Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Wanneer (en hoe) beginnen met muziekles

Zelf heb ik op mijn 8e een jaar blokfluit gedaan. Bij ons moest je 2 jaar blokfluiten voor je een instrument mocht, en ik ben (helaas) met 1 jaar afeghaakt want ik vond/vind blokfluit vreselijk.

Man komt uit een muzikale familie en begon voor zijn 4e met trompet. Hij heeft een goed niveau behaalt en speelt met veel plezier in allerlei bands/orkesten etc.

Zoon is nu 3.5 en ik vroeg me af wanneer we het beste met les kunnen beginnen. Het is best een pienter ventje en ik bedacht me dat het wel goed zou zijn als hij uitdaging in muziek kan vinden, ipv lezen en rekenen zoals nu.

Ben dus nieuwsgierig naar hoe oud jullie kinderen waren toen ze begonnen met muziekles, en met wat voor les/instrument ze mee begonnen.

Bedankt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier

hier waren de kinderen 8 jaar toen ze begonnen met blokfluitles,( eerst een jaar noten leren ,daarna blokfluiten),voorwaarde van de muziekschool was dat de kinderen goed konden lezen en schrijven.
dochter is later klarinet gaan spelen en zoon keyboard.
overigens is dit al 15 jaar geleden,dus wie weet kunnen ze nu al veel eerder op muziekles.

Guinevere

Guinevere

01-07-2010 om 21:47

Harmonie

Zoon gaat na de vakantie bij de harmonie, daar geven ze algemene beginnersles en ze maken samen muziek. Hij is nu 8, het is ook vanaf 8. Tot nu toe is hij altijd op zijn kamer bezig geweest met muziek maken, keyboard, gitaar, trommel en blokfluit, zuiver op gevoel. Als ie er maar lol in had.

Emmawee

Emmawee

01-07-2010 om 22:26

Muziek proeven

Op veel muziekscholen geven ze tegenwoordig een soort voorbereidende muzieklessen. Ze kunnen daar instrumenten uitproberen, zingen, doen muziekspelletjes. Misschien is dat iets voor hem?
Groeten, Maw.

Yta Chalne

Yta Chalne

02-07-2010 om 08:13

Instrument

Over het algemeen vind ik zes een prima leeftijd om te beginnen, maar het is wel afhankelijk van het instrument. Trompet bijvoorbeeld (mijn jongste (4) wil ook beslist trompet spelen) wordt pas aangeraden als de voortanden gewisseld zijn, maar viool had al wel gekund als kleuter, oudste ging met 5 viool spelen en dat paste helemaal bij haar (er zijn ook violen in elke maat). Verder bestaan er veel 'spelen met muziek' achtige cursussen, waar je kind met allerlei instrumenten alvast met muziek bezig is, dat kán leuk zijn (maar ook heel erg suf). Blokfluit, tja, ik ben er zelf niet gek van, het idee dat elk kind ermee dient te beginnen is gelukkig wel achterhaald. Volgens mij kun je het beste beginnen met het instrument waar je echt graag op wilt spelen.

Muziek op schoot

Hier kun je beginnen met muziek op schoot,dat kan tot 4 jaar. Dan kan je een soort vrije-muziekale vorming doen tot groep 2/3 basisschool. Daarbij doen je veel zang en dans en leer je verschillende instrumenten bespelen (zonder noten op gehoor). Dan groep 3 doe je AMV, een soort algemene muziekale vorming en je maakt kennis met allerlei instrumenten (ook andere niet alleen blokfluit) en de beginselen van notenleer. Dan kan je een instrument kiezen. Voor viool en blokfluit en dwarsfluit wordt een uitzondering gemaakt,daar kan je al in groep 2 of 3 op beginnen (dwarsfluit krijg je eerst picollo,viool een kleintje en blokfluit gewoon) voor de andere instrumenten alleen als je vingers lang genoeg zijn (hier kinderen met errug lange vingers die konden kiezen...oudste is begonnen in groep 2 op fagot),maar dat schijnt niet vaak voor te komen...
groeten albana

margje van dijk

margje van dijk

02-07-2010 om 09:32

Verschilt per kind

Onze kinderen zijn wel allemaal gestart met blokfluitles. Niet omdat ik daar zo wild van ben (integendeel) maar omdat de leraar die dat hier op de muziekschool geeft heel goed is. Ik heb ze dus alledrie een paar jaar bij hem op (individueel) les gedaan en daarna een ander instrument laten kiezen.

