Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoe belangrijk is een zwemdiploma eigenlijk?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Emmawee

Emmawee

21-03-2011 om 21:56

Gat

Ik heb met Stoffer geoefend met het A-gat en ik vond het zelf best eng. Het gat zit best diep, dus je voelt een flinke waterdruk. Voor kinderen met enigszins gevoelige oren (ik) is dat best vervelend. Als je één keer in ademnood hebt gezeten bij het gat, is de drempel gelegd en zal die steeds hoger worden. Stoffer dacht echt dat hij zou stikken. Je hebt gewoon goede begeleiding nodig en het vertouwen dat ze je niet zullen laten verdrinken... Die kans is nl. inderdaad heeeel groot . Ik denk dat veel kinderen met een beetje voorstellingsvermogen aan verdrinken denken bij dit onderdeel. Jongens en meisjes.
Groeten, Maw.

B-certificaat

Mijn zoon moest ik de eerste keren huilend naar de les sleuren, maar hij zwom als een tierelier. Met 13 maanden (1x in de week les) had ie zijn A, ondanks zijn angsten voor het gat, maar toen B,... Hij was de snelste, zwom t beste maar durfde echt niet door dat gat. Zodra het gat weg was, zwom ie wel de afstand onder water, zelfs er voorbij.
Hoe bedoel je "tussen de oren".
Hij kon de eerste ronde afzemmen niet meedoen. 3 maanden later was dat gat nog steeds hetzelfde probleem.
Toen opperde de lerares het certificaat.
Hierbij kon hij afzwemmen voor zijn B, alle onderdelen deed ie aanmee, behalve dan het gat, dit staat nu aangegeven op het certificaat.
Ze verwachtte dat t anders echt een trauma zou worden, want ik heb gewoon een vreselijk onzeker kind. (terwijl hij het gewoon kan!)
Ik wist dat ie die afstand onder water kon zwemmen, en dat was voor mij voldoende, dus ik was erg blij met dit advies.
Volgens haar was t echt van dezelfde waarde als het diploma echter minus gat.
Het ideale oplossing voor kinderen met angst voor dat stomme gat (sinds september 2010 van kracht begreep ik van haar)
Uiteindelijk met anderhalf jaar A en B-certificaat gehaald

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Aanvulling

Huh, wel A-diploma maar B certificaat dus
Hihi

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Aanvulljg

Huh, dus wel A-diploma maar B-certificaat, maar net zo trots

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2011 om 01:16

Hier a en b

Mijn oudste dochter heeft zelfs een periode pauze gehouden omdat ze de zwemlessen maar niet onder de knie kon krijgen, daarna ging het wel en daarna heeft ze ook nog in een redelijk rap tempo B erachteraan gedaan. Ze was toen inmiddels 9. De jongste had met 7 jaar haar A diploma en kreeg meteen het advies mee om geen B te doen. Ze zou te licht zijn om het B-gat te kunnen halen. Toen ze al een stuk ouder was, 12 jaar meen ik, heeft ze met een vriendin de stoute schoenen aangetrokken en is ze op een kleinere zwemschool les gaan nemen voor B. Wel grappig die twee slungels tussen al die urkjes.
Ik denk dat zwemles wel nuttig is om in ieder geval te leren hoe zwemmen in zijn werk gaat, hoe je op je rug kunt drijven, watertrappelt e.d..
Ik heb wel zwemles gehad, maar was daar absoluut geen ster in. Toen er afgezwommen moest worden lag ik toevallig in het ziekenhuis. Daarmee was de kous meteen af, ik heb nooit meer af hoeven zwemmen. Ik red me wel in het water. Ik kom vooruit (niet kijken hoe langzaam...), ik kan op mijn rug drijven en kan watertrappelen.

Yvonne

Yvonne

22-03-2011 om 07:00

Papiertje zegt niet alles

toen mijn dochter A en B had eindelijk na ruim 2,5jaar zwemles kon ze nog niet goed zwemmen. Ze is er ondanks die papiertjes zelfs een keer bijna uit gestuurd. Zoon zwom voordat hij dat papiertje had al stukken beter dat we hem ook voor het behalen van dat papiertje al lekker met ons mee lieten zwemmen in het diepe en nooit commentaar gehad.

