Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Mijn kind, mijn alles


Papa_schrijft

Papa_schrijft

19-02-2021 om 09:04 Topicstarter

tsjor schreef op 16-02-2021 om 17:11:

Echt het dringende advies om in de eerste periode, het eerste jaar, zeker 1 dag per week alleen voor je kindje te gaan zorgen. Dat is de snelste manier om die band op te bouwen. En dan zul je zien dat er ook zoiets bestaat als 'vaderinstinct'. Anders dan moeder, maar zeker zo belangrijk. Je kunt tegen je verloofde zeggen dat je ook heel graag bij je kindje wil zijn. Echt, ga ervoor.

Tsjor

Dat is al geregeld. Voltijd betekent bij mij 4*9. Dus ik zal sowieso een hele dag met mijn kindje alleen hebben. 

Temet schreef op 17-02-2021 om 17:04:

De magische band tussen moeder en kind

Niet intrappen, gewoon je ruimte pakken, stug volhouden, en na een paar weken vol trots over je vaderinstinct praten. Of je dat nu voelt of niet.

Groeten,

Temet

Dank voor de toevoeging en ik vind dat een mooi streven.

Koud schreef op 19-02-2021 om 08:43:

Het gaat erom dat je doet waar je blij van wordt, bij de een zit dat meer in zorgen en bij de ander meer in carrière maken. 

Gaat erom dat het een het ander niet hoeft uit te sluiten. Al is de situatie natuurlijk bij niemand hetzelfde.

Ik had wel een sterk ontwikkeld moederinstinct. Dat is helemaal niet erg. Ik ben gewoon blijven werken en zélf nadenken, veranderde niet ineens in een kwijlende, kirrende, hormonaal gedreven domme doos. Maar het voelde voor mij (!) wel of ik mijn bestemming had bereikt, als moeder. 

Hier wel moederinstinct, een soort oergevoel om kinderen te willen (ik zou bijna zeggen moeten) en bij de geboorte een overweldigende liefde die ik vantevoren nooit had verwacht. Desondanks heb ik een goede baan, een sociaal leven en tijd voor mezelf

Overigens ben ik het met de rest eens dat het goed is om een dag minder te gaan werken en de zorg te verdelen, zowel voor jou als voor je vriendin. Waarschijnlijk ben je straks trotser als je genoeg tijd met je kind hebt doorgebracht en een goede band hebt opgebouwd dan dat je zoveel hebt gewerkt.

'Waarbij ik het wel raar vindt dat betaald zorgen (als kinderopvang) oké is, maar onbetaald zorgen voor je eigen kind zo vaak wordt weggezet als een domme keus'.

Dat is voor een deel wel te verklaren. Als je realistisch bent houd je er rekening mee, dat je een kans hebt van 1 op 3 dat de relatie strandt; en bijna 100% kans dat je kinderen op een dag uit huis gaan. Als je dan nog aan werk wil beginnen heb je een behoorlijke achterstand. Ga maar even na hoeveel de samenleving is veranderd sinds 2000, dus in de afgelopen 20 jaar.

Ik heb ooit een mooie, verhelderende grafiek gezien, waaruit duidelijk werd dat het jongste kind van de generatie van mijn oma pas uit huis ging tegen de tijd dat opa en oma kwamen te overlijden, zij hadden nog ongeveer 7 jaar 'welverdiende rust'. De zorg voor kinderen was dus echt hun leven. Nu worden we ouder en krijgen we minder kinderen. Als de kinderen uit huis zijn hebben we gemiddeld nog ongeveer 30 jaar te leven. Het is dus verstandig om op tijd na te denken wat je met je leven wil doen.

Tsjor

En nogmaals, niet alleen de relatie kan eindigen, maar het inkomen van de partner ook. Banen zijn minder vast en de sociale zekerheid is verminderd. Een goede reden om op te passen dat je kansen op de arbeidsmarkt behoudt.

Groeten,

Temet

Hier hadden we eerst  genoten van het leven met z’n tweeën. Denk aan reizen, carrière, sparen etc. Toen op een gegeven moment kind was geboren, zei manlief: “Gunst, waarom hebben we dit zo lang uitgesteld? Al het andere valt in niets bij wat ik nu in mijn armen mag dragen.”

Maak je niet zo druk om wat anderen roepen en of dat ook voor jou gaat gelden. Je wordt vader, gefeliciteerd. Laat je vriendin wel weten dat jullie kind welkom is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.