Overigens is dat per ongeluk zo begonnen. Mijn oudste was net 7 en had 'dringend meer uitdaging nodig' had ik van school meegekregen (in die tijd hebben we hem ook op Chinese les gedaan). Het was januari en hij kon niet meer in het AMV-klasje instromen, maar na een paar gesprekken met die leraar is hij met hem privé aan de slag gegaan. En dat beviel zo goed dat ik de andere kinderen dat ook heb laten doen.

De oudste heeft geblokfluit tot hij 9 was (maar met half jaar China-pauze), en had alle 4 de boekjes uit, had in het ensemble gespeeld en was er echt helemaal klaar mee. Met 9 jaar ging hij op pianoles, en dat doet hij nu (12) nog steeds met erg veel plezier.

De middelste is een jaar later gestart, ook 7, en die heeft er drie jaar over gedaan waarna hij net in boekje 4 was, en ook duidelijk minder techniek had dan oudste. Ik dacht dat hij gewoon wat mindermuzikaal was. Met 10 is hij op gitaarles gegaan, wat hij nu dit 'schooljaar' gedaan heeft, en dat ging als een speer. Die gitaar lijkt wel met zijn vingers vergroeid, hij heeft er helemaal grip op en schiet vooruit. Hij heeft nu net de eerstejaarstoets gedaan, met allemaal 9's op zijn rapport, en volgens de leraar had hij bijna wel meteen A-examen kunnen doen. Dus op dit kind heb ik me ernstig verkeken, en ik had deze eerder op gitaarles moeten doen in plaats van al die blokfluitles, denk ik. Hoewel hij er natuurlijk zeker baat bij gehad heeft dat hij al noten kon lezen en zo.

Jongste was weer erg bij de pinken, kon al heel vroeg lezen, dus die is met 6.5 jaar naar blokfluitles gegaan. Anderhalf jaar later (nu) heeft hij ook alle boekjes al uit, speelt prachtig vloeend blokfluit met zijn ogen dicht bij wijze van spreken, is er helemaal klaar mee. Hij heeft de mooiste expressie van alledrie, maakt prachtige lijnen en maakt hele muzikale variaties en toevoegingen en zo. En deze wilde op vioolles. Dus dat gaat ook gebeuren, na de vakantie begint hij (8 jaar). Als ik niet overtuigd was geraakt door zijn blokfluitspel dan had ik dat niet gedaan, want voor viool moet je wel een beetje muzikaal zijn, anders lijkt het me een vrij groot drama.

Kortom, je moet gewoon erg naar je kind kijken. En een leraar zoeken die met hem klikt. Op de muziekschool zullen ze vast zeggen dat hij moet kunnen lezen, maar privé-leraren hebben soms een hele andere insteek.

Margje

vlinder72

vlinder72

02-07-2010 om 09:37

Yta

Wat leuk zeg. Mijn zesjarige zoon wil ook persé trompet spelen. Al sinds hij vier is. Hij is vorig jaar begonnen met een algemene cursus. Dit jaar kon hij een instrument kiezen (hij gaat volgend jaar naar groep 3) maar hij blijft bij trompet. Hij is èn klein èn heeft nog al zijn melktanden dus hij gaat nog een jaar algemene muziekvorming doen. Maar dit jaar dan wel met noten lezen en zo. Ik vind het zo grappig dat hij zo stellig is en ook blijft. Hij heeft op de muziekschool alle instrumenten geprobeerd maar hij blijft bij trompet. En dan het liefst ook nog een bariton.

