Meld je hier aan voor de gratis webinars tijdens De Week van de Opvoeding
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ex maakt geen haast om te vertrekken

Mijn toekomstige ex en ik zitten in een scheiding. We hebben een sociale huurwoning, en hij heeft al gezegd dat hij op zoek gaat naar wat anders. Maar hij neemt alleen genoegen met een rijtjeshuis, en ook nog eens alleen in onze wijk. Dat kan jaren duren, en voor een tussenoplossing staat hij niet open.

We zouden voor co-ouderschap gaan, maar nu heeft hij laten weten dat niet te willen. Om de week het weekend, vind hij wel genoeg.

Ik was me al aan het voorbereiden om zelf maar te vertrekken voor de lieve vrede, maar nu hij dit heeft gezegd, ben ik eerlijk gezegd behoorlijk boos. Hij laat zijn kinderen in de steek en dan moeten ze ook nog eens verkassen. Zolang ik niks heb, moeten we bij mijn moeder wonen. Die woont aan de andere kant van de stad, wat dus betekent dat ik elke dag de hele stad door moet om de kinderen naar het kdv te brengen. Nog even los van het feit dat we daar geen eigen plek hebben, ons niet kunnen inschrijven en het wellicht jaren kan duren voor we een woning hebben in de buurt van school en crèche.

Ik ben het hier niet mee eens. Ik snap dat het lastig is om iets te vinden, hij hoeft van mij ook echt niet morgen weg en ik wil heus een tijd bij mijn moeder gaan zitten ter overbrugging. Maar hij kan toch niet hier jaren blijven zitten tot hij eens een huis heeft? Dit is toch gewoon pesten? 

Donderdag hebben we weer een afspraak bij de mediator, maar die kan hierin ook niks betekenen. Mijn ex laat zich door niets of niemand overtuigen.

Dat betekent dat ik moet gaan afdwingen dat hij na een bepaalde termijn vertrekt. Desnoods via de rechter. Feit is gewoon dat hij in zijn eentje makkelijker wat vindt dan ik met twee kinderen. Feit is ook dat de spanningen tussen ons oplopen, en dat het een kwestie van tijd is voor het escaleert. Ik wil daar mijn kinderen tegen beschermen. 

Ik vind het prima om even bij mijn moeder te gaan zitten, mijn ex is niet van hier en heeft geen familie of vrienden. Hij heeft ook geen geld om te kopen of om particulier te huren, dus ik snap dat er niet morgen iets is. Maar hoeveel tijd is redelijk om hem te geven? Waarschijnlijk komt er in januari iets vrij waar hij wel in terecht zou kunnen tot hij iets van de woningbouw heeft. Als dat zo is, vind ik eigenlijk dat hij die kans moet grijpen. Dat is echt een super net appartement waar hij ook de kinderen kan laten logeren, en het is nog betaalbaar voor hem. Het is heel klein, nog geen 50m2, heeft maar een slaapkamer waar net ren bed en een kast in past en het is gedeeltelijk onderhuur (hoofdbewoner blijft ook nog ingeschreven staan), dus voor mij en de kinderen is het geen optie. Maar hij kan het betalen, zit nog bij ons in de buurt en hoeft voorlopig geen nieuwe spullen te kopen, want alles staat er in. 

MevrouwKrul

MevrouwKrul

23-11-2021 om 11:17 Topicstarter

Ik heb een advocaat gesproken en zij denkt dat mijn beslissing de meest verstandige is. Met name voor de kinderen. Wel gaan we volgende week samen zitten om te kijken naar wat ik verder in het ouderschapsplan wil zetten, en in hoeverre ik verwacht dat we daar bij de mediator uit gaan komen. 

Mija schreef op 23-11-2021 om 07:54:

[..]

Jij leest toch net als ik dat deze man zijn vrouw met woede in de tang houdt? Een gat in een deur slaan met een baby op je arm? En hem dan nog zielig vinden omdat zijn vrouw wil dat hij uit huis vertrekt? Ik snap hier helemaal niks van.

Ik lees van alles maar het begint met een verhaal waarin haar man eerst aangeeft gedeelde voogdij te willen en op het moment dat zijn toekomstige ex hem in een hondenhok wil proppen hij daar op terugkomt wat haar boos maakt. Daarna komt men op zich wat op voor de man en komt mevrouw krul ineens met allerlei verwijten naar de man over agressie enzo.

