Meld je hier aan voor de gratis webinars tijdens De Week van de Opvoeding
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ex maakt geen haast om te vertrekken

Mijn toekomstige ex en ik zitten in een scheiding. We hebben een sociale huurwoning, en hij heeft al gezegd dat hij op zoek gaat naar wat anders. Maar hij neemt alleen genoegen met een rijtjeshuis, en ook nog eens alleen in onze wijk. Dat kan jaren duren, en voor een tussenoplossing staat hij niet open.

We zouden voor co-ouderschap gaan, maar nu heeft hij laten weten dat niet te willen. Om de week het weekend, vind hij wel genoeg.

Ik was me al aan het voorbereiden om zelf maar te vertrekken voor de lieve vrede, maar nu hij dit heeft gezegd, ben ik eerlijk gezegd behoorlijk boos. Hij laat zijn kinderen in de steek en dan moeten ze ook nog eens verkassen. Zolang ik niks heb, moeten we bij mijn moeder wonen. Die woont aan de andere kant van de stad, wat dus betekent dat ik elke dag de hele stad door moet om de kinderen naar het kdv te brengen. Nog even los van het feit dat we daar geen eigen plek hebben, ons niet kunnen inschrijven en het wellicht jaren kan duren voor we een woning hebben in de buurt van school en crèche.

Ik ben het hier niet mee eens. Ik snap dat het lastig is om iets te vinden, hij hoeft van mij ook echt niet morgen weg en ik wil heus een tijd bij mijn moeder gaan zitten ter overbrugging. Maar hij kan toch niet hier jaren blijven zitten tot hij eens een huis heeft? Dit is toch gewoon pesten? 

Donderdag hebben we weer een afspraak bij de mediator, maar die kan hierin ook niks betekenen. Mijn ex laat zich door niets of niemand overtuigen.

Dat betekent dat ik moet gaan afdwingen dat hij na een bepaalde termijn vertrekt. Desnoods via de rechter. Feit is gewoon dat hij in zijn eentje makkelijker wat vindt dan ik met twee kinderen. Feit is ook dat de spanningen tussen ons oplopen, en dat het een kwestie van tijd is voor het escaleert. Ik wil daar mijn kinderen tegen beschermen. 

Ik vind het prima om even bij mijn moeder te gaan zitten, mijn ex is niet van hier en heeft geen familie of vrienden. Hij heeft ook geen geld om te kopen of om particulier te huren, dus ik snap dat er niet morgen iets is. Maar hoeveel tijd is redelijk om hem te geven? Waarschijnlijk komt er in januari iets vrij waar hij wel in terecht zou kunnen tot hij iets van de woningbouw heeft. Als dat zo is, vind ik eigenlijk dat hij die kans moet grijpen. Dat is echt een super net appartement waar hij ook de kinderen kan laten logeren, en het is nog betaalbaar voor hem. Het is heel klein, nog geen 50m2, heeft maar een slaapkamer waar net ren bed en een kast in past en het is gedeeltelijk onderhuur (hoofdbewoner blijft ook nog ingeschreven staan), dus voor mij en de kinderen is het geen optie. Maar hij kan het betalen, zit nog bij ons in de buurt en hoeft voorlopig geen nieuwe spullen te kopen, want alles staat er in. 

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MevrouwKrul

MevrouwKrul

18-07-2022 om 22:47 Topicstarter

MamaE schreef op 18-07-2022 om 22:41:

Ik hoop oprecht voor zowel hem als jou dat hij wat gevonden heeft. Waar zou hij anders heen gaan, als hij geen netwerk, vrienden etc. heeft hier en nog anderhalve maand recht heeft om in het huis te blijven.
Uiteindelijk zal hij wel contact op moeten nemen voor omgang met de kinderen. En ook laten weten waar hij verblijft.

We hebben een project waarbij particulieren een kamer verhuren aan mensen die scheiden, met behoud van hun uitkering. Misschien dat. 

Hij maakt het wel spannend! Maar het zou wel superfijn zijn als er vanavond een einde zou komen aan de spanningen van het met elkaar in één huis zitten. Hou je dansje nog even binnen mevrouw Krul! Straks als ‘ie weg is, mag het! 
En tegelijkertijd ook erg verdrietig natuurlijk, dat het zo moet eindigen. Raar hoor, een scheiding ☹️

MevrouwKrul

MevrouwKrul

19-07-2022 om 06:21 Topicstarter

Ik heb werkelijk geen idee, dus ik wacht maar gewoon rustig af. Hij heeft de grootste koffer vol kleding gepakt, maar ook een lading kleren in de wasmachine gegooid. De komende dagen zal er wel wat gebeuren, vermoed ik.

Ik laat hem maar, zijn pijn, zijn proces. Het zou fijn zijn als hij iets heeft en we allebei tot rust kunnen komen en ons nieuwe leven kunnen gaan vormgeven. 

Als hij iets heeft zal hij wel wat meer pakken als alleen een koffer met kleding. Hij zal er ook meubilair nodig hebben en andere inboedel.

Decembermamma schreef op 19-07-2022 om 07:22:

Als hij iets heeft zal hij wel wat meer pakken als alleen een koffer met kleding. Hij zal er ook meubilair nodig hebben en andere inboedel.

Tenzij het een gemeubileerde woning is 

Bijtje82 schreef op 19-07-2022 om 08:51:

[..]