Poppy

Poppy

02-07-2010 om 10:04 Topicstarter

Trompet en reacties

Mijn man is wel met 4 begonnen op trompet. Eerst alleen het mondstukje (of hoe dat dan ook heet in het nederlands) en later echt de trompet. Hij heeft wel later een nieuwe techniek moeten leren (had wellicht met het wisselen te maken?).

Het kan dus wel, maar man vind het voor zoon niet geschikt. Hij denkt eerder aan piano. We hebben een klein viooltje te leen maar dat lijkt me niets. Het enige probleem is dat we geen piano thuis hebben (ook niet veel ruimte) dus misschien is dat dan weer onhandig. Schoonvader pleit voor blokfluit maar die 3.5 jarige handjes passen daar toch nog niet op?

Ben wel benieuwd naar ervaringen met kleuters die een instrument gingen bespelen.

Ik heb nog niet echt een passende les gevonden maar wellicht dat je op deze leeftijd het best met priveles kan beginnen.

vlinder72

vlinder72

02-07-2010 om 10:11

Cello misschien?

Ik vond het wonderbaarlijk hoe makkelijk mijn zoon daar geluid uit kreeg. Een viool vond ik doodeng. Ik zag dat ding al in 1000 stukjes vallen met die vier rouwdouwers van mij in huis. Helaas wou mijn zoon geen cello. Hij blijft bij zijn trompet.

mar

mar

02-07-2010 om 10:51

Cello?

Uit een cello krijg je wel geluid (net zoals een viool), maar ook daar kun je vreselijk kromme tenen van krijgen.
Ik durf niet te zeggen of viool moeilijker is dan cello, maar het systeem (snaren, geen vaste plekken) is in wezen hetzelfde. Enig muzikaal gehoor is dus wel aan te raden.
Onze dochter heeft eerst drie jaar allerlei andere muziekcursussen gedaan (muziek voor kleuters tot AMV). Ze riep ook al drie jaar dat ze cello wilde spelen, maar de muziekjuf adviseerde te wachten tot een jaar of 8. Anders wordt er een groot beroep op de ouders gedaan qua oefenen. Ze speelt nu een jaar, heel aardig, maar soms niet om aan te horen. De positie van de vingers (er zitten plakkertjes bij de snaren) komt vrij nauw.
Desondanks, ze deed mee met een cellofestival, zagen wij een jongetje van 6 wat het heel aardig deed op zijn minicello. Zijn ouders oefenden wel elke dag met hem (wat wij niet doen).
Bij ons kon je tijdens de AMV 2x een maand proeflessen volgen op 2 instrumenten naar keuze. Dat maakte de keus iets gemakkelijker. Ik zou in ieder geval voor een instrument kiezen wat het kind wil en hem vooral laten kennismaken met verschillende instrumenten (open dag muziekschool).

Cello is top

Zelf heb ik viool gespeeld vanaf mijn zesde of zevende, en ik vind cello veeeel makkelijker.

Wat betreft de klank die eruit komt: een vriendin van mij is ontzettend muzikaal, maar haar ouders vergeleken haar vioolklank met een ambulance. Die is dus gestopt. Ouders werkten in het onderwijs en stelden megahoge eisen op alle gebieden. Doodzonde want ze is nu 41 en nog steeds heel erg muzikaal... zonder instrument.

Maar dat over oordelen over de klank. Moet je niet doen dus. Huur een goed instrument, dus geen Chinese sigarenkist. Wij hebben een duits instrument gehuurd, om je een idee te geven, de kwartcello is net zo duur als de hele (Paesold) - de bouwkwaliteit is identiek aan een hele studiecello. En dat hoor je.

