Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-02-2009 om 14:57

Nog een kind?

Mijn zoon is net 6 weken oud en volgende week ga ik naar de gyn voor de laatste controle en dan is het plan dat ik het ook meteen ga hebben over een steraliatie. Dochter is al 6 en heel lang hebben we het gevoel gehad dat 1 genoeg was. Na een paar jaar toch nog aan een 2e begonnen die er nu dus is. Huis is vol, auto is vol, financieel klopt het allemaal, ik ben bijna 34 en eigenlijk zou het nu dus goed moeten zijn. Maar gek genoeg heb ik nu dus het idee dat er misschien nog een 3e zou moeten komen. Mijn laatste zwangerschap is omgevlogen en de keizersnee en kraamtijd waren allemaal ook zo voorbij. Ik heb dus de kriebels. Komt dit nu door de hormonen ofzo? Gaat dit over als Pipo straks in de peuterpubertijd komt?

Dendy


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

08-02-2009 om 16:31

Twijfel

Hoi Dendy,

Bij twijfel zou ik in ieder geval niet overgaan tot sterilisatie. Je antwoord komt nog wel, dat hoef je nu niet definitief te besluiten.

Liora

Nausicaa

Nausicaa

08-02-2009 om 17:52

Wees blij met twee gezonde kinderen!

Nog een kind omdat je het zwanger zijn mist en de kraamtijd is omgevlogen??? Denk na, je zet wel weer een kind op de wereld. Zo kun je wel bezig blijven! Sorry hoor.

Julia64

Julia64

08-02-2009 om 18:06

Eens met liora

Als je nog twijfelt zou ik nu zeker nog niet beslissen.
Waarom zou je? Je bent pas 34, dus je hebt nog wel een paar jaar om er over na te denken.
En Nausicaa, ik ga er maar vanuit dat dat niet de enige redenen voor Dendy zjn om eventueel nog een derde te willen...

Groetjes
Julia

Nausicaa....

wat ben jij kort door de bocht zeg.....

beste dendy, ik zou je nog niet laten steriliseren, als je twijfelt.
Ik heb zelf nu ook 3 kinderen waarvan de derde wat later kwam, had dezelfde gevoelens als jij. Je merkt het vanzelf als ze sterker worden.

groetjes, A.

Nausicaa

Nausicaa

08-02-2009 om 19:08

@ annet

Ik kort door de bocht? Gewoon nuchter.

Nivea

Nivea

08-02-2009 om 19:14

Ik...

Ik wist het altijd zeker. Ik wilde twee kinderen. Toch hebben we er 3 (waarvoor we veel moeite hebben moeten doen) en ik zou graag nog een kindje willen. Auto vol, huis vol, financien.... als de wens voor een kindje opborrelt verdringt deze wens alles naar de achtergrond. Bovendien kon ik tien jaar geleden ook niet bedenken dat onze mogelijkheden (financieel, huis, auto maar ook qua gevoel, liefde, aandacht etc) zo ruim zouden worden.
Kortom; bij twijfel niet doen. Al geef ik toe, het is ook wel een hormonenkwestie. De eerste weken met onze derde baby waren zo makkelijk dat ik het liefst toen al ging voro een vierde kindje. Gelukkig deed mijn verstand ook nog een duit in het zakje.

Jade

Jade

08-02-2009 om 19:18

Waarom?

Waarom wil je een derde kind?

"Mijn laatste zwangerschap is omgevlogen en de keizersnee en kraamtijd waren allemaal ook zo voorbij."

Als dat de reden is zou ik het niet doen. Maar als je nu twijfelt zou ik geen sterilisatie laten doen.

Het kan best overgaan als Pipo in de peuterpuberteit komt, dat je denkt: "Never-nooit-niet-meer" (), maar dat weet je nu natuurlijk niet

Jade

Jade

08-02-2009 om 19:20

Nausicaa,

"Denk na, je zet wel weer een kind op de wereld."

Dat is een nuchtere reactie?? ´k Vind ´m nogal hysterisch eerlijk gezegd.

Nausicaa

Nausicaa

08-02-2009 om 19:42

Koude drukte

Nou, je mag alles van me zeggen, maar hysterisch.... nee. Geloof me, Hollands nuchter. Ik ben moeder van twee kinderen, heb al het nodige meegemaakt in mijn leven en ben blij dat het bij twee is gebleven. Maar dat het bij twee zou blijven wist ik al na de geboorte van de tweede.

Guinevere

Guinevere

08-02-2009 om 20:39

Jee

Jee, wat een geneuzel, naar mijn mening heeft Nausicaa niets vreemds gezegd. Een kind nemen omdat je het leuk vond om zwanger te zijn etc. lijkt mij ook niet de beste reden om er weer aan te beginnen. Relax even zeg!
Los van dit gedoe: wacht even met die sterilisatie totdat je 100% zeker weet geen kinderen meer te willen.

Nausicaa

Nausicaa

08-02-2009 om 20:52

Uitleg

Nou, ik heb nogal wat losgemaakt met mijn bericht. Het is misschien een harde reactie, maar ik denk er wel zo over. Een kind "nemen" omdat je het fijn vindt zwanger te zijn, niet genoeg kan krijgen van een afhankelijke baby, nog één keer het getrappel in je buik wil voelen of vindt dat de kraamtijd te snel is gegaan, was voor mij geen reden om meer kinderen te willen. En eerlijkgezegd vindt ik het nogal korte-termijn-denken. Wat als je kind gehandicapt blijkt te zijn of later een onhandelbare puber wordt? Nu zal ik de critici voor zijn: dat weet je (meestal) niet van tevoren. Maar een fijne zwangerschap, makkelijke bevalling en leuke kraamtijd wegen daar niet tegenop.

Dendy

Je jongste is nog maar 6 weken. Je hebt 2 kinderen en je bent zelf nog jong. Als je twijfelt zou ik niet steriliseren. En je hoeft je niet te verantwoorden waarom je eventueel een derde kindje zou willen. Al wil je er 10, het is de keuze van jou en je partner.
Ik zou met sterilisatie nog een aantal jaren wachten. Het is erg definitief.
Misschien zijn er voorlopig andere oplossingen, zodat je een sterilisatie nog kan uitstellen?

Irene

Irene

08-02-2009 om 21:06

Nausicaa

"...ben blij dat het bij twee is gebleven. Maar dat het bij twee zou blijven wist ik al na de geboorte van de tweede."
Dus omdat jij twee kinderen hebt en dat meteen wist, vindt je het onbegrijpelijk en zelf te veroordelen dat een ander misschien wel meer dan 2 kinderen wil? Nou jij kunt je knap inleven in een ander zeg.
Vind je op andere vlakken ook dat de enige juiste manier om iets te doen de manier is waarop jij de dingen doet?

Nausicaa

Nausicaa

08-02-2009 om 21:26

@ irene

Wel even goed lezen Irene.... De BEWEEGREDENEN om nog een derde kind te willen, vind ik geen reden om hieraan te beginnen. Ik dring niemand mijn ideeën op, maar geef antwoord op een gestelde vraag.

Nausicaa

Dan moet jij ook goed lezen. Dendy vraagt niet of ze "nog een kind op de wereld moet zetten", of opnieuw zwanger moet worden. Ze vraagt of ze zich al moet laten sterilliseren. En ik ben het met de andere schrijfsters eens dat ze daar beter mee kan wachten tot ze wat meer overtuigd is van wat ze wil.

Nausicaa

Nausicaa

08-02-2009 om 22:03

Goed lezen?

"Maar gek genoeg heb ik nu dus het idee dat er misschien nog een 3e zou moeten komen".

*Diana*, volgens mij moet je toch echt eerst zwanger zijn voordat de 3e er komt......

Eerst

even wachten totdat die hormonen weer normaal zijn, dat scheelt weer in je oordelend vermogen. Heerlijk zeg dat je je nu al weer zo goed voelt na de sectio !

Christientje

Christientje

08-02-2009 om 23:06

Bij mij ging het over!

Hoi Dendy,
Hier ook 2 kids met een redelijk groot leeftijdverschil. Dochter was 7 toen zoon werd geboren. We zijn nu ruim 5 jaar verder, mijn dochter is een puberende brugsmurf (pittig !) en mijn zoon zit in groep 2 en is op zijn manier eigenwijs.
Ik verzucht nu wel eens 'ik ben blij dat het bij 2 gebleven is.' (al heb je best kans dat ik dat bij 3 ook geroepen zou hebben ) Moeilijke keuze dus, maar waarom zou je nu een keuze moeten maken ? Sterelisatie kan immers over een aantal jaren ook nog ?
Christientje

Jesse_1

Jesse_1

08-02-2009 om 23:08

Eerst zekerheid!

