Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Leeftijdsverschil tussen eerste 2 en derde

Wat ingewikkeld allemaal...
Luxe probleem mag ik wel zeggen..
Maar het gaat om het volgende.
Mijn oudste dochter wordt deze zomer 5, mijn jongste is net 3.
Onze wens voor een derde kindje is heel groot!
Helaas gaat het allemaal niet makkelijk en zijn we in een ivf traject verwikkeld.. Dat duurt lang en je hebt veel geduld nodig.. eerste miskraam ben ik nog aan het verwerken...
Nu moeten we weer ongeveer 2 maanden wachten voor de volgende terugplaatsing.. mocht dat niet lukken ga je dan door??
Op alle gronden ben ik bereid om door te zetten maar over een ding blijf ik tobben...
Het leeftijdsverschil dat zal ontstaan met een eventueel derde kindje..
Heeft iemand ervaring?
Zowel positieve als negatieve kanten hoor ik graag!
Bedankt..

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Asa Torell

Asa Torell

06-06-2011 om 21:16

Tulpie

Ik heb denk ik niet zo heel veel ervaring waar je iets aan hebt - ik kom zelf wel uit een gezin van 3 waarbij het leeftijdsverschil tussen 1 en 2 veel kleiner was (minder dan 1,5 jaar) dan tussen 2 en 3 (ruim 3 jaar) en dat maakte echt niks uit, maar dat zijn natuurlijk echt geen grote leeftijdsverschillen.
Maar ik wilde je wel veel sterkte wensen, wat naar dat het nog niet gelukt is en je wel een miskraam gehad hebt! En vooral veel succes!

liora

liora

06-06-2011 om 23:08

Hier zes jaar

Tussen mijn jongens zit zes jaar en ze zijn vreselijk close. Het is prachtig om te zien.

Ze zijn dol op elkaar en hebben heel veel aan elkaar. De band was er eigenlijk vanaf het begin en de manier waarop ze met elkaar omgaan ontroert me diep.

Ik denk dat als jullie heel graag een derde willen het leeftijdsverschil er niet toe doet eigenlijk.

Wat ik zelf wel lastig vind is dat ik allerlei teruggewonnen vrijheden weer moest opgeven. Ook al weet ik dat het tijdelijk is, valt dat me toch zwaar.

Liora

Janna3

Janna3

06-06-2011 om 23:43

Hier 6 en 4 jaar

Bij ons ging de derde ook niet heel gemakkelijk. De oudste verschilt 6 jaar met de jongste en de middelste 4 jaar. Toch zijn ze heel erg gek op elkaar en spelen ze veel samen. Af en toe gaat het mis omdat de jongste het allemaal nog niet kan bijbenen, maar meestal is het geen probleem. Wel merk ik dat de jongste al veel meer mag (spelen op de DS, films kijken die misschien minder geschikt zijn, laat naar bed in het weekend etc.) dan de oudsten. Wat ons betrof lag de grens tussen oudste en jongste op 9 of 10 jaar. Ik had zelf als puber een veel jonger broertje en dat vond ik niet zo leuk... Maar goed, wij hadden makkelijk praten omdat nr. 3 zich toch na 3 jaar aandiende.
Sterkte met het verwerken van je miskraam, ook daar heb ik ervaring mee. Wat ik lastig vond is dat ik er eigenlijk niet goed over kon/wilde praten omdat ik van mezelf vond dat ik blij moest zijn met de twee gezonde kinderen die ik al had.

Hanne.

Hanne.

07-06-2011 om 09:32

5 en 3,5

Mijn oudste was 5j3m en mijn middelste 3j5m toen de jongste werd geboren. En ik heb nog niet veel nadelen ondervonden.

Ze waren groot genoeg om te weten dat ze de aandacht moeten delen, ze zijn er heel bewust mee bezig en in middels zijn ze groot genoeg (7 en 5) om af en toe met de jongste een paar minuten alleen te bijven. Ideaal als we in de tuin zijn en ik even moet plassen oid.

