Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Ben ik nou zo gek?

Hoi,
wij wonen in Duitsland, helemaal goed. Nou heeft mijn kind volgende week een schoolfeest waar de verschillende klassen een onderdeel van het feest verzorgen. Elke klas heeft een land als thema, een klas doet bijvoorbeeld Engeland. Daar bereiden ze een cafe voor met allerlei cake-jes en zo, een High Tea zeg maar.

In de klas van mijn kind hebben ze als thema Nederland, leuk zou je zeggen. Als spelletjes voor de rest van de school gaan ze nu een klompen hindernis race doen en een caravan race met van die peuter-loopauto´s met aanhanger. En van die NL stickers erop, wat hier -Nur Links op de autobahn- betekent. Een beetje grappig, maar eigenlijk ook niet, vind ik. Die klompen gaan nog wel, we hebben al een briefje gehad, met de vraag hoeveel klompen we hebben, geen dus. Maar die caravan race, ik vind het echt te flauw. Als grap okay, maar 4 uur lang op het schoolplein? En mijn kind mag ook nog even in zijn eentje een poster maken over NL met allerlei weetjes.

Misschien ben ik gewoon overgevoelig geworden met al die WK grappen, vandaar mijn post wat vinden jullie?

Leuk of niet zo leuk?

Groetjes, Frau-Antje

Jaina

Jaina

09-07-2014 om 23:30

Nee

Ik vind het ook niet echt grappig. Ik weet helemaal niet hoe Nederlanders in Duitsland bekend staan (ik kom daar eigenlijk nooit) maar het lijkt alsof er hier met flauwe stereotypen wordt gespeeld. Dat is niet ok en dat vind ik ook niet de juiste les om jonge kinderen te leren. Stereotypen zijn nooit grappig en die hoef je niet te benadrukken maar juist te ontkrachten door een meer genuanceerd beeld te geven. Ik zou mijn kinderen niet mee laten doen. Dan zul je wel als flauw worden gezien. Zie bijvoorbeeld de rel vorig jaar met Gordon en de Chinese zanger. Dat was ook niet leuk en verkeerd maar het wordt dan gezien als flauw en niet tegen een grapje kunnen als je tegen stereotypen protesteert.

Frau-Antje

Frau-Antje

09-07-2014 om 23:58 Topicstarter

@Jaina

dankjewel voor je reactie, zo sta ik er eigenlijk ook wel in. Ik dacht misschien even overleggen of ze niet iets anders kunnen doen. Iets met water, zand, dijken nadoen of kaas maken of maak je eigen Van Gogh ofzo. De kinderen zijn tussen de 10 -12 jaar.

Mijntje

Mijntje

10-07-2014 om 07:40

snappen

Ik snap eigenlijk niet wat er beledigend aan is aan een caravan-race. Lijkt me geweldig een autootjesrace. Nu zit ik ook niet zo in het WK maar kan iemand dit uitleggen?

wey

wey

10-07-2014 om 08:11

lekker meedoen joh

Ik snap het ook niet. Wat is er verkeerd aan het beeld caravan en het beeld klomp? Klinkt net hartstikke leuk. Dan kun je wel overal over gaan muggenziften. Er wordt toch niemand kwaad aan gedaan?

Frau-Antje

Frau-Antje

10-07-2014 om 08:24 Topicstarter

stereotype....

Alle Nederlanders hebben een caravan en kunnen niet autorijden en al helemaal niet op de Autobahn. We rijden alleen aan de linkerkant en blokkeren zo de weg voor de snelle auto´s.

We eten alleen maar kaas, lopen op klompen zijn gemütlich en winnen nooit met voetbal. We roken allemaal elke dag een jointje, die je bij wijze van in de supermarkt koopt en onze dochters hebben allemaal sex voor ze 14 zijn, zo lekker easy.

En NL is in Duitsland een Angstgegener en hier in Duitsland hebben de kinderen al het een en ander moeten aanhoren over NL. Stom oranje, waarom ben je voor NL je woont nu hier. En ja, dat hoort erbij.

Het team van mijn kind voetbalt volgend seizoen in oranje, met die keuze hebben wij niets te maken en dan zijn er van die vaders en dus kinderen die zeggen 100 keerzeggen; Wat een vieze kleur ik kan er niet naar kijken, of zo winnen we nooit wat ect.

Prima en vaak moet ik er ook om lachen. En inderdaad een race is ook leuk, maar in Nederland lijkt het mij dan leuker met die caravan dan. Hier kan het ook een fietsparcours zijn, ook leuk.

Ik zou het ook niet okay vinden als er in NL een doe een Duitser na die Engels probeert te spreken wedstrijd op school was, ofschoon dat best wel grappig is.