Fiorucci

Fiorucci

22-03-2011 om 07:08

Margriet

Ik heb werkelijk geen flauw idee hoeveel jongens en meiden, en eerlijk gezegd doet het er niet toe wat mij betreft. Zij vindt het verschrikkelijk, terwijl ze prima onder water kan zwemmen. maar dat gat, nee.

T&T

T&T

22-03-2011 om 09:02

Ook mijn eisen bijgesteld...

Ik heb in total ruim 4 jaar gezwommen met mijn twee kinderen. (allebei met autisme) Het ging bepaald niet vanzelf, 1 op 1 begeleiding, en nog doodsbenauwd zijn. Dat bange hebben we er nu wel vanaf, oudste is heel aardig gaan zwemmen en heeft ook haar a en b gehaald. Jongste had na 3 jaar nog steeds geen zicht op een a-diploma, ondanks iedere week oefenen en heel veel 1 op 1 aandacht (mama zwemt ernaast, badmeester geeft aanwijzingen). Hij pikt het niet op! Oh, hij kan wel zwemmen in de tussentijd! en om hem die 45 minuten bezig te houden liet ik hem minstens 20 baantjes zwemmen, gewoon schoolslag op de buik, want dat ging goed. Jeee! iedere week weer een succes ervaring als hij weer een baantje verder had gezwommen! Maar tussendoor moesten er dingen geoefend worden... nou, dat vreselijke gat daar zijn we nog niet eens aan toe gekomen, op de rug liggen was al eng genoeg... Mijn geduld was op den duur op, dat zeg ik heel eerlijk. En de badmeester wist het ook niet meer, dus we zijn gestopt. Eerst nog wel geregeld vrij gaan zwemmen, maar ik zie de lol er niet meer van in, en zoon heeft de lol er nooit echt van in gezien. Nu dus effe helemaal los gelaten. Als hij in het water valt kan hij zich redden, maar hij zal er ook niet snel uit vrije wil inspringen Niet ieder kind vindt zwemmen leuk!
groetjes, Tess

Primavera

Primavera

22-03-2011 om 09:19

Tess (ot)

Je zoon heeft goed beschouwd eigenlijk gelijk met niet op zijn rug te willen zwemmen. Het is ook idioot als je in het water ligt om dan een houding aan te nemen waarbij je niet ziet waar je naar toe gaat en bovendien met je oren alle geluiden onder water versterkt hoort.

Temet

Temet

22-03-2011 om 09:57 Topicstarter

Bedankt weer

Nou, dit is een mooi draadje geworden. Voor de goede orde: kind zit nog niet eens op zwemles, dus er is nog geen sprake van problemen met gaten, maar het zou me niet verbazen als het zover komt. En misschien ook niet.

Maar er zijn dus inderdaad mensen die uiteindelijk vinden dat hun kind het goed genoeg kan en niet doorgaan tot het diploma. En kennelijk kan dat ook gewoon, behalve als je kind met een zwemfeestje oid meemoet en de ouders eisen een diploma. Nou ja, dat lijkt me dan wel overkomelijk.

En inderdaad, ik denk ook dat je op een gegeven moment wel aardig kan zien of je kind goed genoeg zwemt. Hoe dan ook, zoon moet maar gewoon op zwemles en we zien wel waar het schip strandt.

Groeten,

Temet

Pluk53

Pluk53

22-03-2011 om 12:10

Primavera, rugzwemmen

rugzwemmen is het langst vol te houden. Het is een levensreddende zwemslag als je je heel lang drijvende moet houden.

Zwemmen is leuk

Het is fijn als je zoon watervrij is, geen vrees dus kent voor water en zich kan redden mocht ie ooit in het water vallen. Buiten deze handigheid, is zwemmen ook gewoon een leuke bezigheid. Het kan zijn hobby worden en dan is het fijn als hij kan zwemmen zodat jij niet steeds in de buurt hoeft te zijn om hem in de gaten te houden. Zwemmen is leuk voor elke leeftijd, maar je moet niets. Mijn moeder heeft nooit haar diploma's gehaald en vind zwemmmen ook gewoon leuk. Ik heb de ouder methode en 3 diploma's en ben ook gek op zwemmen vooral in de zee en in natuurlijjke waters.