Tenzij het een gemeubileerde woning is

Of hij trekt bij iemand in die al meubilair e.d heeft. 

Battle-Royale schreef op 19-07-2022 om 15:08:

[..]

Of hij trekt bij iemand in die al meubilair e.d heeft.

Ja maar dan nog lijkt het me dat je het een en ander mee wilt nemen voor het geval je iets permanenters gaat vinden sowieso omdat dat achteraf waarschijnlijk wat meer gedoe gaat krijgen want hij woont er dan niet meer. Gemeubileerde woningen hebben vaak geen zaken als beddengoed, borden en bestek en dat soort zooi.

Decembermamma schreef op 20-07-2022 om 07:43:

[..]

Ja maar dan nog lijkt het me dat je het een en ander mee wilt nemen voor het geval je iets permanenters gaat vinden sowieso omdat dat achteraf waarschijnlijk wat meer gedoe gaat krijgen want hij woont er dan niet meer. Gemeubileerde woningen hebben vaak geen zaken als beddengoed, borden en bestek en dat soort zooi.

We kunnen wel gaan speculeren, maar dat voegt hier eigenlijk niks toe.

Meneer heeft zijn koffers gepakt, nu hopen dat hij dan ook daadwerkelijk iets gevonden heeft. 

Ik hoop echt voor hem dat hij iets gevonden heeft! In een land waar je niet vandaan komt en voor je liefde naartoe verhuisd bent en dan op zoek naar iets anders zonder familie en goede vrienden om je heen! Heftig ik hoop echt dat hij iets goeds gevonden heeft.

MevrouwKrul

MevrouwKrul

20-07-2022 om 10:11 Topicstarter

Vooralsnog blijft het bij een ingepakte koffer. Vrijdag hebben we de eerste gezamenlijke afspraak in dat communicatietraject, dan hoor ik wellicht hoe en wat.

Decembermamma schreef op 20-07-2022 om 07:43:

[..]

Ik heb niet het idee dat TO nog meer gedoe wil, wie weet heeft ie wat tijdelijks waar alles aanwezig is en komt de verdeling/compensatie later.

Mevrouw Krul, houd er rekening mee dat vanaf nu jullie wegen gescheiden zijn. Dus hij hoeft niet te vertellen waar hij naartoe vertrokken is, het is zijn leven. Je kunt wel overleggen over de kinderen: kunnen de kinderen daar ook komen? Zo nee, dan zou birdnesting (tijdelijk) een oplossing kunnen zijn en dan kun jij kijken waar jij dan tijdelijk terecht kunt als hij bij de kinderen is.
Vanaf nu moet je vooruit denken: hoe maak je het voor elkaar mogelijk om een nieuwe start te maken.

Tsjor

MevrouwKrul

MevrouwKrul

20-07-2022 om 10:55 Topicstarter

tsjor schreef op 20-07-2022 om 10:42:

Mevrouw Krul, houd er rekening mee dat vanaf nu jullie wegen gescheiden zijn. Dus hij hoeft niet te vertellen waar hij naartoe vertrokken is, het is zijn leven. Je kunt wel overleggen over de kinderen: kunnen de kinderen daar ook komen? Zo nee, dan zou birdnesting (tijdelijk) een oplossing kunnen zijn en dan kun jij kijken waar jij dan tijdelijk terecht kunt als hij bij de kinderen is.
Vanaf nu moet je vooruit denken: hoe maak je het voor elkaar mogelijk om een nieuwe start te maken.

Tsjor

Ja, maar dat is ook alles wat ik wil weten: wat betekent het voor de kinderen? 

Maar goed, ik ben al gestopt met me drukvaten om dit soort dingen. Ik erger me wel aan dat dit is hoe het gaat tussen ons. Dat hij boos is op mij en geen zin heeft om met mij te praten, snap ik helemaal. Maar zulke ingrijpende zaken voor de kinderen...kom op zeg, daar kun je toch gewoon de zakelijke mededelingen over doen?

Een scheiding kan het slechtste in mensen boven halen. Laat hem maar even in zijn sop gaar koken, als hij wat rustiger is wordt het vast makkelijker om normaal te communiceren. En stel je verwachtingen bij over hoeveel je op hem kunt rekenen, dat scheelt een hoop teleurstelling en irritatie.  Vanaf nu kun je vooruit gaan kijken en je nieuwe leven op je eigen manier invullen… het wordt beter!

Kinderen is alles behalve zakelijk! Bedenk wel dat hij niet veel hoeft mee te delen over hoe het verder gaat met zijn leven. Het is niet hetzelfde als samen een vakantie plannen.
Stel: waar hij nu gaat wonen kunnen de kinderen niet slapen. Terwijl er wel sprake is van co-ouderschap. Heb je daar een oplossing voor? Je kunt zeggen: dat is mijn probleem niet; en dan gooi je het over de muur naar hem toe. Maar dan is het wel meteen heel emotioneel, want dan verliest hij ook de kinderen. Dus je moet ook meedenken aan een creatieve oplossing, zodat het emotionele plaatje (contact houden met de kinderen) goed kan komen. Hij heeft al -naar zijn gevoel-  een concessie gedaan door het huis uit te gaan. Ook dat is niet zakelijk, maar vooral emotioneel.
Voor jou betekent het emotioneel gezien relatief weinig: alles blijft bij het oude, behalve dan dat hij weg is. Jij kunt je toeleggen op de zakelijke dingen: ouderschapscontract, alimentatie etc.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.