Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Tips voor smartphone?

Onze 13-jarige is naar de brugklas gegaan. Ze heeft afgelopen twee jaar gebruik gemaakt van een "oude" smartphone van mij, maar is nu toe aan een nieuwe.
Ik zie door de bomen het bos niet meer en vind het ook lastig waar ik precies op moet letten. Wat ze de afgelopen twee jaar met de mobiel heeft gedaan is: whatsapp, youtube, heel veel spelletjes, netflix af en toe en muziek luisteren via spotify.

Iemand goede tips?

Angela67

Angela67

25-08-2020 om 19:30

tip

ik bladerde gisteren door de consumentengids van juni 2020 en daar zit een vergelijkend onderzoek in.

Interessant lijstje met de állerbeste telefoons (de Apple nog en nog wat van € 1100 en voor de rest alleen maar Samsungs tussen de € 600 en € 1350 euro).

Maar ook een lijstje telefoons tot € 400 met test-oordelen op hele praktische punten.
Dus stuur haar naar de bieb en laat haar foto's maken (waarmee?!) van het onderzoek en neem samen die dingen door. Accueduur, schermkwaliteit, fotograferen, geluid, stevigheid, filmen, selfies, gebruiksgemak, beveiliging, privacy , opslagcapaciteit.

Maar om tip van de sluier op te lichten: de beste is de Google Pixel 3a van € 375.

Als je max € 200 euro wilt uitgeven dan is een Realme 5 Pro (4 GB Ram) de beste (voor € 200).

Ik zie dat Xiaomi Mi 9 lite voor € 255 op nummer 3 staat, die is hier in huis in bezit van puber en ik moet zeggen dat de camera-kwaliteit van die Xiaomi erg goed is. Maar geluid en privacy onvoldoende . . .

De allergoedkoopste uit deze test is € 185 >> de Xiaomi Redmi Note 8T
en die scoort onvoldoende op geluid, filmen, selfies en privacy . . .

groet,
Angela

Zelf?

Misschien kun je je 13 jarige zelf even laten zoeken. Geef ongeveer de kosten op die je wil betalen en eventuele voorzieningen die goed moeten zijn op dat ding.

Dan kunnen ze zelf even kijken en overleggen met anderen wat die hebben en wat daar, bij die andere pubers, de ervaringen zijn en waar je dan mogelijk niet aan denkt en wat wel handig is voor school en voor sociaal contact.

Angela67

Angela67

25-08-2020 om 19:45

zou ik niet doen

Ik zou het zelf technisch/zakelijk houden, zeker als je zelf ook niet zoveel kennis van zaken hebt. Dan groei je er samen in en kan ze veel beter beoordelen - ook later - wat de waarde is van dit soort zaken. Er is zo ontzettend veel verschil in kwaliteit dat ik elke gelegenheid zou aangrijpen om daar samen met kind in te duiken.
En als je dan een lijstje hebt van 2 of 3 telefoons dan kan puber in de omgeving gaan shoppen voor gebruikerservaringen.
gr Angela

Mijntje

Mijntje

26-08-2020 om 11:02

refurbished.

Een iPhone kan je prima refurbished kopen. Mijn kind doet er al jaren mee (en zeker niet het nieuwste model)

vlinder72

vlinder72

26-08-2020 om 13:00

Ook refurbished

Mijn kinderen hebben ook lang een refurbished Iphone gebruikt. En ook niet het laatste model. Gingen jaren mee.

guera

guera

26-08-2020 om 13:04

zelf?

Ik neem aan dat een brugklasser zelf wel ernstige wensen heeft over de telefoon. Ik zou echt niet aan kunnen komen met een of andere telefoon.
Diverse gesprekken gevoerd over budget, wat draagt kind bij, wat wij? wart is redelijk? wat 'heeft de klas'.....? (heel belangrijk soms)
Dus ook hier is het een refurbished iphone geworden waaraan wij de helft hebben meebetaald (circa 200 euro). Met de 1e heeft ze 3 jaar gedaan. Niet onverdienstelijk voor een refurbished. Hij kon nog mee maar batterij liep snel leeg dus ze wilde toch een iets nieuwer modelletje.
Ze heeft nu net sinds een half jaar haar 2e refurbished iphone (zelf betaald met spaar en verjaardagsgeld)

Yaron

Yaron

26-08-2020 om 13:17

Zelf

De kinderen mogen onze oude telefoon hebben als wij een nieuwe kopen, dat kost hen niks, maar willen ze een ander model dan mogen ze die zelf kopen. Dochter van 12 kocht zelf een refurbished iPhone 8 van haar zak-, spaar- en verjaardagsgeld, zoon van 16 wil niet zelf betalen en heeft daardoor een oud model Samsung.

ElenaH

ElenaH

26-08-2020 om 14:05

Ook refurbished

Mijn dochter heeft ook een refurbished iPhone, eentje die door haar met zorg is uitgekozen. Zelf doe ik het al jaren met een (indertijd ook tweedehands) Samsung galaxy S4. Niet alle apps kunnen erop, maar voor wat ik wil is-t-ie prima.

Guera

Guera

26-08-2020 om 14:42

filmpjes ed

Onze kinderen gebruiken de telefoon ook voor school om te filmen en te editen en foto's te maken. Let erop of ze dat wil dat vraagt wellicht andere specs. Niet elke telefoon maakt mooie foto's of heeft voldoende geheugen voor het editen

Guera

"Met de 1e heeft ze 3 jaar gedaan. Niet onverdienstelijk voor een refurbished. Hij kon nog mee maar batterij liep snel leeg dus ze wilde toch een iets nieuwer modelletje. "

Ik kocht een iphone 6 via marktplaats met een mooi hoesje voor 80 euro. Ik baalde dat de batterij die het eerst nog prima deed al gauw veel te snel leeg ging lopen. Maar een niet originele accu kostte mij maar 15 euro en hij doet het weer prima.
Ik vind zelf een iphone 6 helemaal prima, alleen de corona app kon er net niet op. Maar ja, als dat alles is.

Guera

Guera

26-08-2020 om 18:05

thera

Ja klopt hadden we ook kunnen doen. Maar dit was een 5 en na 3 wilde ze graag een iets nieuwere. Tja zelf betaald.

sonj@

sonj@

27-08-2020 om 10:38 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties...

we nemen ze mee. Uiteraard beslist onze dochter mee over wat voor telefoon ("in de klas hebben ze allemaal een samsung, mam"). Ze betaalt ook zelf een deel mee, maar het benul van geld is er nog niet zo erg bij haar vanwege een wat minder iq. Geeft niks, maar daardoor heeft ze wel wat meer begeleiding en sturing nodig bij het kopen/ aanschaffen van dingen. Dochter kijkt nog meer naar of de telefoon er mooi uitziet, dan naar wat de telefoon kan zeg maar

Hier

Hier hebben dochter en ik beiden een Samsung Galaxy A10. Die zijn niet zo duur.
Ik had een Windows telefoon waar ik heel tevreden mee was, maar toen Whatsapp er niet meer op draaide moest ik een andere. Nu dus de A10, was meen ik 150 euro.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.