Succes in je besliissing.

Groetjes van LuNa

Tango

Tango

22-03-2011 om 13:40

Eisen bijstellen

Kan ik helemaal mee inkomen. Hier haalde Tangodochter binnen 1 1/2 jaar haar A diploma, het laatste half jaar wel met extra schoolzwemmen erbij, 2 maanden later had ze B en daarna nog met schoolzwemmen een C1 diploma gehaald (C ging toen bij ons in 3 delen, volgens mij).
Tangozoon is zo'n ander verhaal dat ik mijn eisen nu al bijstel. Ik ben echt al blij als hij A haalt. Hij is nu ruim 1 1/2 jaar bezig en is sinds 3 weken het waterwengroepje uit en had afgelopen week ineens zijn Walvisdiploma. Bij ons een tussendiploma voor het A-diploma, maar dan wel heel ver ervoor. Dochter had het destijds met een half jaar.
Ik heb ernstig mij hoop gevestigd op het schoolzwemmen volgend schooljaar. Als hij dan zijn A haalt ben ik blij, met evt. B erbij nog blijer, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt ooit nog voor een C diploma door te gaan. Zwemparadijzen hebben we hier toch niet in de buurt, alleen een gewoon zwembad met stroomversnelling, waar hij echt wel alleen heen mag als hij een jaar of 11 is.
Wat heeft C eigenlijk voor belangrijke meerwaarde, dat je dan wel kunt zwemmen in een zwemparadijs? Ik heb zelf A en B, nooit C kunnen halen omdat ik geen borstcrawl kon zwemmen. Ik heb er nooit hinder van ondervonden.
Oh ja en dat gat-verhaal en die jongens en meisjes? Slaat echt nergens op. Tangodochter zwom vanaf het begin probleemloos door het gat. Bij Tangozoon heb ik net als Temet het idee dat dat ook nog wel eens een probleem kan gaan worden. Hij is met veel dingen veel angstiger dan zijn zus. En stoere vriendjes helpen hem daar echt niet bij hoor.

Guinevere

Guinevere

22-03-2011 om 16:42

Tango

Ik vind dat je dat lang hebt volgehouden in dat waterwenbad! Dat onze zoon daar indertijd niet voorbij mocht en elke week weer opnieuw met de nieuwe instromers zijn oor en neus in het water mocht houden, heeft mij er van overtuigd hem na een half jaar van zwemles af te halen. Want hij leerde helemaal niets.
Daarna hebben we hem laten schoolzwemmen, dat ging redelijk, maar hij leerde er ook niet veel meer dan banen schoolslag, en op een vakantiecursus voor het reguliere ABC. Binnen 2 weken had hij toen opeens zijn A, mét veel complimenten van de zwemleraren over zijn werklust en doorzettingsvermogen. Terwijl ze zoon bij de oorspronkelijke zwemschool kennelijk nooit op waarde hebben kunnen schatten en hem nooit op de goede manier hebben aangesproken, ondanks diverse gesprekken van ons met de leraar.
Die vakantiezwemcursus kan ik je absoluut aanraden dus!

Temet

Ik heb zelf ooit A en B gehaald, maar duiken doe ik nooit en verder dan de schoolslag kom ik niet. Voor mij goed genoeg, ik zal niet meteen verdrinken als ik te water raak. Als je het zo bekijkt, is kunnen zwemmen genoeg.

Ik dacht dus dat mijn zoon (6,5) qua zwemmen een beetje zou zijn zoals ikzelf ben, maar nee hoor. Hij vindt de zwemles vanaf het begin ontzettend leuk, is totaal niet bang voor water, kan na een half jaar les al duiken, zwemt door het gat, tussen iemands benen door, duikt dingen op van de bodem, etc (de vaardigheden die zijn vereist voor het A-diploma zijn duidelijk een stuk uitgebreider dan 'vroeger').