Tzhat wood be sehr funnie but not asz a szchool thzing, thatz is vor mie tzhe differentz

Odile

Odile

10-07-2014 om 08:27

geen probleem

Ik zou het geen probleem vinden, beetje simpel dat ze niks anders kunnen verzinnen. 't Lijkt me wel lollig, leuker om je uit te leven dan iets met zand, dijken en water (als ik dat moest doen zou ik liever Engeland hebben .

Snap alleen niet goed dat je zoon de weetjes over Nederland moet doen, hij kent ze toch al?

Odile

Odile

10-07-2014 om 08:29

juist frau antje!

ALLE Nederlanders zijn zo en ALLE Duitsers zijn lederhosendragende, bierzuipende, zichzelf te serieus nemende chagrijnen, lekker duidelijk toch .

Frau-Antje

Frau-Antje

10-07-2014 om 09:16 Topicstarter

Inderdaad zijn we allemaal zo

Relativeren dus, soms wat makkelijker gezegd dan gedaan.

@Odile, dat is een goeie opmerking.

Ardenna

Ardenna

10-07-2014 om 09:43

Tja

Als je je hier niet in kunt vinden had je moeten meehelpen met betere ideeën, niet achteraf gaan zeuren.

Inderdaad, diep ademhalen en relativeren

Woon zelf als Duitser al jaren in Nederland en hier is het vaak precies andersom. Ach, je leert ermee leven. Wel veel tegenwind gekregen vanuit Duitse familie toen ik ook een sleurhut kocht. Vonden ze daar toch ietsje teveel integratie... .

mirreke

mirreke

10-07-2014 om 10:10

Apart zeg, ik woon in grensregio en hier juist niet!

ik woon ook in Duitsland, en in ons gedeelte is dat helemaal niet zo. Bij ons hebben ze op de OGATA en ook op de Kindergarten ook een Nederlands thema gehad, waar ik die stereotypische dingen juist totaal niet tegen kwam. Ofwel ik zie ze niet, ofwel men deed erg zn best om juist niet stereotypisch bezig te zijn, ofwel die stereotypen bestaan hier niet. Er werd ook spontaan met mij overlegd. Idd, water en dijken werd een groot onderdeel.

Misschien is het afhankelijk van het deel in Duitsland waar je woont.

Als het zo duidelijk op stereotypen gericht is, zou ik daar wel wat van zeggen. Misschien is het niet bewust. Je kunt toch gewoon aangeven dat je je gekwetst voelt. Ook voor je kinderen lijkt me het niet leuk, gaan die opmerkingen weer een tijdje door.

Ik herken wel weer het pestachtige gedrag wat je beschrijft (bv. over de kleur oranje). Dat gebeurde hier dan weer met mode of zo.

Ik vind het juist belangrijk dat stereotypen zo mogelijk worden doorbroken, dat je erachter kijkt.

Primavera

Primavera

10-07-2014 om 10:42

Hangt er van af hoe het gebracht wordt

Ik vind een beetje gekscherend doen over de eigenaardigheden van andere nationaliteiten niet erg, maar het hangt er wel van af hoe het gebracht wordt; als grapje of veroordelend?

Hier werd aan de kinderen gewoon gevraagd voor welk land ze waren, Italië of Nederland, zonder dat er verder een oordeel aan vast zat.

Als je als Nederlander in het buitenland een gerecht of typisch Nederlandse traktatie zoekt komen wij zelf toch ook vaak met kaas op de proppen?

Wat het linkshangen op de autoweg betreft, daar hebben ze natuurlijk gelijk in. Statistisch gezien doen Nederlanders dat misschien vaker of in ieder geval valt het me op dat ze dan met hoogstens 120km/h eindeloos de boel blokkeren door heel langzaam in te halen er zich niets van aantrekkend dat het Max. hier 130 is en dan na het inhalen ook nog niet naar rechts gaan ook nadat er ergens in de verte nog iets rechts rijdt wat ze ook willen inhalen.

Die klompen kloppen alleen niet meer. Ik zou ze er toch op wijzen dat Nederlanders tegenwoordig op Crocs, Teva's of ander lekkerlopend maar oerlelijk schoenmateriaal lopen. Net als de Duitsers

Hier in Italië staan Nederlanders trouwens bekend als diegenen die tussen één en vier uur 's middags in de zon gaan zitten en allerlei enerverende activiteiten willen gaan doen en vervolgens klagen dat het zo warm is. Af en toe kom ik op het heetst van de dag in ons dorpje zo'n verdwaald gezinnetje op de fiets tegen die vervolgens vertwijfeld vragen of dit wel de weg naar Pisa is. Ik verwijs ze dan maar meteen in het Nederlands naar het dichtstbijzijnde dorpscentrum waar ze in de schaduw van het park of bij een cafeetje even bij kunnen komen voordat ze een echte zonnesteek op lopen. Ik heb nog nooit de taal mis gehad, het zijn echt altijd Nederlanders!

