Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

21-04-2009 om 20:48

Goed nieuws: nederlandse kinderen het gelukkigst van europa

Van nu.nl:
Nederlandse kinderen gelukkigst van Europa
Uitgegeven: 21 april 2009 12:12
Laatst gewijzigd: 21 april 2009 12:12

LONDEN - Nederlandse kinderen zijn het gelukkigst van Europa. Dat blijkt uit een dinsdag gepubliceerd onderzoek dat de Universiteit van York in Groot-Brittannië uitvoerde onder jongeren in 29 Europese landen.

De onderzoekers keken naar 43 levensomstandigheden die het geluk beïnvloeden, zoals kindersterfte, overgewicht en armoede. In elke categorie scoorde Nederland goed.

Scandinavië

Nederland wordt in de ranglijst op de voet gevolgd door de vijf Scandinavische landen: Zweden, Noorwegen, IJsland, Finland en Denemarken. De Europese kinderen zijn het slechtste af in Letland, Litouwen en Malta.

Uit een vergelijkbaar onderzoek van VN-kinderfonds Unicef was twee jaar geleden naar voren gekomen dat Nederlandse jongeren het gelukkigst zijn van alle kinderen in de ontwikkelde wereld.

De top tien in Europa: 1. Nederland 2. Zweden 3. Noorwegen 4. IJsland 5. Finland 6. Denemarken 7. Slovenië 8. Duitsland 9. Ierland 10. Luxemburg.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

21-04-2009 om 22:43

Mijn kinderen

wensen niet verantwoordelijk te worden gehouden voor de resultaten. Cijfers uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst.

Tirza

Wat is er zo beroerd

aan luxemburg vraag ik mij dan af.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-04-2009 om 01:06

Saai

Dat jongeren hun land saai vinden bedacht ik me ook bij Malta. Vakantie voor een weekje daar doorbrengen,ok, maar om er als jongere te wonen? Zo groot is het niet.

Pelle

Heb je enig idee hoe klein Malta eigenlijk is? En vooral als je alleen het bewoonbare gedeelte meetelt?

Ik mis

België? Is het daar zo rot toeven?

Suusmaria

Ik vroeg het mij ook al af maar "België staat op de veertiende plaats van een rangschikking van een dertigtal landen."

Zal ik emigeren naar het noorden? Wat zou er nu zo anders zijn tussen België en Nederland dat onze kinderen 14 maal ongelukkiger zijn dan onze bovenbuurtjes? (waarschijnlijk kan je dat niet zo interpreteren maar toch).

Katrien

Katrien

22-04-2009 om 12:04

Ach

Voor zover ik het heb begrepen, hebben ze een score gegeven voor 43 criteria waaronder kindersterfte, armoede, overgewicht. Nederland scoort daarop overal hoog.

Jammer genoeg vind ik de andere 40 criteria nergens terug.

Ik ben benieuwd of ze ook effectief aan de kinderen hebben gevraagd hoe ze zich voelen?

En ik zie vooral gelukkige kinderen rond mij, het zal dus heus wel meevallen met die arme belgische kindertjes.

Katrien

Maylise

Maylise

22-04-2009 om 13:17

België

Ik ken België niet zo goed maar ik heb wel het idee dat je in België en vooral in Wallonië meer streken/stadjes hebt die vrij vervallen zijn en waar veel armoede is. Bijvoorbeeld oude mijnwerkers dorpen in Wallonië die sinds de mijnen dicht zijn enorm veel werkeloosheid kennen en waar de situatie vrij uitzichtloos is. Ik ben wel eens door zo'n dorp gereden en dat was inderdaad vrij triest. Ik kan me voorstellen dat kinderen daar niet gelukkiger worden door de combinatie slechte huisvesting, armoede en uitzichtloosheid.
Om diezelfde reden scoort Groot Brittannië vaak ook slecht op dat soort onderzoeken.
Maar goed Luxemburg snap ik dan ook weer niet. Als er nou een land welvarend is. Maar op zich stond Luxemburg ook in de top 10 van de 29 landen dus zo slecht doen ze het ook niet.

Maylise

Maylise

Maylise

22-04-2009 om 14:31

Nikus

Deels natuurlijk wel. Bij dit soort onderzoeken zijn vaak juist dit soort criteria gebruikt omdat die te onderzoeken zijn terwijl het geluksgevoel heel relatief is en veel moeilijker te onderzoeken want enorm subjectief. Nou weet ik niet precies welke factoren bij dit onderzoek gebruikt zijn maar Katrien noemt drie factoren die direct met welvaart te maken hebben: armoede, kindersterfte en overgewicht (wat ook meer voorkomt bij armere gezinnen)

Ik kan me er wel iets bij voorstellen overigens. In hele arme steden/streken en achterstandswijken van grote steden zijn er toch vaak factoren in het spel die in elk geval niet bijdragen aan geluk. Vooral de uitzichtloosheid van de situatie (ouders werkeloos, grootouders werkeloos, zelf ook geen zicht op werk), slechte huisvesting (waardoor soms gezondheidsproblemen, ik kan me een onderzoek herinneren maar weet niet precies meer waar ik dat kan vinden over kinderen die achterstandswijken wonen in Groot Brittannië en die vaak gezondheidskwalen hebben die mede veroorzaak zijn door de slechte huisvesting zoals zeer vochtige huizen met enorm beschimmelde muren waardoor er ademhalingsklachten ontstonden), slechte buurt en dus makkelijker in contact met criminaliteit enzovoorts. Vaak zijn de scholen in dat soort buurten ook slechter (althans in Groot Brittanië bijvoorbeeld zie je dat erg maar ook in Frankrijk) en dus slechter onderwijs en weer minder toekomstkansen.