Maar wat ik eigenlijk wil zeggen, neem jezelf niet als maatstaf. Doe je zoon straks gewoon op zwemles en kijk hoe het gaat. Hij kan je wel eens verrassen

Chris

Mamvantwee

Mamvantwee

22-03-2011 om 18:46

Zwemmen is niet leuk meer

Mijn dochter vond zwemmen altijd leuk totdat ze op zwemles zat. Dat drama heeft de lol wel doen verdwijnen. Ik ben nog steeds van plan om het zwembad hier een brief te sturen met mijn klachten, want 500 euro verder kon ze nog geen normaal baantje zwemmen en heeft ze ook nog eens een verkeerde beenslag geleerd. Plus het feit dat alle zwempret eruit is.
In dit nieuwe zwembad met de andere methode zijn we op voorhand weer 500 euro kwijt, maar er is nu al, na krap twee maanden, flinke vooruitgang. Ik ben nog steeds boos op dat eerste zwembad. En ik stuur een ouderwetse papieren brief omdat er op emails nooit een reactie komt.

Groet, Mamvantwee

bertje1

bertje1

22-03-2011 om 20:37

ik vind dat ze na A absoluut nog niet goed kunnen zwemmen. Ga maar eens naar een centerparcs of zo of kijk eens naar draaikolkachtige dingen. Daar komen ze dan echt niet uit! Ik vind C noodzakelijk. Uiteraard leer je steeds beter zwemmen als je groter bent, maar ik zou tot ze een jaar of 11 zijn dan niet (zonder diploma) rustig zitten...
Probeer het zwemmen wat later te doen als je op ziet tegen lang zwemmen; vaak zijn ze motoriek dan veel beter (vooral jongens)

ros

ros

22-03-2011 om 21:17

Kracht opbouwen is belangrijk

papiertjes zeggen mij ook heel weinig. Ik vind dat de kinderen tegenwoordig met het abc echt niet zo geweldig zwemmen. Het kan bijna ook niet als je ziet in welke snelheid vaak B en C gehaald worden.

Dochter ging A halen bij een zwemvereniging, die kon zwemmen toen ze haar A had!(vraag me niet hoe lang dat duurde ). Dat had niks te maken met het behalen van het papiertje, dat had te maken met de tijd dat ze had gezwommen, kracht die ze opgebouwd had(welke belangrijk is voor die stroomversnellingen ed). Zij zwom na het behalen van haar A veel en veel beter dan de meesten van haar klas die al het ABC hadden, werd ook altijd door andere ouders gezegd. Zoon ging zwemmen bij een reguliere zwemschool, heeft daar ABC gehaald maar dat heeft toch nog even geduurd voor ik die echt vertrouwde in het moeilijke water(versnellingen ed). Hij was wel veel sneller klaar.

Ik denk dan ook dat je gerust geen diploma hoeft te hebben en toch beter kunt zwemmen dan iemand die wel diploma's heeft en minder zwemuren maakt. Die uren, die tellen voor mij, krachtig worden. Maar dan moet je als ouders natuurlijk wel de zin hebben om regelmatig naar het zwembad te gaan.

Moniek

Moniek

22-03-2011 om 22:27

A, b en c

Ik wilde perse dat alledrie de diploma's werden gehaald. A om te keren zwemmen, B was meer een uitbreiding op A, maar C vind ik het allerbelangrijkste om reden dat er met alle kleren aan werd gezwommen, onder de mat, over de mat en dat zijn, in mijn ogen, vaardigheden die je nodig hebt als je onverwachts in het water terecht komt: wij wonen in een bijzonder waterrijk gebied. Mooi zwemmen hoeft van mij niet. ze moeten zich kunnen redden en daar is een diploma een bewijs van, vind ik.

Limi

Limi

23-03-2011 om 07:44

Pelle

Ze kunnen beter 20 keer een stukje van 10 meter zwemmen met een goede techniek, dan 1 keer 200 meter waarbij aan het eind de techniek nergens meer op lijkt

Klerekleren...