Als je nog niet 100% zeker weet dat je géén kind meer wilt, moet je je toch zeker niet laten steriliseren?
Pas doen als het babykriebelgevoel weg is (tenzij er redenen zijn om geen baby te 'mogen', maar dat is hier niet het geval).
Jesse

Marmar

Marmar

09-02-2009 om 00:44

En zelfs dan...

Ook al heb je zekerheid dat er geen 3e meer kan/mag/zal komen: sterilisatie is nogal definitief afscheid nemen van je vruchtbaarheid.
Ik was bevallen van mijn 2e op m'n 39e en alletwee de bevalingen waren rampen geweest (dus onder begeleiding van het ziekenhuis). De laatste bevalling heb ik maar net overleefd dankzij tijdig ingrijpen. Dus mijn besluit stond vast: er komt geen 3e meer. Want wat hebben 3 kindjes er aan als hun moeder de laatste bevalling niet overleefd? En ook kon een evt. derde dit niet overleven.
Dus 2 maanden na de bevalling heb ik me laten steriliseren. Nooit spijt van gehad. Maar ik kreeg wel, als verrassing, die rare gevoelens dat je rouwt om die verloren vruchtbaarheid. Alsof je niet een 'echte' vrouw meer bent. Een 'het' ipv een 'zij'. Ik begon aan m'n aantrekkelijkheid als partner te twijfelen...
Ach, dat was wel een snel voorbijgaande fase. Tenminste, voor mij: ik verschilde niet met wie ik voor de ingreep was, hoogstens 2 klemmetjes meer. So what. Ik wilde nog steeds niet meer dan de 2 kinderen die ik al had. En mijn partner was niet anders dan voor de ingreep (hoogstens opgelucht want dan hoefde hij 't niet te laten doen).
Toch denk ik dat als je twijfelt die 'rouwfase' er wel diep in kan hakken. Dus nog een reden om niet te steriliseren als je twijfelt.

Janna3

Janna3

09-02-2009 om 09:13

Sowieso voorzichtig zijn met sterilisatie

Voor mij is de reden dat ik nu geen kinderen meer wil (heb er 3) geen reden om te laten steriliseren. Wat namelijk als er, God verhoede het, iets zou gebeuren met een van onze drie? Ik weet nu niet of ik dan alsnog aan een vierde zou denken. Ik zou me zelf pas laten steriliseren als het voor mij fysiek onverantwoord zou zijn om nog een keer zwanger te worden.
Overigens ken ik het gevoel van jou maar al te goed. Na de tweede hebben we heel lang getwijfeld over een derde, maar mijn gevoel gaf de doorslag voor nummer 3. Na de geboorte van de jongste heb ik nog even gedacht over een vierde, maar dat ging wel over toen hij anderhalf was. Niet te vroeg beslissen dus!

Sofieke

Sofieke

09-02-2009 om 09:17

Eerst zeker weten

Hier was er de wens voor een groot gezin. Met heel veel voorspoed kwamen 1, 2 en 3. Toen hebben we toch wel even getwijfeld; 4 wilden we graag, maar wat nu als het gekriebel niet zo ophouden..5?6? De vierde is er gekomen en nu is het klaar en goed. Waar ik vooraf bang was dat ik het nooit genoeg zou vinden (geld en ruimte waren nog geen beperkende factor), bleek de droom van vier echt het perfekte plaatje. (ik zou het bijna vergelijken met het zoeken naar een trouwjurk; je kijkt toch nog even verder en nog even, en die is wel mooi, maar toch nog een andere winkel... maar als je de juiste ziet dan kunnen er nog tig winkels zijn, maar dan ben je eruit... dat gevoel..)