Mijn zoon speelt dus ook cello, ik vind het geweldig. Wij oefenen iedere dag met hem, anders hoef je er wat mij betreft ook niet aan te beginnen. Nu, na een half jaar, starten we nog met hem en lopen daarna weg, ik verwacht dat hij over een jaar helemaal alleen zal oefenen. Als je zoveel geld in privéles stopt is er ook een investering in tijd nodig.

Hier....

...zijn 3 kinderen tegelijk met pianoles begonnen, 3 jaar terug. Ze waren toern 5,7,10.

5 was aan de jonge kant. Ondanks dat mijn kleuter degene was di al jaren 'piano,piano' riep heeft ze het eerste jaar toch af en toe best een beetje moeite gehad. Ondanks dat d epioanojuf het allemaal heel speels en goed oppakte. Jaartje later (groep 3 of zo) had ook best gekund.

Ze spelen overigens alle 3 nog steeds met veel plezier.../

Ingrid (ook niet zo'n AMV fan)

Talia

Talia

02-07-2010 om 12:01

Petal

Over het algemeen zijn kleuters, ook hele pientere, gewoon nog niet zo toe aan de discipline die hoort bij het aanleren van muziek-instrumenten. Ik weet wel dat ze daar in bijvoorbeeld Japan heel anders over denken, maar als jij niet van plan bent om het echt te sturen en "speels te dwingen", komt er denk ik nog niet zo veel van.
Ik zou zelf voor mijn muzikale 4 jarige eerder kiezen voor een algemenere cursus waar kinderen met alle facetten van muziek te maken krijgen (simpele instrumenten, zang, dans), zodat je bekend wordt met de lokale muziekschool en alvast kan bekijken wat voor de nabije toekomst geschikt is voor je kind.

Fransien

Fransien

02-07-2010 om 13:08

Hier

Is er voor kinderen van 4/5 bewegen op muziek, veel zingen, dansen en ritmeinstrumenten, daar gaat ons jochie van 4 na de zomervakantie mee beginnen. Dochterlief is met 5 begonnen met hele speelse blokfluitles, er werd wel een beetje thuis oefenen verwacht, maar dat was juist voor ons flierefluitertje goed, beetje structuur, beetje doorbijten ook als je niet altijd evenveel zin had. We hebben niet zoveel zitten pushen, maar ze moest 3 keer per week 10 minuten oefenen, zelf in te delen. Blokfluit was voor haar best lastig nog, motorisch, de wisselingen met je vingers en dan goed blazen zonder dat je piept... Ze gaat lekker door voorlopig, al is AMV hier heel leuk, veel trommels, klokkenspel, liedjes en ritme-instrumenten. Na AMV/blokfluiten kunnen ze een orientatiecursus doen, kijken welk instrument bij ze past en overal een paar keer op spelen en les op krijgen. Dat lijkt mij wel handig, al wil dochterlief perse op vioolles net zoals vriendinnetje.

liora

liora

02-07-2010 om 13:10

Gitaar

Hoi,

Hier hebben ze voor kleuters speciale gitaren met 4 snaren. Misschien is dat wat?

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

LaMama

LaMama

02-07-2010 om 13:24

En zangles (beetje o.t.)?

Mijn oudste dochter wil heel graag op zangles, maar ze is nu 7 en ik kan niet zo makkelijk les vinden voor haar leeftijd. Klopt dat zangles eigenlijk voor oudere kinderen is of zoek ik niet goed genoeg?
LaMama

