Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Hij wil scheiden


Doenja

Doenja

16-12-2018 om 21:34

Voel

Illosa voel je je dan tekort schieten als moeder? Denk je dat je niet goed genoeg bent? Zou t helpen dat je n gesprek hebt met zijn nieuwe vriendin? Zodat je ziet dat zij niet die ‘vamp’ is of de perfecte vrouw maar ook van vlees en bloed. Zoiets?
Bij ons is de scheiding zes jaar geleden, en na twee jaar kwam ik in beeld. Alleen ik word bezien als de huwelijksbreker. Ik snap dat t voor jou nogal vers is.

Illosa

Illosa

17-12-2018 om 06:34 Topicstarter

Doenja

Nee voel me niet tekort geschoten, het is meer dat het gewoon niet klopt en ook niet met de manier waarop. En als zij een vrouw van vlees en bloed zou zijn, zou zij respect kunnen hebben door te wachten dat we gescheiden zijn en dan pas bij hem intrekken. Ik wil pas een gesprek met haar als ik weet dat het serieus is van beide kanten. Gek dat jij als huwelijksbreker wordt gezien als daar nog een periode tussen heeft gezeten..

Kijken naar wat is

Illosa, ik denk dat het belangrijk is dat je kijkt naar wat er is en los moet laten hoe je zou willen dat het zou zijn.
Bijvoorbeeld dit: 'Als ons kind wordt thuis gebracht vind ik het fijn als er kort wordt verteld van hoe en wat.' Dat is jouw wens. Je gaat hem onderbouwen met twee argumenten:
1. je denkt dat je vriend niet wil dat jij weet dat nieuwe vriendin daar al is. Je geeft aan dat je dat niet wil weten, maar hoe meer je erop aandringt dat hij vertelt wat er gebeurd is met kind, des te meer laad je de verdenking op je dat je je kind wil gebruiken als spion. Zeker omdat je zelf al aan hebt gegeven emotioneel te kunnen reageren op hem, 'iets' te hebben gezegd over zijn nieuwe vriendin en de afspraak wil dat kind nog niet voorgesteld wordt aan nieuwe vriendin. Met andere woorden: je hebt zelf al een zware lading gelegd op het verhaal van kind-in-zijn-huis. Nu kun je zeggen en denken dat het echt niet je bedoeling is, maar er moet toch wel heel wat gebeuren, voordat de ander ook bedenkt dat het echt niet jouw bedoeling is dat je via kind iets hoort over hoe het bij hem gaat met zijn nieuwe vriendin.
Wat er is is, dat je in feite een situatie geschapen hebt, waardoor je alle verdenking op je hebt geladen, dat je via je kind een soort toezicht wil hebben op hoe het in zijn huis gaat met nieuwe vriendin. Je zou willend at het anders was, maar het is niet anders dan dit. Ik denk dat je daarmee moet omgaan.
Dat betekent dat je je af moet vragen wat relevant is om te weten. een open vraag in de vorm van: 'Zijn er nog bijzonderheden die ik moet weten?' geeft hem de mogelijkheid om te bepalen wat hij wil vertellen. Als je dan het vertrouwen opbouwt dat je je kind niet als spion wil gebruiken (niet dat jij dat zou willen, maar omdat hij denkt dat je dat zou willen) dan kan het zijn dat hij langzamerhand meer gaat vertellen.
2. Het tweede argument dat je gebruikt is dat je denkt dat kind niet helemaal de waarheid vertelt. Dat is een lastige. enerzijds kan een kind verhalen vertellen waarvan je denkt: klopt dit wel? Maar vraag je dan ook af of je moet weten of het wel echt klopt. Realiseer je bovendien dat je kind ook in andere situaties komt, waarbij andere volwassenen niet direct vertellen hoe het is gegaan. School bijvoorbeeld. Of groepjes vrienden/vriendinnen. Of clubjes. Met andere woorden: je twijfel over de juistheid van wat je kind vertelt is een groter probleem als dat het probleem is. Het kan zijn, dat het nu eigenlijk alleen gaat om verhalen van kind over nieuwe vriendin. Ik weet niet of het daar uitsluitend betrekking op heeft, of dat je twijfel inderdaad groter is. Als je twijfel groter is heb je een heel ander probleem, wat ook op andere momenten op kan spelen. Wellicht zijn dat dan betere situaties om te bekijken hoe je ermee om wil gaan. Als het uitsluitend betrekking heeft op eventuele aanwezigheid van nieuwe vriendin, dan moet je het loslaten.
Tenzij je kind horrorverhalen heeft over boze stiefmoeder die kind opsluit in de bezemkast. Dat vraagt weer om een andere benadering.
In alle gevallen: als je iets wil veranderen, ga er dan van uit dat je de ander niet kunt veranderen. Dus aanstaande ex zal niet meer vertellen, ook niet opschrijven in schriftjes wat jij wil weten.
Het enige dat je kunt veranderen ben jezelf. