Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Wilzoveel

Wilzoveel

12-02-2015 om 19:55

Meer willen dan mogelijk is

Hebben jullie dat nou ook? Dat je denkt dat het leven toch wel heel vol en druk is?

Ik ben gelukkig gezond, getrouwd, heb 2 pubers (gelukkig ook gezond), werk 4 dagen, man 5 dagen, beiden (behoorlijk) verantwoordelijke banen, sport 2x per week (wil/moet ik voor mijn gezondheid).

Met het huishouden, onderhoud huis, opvoeden van de kinderen, begeleiden van schoolwerk, af en toe familie en vriendinnen zien , sporten (ook van de kinderen), vakanties regelen (we gaan een paar keer en kost vaak behoorlijk wat tijd) , beetje vrijwilligerswerk en een drukke baan…. Man doet niet veel in huishouden, voor het onderhoud en met de opvoeding (maar dat is min of meer een gegeven), dus veel komt op mij neer. En dan hebben we nog best veel huishoudelijke hulp. Maar toch… Ik vind het veel.

Soms denk ik (o.a. n.a.v. een draadje hier op OO): ik zou wel meer milieubewust willen leven, meer fietsen, kijken of we nog energiebesparende maatregelen met het huis kunnen treffen, eens uitzoeken hoe het zit met mijn pensioen, kijken wat we meer “goeds” (voor minder bedeelden in Nederland of elders) kunnen doen. Ik zou het graag willen, maar ik zou niet weten hoe. Waar haal ik de tijd vandaan?

Hoor dingen op het nieuws of zo voorbijkomen, waarvan ik denk: zou ik best meer over willen lezen. Geen tijd. Kijk al nauwelijks tv (oke, zit wel regelmatig op OO). Lees veel minder boeken (eigenlijk maar heel weinig) dan ik zou willen.

En heb een eindeloze to do lijst. Gaat er wat vanaf, komen er weer dingen bij. Het gaat maar door.

En desondanks: ik ben heel gelukkig. Dat we gezond zijn, dat ik zo ontzettend kan genieten van onze kinderen, dat ik lieve vriendinnen heb, dat we het goed hebben, op vakantie kunnen, geen geldproblemen. Ik kan genieten van de zon, de natuur, van alles en nog wat.

Alleen dat gevoel dat er zoveel is dat ik niet kan doen wat ik wel zou willen. Puur vanwege gebrek aan tijd.

Nou ja, iemand herkenning?

Angela67

Angela67

12-02-2015 om 20:10

allebei minder uren werken

hier is de verhouding 28 uur en 32 uur werken en dat zou financieel best ook nog wel 28/28 mogen zijn. En we wonen allebei dicht bij ons werk. Dit scheelt zoveel tijd van leven én we houden er toch echt leuke banen op na met voldoende uitdaging.
Zit hier geen ruimte? We zijn het er overigens wel allebei over eens én ik denk dat we echt wel gewoon de helft doen van alles zo'n beetje.
gr Angela

Lynna

Lynna

12-02-2015 om 20:11

Enorm veel herkenning

Ik heb net als jij een drukke baan, een gezellig leven en ik kijk nauweljks tv. Dan zou je toch genoeg tijd moeten hebben om wat zinvollere dingen te doen dan waar ik nu mijn vrije tijd mee vol maak. Ik lees wel, heerlijke ontspannende lekkerweglezende boeken. Maar ik heb ook interessantere boeken in de kast staan, die me enorm boeiend lijken en die ik toch niet uit de kast pak.

Ik zou ook wel wat meer verdieping in mijn leven willen qua persoonlijke ontwikkeling. Daar is ook genoeg over te lezen.

En toch vind/maak ik de tijd daar niet voor. En het leven vliegt voorbij.

bieb63

bieb63

12-02-2015 om 21:58

Niet alles kan tegelijk

Dat lijkt mij de meest simpele conclusie. Als je (bijna) fulltime werkt (beiden), kinderen hebt, een huishouden, familie en wat sociale contacten, dan is de tijd op. Simpel.
Ik begrijp uit je posting dat jullie een redelijk inkomen hebben (meerdere vakanties bijv.). Niets mis mee, maar het is wel een keuze. Dat is je, gevulde, leven nu. Straks als de kinderen ouder zijn komt er weer meer ruimte.
De enige optie, als je naast je gevulde leven anderen dingen zou willen doen, is minder gaan werken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-02-2015 om 22:13

Nee

Hoewel ik ook een lange lange to-do lijst heb, ervaar ik dat moeten van jou niet zo.
Waarom wil je en vrijwilligers werk doen en nog meer doen voor de minderbedeelden? Dat is nooit genoeg, want er blijft altijd wel wat te doen voor een ander.
Ik werk minder uren per week, en mijn man werkt ook niet helemaal fulltime en doet wel het een en ander in huis. En ik heb ook huishoudelijke hulp, maar toch hoef ik lang niet zoveel van mezelf als jij.
Mijn speerpunten zijn mijn werk, mijn kinderen, mezelf, mijn man en mijn vriendinnen. Ook een soort van in die volgorde. Al denk dat als het er echt op aankomt de kinderen natuurlijk voor gaan. De rest doe ik alleen als ik tijd over heb.

Ik ga er ook van uit dat als de kinderen straks groot zijn ik alle tijd heb om uitgebreid te sporten, werken, helpen, en meer van dat soort zaken.
Om dingen te regelen als zonnepanelen op het dak, mijn pensioen uitzoeken, de zolder uitmesten, etc. offer ik een vakantiedag op.

Prioriteiten

Hallo Wilzoveel,

Soms is het verstandig om eens op een rijtje te zetten wat je precies wilt bereiken in het leven. Ik zie om me heen meer vrouwen zoals jij, die hun agenda vol hebben met wat ze belangrijk vinden, maar toch ruimte zouden willen voor andere dingen. Het kan helpen om te noteren waar je precies tijd aan besteedt in een week en/of een maand. En waarom je dat belangrijk vindt. En of je je beter voelt als je daar aandacht aan besteedt, of toch het gevoel blijft houden dat je tekort schiet, op dat gebied of elders.
Zelf besteed ik mijn tijd aan het zorgen voor man, ouders en kinderen. Daarnaast doe ik vrijwilligerswerk. Ik leef zo milieuvriendelijk als ik kan. Zolang we geld genoeg hebben voor voedsel, kleding, onderdak en gezondheidszorg hoeft er van mij niets meer bij. Dat geeft rust. Ik bestudeer de bijbel en geloof dat deze wilde wereld voorbij gaat en tenslotte tot rust zal komen onder een mondiale regering: Gods koninkrijk, waar miljoenen mensen voor bidden. Tot die tijd doe ik mijn best te helpen waar ik kan, maar ik weet dat we als mensheid het onrecht niet kunnen oplossen.
Op deze manier behoud ik een goed geweten. Natuurlijk blijven er altijd zaken waar ik weinig vanaf weet; er gebeurt zoveel in de wereld. En er blijven altijd naasten voor wie ik best zou willen zorgen, maar meer dan een beetje kan ik niet geven. Het lijkt me bijzonder stressvol als je agenda dichtgetimmerd zit en je zelfs geen tijd kunt vinden om eens kalm te overdenken wat voor jou persoonlijk het belangrijkste in het leven is. Dat je aldoor moet dóórhollen. Ik kan je alleen maar adviseren die tijd wel te nemen, zodat je later geen spijt hoeft te hebben. Dat je je vertwijfeling hier deelt, is al een eerste stap. Een dagboek bijhouden helpt ook. Ik wens je succes met je zoektocht! Hartelijke groeten, Peenvogel

Mej. Griffel

Mej. Griffel

15-02-2015 om 15:44

gewoon: niet

Ga anders een keer gewoon niet op vakantie. Scheelt ook weer tijd in het geregel daarvoor. En dan heb je echt eens zeeen van tijd. Je hoeft toch niet voortdurend of elk jaar?
Of wees in die vakantieperiode gastgezin voor kinderen met wat minder kansen.
Milieubewuster leven, meer fietsen is ook een kwestie van DOEN: dus gewoon die auto laten staan.
Als je dat tenminste echt wil en het geen gril is.