Nadelen vind ik beperkt. De jongste moet vaak mee naar sport activiteiten van de oudsten. Maar ze is ook nog klein genoeg om zich de hele middag met een paar steentjes te vermaken.

Wel maak je inderdaad een stap terug. Ik was net van de luiers en de slaapjes af en daar zit ik nu weer midden in. Met plezier, maar ik tel de dagen tot het voorbij is.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

07-06-2011 om 10:35

Hier 4 jaar

Mijn kinderen schelen 4 jaar. Het is wel wat anders dan bij jou want ze zijn met zijn tweeën. Maar wat zijn ze gek op elkaar! Ze kunnen heerlijk samen spelen en gek doen, of samen tegen elkaar aan op de bank hangen voor de tv. Echt heel leuk om mee te maken. Dus wat verschil in leeftijd zou ik het zeker niet laten.

Sterkte met het verwerken van je miskraam, dat is niet niks hoor.

tulpie

tulpie

07-06-2011 om 12:37 Topicstarter

Janna

Wat herken ik je verhaal qua verwerken van miskraam!
Inderdaad voel ik het aslof ik geen verdriet mag hebben want we hebben al twee gezonde meiden!
Dank je wel voor je reactie. Het sterkt mij enorm om dit een plek te geven en weer helder na te denken over hoe nu verder.

tulpie

tulpie

07-06-2011 om 12:40 Topicstarter

Allen

Wat fijn om via zo'n forum zulke warme reacties te krijgen!
Het is heerlijk om even te lezen hoe anderen het ervaren en ja ik heb echt wat aan al jullie reacties!
Het sterkt me.
Vandaag heb ik me ziekgemeld en straks ga ik veen met een vriendin de stad in.. even proberen gedachten op nul te zetten...

Vanochtend ben ik in het ziekenhuis geweest en mijn lichaam moet eerst tot rust komen voor we doorgaan met de ontdooing van de laatste cryo.
Dit gebeurt waarschijnlijk pas in september..

Nu eerst verwerken en dan weer verder.
Dank!

Vierde

Vierde

07-06-2011 om 13:12

Ons gezin

Hallo Tulpie!
Ik kom als laatste in een gezin van 4. Broer en zussen zijn resp. 7, 13 en 14 jaar ouder dan ik. Allemaal hebben we geen enkele last ondervonden van de leeftijdverschillen. De enigen die erg op elkaar aan het letten waren, waren natuurlijk de twee oudsten, met 1 jaar verschil. Ik ben eigenlijk vooral opgegroeid met mijn 7 jaar oudere broer, mijn beide zussen waren het huis uit toen ik kleuter was.
Ikzelf heb twee zoons met 3 jaar leeftijdverschil. Prima wat mij betreft. We hadden er graag meer gehad, kort op elkaar maar dat had meer de reden dat ik zelf na een bepaalde leeftijd geen moeder meer wilde worden.
Nu, met de jongste 9 moet ik er echt al enige tijd niet aan denken om terug te gaan naar de babytijd. Ook van andermans baby's word ik niet warm of koud. Het argument hoe het voor de kinderen zou zijn heeft bij ons nooit een rol gespeeld. Wat mij betreft is voor kinderen de gezinssamenstelling gewoon een feit waarnaar geleefd wordt. Het is zo en niet anders. Ik vraag me ook echt af of daarin wel een 'beter' of 'slechter' te bedenken is?

Kaaskopje

Kaaskopje

07-06-2011 om 22:55

Ik ben de jongste van 3

Ik ben zoals ik al zei de jongste van 3 meisjes. Mijn twee zussen schelen 2 jaar, ik scheel met de oudste 6 jaar en met de jongste ruin 3 1/2 jaar. Ik heb begrepen dat ik een 'cadeautje' was. Ze hadden er niet meer op gerekend.
Als kind heb ik het verschil in leeftijd nooit als negatief ervaren. Het was zo. Het had wel tot gevolg dat ik vanaf mijn 14de alleen overbleef bij mijn ouders en dat heb ik niet als doorlopend prettig ervaren. De aandacht ging toen wel erg naar mij toe. Inmiddels zijn we alweer een poosje volwassen, nou ja... alweer 20 jaar en meer), en het is al heel lang omgekeerd. Ik heb meer contact met de middelste dan de middelste en de oudste.
Ik zou er niet over inzitten. Het idee dat kinderen iets aan elkaar moeten hebben is heel erg betrekkelijk. Als dat gebeurt is dat heel mooi meegenomen. Zoniet, dan is er niet meteen een man overboord.
Succes met de ivf. Het lijkt me zwaar.

Anders

Anders

07-06-2011 om 23:57

Hier

Ja, wij hebben ervaring. Van de eerste twee was ik binnen een maand zwanger en er zit ruim 1,5 jaar tussen. We wilden graag een derde kindje en toen de jongste (nu dus middelste) 2 jaar was vonden we de tijd er rijp voor. We gingen er vanuit dat ik snel zwanger zou zijn en dat de baby ongeveer zou worden geboren als de jongste (nu middelste) bijna 3 zou zijn en oudste ruim 4. Of ietsjes later. Ik was weer binnen een maand zwanger. Zelfs 5 keer achter elkaar. Maar er zaten dus 4 miskramen tussen voordat onze derde uk werd geboren. En in dat proces heb ik ook vaak gedacht: leeftijdsverschil wordt te groot, lichaam rust gunnen, het is ons niet gegund, we stoppen ermee. Maar na een paar weken begon het toch weer te kriebelen. De wens was tig keer sterker dan de miskramen.
En nu zit er dus ruim 1,5 jaar tussen de eerste 2, en respectievelijk 6 en ruim 4 jaar tussen nr 1 - 3 en nr 2 - 3.

En om eelijk te zijn: ik vind het leeftijdsverschil fantastisch! De derde uk wordt op handen gedragen. Het is echt een kadootje voor ons allemaal. Heerlijk om overdag met de jongste te tuttelen en daarna te shoppen met de oudste, het ene moment zing ik peuterliedjes en het volgende moment help ik de oudste met een werkstuk over exo-planeten.

Chippie

Chippie

08-06-2011 om 00:05

Teruggaan

Ik hoor dat vaak. Je bent weer terug bij af. Ik heb dat niet. Misschien omdat ik gewoon alleen maar naar de leuke, lieve dingen kijk die je zomaar krijgt (en dus de gebroken nachten en poepluiers voor lief neem). Misschien omdat we nog in de luierfase (2,0 jaar) van de middelste kozen voor een derde en dat ik het gevoel alijd heb gehad dat ik 3 jaar zwanger aan één stuk zwanger ben geweest (ipv dat ik op 4 jarige leeftijd van middelste koos voorr een derde kindje).

Tja leeftijdsverschil

ik wou weer zwnager worden toen de oudste 2,5 was. Uit eindelijk kreeg zij met 6,5 haar zusje.

Ik zou mij er totaal niet druk om maken, het is fantastisch hier met eentje van nu 8 en eentje van bijna 2. Ze hebben een hechte band, de oudste is helemaal stapelgek op haar kleine zusje, ze spelen samen met elkaar en al die dingen had ik van te voren niet kunnen bedenken.

100%mama

100%mama

08-06-2011 om 13:45

7 jaar hier

verschil over, hopelijk, een week of 2.....

Man en zijn zus overigens schelen 14 jaar en zijn super close. Broer er tussenin scheeld 5 jaar met man en daar hebben we niets mee en ook nooit gehad als kind. Ik en mijn zus schelen 3 jaar en pas sinds onze 20er jaren zijn we close, vroeger water en vuur.

Pelle

ik denk ook dat het anders is als je 2 kinderen hebt met een groot leeftijdsverschil. Aangezien mijn oudste geen andere broertjes en zusjes heeft dan Mandarijntje wordt Mandarijntje ook niet genegeerd oid, het is juist leuk voor de oudste dat zij nog zo klein is en over haar kan moederen. Ze is erg enthousiast als grote zus. Een 3e kind komt hier ook niet meer, om verschillende redenen maar ook omdat de balans hier nu zo prettig is. Als er nog een kleintje zou komen dan zou de oudste weer wat er buiten vallen.