Engelandvaarder

Engelandvaarder

02-07-2010 om 13:44

Kwart gitaar

Hoi Petal,
Wij hebben onze zoon toen hij 4 was een kwart gitaar gegeven, was helemaal niet zo duur (gewoon bij een goede muziekwinkel gekocht). We verwachtten op dat moment niet zo heel veel, onze zoon vond het wel leuk om een paar dingen van mijn man te leren en wat te proberen. Pas een paar jaar later zijn we met les begonnen. Ik denk ook dat les en structureel oefenen voor de meeste 3-4 jarigen teveel gevraagd is, ik zou het vooral speels houden.
Ik zou ook eens uitzoeken of de school die jullie op het oog hebben ook muzieklessen verzorgt en daar eventueel op richten. Hier kunnen de kinderen les krijgen onder schooltijd. Dan missen ze wel een gedeelte van een les, maar onze zoon zit zich vaak toch maar wat te vervelen in de klas . De lessen worden gegeven door professionele muziekdocenten die een dagdeel op school komen, bij ons wordt onder andere piano, gitaar, viool, trompet, slagwerk aangeboden (en nog meer).
P.S. als je voor een gitaar gaat kun je die van ons misschien overnemen voor een prikkie (even thuis overleggen).

Man is muziekdocent

Mijn man is muziekdocent, trouwens mijn vader ook. Zelf heb ik piano en ballet gedaan. (eh laatste doe ik nog)
De meeste kinderen beginnen rond het 7e jaar. De blokfluit is bij veel muziekscholen op de achtergrond verdwenen als start-instrument.
Enthousiasme en een sterke wil is belangrijk voor het doen slagen van muzieklessen. Er zal inderdaad geoefend moeten worden, en het is handig als ouders daar bij kunnen helpen bij jonge leerlingen. Mijn oudste speelt nu al 3 jaar viool en heeft vorig jaar haar A gehaald. Ze ging op voor junior A en bleek daarna gespeeld te hebben voor A. Een muzikaal gehoor is wel handig voor viool (en voor alle instrumenten waarbij je zelf de tonen moet vormen), maar dat heeft ze dus genetisch meegekregen blijkbaar!
Jongste is zeven en wil op contrabas. Was eigenlijk te jong, maar omdat ze én sterk is én ze het goed deed op de proefles gaat ze in september dus beginnen.
Een uitdaging kan muziekles zeker zijn, omdat er iets heel anders gevraagd werd. Onze oudste was de eerste tijd telkens in tranen als ze moest oefenen. Ze kon het niet vond ze. Bleek dat ze nog nooit ergens moeite voor had moeten doen. Nu is ze nog wel eens gefrustreerd, maar kan nu beter omgaan met dingen die moeilijk zijn en die na lang oefenen eigen gemaakt kunnen worden.
Ga eens kijken bij de plaatselijke muziekschool en vraag een proefles aan! Die worden meestal tot de zomervakantie gehouden, zodat je na de vakantie kunt starten.
Zo, en nu hoop ik dat me correct heb uitgedrukt. Ach, who cares, manlief leest OO nooit....

Succes!

Dorry

Yta Chalne

Yta Chalne

02-07-2010 om 15:44

Lamama

Het zal afhankle4ijk zijn van waar je woont, maar hier zijn voor die leeftijd zowel groepslessen als privélessen als kinderkoren te vinden. Waar woon je?

Zangles

Ik ben zelf zangdocente en officieel staat er bij de muziekschool waar ik werk dat de zangles vanaf 8 jaar is. Ikzelf vind het vooral belangrijk dat een kind kan lezen. Anders gaat er teveel van de kostbare lestijd op aan het leren van teksten. Als een 7- jarige aardig leest, zou hij of zij dus op les mogen komen bij mij. Je zou dus kunnen bellen met de muziekschool om te informeren waar de leeftijdsgrens op gebaseerd is. Zangles is, ook voor jongere kinderen, erg leuk! Succes!

Poppy

Poppy

02-07-2010 om 21:11 Topicstarter

Engeland

Sorry, ik woon in Engeland en volgens mij hebben we hier niet van dat gestructureerde AMV. Er zijn wel klasjes waar ouder en kind heel speels muziek maken, maar dat is meer voor peuters dan kleuters.

Ik denk ook eigenlijk dat echt een intrument bespelen ietwat vroeg is. Ik zou het heel leuk vinden als muziek een hobby wordt maar hij hoeft geen toptalent te worden.

