Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
hans persoon

hans persoon

25-09-2008 om 16:32

Waarom voor een kind kiezen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
3 kids mam

3 kids mam

27-09-2008 om 20:39

Juno

'Als ik kijk naar de collega's op de universiteit dan hebben ze allemaal 1 of 2 kinderen en de meeste hebben er eentje. Kijk ik naar de niet zo hoog opgeleide mensen hier op het platteland dan hebben die bijna allemaal 3 of 4 kinderen'
Dat komt omdat mensen met een hogere intelligente en opleiding vaak meer tijd investeren in bijv. carrière en daardoor minder tijd hebben voor meer kinderen. Wat dat betreft heb je denk ik gelijk dat hoog opgeleide mensen vaak in verhouding minder kinderen hebben dan laag opgeleide mensen. Zoals jij het brengt klinkt het echter behoorlijk ongenuanceerd. Daarnaast zijn er voldoende mensen met HBO of universitair niveau die toch kiezen voor veel kinderen (daar gaat je theorie meteen zoals jij het brengt). Zelf heb ik een HBO opleiding en toch 3 kinderen en als het aan mij ligt mogen er nog wel wat bij komen, behoorlijk dom dus volgens jou. Ik kan daar wel wat argumenten tegen in brengen maar uit ervaring weet ik dat een dergelijke discussie met jou volkomen zinloos is. Wat dat betreft verbaas ik me continu dat een, naar eigen zeggen, intelligent persoon zoals jij regelmatig zo dom en ongenuanceerd uit de hoek kan komen.

mirreke

mirreke

27-09-2008 om 21:02

Volgens mij

moet Juno ergens over de grond rollen van het lachen, wie klimt er hier nou op de kast..? Iets anders kan ik mij bij haar opmerkingen namelijk niet voorstellen.
Mirjam (met 4 kinderen en twee universitaire opleidingen, wat is er mis gegaan...? En was het niet zo dat de moeder per kind dommer werd? Krijgt Juno toch nog gelijk )

juno

juno

27-09-2008 om 22:26

Denk

Ach, dan vinden jullie het toch niet. Wel lachen dat het zo'n taboe is in nederland als je het over overbevolking en teveel kinderen hebt. Iedereen springt dan vanzelf op de kast, men kan er echt niet tegen. Natuurlijk is nederland en de wereld overbevolkt omdat er teveel mensen zijn! Zijn jullie nu echt zo dom dat je dat niet eens weet???!!!

Mieke

Paren en baren kan echt overal. Echt, je kan het zo gek niet bedenken. Maar dat moet ook wel in ons overbevolkte landje....We wonen met velen op een postzegel. Dus hup, op de kast! O, en wel paren maar niet baren. Iig niet meer dan èèn kind! Denk erom!

Kaaskopje

Kaaskopje

28-09-2008 om 12:31

Maar je kunt niet stellen

dat een dom paar dús meer kinderen krijgt en een slim paar dús minder. Gemiddeld genomen kun je denk ik (ik ken de cijfers niet) wel zeggen dat bij minder geschoolde mensen grotere gezinnen voorkomen dan bij hoger geschoolde. Dat zal door een stuk voorlichting komen, maar zou het ook niet liggen aan verwachtingen? Een, laat ik het even zo noemen, arbeider zal misschien eerder uitgaan van 'waar er 2 zijn kunnen er ook 3 zijn' terwijl een hoger geschoolde allerlei zaken overweegt die uitbreiding in de weg staan. "Mijn kind moet kunnen studeren", "Mijn kind mag nog even lekker van het leven genieten voor hij het huis uitgaat". Dat valt voor 2 kinderen iets makkelijker te regelen dan voor 8.
Ik vind overigens niet dat je intelligentie alleen af kunt meten aan de mate van scholing die iemand genoten heeft. Ik verdeel het voor het gemak even zo in bovenstaande.

Biologische klok

Het is natuurlijk wel zo dat hoger geschoolde mensen gemiddeld later aan kinderen beginnen, doordat ze eerst uitgebreid hun studententijd doorlopen en dan echt eerst aan het werk willen.
Lager geschoolde arbeiders gaan doorgaans eerder trouwen/samenwonen en beginnen vaak ook eerder aan kinderen. En hoe eerder, hoe meer, nou ja, da's wat kort door de bocht, maar dan heb je wel meer vruchtbare jaren.