Limi, hier moeten ze bij A en B ook al elke les met kleren aan zwemmen. En precies dat vergalt een heleboel zwemplezier. Eens in de vier weken en bij het diplomazwemmen zou toch voldoende moeten zijn in mijn optiek, maar nee. Elke keer moeten die kinderen de halve les lang met hun hele plunje aan zwemmen. Ik zie het nut er duidelijk niet van, maar wel de nadelen. Onze kinderen balen van zwemles en ik kan ze niet ongelijk geven.
A en B vinden wij hier genoeg, dan redden ze zich wel. Dan gaan we wel gewoon af en toe vrij zwemmen, zónder die klerekleren!

Ros

Ros

23-03-2011 om 12:04

Pelle

Misschien heb ik niet duidelijk geschreven.

Mijn dochter ging haar A halen bij een zwemVERENIGING, daar gaan ze, op een paar introductieweken na, meteen het diepe in. Er werd gezwommen over de hele lengte van het wedstrijdbad. Zij had na het behalen van haar A al een kracht en goede conditie opgebouwd en kan toen al erg goed zwemmen. Beter dan leeftijdsgenootjes die hun diploma bij een reguliere zwemschool haalden en al hun ABC hadden. Ik vind in 2 maanden b halen heel kort en ook heel snel, mij lijkt dat kinderen dan niet veel opgebouwd hebben in die korte tijd. Dat is het verschil was ik aan wilde geven. Bij de zwemverenigingen duurde het diploma halen veel en veel langer (vreemd maar leverde wel een goede conditie op en kracht), ook voordat je B had was je weer snel een jaar verder.

Bij de reguliere zwemscholen vind ik het resultaat niet zo geweldig. Het verschil is te groot, dat heb ik ook gezien bij zoon, die ging dus wel bij een reguliere zwemschool les halen. In zo'n korte tijd(want dat vind ik nog steeds) leer je natuurlijk wel de zwemslagen maar om nou te zeggen dat ze na dat ABC zo goed kunnen zwemmen, nee dat vond ik dus niet.

Astrid

Astrid

23-03-2011 om 13:12

Ervaring is belangrijk (en lang zwemles hebben is wel beter)

Waar maken jullie je druk over, een jaar zwemmen? 2 jaar zwemmen voor het A? Hier heeft het exact 5 (!) jaar geduurd voordat meneer z'n A had. Niks geen watervrees of gatvrees, gewoon een slechte motoriek. Na z'n A vond ik dat hij nog steeds niet zelfstandig naar een zwembad kon. Ook al was hij toen 10. Dus toch maar B. Ik weet niet meer hoe lang dat geduurd heeft, maar uiteindelijk heeft hij ook nog z'n C gehaald en toen zat hij precies 7(!) op zwemles. En dat 2x per week! Hij heeft de lessen nooit erg gevonden, maar wilde wel perse het diploma.

Na 7 jaar wist hij niet beter meer en hoorde de wekelijkse zwemles bij zijn leven en en is hij op zwemvaardigheden gegaan. Vrije wil hoor! Een diploma zal hij daar niet halen, want hij voldoet niet aan die diploma eisen, van geen van de onderdelen. Hij leert er wel nog beter zwemmen van en goed voor z'n motoriek.

Ondertussen waren kind 2 en 3 ook met zwemlessen bezig. Nr. 2 heeft er totaal t/m haar c ook 3,5 jaar over gedaan.

Kind 3 begon ook met net 5 met zwemles en had na precies 2 jaar haar C! Joepie! Die ging als een sneltrein, terwijl zij maar 1x per week zwom (ze voelde gewoon aan dat we het zwembad een beetje zat waren). Toch vind ik haar veel slechter zwemmen dan zoon, ondanks de slechte motoriek van zoon (is hij mee geboren). Ik ben blij dat zij dit jaar nog school zwemmen heeft, want zo goed vind ik haar nog steeds niet. Bij haar vind ik die papiertjes dus veel minder voorstellen dan bij zoon. Zeker omdat ze slechts slechts 4 lessen zwom na haar B en toen mocht ze al voor C.

Zelf was ik een dramatische zwemmer en heb nooit 1 diploma gehaald, ondanks vele jaren zwemles. Ik kan wel redelijk zwemmen (technisch dan), maar heb geen uithoudingsvermogen wegens long problemen. Mij moet je niet in zee uit de boot gooien, dan moeten mijn kinderen mij gaan redden....