Ook staan Nederlanders hier bekend als degenen die hun TomTom achterna dwars door het autovrije historische stadscentrum crossen. De enigen die in staat zijn om thee of erger cappuccino als drankje naast de maaltijd te bestellen of ná het toetje nog even de fles wijn opdrinken.

Frau-Antje

Frau-Antje

10-07-2014 om 12:04 Topicstarter

zeuren ook zo Nederlands idd

De kinderen bedenken het zelf in de klas, het is de bedoeling dat ze het ook zelf uitvoeren. Kind vind het lastig als enige kaaskop te gaan zitten zeuren als iedereen het zo grappig vindt. Kind zei letterlijk, ik schakelde maar even uit. Ik heb immers ook aan kindlief gevraagd, hebben ze jou niet gevraagd? Nee, niet echt en toen het allemaal zo lollig door iedereen werd gevonden, was het dus lastig voor mijn kind om er ter plekke een draai aan te geven.

Ook ik twijfel, vandaar mijn post. Eerst even checken, reageren we niet overdreven en dan kijken of en hoe ik dan met school contact op neem.

@Primavera, haha, heel herkenbaar. Nog even een vraagje, als er dan bij jullie op school in het kader van een Landenfeest het spel voor Nederland is, met een TomTom op de fiets een speurtocht doen met flauwe vragen over oververhitting en inrijden in doodlopende weggetjes, dan is dat wat jou betreft prima. Want daar zit voor mij een beetje de pijn. Grappen leuk, beschrijvingen zoals die van jou, grappig en herkenbaar. Maar moet het op school als spel?

ah joh, bij zoiets kom je niet uit onder karikaturen

je kunt toch moeilijk zeer genuanceerd spelletjes op poten zetten? Hoe zie je dat voor je?

Ik snap wel dat het gevoelig ligt, net in deze WK-tijd en de positie van de diverse ploegen, maar kom, maak het niet te zwaar!

Primavera

Primavera

10-07-2014 om 13:09

Frau-Anje

Of het als spel prima is zou een beetje afhangen of Nederland het enige land is waar de gek mee gestoken wordt of dat dat bij andere landen ook gebeurd.

Als het het enige land is zou ik denk ik wel balen, maar je zoon heeft daarin gelijk dat vervolgens als enige daar tegen protesteren de boel er waarschijnlijk niet beter op maakt. Duitsers hebben kennelijk een beetje vreemd gevoel voor humor. Ik heb op Facebook van mijn Duitse vrienden reclamefilmpjes zien voorbij komen waarop Nederlanders als zo'n negatieve karikatuur worden neergezet dat ik het eigenlijk niet vind kunnen, en ja vaak met Nederlands inhalende caravan.
Ik denk dat de kinderen het daarvan hebben. Dit soort reclames worden al jaren vertoond. Nederland kan er trouwens ook wat van tegen Duitsland. Maar wat voor volwassenen alleen 'grappig' is kan natuurlijk wel het beeld van kinderen kleuren.

Jessica O

Jessica O

10-07-2014 om 14:30

stereotype

Tja, in Duitsland wordt zo over de Nederlanders gedacht (en nl'ers rijden ook wel heel vaak links..). Maar Nederlanders denken ook zo stereotype over Duitsers. Heb je het programma de Duitsers van BNN wel eens gezien?

Maar als alleen Nederland op zo'n manier belachelijk word gemaakt zou ik ook gaan steigeren hoor.
Aan de andere kant, misschien zou ik er ook wel extreem in mee gaan, maar wel een sneer maken. Bv nl hoedjes passen niet op een duits hoofd of wat dan ook.

Maar gelukkig is nl heel wat meer dan klompen en molens.... misschien valt er nog iets leuks te bedenken!

Frau-Antje

Frau-Antje

10-07-2014 om 15:50 Topicstarter

Dankjewel!

voor jullie reacties, we stappen niet naar school. Maken er gewoon wat moois van en steunen ons kind, door er met z´n allen naar toe te gaan. Ik ben volgende week in NL en neem nog wat afgeprijsde WK artikelen mee en een berg stroopwafels, dan wordt het vast gezellig dat is toch wat anders dan gemütlich.

bertje1

bertje1

10-07-2014 om 16:23

en de andere landen?

joh, daar zullen ze toch ook wel stereotypen van maken? fransen met een stokbrood en engelsen met een eh, bolhoed?
kan geen kwaad vind ik

Buren,

In Nederland draaien ze ook hun handen niet om voor een Duitse zandkuil als spot of een kussen als bierbuik. Zo braaf zijn we hier echt niet naar onze buren.

De sleurhutten kan je combineren met het oud-Hollandse ringsteken! De ontbijtkoekhappen is altijd een succes. Toon de oud-Hollandse spellen met trots! Als je toch in Nederland bent, sla wat bitterballen in, dingen waar een klein land groot in is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.