Maylise

Maylise

28-09-2008 om 14:34

Wel een punt

Vooropgesteld ben ik natuurlijk de laatste die een oordeel mag hebben over het aantal kinderen wat iemand krijgt.

Toch hebben zowel Juno als Hans een punt.
Wat Juno zegt klopt: statistisch gezien krijgen mensen met een lagere opleiding meer kinderen dan mensen met een hogere opleiding. Daar spelen ook nog wel andere zaken mee zoals emancipatie enzovoorts. Maar op zich hoe ongenuanceerd het ook klinkt klopt het wel. Uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk. Bovendien betekend een lagere opleiding niet altijd dat iemand dom is en een hogere opleiding is ook niet meteen een blijk van intelligentie al is het natuurlijk wel een indicatie.

En wat Hans zegt klopt ook: er is overbevolking en dat is een serieus probleem. Ik ben me er best van bewust dat ik daar ook toe bijdraag. In de Nederlandse context is het misschien niet echt relevant maar wereldwijd gezien zal het steeds moeilijker worden om genoeg te produceren om de mensen die er zijn te voeden. Nog afgezien van de schaarste van grondstoffen, water enzovoorts.
Er is heel veel voor te zeggen om biologisch gezien niet al te veel kinderen te krijgen, adopteren of pleegkinderen is natuurlijk prima. Maar zoals ik zei ik ben niet de aangewezen persoon om dat verder te beoordelen
Alleen binnen de Europese context is het iets minder relevant hoewel men natuurlijk kan stellen dat als hier meer ruimte komt we meer immigranten kunnen huisvestigen waardoor er in de armere en vollere landen meer ruimte komt.
In elk geval zou ik overbevolking niet al te vlug afdoen als geraaskal want het is een serieus probleem.
En nee, ik practiseer niet wat ik hier preek

Maylise

bibi63

bibi63

28-09-2008 om 16:40

Nog een andere kant

als aanvulling wat hier allemaal al is geschreven: straks zijn wij allemaal bejaard en met pensioen, dan zullen er toch mensen moeten zijn die werken en zo de economie in stand houden en zorgen dat ons pensioen/aow betaald kan worden.
Kortom: er is geen A en ook geen B. Speelt ook nog mee dat we steeds ouder worden door de medische mogelijkheden en voeding enz. Je kunt dus overbevolking niet zomaar los zien van allerlei andere aspecten.
Volgens mij is het gewoon zo dat in de gehele periode dat er mensen op aarde leven er veel narigheid en problemen zijn, elke periode met z'n eigen dingen. Anno 2008 kun je absoluut niet vergelijken met anno -500 om maar iets te noemen en dus ook niet met anno 3000. Het is gewoon zoals het is en ik denk dat iedereen die nu leeft en leven geeft er maar het beste van moet hopen en maken, meer kun je niet doen. Als je nu leeft moet je maar doen waar je behoefte aan hebt en voldoening in vindt. Wat er over 1000 jaar is weten we niet en willen we misschien ook niet weten.
Bibi

juno

juno

28-09-2008 om 23:07

Aarde

Als iedereen nou voor zijn eigen pensioen gaat sparen dan is dat opgelost.
En al die kinderen die je nu op de wereld zet moeten later ook verzorgd worden dus dan moeten zij nog meer kinderen op de wereld zetten.
Je lost het probleem er niet mee op, je maakt het alleen maar groter.
En ja narigheid is er altijd al geweest, maar het is nu zo dat onze aarde in de narigheid is, dat is toch wat anders. Met z'n allen helpen we de aarde naar de vernieling en dat alleen maar omdat er teveel mensen zijn.......

Kaaskopje

Kaaskopje

28-09-2008 om 23:43

Hoe wil jij het dan oplossen juno

Goed je krijgt het voor elkaar. Mensen stoppen accuut met kinderen krijgen. Wat dan?