En verder kan je geen peil trekken op leeftijdsverschillen en toekomstige relatie tussen kinderen. Ik ken zat mensen die eerder een goede band hebben met een zus of broer die ouder is dan degene die het dichtst bij zit.

Maylise

Maylise

08-06-2011 om 15:29

Ach

Het verschil tussen mijn oudste en jongste is bijna 18 jaar. Hij had makkelijk zijn vader kunnen zijn. Daar zitten nog 6 andere kinderen tussen maar we hebben dus alle vormen van leeftijdsverschil in huis. Ik denk wel dat een broer of zus die bijna dezelfde leeftijd heeft anders is dan een broer of zus die een heel stuk jonger of ouder is maar het hoeft echt niet kwalitatief minder te zijn. Ik zie ook dat mijn kinderen waar veel leeftijdverschil tussenzit echt wel een goede band hebben met elkaar.

Het zegt allemaal niks van te voren. Ik zou dat soort dingen geen rol laten spelen. Wil je graag nog een derde kindje zou ik er gewoon voor gaan. In de praktijk kan het leeftijdsverschil heel erg meevallen maar het kan ook problemen geven. Dat weet je toch niet van te voren. Ik zou er gewoon voor gaan.

Fiorucci

Fiorucci

08-06-2011 om 18:06

Maylise

Ik ben het helemaal met je eens!

Fiorucci

Fiorucci

08-06-2011 om 18:08

Manda

"Als er nog een kleintje zou komen dan zou de oudste weer wat er buiten vallen."
Dat hoeft niet zo te zijn, hoor, is mijn ervaring, en als ze allemaal ouder zijn valt dat verschil steeds meer weg. Mijn oudste is nu 19 en valt er echt niet buiten als mijn kinderen samen zijn, hoewel hij toch 8 jaar scheelt met zijn zusje.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-06-2011 om 00:18

Pelle

Misschien zou ik het moeten weten, maar hoeveel scheel jij dan met je broer en zus?
Ik scheel dus 6 jaar met de oudste en een kleine 4 jaar met de middelste zus. Die twee waren als kind meer vriendin met elkaar dan met mij. Dat heb ik ook altijd heel logisch gevonden. Ik heb mijn plezier buiten de deur gezocht en ook gevonden. Ik vind dus, vanuit mijn ervaring, dat je eenzaamheid tijdens je jeugd niet op het leeftijdsverschil binnen een gezin kunt gooien. Het is ook het karakter van het kind wat invloed heeft op hoe het bepaalde omstandigheden ervaart.

tulpie

tulpie

09-06-2011 om 11:00 Topicstarter

Zelf

Het is voor mij wat lastig in te schatten...

Ik ben zelf de jongste van vier.
Ik scheel 8 en 10 jaar met mijn oudste broer en zus en een kleine 2 jaar met mijn andere zus.
Omdat ik mijn zus nog had heb ik nooit het gevoel gehad alleen te zijn..

Mijn wens voor een groot gezin blijft maar aangezien een derde al best wat problemen oplevert kan ik geen vierde garanderen.

Ik vins het fijn om beide kanten belicht te krijgen. Het is ook goed om naar eventuele nadelen te kijken.
Toch is mijn lijstje met positieve punten veel groter dan het lijstje met negatieve punten..

Ik merk ook dat ik eerst door ene dal moet (wist niet dat een miskraam zoveel impact op je kan hebben)
Nu ben ik al een jankerd maar had het de eerste dagen ingehouden en krijg nu dus de klap...

Het zijn allemaal dilemma's maar ben blij dat het niet uitzichtloos is! (lekker dramatisch klinkt dit zeg..)

Straks maar even de stad in voor wat afleiding en dan een rustig weekend tegemoed gaan..

Kaaskopje

Kaaskopje

09-06-2011 om 11:54

Tulpie

Het soort gezin waar jij zelf uit komt wilde ik ook voor ons zelf. Twee rondes met een paar jaar tussen ronde 2 en 3. Het is er helaas niet van gekomen. Ik ben heel erg blij met ronde 1

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.