Ik denk dat het verhaal al gaande is aangedikt om maar af te dwingen dat wij ja en amen zeggen op haar reacties en acties.

Maar wees eerlijk ze stond in eerste instantie achter gedeelde voogdij, zou ik. Daarachter staan als je ex agressief gedrag heeft ?

MevrouwKrul

MevrouwKrul

23-11-2021 om 16:38 Topicstarter

Decembermamma schreef op 23-11-2021 om 15:08:

[..]

Ik lees van alles maar het begint met een verhaal waarin haar man eerst aangeeft gedeelde voogdij te willen en op het moment dat zijn toekomstige ex hem in een hondenhok wil proppen hij daar op terugkomt wat haar boos maakt. Daarna komt men op zich wat op voor de man en komt mevrouw krul ineens met allerlei verwijten naar de man over agressie enzo.

Ik denk dat het verhaal al gaande is aangedikt om maar af te dwingen dat wij ja en amen zeggen op haar reacties en acties.

Maar wees eerlijk ze stond in eerste instantie achter gedeelde voogdij, zou ik. Daarachter staan als je ex agressief gedrag heeft ?

Ik zeg niet dat hij in de regel agressief is. Maar de spanningen zijn nu zo hoog opgelopen dat het tot een uitbarsting *kan* komen, en dat dat al een keer is gebeurd in deze scheiding. Ik vertrouw hem 100% met de kinderen.

Hij kwam terug op het co-ouderschap op het moment dat ik zei dat ik óók naar een woning ging zoeken omdat de situatie dusdanig is, dat wachten op een rijtjeshuis te lang duurt. Pas toen hij begon over de weekendregeling vond ik heb absurd dat ik dan in een 'hondenhok' moet zitten, en hij in zijn eentje in een heel huis.

Als jij het draadje goed hebt gelezen, heb je ook gezien dat het helemaal niet mijn intentie is om hem in een 'hondenhok' te gooien. Het enige wat ik vraag is dat we allebei zoeken voor een bepaalde periode, dat ik in die periode desnoods op kamers bij mijn moeder ga zitten, maar dat er uiteindelijk wel een meer structurele (tussen)oplossing moet komen. En als het dan gaat om wie er even met wat minder moet doen, lijkt mij het meest logische dat het de persoon zonder de kinderen is. Maar in de basis hoop ik gewoon dat ik eerder iets heb en het hele probleem is opgelost, want mijn doel is niet om hem eruit te flikkeren. Mijn doel is een situatie waarbij de kinderen het meeste profijt hebben. 

Maar het maakt allemaal niet meer uit. Ik ga naar mijn moeder en hij krijgt het huis. Dus het probleem is opgelost. 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

23-11-2021 om 16:44

Degene met de kinderen heeft wel sneller kans op een sociale huurwoning lijkt mij.

MRI

MRI

23-11-2021 om 16:44

MevrouwKrul schreef op 23-11-2021 om 16:38:

[..]

Maar het maakt allemaal niet meer uit. Ik ga naar mijn moeder en hij krijgt het huis. Dus het probleem is opgelost.

Zo lossen vrouwen vaak de problemen scheiding op: omdat ze moe zijn van gesteggel geven ze het maar op en geven ze toe aan de eisen van ex. Heel begrijpelijk. Maar is het wijs op de lange duur?

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

23-11-2021 om 16:53

MRI schreef op 23-11-2021 om 16:44:

[..]

Zo lossen vrouwen vaak de problemen scheiding op: omdat ze moe zijn van gesteggel geven ze het maar op en geven ze toe aan de eisen van ex. Heel begrijpelijk. Maar is het wijs op de lange duur?

Ik denk van wel

Feit is wel dat de man op dit moment nergens anders heen kan. Als hij eruit wordt gezet, staat hij op straat.
Dat hij enkel genoegen neemt met een rijtjeshuis in dezelfde wijk is natuurlijk absoluut niet realistisch. Alsof dat een recht is of zo. 
Soms kun je niet anticiperen op de lange termijn. Bijvoorbeeld als er sprake is van agressie en geweld, al dan niet naar jezelf toe.

MRI

MRI

23-11-2021 om 17:18

BlueFawn schreef op 23-11-2021 om 16:53:

[..]

Ik denk van wel

waarom?