Eèn kind per stel

zal Juno wel bedoelen. En bij meer kinderen moet je bijbetalen. Net zoals in China. Dus niet acuut stoppen , maar drastisch minderen.

juno

juno

29-09-2008 om 02:52

Aarde

Niet meer dan 2 kinderen per stel. En ja, natuurlijk heb je uitzonderingen zoals natuurlijke 3-lingen/2-lingen, maar die komen niet veel voor.
Zul je zien dat het zoveel beter zal gaan met de aarde, waarom dat er niet voor over hebben? De planeet is zo mooi, waarom vernietigen? En dat alleen maar om je eigen wens te vervullen om veel kinderen te hebben.............zo zonde.

Camille75

Camille75

29-09-2008 om 08:22

Onder de twee

Maar Juno, de Nederlandse vrouw krijgt tegenwoordig gemiddeld al minder dan twee kinderen dus eigenlijk doen we in NL precies wat jij in gedachten hebt. Ik begrijp dus eigenlijk niet waar jij je druk om maakt (wat NL betreft dan, ik vind best dat je een punt hebt mbt overbevolking, uitputting van de aarde etc. maar blijkbaar is het maar goed dat een aantal vrouwen meer dan 2 kinderen krijgt omdat heel veel vrouwen 1 of zelfs geen kind(eren) krijgt) zie ook oa hier http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o2696n21015.html :

"Vruchtbaarheid stijgt, maar is onder vervangingsniveau

Het vruchtbaarheidscijfer, het gemiddeld aantal kinderen dat een vrouw krijgt als de huidige vruchtbaarheidscijfers haar hele leven zouden gelden, is sinds 1995 licht gestegen van 1,53 tot 1,72 in 2006 (zie figuur 2). Dit cijfer is sinds de jaren zeventig redelijk constant vergeleken met de jaren voor 1965. Toen lag het gemiddeld kindertal per vrouw boven de drie. Het huidige vruchtbaarheidscijfer ligt ruim onder het vervangingsniveau van 2,1 kind per vrouw dat nodig is om de huidige generaties mannen en vrouwen volledig te vervangen.

Eén op de vijf vrouwen blijft kinderloos

Het komt steeds vaker voor dat vrouwen kinderloos blijven. Van de huidige generatie vrouwen blijft naar verwachting ongeveer 20% kinderloos (De Graaf, 2007). Ter vergelijking: van de vrouwen die nu rond de 70 jaar zijn, heeft 10% geen kinderen gekregen en in de leeftijdscategorie rond de 50 jaar is 15% kinderloos."

Groet, Camille

Slim

Wij staan positief in het leven, zijn blij en gelukkig en we zijn allebei heel slim. Dat is toch reden genoeg om zo véél mogelijk van die goede genen door te geven! Het is heel sociaal van ons geweest om drie kinderen te krijgen

mopperkont

mopperkont

29-09-2008 om 10:29

Goed doel

Wanneer alle vrouwen op deze aarde zelf konden beslissen of ze zwanger zouden willen worden, en alleen kinderen zouden nemen wanneer ze dat zelf zouden willen, gewoon omdat ze dat leuk vinden en niet als oudedagsvoorziening, zoals het voor de meeste vrouwen in Nederland is dus, dan zou de wereldbevolking niet zo explosief groeien. En dan is er ook nog ruimte voor die mensen die WEL graag een groot gezin willen. En de kinderen zijn natuurlijk het beste af bij ouders die ze graag willen
Ga maar eens snel kijken op de site www.mybody.nl en steun dus dit goede doel!

1e en 3e wereld

de vervuiling per persoon in de 1e wereld is vele maten groter dan wat een mens in de 3e wereld vervuild.
De 2e en 3e wereld, landen in ontwikkeling, kunnen nu veel winnen door meteen te investeren in schoner en groener. Dit zie je bijvoorbeeld in lng projecten in Afrika, een veel schonere en efficientere manier van aardgaswinning dan zoals wij dat doen.

juno

juno

29-09-2008 om 13:50

Aarde

Mijn kind is een tijdje op nederlandse school geweest. Een klas met meer dan 30 kinderen, zij was het enig enig kind de andere kinderen kwamen vooral uit gezinnen met 3 of meer kinderen. En waarom zijn de klassen tegenwoordig zo groot? Omdat er teveel kinderen zijn.
En veel kinderen voor oudedagvoorziening............nederland is geen derde wereld land, of wel soms?