Egel

Egel

23-03-2011 om 13:31

Je kan best in het water vallen...

..dat overkwam mijn rustige, niet-impulsieve zoon van toen bijna 5. Geen leeftijd om per se het handje vast te houden bij een brede brug, we liepen zelfs net voor hem uit. Kijken even achterom, huh, waar is hij nou? Weer terug naar het gebouw? We werden op de gracht gewezen. Daar lag hij, meters onder ons, en het was geen ondiepe gracht. Hij lag een beetje te spartelen met zijn gezicht nog net boven en maakte geen geluid. Buitentemperatuur 5 graden. Zijn winterjas hield hem nog even boven. Man en ik trokken gauw wat uit in grootste haast, man was net sneller en liet zich naast hem in het water plonzen. Inmiddels was zoon soms kopje onder. Zij waadden/zwommen naar een kant en stuk verder, waar het kon. Dat was niet makkelijk. Zoon (en ik) waren in een soort van shock.
Hij heeft achteraf verteld dat hij wilde kijken of het water bevroren was, toen struikelde hij over het lage stoepje en rolde precies door de spijlen van de hekjes door.
Het was niet in een speciaal watterrijke buurt, gewoon veel bebouwing, een brede gracht om een groot gebouw waar we net waren geweest.
Het is natuurlijk goed gekomen. Maar wat ben ik blij dat we niet eerst in het gebouw zijn gaan zoeken (hij heeft niet gegild of geroepen toen hij viel of al in het water lag). En wat ben ik blij dat hij nu zijn B-diploma heeft. C komt ook nog wel.

100%mama

100%mama

23-03-2011 om 16:22

Ik was

WAS echt een moeder die altijd heeft gezegd dat het A, B & C gehaald moest worden......ik kom daar nu op terug en niet omdat ik het nog steeds vind (er zal tenslotte best enige logica schuilen in het A,B,C-tje), maar zoonlief is zo zwaar gedemotiveerd dat ik ier elke week ellende heb als het "verplichte" zwem uurtje er weer aan zit te komen. Zoonlief is nu bijna 7 en heeft in Januari zijn A na 4 jaar mogen halen. Och, B heeft hij nu zo zei iedereen.....we zijn nu 4 mnd verder en de aankomende week mag hij naar alle hoogstwaarschijnlijkheid niet afzwemmen voor B dus weer 2 maanden verder. Hij mist door long aandoening gewoon de kracht dus hij kan OF door het gat en dan technisch slecht zwemmen OF het gat niet halen, maar de rest van de banen dus wel mooi zwemmen......

Ik heb hem al over gedaan naar een andere vereniging met het verhaal erbij en dat was geen probleem....ehuh! A had hi idd zo, maar nu bij B is het weer een drama. Te weinig tijd, te veel kinderen (hoewel ik dat niet begrijp want er zijn 20 kinderen op 1 officiele juf en 5!!!! "hulp juffen) dus begeleiding dan wel oefenen op juist dat punt lukt niet....

Nu ik merk dat zoon met zware tegen zin en dus de-motivatie in het bad ligt vraag ik mij af WAAROM ik het dus zo belangrijk vind.......

Emmawee

Emmawee

23-03-2011 om 21:50

Privéles

Mag ik iedereen nog eens wijzen op de enorme voordelen van privéles? Ook daar geldt natuurlijk wel dat een zwemleraar ook gewoon goed moet zijn, maar wat vind ik het fijn dat ze een half uur lang gericht oefenen in een tamelijk rustige omgeving. Geen geschreeuw over de hoofden van 20 kinderen, maar rustige instructies voor 1 tot 4 kinderen tegelijk.
Blik wilde graag zwemmen "met heel veel kinderen", dus die ging in een gewone groep. Maar na een paar keer heb ik al besloten dat hij toch privéles zou krijgen. Ik zag gewoon hoe hij niet werd gezien en ik zag dat hij steeds schrok van de luide stem van de badmeester. Hij dacht steeds dat híj degene was die het fout deed.
Stoffer was meteen op privéles gegaan, heeft zijn B gehaald in een gewone groep, maar nu voor het laatste stuk van C heb ik hem weer in een privégroep gedaan.

zag ik tijdens de kijkles dat hij de badmeester helemaal niet kon volgen. De badmeester praatte nogal hard en corrigeerde kinderen, maar dan dacht Blik dat het om hem ging.