Vier past bij ons. Tijdens de kraamtijd van 1,2 en 3 moest ik steeds denken.... zou ik dit ooit nog gebruiken? Bij de vierde niet meer, schattig het kleine, even leuk het opgroeien. Babies zijn nog steeds het einde, maar wel bij anderen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-02-2009 om 09:17

Tjonge

Zo gek is het toch niet om nog babykriebels te hebben? Ik ben helemaal verliefd op Pipo, zo fantastisch om zo'n lieverd in de box te hebben spartelen. Maar het is ook wel een hele makkelijke baby. Slaapt veel ( 's nachts ook al door inmiddels), lacht tussendoor veel en is gewoon een schatje. Dochter was ook zo makkelijk en dat treffen we vast geen 3e keer. En wat ik al schreef, alles past nu gewoon goed. En ik weet niet eens of een 3e zou mogen na 2 keizersnedes. Ik zit nu eigenlijk gewoon met welke anticonceptie ik dan wil. Sterilisatie is het makkelijkst, hormonen wil ik absoluut niet meer en condooms zijn we na een paar keer klungelen al zat.
Het is dus gewoon een gevoel en ik vroeg om herkenning. Dat het helemaal niet practisch is en dat ik blij moet zijn met 2 gezonde kinderen wist ik al.

grt dendy

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-02-2009 om 09:21

Fijn,

die laatste reacties. Dat geeft me het gevoel dat ik niet helemaal idioot ben
Ik zal van de week eens bespreken met de gyn wat voor opties er zijn en of het uberhaubt verantwoord is om nog een kind te krijgen. Want als dat niet zo is ben ik klaar.

Dendy

Kun je niet

Kun je niet gaan voor een oplossing die wat minder definitief is, een koperspiraaltje(dus geen hormonen)bv.
Dan kun je de komende (5 jaar dacht ik) kijken wat er met je gevoelens gebeurt. Tenzij zwanger worden helemaal geen optie meer is, dan liggen de zaken weer heel anders.
Wel heel fijn trouwens na 6 weken alweer over een derde na te kunnen denken, dat betekent dat het goed gaat met jou en je gezin! groeten Ank

Jade

Jade

09-02-2009 om 11:33

Nausicaa,

toen je begon met "nog een kind op de wereld te zetten" was ik bang dat jij die canadese was.

Nu ik je volgende berichtjes heb gelezen ben ik bang dat ik ietwat te snel met mijn conclusie ben geweest. Sorry!

Een derde willen omdat de zwangerschap of kraamtijd zo snel voorbij is gevlogen vind ik ook geen reden om hieraan te beginnen.

De pil

een lichte pil, doe maar niet weer de prikpil want je wil misschien nog wel snel een 3e.

Ik ga na deze wel aan de prikpil, voor mij geen 3e meer en ook geen cyclus. Ik ben ook geen geschikte kandidaat voor 3 kinderen, dat zou ik niet goed doen. Trouwens wat heerlijk dat kleine Pipo zo'n makkelijk figuur is, gezellig zeg. Hoe is grote zus hier allemaal onder (ot) ? Mijn dochter begint nu halverwege de zwangerschap langzaam bezwaren te krijgen en beren op de weg te zien (met name op schoot zitten bij opa wil ze niet delen bij nader inzien

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-02-2009 om 12:36

Manda

Dochter vindt het allemaal wel best. Dat was al zo tijdens de zwangerschap en dat is nog steeds zo. Het is verder ook geen storende factor, zo'n makkelijke baby. Ze krijgt nog steeds de aandacht die ze voorheen kreeg. En zolang ze van ons maar gewoon buiten mag spelen en af en toe een snoepje krijgt is het haar wel best. Ben benieuwd wat ze over een paar jaar van een lastige peuter vind die alles wil hebben wat zij heeft.

Dendy

Oh ja dendy

volgens mij is jouw dochter net zo lay back als jij, fijne eigenschap !

Wat fijn dat het allemaal zo lekker gaat met jullie !

NIvea

NIvea

09-02-2009 om 16:29

Dendy

Ik heb drie kinderen gekregen na een keizersnede en ik mag zeker nog 2 keer aldus de gyn. Stel dat nr 5 er komt (denk het niet) dan bekijken ze tijdens die sectio of nr 6 verantwoord is. Dusse...nr 3 is van de gyn zeker welkom.

Nogmaals, ik herken je gevoel helemaal. Een derde kindje leek mee heel erg druk maar het valt heel erg mee. Ik was ook gewoon vergeten hoe ontzettend leuk het is om nóg een kindje te hebben met een eigen karaktertje etc.

Nogmaals, bij twijfel niet doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.