Je kletst uit je nek juno

en je trekt conclusies die nergens op gebaseerd zijn en daarom is het niet mogelijk om met jou te discussieren.

juno

juno

29-09-2008 om 14:21

Jahoor manda

Manda het is een feit dat de wereld en vooral nederland zwaar overbevolkt is. Lees eens wat vaker de krant etc. dan weet je wat meer wat er aan de hand is in de wereld!

Rafelkap

Rafelkap

29-09-2008 om 14:29

Hans p.

Ik kan het zeker aan. Vroeg me oprecht af of dit een serieuze vraag was. Voel me niet geroepen met te verantwoorden. Ik denk dat alles al gezegd is hier.
Wens je veel plezier in het leven, een hond of kat is ook leuk

reina

reina

29-09-2008 om 15:09

Juno

`Lees eens wat vaker de krant etc. dan weet je wat meer wat er aan de hand is in de wereld! ` Dan lees je dat Nederland aan het vergrijzen is en dat dat veel problemen kan gaan opleveren straks als wij oud zijn, dus ik hoop toch op een nieuwe generatie, die groot genoeg is om de boel draaiend te houden!

reina

reina

29-09-2008 om 15:10

Juno

`En waarom zijn de klassen tegenwoordig zo groot? Omdat er teveel kinderen zijn.` Nee, hoor, heeft te maken met de klassendeler, dus puur met geld.

juno

juno

29-09-2008 om 17:35

Reina

Ja, maar reina, als je nu een grote generatie maakt dan moet die generatie een nog grotere generatie maken. En dat je veel kinderen op de wereld zet alleen maar tegen de vergrijzing is natuurlijk belachelijk.

Camille75

Camille75

29-09-2008 om 17:46

Maar juno

nederlandse vrouwen krijgen gemiddeld al minder dan 2 kinderen, dus waar heb je het over? dat nederland volgens jou vol is komt niet door de baringsdrang van de nederlandse vrouw. dat er bij jou kind in de klas veel kindern uit 3-kindgezinnen zitten betekent niet dat dat de norm is. nogmaals kijk oa. eens bij het rivm en begin een bevolkingspolitiek in andere delen van de wereld.

reina

reina

29-09-2008 om 17:52

Juno

Ik pleit niet voor grote gezinnen, maar op het moment heeft de Nederlandse vrouw idd gemiddeld nog geen 2 kinderen, waardoor we dus minder mensen gaan krijgen hier en dat kan dus wel problematisch worden, gzien het feit dat er toch het eea draaiende gehouden moetr worden..

juno

juno

29-09-2008 om 18:10

Mooi zo

Nou, mooi zo. We zullen zien of de bevolking af gaat nemen..........het zal nederland heel wat meer leefbaarder maken.

Rafelkap

Rafelkap

29-09-2008 om 18:39

Juno

Hoeveel kinderen heb jij eigenlijk?

Rafelkap

Juno heeft èèn kind, die was "enig enig kind" tussen de 30 klasgenoten.

Nederland overbevolkt

Ja in sommige provincies is het best vol. Daar is de meeste werkgelegenheid en bouwen we flats. In het noorden, oosten en zuiden valt dat nogal mee. We zijn ook een rijk land en daardoor kwamen er vele jaren veel buitenlanders omdat er hier genoeg werk was/is. Dan raakt een klein landje een beetje vol. Ach, best gezellig. Dagje Amsterdam om te winkelen in de drukte en naar Friesland om met een bootje te varen. Lekker naïef hè? Alleen de cijfers van Nederland zegt me eigenlijk niet zo veel. De grenzen zijn maar lijntjes op een kaart. En we leven op een postzegel. Is de wereld ook overbevolkt? Dat er niet genoeg te eten is voor iedereen is natuurlijk een politieke kwestie. Er is eten genoeg, voor iedereen, maar de verdeling is oneerlijk. Dat hebben arme landen aan hun politieke leiders te danken. Dat heeft niets te maken met het aantal kinderen in Nederland. Al krijgen we in Nederland helemaal geen kinderen meer, in Afrika blijven de hongersnoodrampen.

*Sophie*

*Sophie*

29-09-2008 om 23:54

Goed stukje van je, wil

ja, een goed stukje.
Dat wilde ik even zeggen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.