MevrouwKrul

MevrouwKrul

24-11-2021 om 01:53 Topicstarter

MamaE schreef op 23-11-2021 om 17:04:

Feit is wel dat de man op dit moment nergens anders heen kan. Als hij eruit wordt gezet, staat hij op straat.
Dat hij enkel genoegen neemt met een rijtjeshuis in dezelfde wijk is natuurlijk absoluut niet realistisch. Alsof dat een recht is of zo.
Soms kun je niet anticiperen op de lange termijn. Bijvoorbeeld als er sprake is van agressie en geweld, al dan niet naar jezelf toe.

Ik zou hem nooit op straat zetten. Maar ik verwachtte wel meer actie van hem. Maar blijkbaar waren de verwachtingen te hoog.

MevrouwKrul

MevrouwKrul

24-11-2021 om 01:54 Topicstarter

BlueFawn schreef op 23-11-2021 om 16:44:

Degene met de kinderen heeft wel sneller kans op een sociale huurwoning lijkt mij.

Nee hoor, dat heeft geen enkele invloed.

MevrouwKrul

MevrouwKrul

24-11-2021 om 01:56 Topicstarter

MRI schreef op 23-11-2021 om 16:44:

[..]

Nee, niet omdat ik moe ben van het gesteggel. We hebben twee kleine kinderen. Een strijd om het huis gaat vooral impact hebben op hen. Ik vertrek omdat ik mijn kinderen wil beschermen tegen een vechtscheiding. 

MevrouwKrul schreef op 24-11-2021 om 01:53:

[..]

Ik zou hem nooit op straat zetten. Maar ik verwachtte wel meer actie van hem. Maar blijkbaar waren de verwachtingen te hoog.

Nee hoor, ik vind niet dat je teveel verwachtte zo lang hij niet op straat kwam. Hij verwacht eerder teveel van de huizenmarkt. Maar ik snap dat je jezelf en de kinderen wil beschermen en ik denk dat dat goed is.

MevrouwKrul

MevrouwKrul

26-11-2021 om 03:35 Topicstarter

Nou, ik heb het hem verteld. Eerst dacht ik nog dat ik voorlopig wel kon blijven, maar nu ik de beslissing heb genomen voel ik zo veel pijn als ik door het huis loop, dat ik er niet kan zijn. Ik ga dus vandaag al weg.

Ik voel me gebroken. Het voelt zo onterecht. Dit huis, wat hij trouwens in eerst instantie niet eens wilde. Ik heb er zoveel tijd en liefde in gestoken. Over elke kleur en ieder meubelstuk heb ik lang nagedacht. Nog geen jaar geleden heb ik hier mijn kind op de wereld gezet. 

Ik wilde mijn man niet op straat gooien of morgen al weg hebben. Ik gun hem net zo'n mooi huis. Ik wilde zelfs tijdelijk vertrekken en de rekeningen gewoon mee blijven betalen. Het enige wat ik wilde was dat hij echt actief ging zoeken, met mijn hulp. Maar ook naar flats, omdat zeker het eerste jaar de kinderen bij mij slapen en ze zo nog hun eige plek en kamer houden. En dat we een richtlijn hadden, heus niet een keiharde deadline.

Maar hij wilde niet eens praten. Hij wilde alles vaag laten en kon het jaren laten duren. En dat terwijl de spanningen oplopen en onze oudste dochter er duidelijk last van heeft.

En dus zag ik gewoon geen andere optie meer dan gaan. Vanaf vanavond heb ik twee kleine kamertjes bij mijn moeder en nog niet eens plek voor een kledingkast voor mezelf of de meisjes. 

Ik denk dat dit het beste voor hen is, maar het doet echt heel veel pijn. 

MRI

MRI

26-11-2021 om 10:21

Ja het is onterecht, vooral icm het feit dat hij geen co-ouderschap wil. Bah. Heel veel sterkte, ooit kom je hier uit maar nu doet het pijn. Ik wens je veel kracht

Ach lieve mevrouw Krul, het ís ook oneerlijk. Ik snap ook dat het pijn doet om jouw fijne plek te moeten verlaten voor iemand die er eigenlijk niet eens echt waardering voor heeft. Maar het is fijn dat je met de kinderen veilig bij je moeder zit. Ik hoop dat je daar een beetje rust en kracht kunt opdoen en je opties voor de toekomst op een rijtje kunt gaan zetten. Het is heel taai allemaal. Ik hoop dat je advocaat je daar ook bij zal kunnen helpen. Zorg goed voor jezelf! 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.