Emmawee

Emmawee

23-03-2011 om 21:50

Privéles

Mag ik iedereen nog eens wijzen op de enorme voordelen van privéles? Ook daar geldt natuurlijk wel dat een zwemleraar ook gewoon goed moet zijn, maar wat vind ik het fijn dat ze een half uur lang gericht oefenen in een tamelijk rustige omgeving. Geen geschreeuw over de hoofden van 20 kinderen, maar rustige instructies voor 1 tot 4 kinderen tegelijk.
Blik wilde graag zwemmen "met heel veel kinderen", dus die ging in een gewone groep. Maar na een paar keer heb ik al besloten dat hij toch privéles zou krijgen. Ik zag gewoon hoe hij niet werd gezien en ik zag dat hij steeds schrok van de luide stem van de badmeester. Hij dacht steeds dat híj degene was die het fout deed.
Stoffer was meteen op privéles gegaan, heeft zijn B gehaald in een gewone groep, maar nu voor het laatste stuk van C heb ik hem weer in een privégroep gedaan.

zag ik tijdens de kijkles dat hij de badmeester helemaal niet kon volgen. De badmeester praatte nogal hard en corrigeerde kinderen, maar dan dacht Blik dat het om hem ging.

Emmawee

Emmawee

23-03-2011 om 21:57

Pffff

Mijn bericht werd per ongeluk verzonden, terwijl ik nog aan het schuiven was.
Maar de boodschap is helder: ik kan privéles echt adviseren. En om kosten te sparen heb ik ook hele stukken niet privé gedaan. En zolang dat goed gaat, is er niets aan de hand. De laatste overstap van Stoffer, was omdat er een paar jongens in de groep enorm aan het klieren waren en dat leidde hem erg af van de les. Ik zag gewoon dat Stoffer zijn baantjes zwom, maar niet bezig was met 'beter leren zwemmen'. Nu bij de privéles gaat hij er weer voor en is hij ook trots op zijn vorderingen. Dat gun ik hem.
Groeten, Maw.

Yura

Yura

24-03-2011 om 13:17

Geruisloos

Mijn zoon is op vierjarige leeftijd ook eens in het zwembad gevallen. Niemand heeft het gemerkt. Was op vakantie in het hotelzwembad, dus maar een klein zwembadje. Man en ik waren met dochter aan het zwemmen, er waren nog wat familieleden in en rond het zwembad en ook nog wat overige hotelgasten. Zoon liep een beetje rond in de zwembadruimte, die had een hekel aan zwemmen en kwam op maximaal 2 meter afstand van het water. Opeens zag ik hem op de kant, echt helemaal nat en druipend. Ik vroeg hoe dat kwam. Hij zei dat hij in het water was gevallen en er blijkbaar zelf uitgekomen. Niemand in dat hele zwembad had iets gemerkt of een plons gehoord ofzo. Op een of andere manier heeft hij het blijkbaar voor elkaar gekregen om er zelf ook weer uit te komen, want zwemmen kon hij toen nog niet. Het moet echt in een fractie van een seconde gebeurd zijn, want van al die mensen in het zwembad had niemand wat gezien. Hij kon ook niet naar de douches zijn gelopen, want dan was hij langer weg geweest en zouden we het wel gemerkt hebben.

100%mama

100%mama

24-03-2011 om 16:03

Pelle &

Klopt, maar dat was omdat hij erge angst voor water had...zelfs douchen was een hele onderneming met hem. Met 4 is hij echt begonnen met lessen.

Maar........inmiddels mag ik wel zeggen dat ik heel errug trots ben, want.........vandaag kregen we de uitnodiging in de bus om maandag voor zijn B af te zwemmen! Helemaal in de wolken, waarschijnlijk zag ik het ook iets te zwart in allemaal.

Blijf ik wel bij mijn antwoord dat we nu even stoppen met zwemles.....C komt wel.....of niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.