Ik zal er nog eens over nadenken hoe en wat we het beste kunnen doen. Mijn man kan noten lezen en ook best aardig piano spelen dus misschien kijken we eerst of hij een beetje kan oefenen, om te zien of zoon er plezier in heeft.

Gitaar is misschien wel leuk maar ik heb geen idee of man dat wat vindt. Jammergenoeg heb ik geen muzikale genen dus van mij hoeft zoon het niet te hebben. Wellicht moeten we samen op pianoles ofzo

Annet

Annet

03-07-2010 om 09:07

Met 4 pianoles

Jongste hebben wij aangemeld voor priveles piano toen hij net 4 was. De verwachting was dat het wel een klein jaar zou duren voordat er plek was.
Twee maanden later kon hij beginnen!
Juf durfde het wel aan met hem (ze heeft oudste ook bij haar zitten).
De plaatselijke muziekschool geeft ook aan groepen kleuters les: kleuterklavier. (ook piano dus). AMV is er ook maar wij kozen liever voor 1-op-1 les.

Les van je vader.......

Nou mijn vader is pianoleraar, hoewel hij er niks mee doet of deed...alleen als 'bijverdienste' hij heeft er niet zijn beroep van gemaakt zeg maar (zat wel in de muziek..) en toen ik jong was en wel eens les kreeg van mijn vader was het nog allemaal leuk en lollig zolang het geen échte les was. Een beetje freewelen..leuk vader jacob met z'n drieën in canon spelen enzo..Maar toen ik écht op les was en mijn vader me wel eens wilde 'bijspijkeren' liep dat altijd op drama's uit..en dat terwijl ik echt een hele gezellige leuke vader had/heb. Maar volgens mij is de reden dat je voor je eigen kinderen gewoonweg minder geduld hebt dan voor een andersmans kind. Op een gegeven moment bemoeide hij zich dus maar helemaal niet meer mijn lessen en liet dat over aan de pianojuf...Want het had toch geen enkele zin, we kregen er alleen maar ruzie van.
Paar jaar terug wilde oudste naast het instrument dat ze al speelde óók nog pianoles. Dat vonden wij te duur...dat kan bruin niet trekken (en ook nog gym en ook nog...je kent dat wel). Maar ze zeurde er behoorlijk over door en pingelde al een heel eind weg zonder ooit les te hebben gehad (met noten en al) op piano. Afijn man vondt dat opa dat wel kon doen...die is toch pianoleraar? En ik vondt van niet...Mijn vader wilde het wel 'proberen' maar gaf al meteen aan dat hij bang was dat het niet zou werken..want weet je nog hoe het met jouw ging? Ja ahum dat wist ik nog. En ze begonnen..dochter deed d'r best, maar opa vondt dat het altijd nóg beter en nog gevoeliger en nog mooier kon. Té streng weer...En dochter verging de lol ook zo. Omdat wij wel hoorden dat die piano haar erg goed lag en ze bij d'r vorige instrument een niet zo leuke leraar had hebben we haar d'r c-diploma nog laten halen en toen op piano gedaan. En dat ging als een speer...Ze doet álles voor d'r pianojuf en is nu na 2 jaar al net zo ver als na 8 jaar dat andere instrument. Opa weet niet wat ie ziet, want ze leert van de juf in 1 jaar 10 keer meer dan van hem. En dat ondanks dat hij héél veel kinderen toch ook erg goed les heeft gegeven...pianojuf en hij kennen elkaar ook goed en juf is vol lof over dochter en als opa dan vertelt dat ze bij hem alleen mopper de mopper d'r stukken wilde áfmaken snapt juf daar niks van. Bij haar wil ze juist alles tot in perfectie af hebben,gewoon uit zichzelf. Nou ja,opa haalt z'n eer wel weer op bij andermans kinderen dat scheelt.
Het is een raadselachtig iets, maar les van je vader of opa werkt écht niet.
Het is net als dat je met huiswerk iets wil uitleggen en de kinderen dan zeggen...dat mág niet van onze juf. Juf weet het tenslotte altijd beter als jij.
Zo werkt het met muziek ook.
Een beetje spelen met muziek met je vader of opa gaat wel prima..maar écht les niet doen hoor.
groeten albana

