we niet ingevuld want het waren inderdaad belachelijke vragen en er zat ook een oproep bij om naar de GGD arts op school te gaan. Nergens iets in de tekst van een verzoek, of een mogelijk om te weigeren. Gewoon iets van dan en dan wordt Pietje om 13.00 verwacht.
Ik heb toen op de lijst geschreven dat zoon niet deelnam.
Hij is toen wel uit de klas gehaald om om 13.00 bij de GGD arts( of ggd-medewerker) te verschijnen en daar werd hem gevraagd of hij er van op de hoogte was dat hij niet mee deed aan het onderzoek. Ja zei zoon, dat heb ik met mijn ouders besproken. En of hij misschien toch nog iets wilde melden o.i.d? Nee zei zoon en toen mocht hij weer terug naar de klas.

mirreke

mirreke

20-02-2014 om 14:51

Sneaky

Toch nog even aan je zoon zelf vragen of hij nog iets te melden had.
Dat vind ik echt erg!
Ik denk ook dat aan dit soort onderzoeken de hoge kindermishandelingscijfers te danken zijn.
Mijn pubers vinden mij al snel te streng als het gaat om eerst leren en dan pas de leukere dingen. Mocht je kind dan aan zo'n onderzoek meedoen en daar iets over emotionele kindermishandeling roepen, staat het al geregistreerd.

Jasmijn

Jasmijn

20-02-2014 om 16:15

Mirreke

Creepy hé! Vond het toen eigenlijk al belachelijk dat hij tóch uit de klas werd gehaald (hij was volgens mij toen 13 hoor, dus geen lagere school kind) Maar we hadden het er al als gezin over gehad natuurlijk. Die vragenlijst en dat we het belachelijk vonden dat hij dit van de GGD moest invullen. Als er een probleem is gaan we wel naar de huisarts. Volgens mij heb ik zelfs aan zoon gevraagd of hij misschien zelf wel wilde (nee dus)

Jasmijn

Het is nu te laat natuurlijk, maar dit is dus naar mijn idee echt iets om een klacht over in te dienen. Ze gaan hun boekje te buiten. Daarover klagen maakt dat ze zoveel gedoe ervan hebben dat ze het voortaan hopelijk uit hun hoofd laten.

Groeten,

Temet

Rafelkap

Rafelkap

20-02-2014 om 17:59

welke leeftijden?

Ik ben de vorige keer wel met mijn oudste gegaan (toen 6 jaar meen ik). Gewoon met het idee, als er ergens een wervel, voeten of ander deel niet goed staat. Verder was ik erg skeptisch, ook over de vragenlijst maar daar heb ik goed over kunnen praten met de arts, die goed begrip toonde (nl argwaan opgebouwd ivm ervaringen cb)

Maar ik wil helemaal niet dat mijn kind zonder een van ons gaat, dus daarvoor ga ik geen toestemming meer voor geven.
Op welke leeftijden worden kinderen opgeroepen? Ik lees hier al groep 5. Was er geen brief naar de ouders?

Monique D*

Monique D*

20-02-2014 om 18:19

Hoe zullen leerlingen van niet-westerse migranten reageren?

Ik ben benieuwd hoe leerlingen (en ouders) van niet-westerse migranten op dit onderzoek zullen reageren? Vooral op die vragen over seks.

Ik vind het niet kunnen dat leerlingen zomaar uit de klas worden opgepikt om de vragenlijst te beantwoorden. Dit moet alleen met toestemming van de ouders gebeuren.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-02-2014 om 18:38

Rafelkap

Mijn buurjongen zit in groep 5 en daar ging geen brief aan vooraf. Ook geen vragenlijst trouwens.

Mijn dochter zit nu in groep 8, is 11 en daarvoor heb ik dus een brief gehad. Maar 2 jaar terug was dit onderzoek in groep 7, dus voor mijn gevoel is er ook geen peil op te trekken.

Ik vind op zich de onderzoeken op jonge leeftijd helemaal niet zo gek. Ben met mijn dochter in groep 2 ook geweest voor ogen en oren. Vragenlijsten heb ik nooit ingevuld, ook niet op het cb.

Marieke

Marieke

21-02-2014 om 12:15

ggd

Mijn dochter zat in groep 4 of 5? toen de ggd-arts kwam. Ik ging gewoon mee, wenkbrauwen gingen wel omhoog, maar goed, ik was er. Mijn dochter is altijd lang en mager geweest, dat is gewoon haar bouw. Ja hoor, daar kwam de opmerking: je bent wel lang en dun hoor! Eet je wel goed? Ja. Maar wat eet je dan? Dus dochter noemt alles op. Dat is wel genoeg. Maar ja, je valt wel buiten de norm. Houd toch eens op! Op zo'n manier praat je een kind toch een complex aan? Groep 7/8: ik had er geen zin meer in en heb haar afgemeld. Kind is gezond, als er wat is, ga ik naar de huisarts. Ik heb haar de vragenlijst van het vo laten zien en haar reactie was: die ga ik echt niet invullen hoor, gaat ze niks aan. Goed zo, gaat ze inderdaad niks aan. Gewoon leeg inleveren.

mirreke

mirreke

21-02-2014 om 12:55

Volgens Sargasso.nl

wordt de info tot het 35e levensjaar bewaard. Ik krijg nu v ggz-psycholoog verwijt dat dit niet klopt, dat het slechts 2 jaar wordt bewaard en niet onder BSN wordt opgeslagen.

Weet iemand hier meer over? Verkeerde informatie moet natuurlijk worden rechtgezet. Ik heb al gevraagd om een link, maar heb nog niets terug.

Mirjam

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.