Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Daisy

Daisy

24-10-2010 om 21:22

Geregistreerd partnerschap ontbinden

Kun je een geregistreerd partnerschap (zonder gezamenlijke kinderen) ontbinden zonder verder iets te regelen qua verdeling van de boedel en pensioenafspraken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Denk het wel

Ik doe dit uit het hoofd (zou het moeten weten, maar weet het dus niet), maar ik denk van wel. Ook een huwelijk kan je namelijk ontbinden zonder die dingen te regelen.

Of het verstandig is om het zo te doen is overigens maar zeer de vraag.

Groeten,

Temet

Tinus_p

Tinus_p

25-10-2010 om 10:18

De vraag is....

...waarom je dat ou willen.

Daisy

Daisy

25-10-2010 om 12:57

De reden

Stel dat je het partnerschap ontbindt, zonder schriftelijke afspraken, kan daar dan door bijv. de Belastingdienst naar gevraagd worden? Er is sprake van de nodige verplichtingen waarover we onderling afspraken hebben gemaakt. Dat is niet op 50/50 basis, waardoor de Belastingdienst dat eventueel zou kunnen zien als schenking en dan wil gaan heffen. Bij de schuldeisers zijn beide partijen hoofdelijk aansprakelijk dus gelden die onderlinge afspraken sowieso niet. Het handigst lijkt mij om de huidige status (duurzaam gescheiden) te handhaven, maar de andere partner denkt daar anders over.
(Waarmee mijn antwoord zo uitgebreid is dat ik waarschijnlijk net zo goed onder eigen naam had kunnen posten).

Vooraf vastgelegd

Ik begrijp het niet. Bij het aangaan van het partnerschap heb je toch vastgelegd hoe de verdeling gaat bij ontbinding? Dat was bij ons in ieder geval zo.

Groetjes,

Roserose

Eh...

Eh, zie net dat je het niet hebt vastgelegd. Volgens mij wordt het dan 50/50 bij officiële ontbinding anders heb je inderdaad een schenking gedaan lijkt mij. Maar zoals je al uit mijn antwoord begrijpt, zeker weten doe ik het ook niet.

Roserose

Tinus_p

Tinus_p

25-10-2010 om 15:31

Tsja

Daisy:
"Er is sprake van de nodige verplichtingen waarover we onderling afspraken hebben gemaakt."
Dan is de volgende vraag, waarom zou je die verplichtingen asymmetrisch willen verdelen?
Ik vermoed, dat als het om veel geld gaat, je er beter aan doet aan om die afspraken goed/officieel vast te leggen, ook al zal de belastingdienst dan willen afrekenen.
Als het om weinig geld gaat, zal de belastingdienst het waarschijnlijk niet zien. Ik heb zo'n vermoeden dat mijn boedelscheiding ook niet exact 50-50 was, maar zolang het daarbij gaat om wat bordjes, kopjes en boekenkasten, valt dat niet op.

Daisy

Daisy

25-10-2010 om 16:02

Poeh

Dit vind ik nu typisch een gevalletje zonde geld als je daar belasting over moet betalen. Bovendien, dan komt dat bedrag er bovenop terwijl er i.c. natuurlijk geen sprake is van het schenken van cash geld. De asymetrische verdeling hangt samen met het verschil in bestedingsruimte van partijen.

anoniem

anoniem

25-10-2010 om 16:32

Tijdens scheiding

wij hebben tijdens scheiding zo geregeld dat ik het geld kreeg en hij de z.g. inboedel. stonden allerlei zaken op die wij niet eens hadden trouwens en wij zelf waarde aan hebben gegeven. nooit nagecheckt bij rechter ofzo.

wat wel belangrijk is dat beiden ook dan tekenen dat de inboedel is verdeeld en er vanaf die tijd verder afstand van wordt gedaan en er niets meer bij elkaar te halen is. dat laatste gaat namelijk nog wel eens fout. dan gaan mensen uit elkaar, is alles goed verdeeld. op basis van vertrouwen en later komen er scheuren in de harmonie en wil bv de een toch terugkomen op de eerder gemaakte afspraken.

succes in ieder geval

anoniem

anoniem

25-10-2010 om 16:34

Mbt pensioen

je mag aanspraak maken op elkaars pensioen, maar bent daarin niet verplicht. waarom zou je dit niet willen vastleggen of je wel/niet aanspraak wilt maken op pensioen?

Tinus_p

Tinus_p

26-10-2010 om 10:16

Ja maar, ja maar

daisy:
"Dit vind ik nu typisch een gevalletje zonde geld als je daar belasting over moet betalen. Bovendien, dan komt dat bedrag er bovenop terwijl er i.c. natuurlijk geen sprake is van het schenken van cash geld. De asymetrische verdeling hangt samen met het verschil in bestedingsruimte van partijen."
Het lastige is, dat je eigenlijk de helft vertelt, en eigenlijk niets zegt over het onderliggende probleem dat je wil oplossen. Wat wil je asymmetrisch verdelen en waarom?

Houd verder in de gaten, dat als je niets regelt, de boedel onverdeeld is, en er dus ooit alsnog een verdeling kan (zelfs moet) komen. Bv als één van de twee exen het op zn heupen krijgt en alsnog een boedelverdelingsprocedure start; of als één van de twee exen overlijdt en de erfgenamen+fiscus iets met de erfenis willen.
Dat hoeft niet altijd een probleem te zijn, maar dan is de vraag wat je nu eigenlijk onverdeeld wil laten.

Daisy

Daisy

26-10-2010 om 21:31

Het zit zo

"Wat wil je asymmetrisch verdelen en waarom?"
Het saldo bezittingen-schulden komt negatief uit, er moet een schuld afbetaald worden. Aangezien de helft van die schuld voor een van de partners een onafbetaalbaar bedrag is, neemt de ander het merendeel voor zijn rekening. Per saldo is er dus een flink bedrag dat op de een of andere manier weggepoetst moet worden, om het niet op een schenking te doen lijken. Het ophogen van de waarde van de inboedel is een idee.
Zou je ook het afzien van pensioenverevening en pa kunnen omzetten in een concreet bedrag?

Tinus_p

Tinus_p

27-10-2010 om 13:22

Aha

Daisy:
"Het saldo bezittingen-schulden komt negatief uit, er moet een schuld afbetaald worden. Aangezien de helft van die schuld voor een van de partners een onafbetaalbaar bedrag is, neemt de ander het merendeel voor zijn rekening."
NIET DOEN. Behalve als ook de schuldeiser accoord gaat met die verdeling. Anders blijf jij wel schuldenaar, maar zonder geld. Het horrosscenario is dan, dat je ex bv onder de tram komt -en dus de schuld niet meer kan afbetalen. Dan mag jij alsnog.

Veel beter: verdeel de schuld wel symmetrisch, en betaal jouw deel uit PA. Zolang je niet gaat samenwonen gaat dat helemaal goed.

jessica

jessica

28-10-2010 om 09:59

Daisy

kijk goed uit. laat alles echt goed vastleggen en laat je vooral juridisch voorlichten. wat tinus_p ook al aangaf, dat je zeker weet dat je geen schuldenaar blijft.
en daarbij zolang alles in harmonie is lijkt het allemaal leuk.
echter komen er daar scheurtjes in, dan kan de ander wel kwaad willen. nogmaals daar zijn veel voorbeelden van. en ik kan je uit eigen praktijk daar helaas ook dingen over vertellen.

zorg, ook al wil je andere verdeling, dat alles echt goed geregeld is.
anders kan je daar later ontzettend veel spijt van krijgen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.