groene specht

groene specht

03-07-2010 om 23:08

Muziekles in gb

Dag Petal,
ik weet dat op de lagere scholen in GB wel veel beter en uitgebreider muziekonderwijs wordt gegeven dan hier, daar is het een veel normaler onderdeel van het schoolcurriculum. En er zijn overal muziekscholen, hoge kwaliteit, het is het mekka voor muziekdocenten. Veel zangonderwijs ook, en koorscholen natuurlijk.
Verder is het mooi meegenomen dat je zelf kunt oefenen met je kind, vooral als het jong is (< 8) kun je dagelijks een half uur oefenen en op die manier de oefendiscipline laten groeien. Oudere kinderen kunnen weer geholpen worden door de nieuwe mogelijkheden via de digitale snelweg (net als wij, ouders).
Er zijn via Youtube vele oefenfilpmjes, instructies en hele lespakketten te volgen voor allerlei instrumenten. Muziekscholen op het platteland zien die kans ook, er worden allerlei methodes ontwikkeld die deels voorzien in thuisstudie met internetondersteuning. Daar komen hele nieuwe mogelijkheden uit, die erg leuk zijn en in niets lijken op het ouderwetse een-op-een muziekonderwijs dat wij nog hebben gehad.

Hier zijn 3 kinderen met (bijna) 6 begonnen met dwarsfluit. Eerst een jaartje op een houten dwarsfluitje icm speels instrumenten en ritmes onderzoeken, daarna op dwarsfluit. (en dus niet op piccolo, Albana. Om precies te zijn, dwarsfluit met gebogen kop, een jupiter).
Jongste speelt nog steeds dwarsfluit, hij is 10, middelste van 12 heeft nu de keuze gemaakt voor altsaxofoon. Hij begint er in september mee en gaat dan in de fanfare spelen. Oudste speelt sinds 3 jaar saxofoon, heeft net zijn B-diploma gehaald en speelt in een big band.
Ik hoop dat ze muziek blijven maken. Ze hebben er iig alledrie veel plezier in. Jongste zie ik nog wel de overstap naar piano maken. Voor ons was er vroeger thuis geen geld voor, dus ik heb altijd gezongen (vanwege gratis ).

Blokfluit voor gevorderden

Zie:


http://www.youtube.com/watch?v=V2svYGq8DVc

Poppy

Poppy

06-07-2010 om 21:30 Topicstarter

Annet

En hoe verging het je zoon? Hebben jullie een piano thuis? Priveles piano spreekt man het meest aan maar dan moeten we eigenlijk wel een piano hebben.

Annet

Annet

07-07-2010 om 09:04

Piano

Ja, wij hebben een piano. Een digitale versie omdat we dat praktischer vinden. Uiteraard heeft die wel een piano-aanslag. Het is dus geen keyboard.
Oudste had ook al les dus we hebben de piano bij haar start al gekocht.

Juf bleek goed te zijn in het les geven aan kleuters. Het ging eerst speels met verhaaltjes met tekeningen waarin de toetsen betrokken werden. En langzamerhand gingen die tekeningen over in noten lezen.
Hij vond het altijd leuk om te gaan. We oefenden toen ongeveer twee keer per week met hem samen. Zelf pingelde hij ook wel wat tussendoor.
Nu is hij bijna 8. Hij kan nu wel zelfstandig oefenen, nieuwe liedjes oefenen we samen. Hij oefent nu drie keer per week. Hij gaat nog steeds met plezier naar pianoles.

Silone o.t.

Nou ja, ik wist in ieder geval dat er een 'voorloper' was, dat vondt ik al knap genoeg van mezelf...Hier geen dwarsfluiters dat snap je.......Wel dwars maar dat is wat anders..
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.