Dat soort factoren dragen in elk geval niet bij aan een gelukkige jeugd. Armoede is vaak toch niet de gezellige kleine huis op de prairie armoede waarin "we zijn dan wel arm maar we hebben elkaar en zijn toch gelukkig"sentimenten de overhand hebben. Armoede brengt zoveel andere problemen met zich mee en zal in elk geval in de hier onderzochte landen niet bijdragen aan geluk.

Welvaart in de vorm van een schoon huis in een redelijke buurt en een redelijk inkomen speelt denk ik wel een rol in geluk in zoverre geluk objectief te bemeten is. Dat laatste is natuurlijk het lastigst. Geluk is niet objectief te meten.

Maylise

Rapport

Ik heb nog een (of het?) rapport gevonden waar het allemaal wat gedetailleerder beschreven staat dan in de kranten:
http://news.bbc.co.uk/nol/shared/bsp/hi/pdfs/13_02_07_nn_unicef.pdf
Je kunt daar zien dat in Italië iedereen familie van elkaar is en dat het onderwijs in België het beste is van Europa. En nog een link naar de BBC:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6360517.stm
Veel leesplezier,
wimb

Happy adults raise happy children

en zo is het maar net !

Ik voel mij ook buitengewoon bevoorrecht als ik mijn situatie vergelijk met vrouwen in andere landen, de mogelijkheden die mijn kinderen hebben zijn fenomenaal, beter kan eigenlijk niet. De leefomgeving waar ze in op groeien, de positieve houding van meerendeel van de volwassenen hier is elke dag merkbaar.

Zo compleet anders dan de situatie waar ik als baby in ben geboren en dus zo compleet anders dan zo'n gigantische hoeveelheid kinderen die minder geluk hadden dan ik.

ja ik moet mij weer vaker realiseren hoe bevoorrecht mijn situatie is en hoe fijn dat is voor mijn kindjes !!!

Kaaskopje

Kaaskopje

23-04-2009 om 00:44

Welvaart

Welvaart in de vorm van een schoon huis in een redelijke buurt en een redelijk inkomen speelt denk ik wel een rol in geluk in zoverre geluk objectief te bemeten is.
Zeker weten Maylise. Toch een kanttekening. Welvaart is niet gekoppeld aan een schoon huis en armoede niet aan een vies huis. Zo bedoel jij het waarschijnlijk ook niet, maar zo´n woordje erbij komt snel als vooroordeel over.

Maylise

Maylise

23-04-2009 om 01:59

Kaaskopje

Ja je hebt gelijk. Met schoon bedoelde ik ook niet zo zeer schoon als meer een heel huis. Ik zag meer die kleine flatjes in achterstandsbuurten voor me die al jaren door de woningbouw cooperaties worden verwaarloosd en waar de schimmel op de muren staat, de kieren opgevuld worden met papier en de strijd tegen ongedierte nooit gewonnen kan worden.
Niet of er wel of niet goed stofgezogen is

Maylise

mirreke

mirreke

23-04-2009 om 10:32

Wimbol's link verwijst naar unicef rapport

van twee jaar geleden. Daaruit bleek ook al dat Nederlandse kinderen de gelukkigste zijn van de in het rapport opgenomen ontwikkelde landen.
En nee, Nikus, welvaart betekent geen geluk, want in dat rapport waren de USA en de UK voor kinderen de slechtste landen om in te wonen en op te groeien. Toch niet direct wat je in eerste instantie zou verwachten.
En dan kom ik weer met mijn stokpaardje: als dit zo is (bv. in Nederland eet het grootste aantal kinderen 's ochtends ontbijt) zie pp 42-45 voor resultaten waaronder ook vragen aan de kinderen zelf over gelukkig of buitengesloten zijn, kan ik mij niet voorstellen dat Nederland tegelijkertijd een land is waar zoveel kinderen stiekem worden mishandeld.

mirreke

mirreke

23-04-2009 om 11:22

Aanvulling: welvaart = geluk, of toch niet?

"Welvaart betekent geen geluk" wat ik net schreef lijkt zo een beetje kort door de bocht, er is eea weggevallen. Zo één op één is het verband niet helemaal rechtstreeks. Wat er wel bedoeld wordt is het volgende: wendt een land zijn rijkdom ook aan om het opvoeden en opgroeien van kinderen te faciliteren en te verbeteren of vergemakkelijken. Je kunt een rijk land zijn, zoals de USA, waar rijkdom heel erg ongelijk verdeeld is en waar grote groepen mensen in armoede leven.
In Nederland is er een ongelooflijk vangnet, ook als je ziek wordt. Daarnaast is in Nederland de welvaart heel erg gelijk verdeeld, in verhouding tot andere landen. Dus alle kinderen hebben toch in grote mate gelijke kansen. Verder is het onderwijssysteem zodanig (ondanks het steeds terugkerende commentaar op ons onderwijs) dat je min or meer kunt kiezen wat je wilt en kunt komen waar je wilt, zonder dat bijvoorbeeld je afkomst meetelt. Dat telt allemaal mee, en dat is ook een vorm van rijkdom: komt die rijkdom ook bij de kinderen, wordt de rijkdom ook gebruikt voor de jonge generaties. Verder wordt er ook veel aandacht besteed aan de de kansen van kinderen van allochtone afkomst. In Frankrijk bijvoorbeeld heb je veeel minder kansen als je ouders uit Algerije komen. Inmiddels probeert Nederland erg veel aan de situatie van kinderen van Turkse en Marokkaanse afkomst te doen, en zie je met name bij de meisjes ook grote verbeteringen.
In die zin staat welvaart toch weer wel voor geluk. Daarnaast zijn er ook vragen over het welbevinden aan de kinderen zelf gesteld, en daarbij eindigt Nederland op de eerste plaats (subjective well-being, op pagina 2)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.