Dat is het nu

Dat is ook typisch voor het leven nu met kinderen. Het is hier nu wat rustiger maar ik heb zeer drukke tijden achter de rug. Maar dan dacht ik, het is nu druk en alles tegelijk, kon je het maar een beetje beter verdelen. Want dan gaan de kinderen en de drukte de deur uit en dan valt er een oorverdovende stilte.
Maar of je dan ook die dingen gaat doen die nu in je planning staan? Je went snel aan meer tijd.
Het is hier wel zo dat ik geen droger en geen vriezer meer in huis heb nu de kinderen groter zijn. Vroeger was het een must, ik zou niet weten hoe ik die tijd doorgekomen zou zijn.
Ik heb ook geen werkster meer, dat was wel mijn redding toen de kinderen kleiner waren. Dus die aanpassingen kun je in de tijd een voor een ook doen.
En ook geen auto meer sinds ik met de fiets naar mijn werk kan. Een auto huren of een keer een taxi is dan goedkoper.
Je doet wat je kan naar gelang je situatie. Vaak denk je dat je eerst meer wil weten, maar het is vaak gewoon doen.
Een idee bedacht misschien tijdens rustig lunchwandelen, want het is altijd goed om 'lummeltijd' wat 'denktijd' is in te plannen.

creabea

creabea

15-02-2015 om 21:36

stapje terug doen?

zou het mogelijk zijn om een stapje terug te doen in het werk (jij of je man, of allebei), of is het werk zo verschrikkelijk leuk dat je dat persé niet wilt? Je hebt het alleen over hoe verantwoordelijk de baan is, niet of je daar ook plezier aan beleeft.

-al ga je 4 uur minder werken, zodat je tijd hebt om naar je werk te fietsen ipv met de auto. Stel je hebt twee auto's, 1 kan zo de deur uit (daar hoef je dus niet voor te werken) en die sportschool hoeft ook niet meer. Wij hebben wel (slechts) een auto, maar die gebruiken we zelden voor boodschappen en de kinderen brengen we ook zoveel mogelijk op de fiets naar clubjes, vriendjes e.d. Daarnaast is het werk en eigen clubs/cursus) ook niet al te ver weg, dus dat wordt ook gefietst. Zo fietsen wij al gauw meer dan 10 kilometer op een dag, soms wel 20 km.

-ga minder op OO. Dat ben ik ook van plan, want je zit er al gauw een uur je tijd aan te verdoen, laat staan andere social media. Je zit zomaar de hele avond achter een schermpje en dan heb je weer geen boek gelezen.

-lees een boek op de wc! Lekker rustig, geen afleiding (die telefoon neem je toch niet mee als je gaat poepen, wel?)

-ga minder op vakantie, of ga op de bonnefooi, of prik een avond van te voren het heerste huisje/hotel/camping wat geschikt is. Dat scheelt een hoop geregel (en tijd) vooraf.

- het hoeft niet perfect! (dat lees ik heel erg bij jou) durf te kiezen voor eens iets heel anders, iets minder 'verstandigs'. Doe 1x in de week minder de sportschool (als je niet gaat fietsen en ga (wel op de fiets) naar de schildercursus, toneel, zangkoor, breiclub voor jezelf. Is ook heel gezond, en misschien ben je toevallig wel heel goed in schilderen/improviseren/zingen/handwerken. Is die behoefte alles goed willen doen ook weer bevredigd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.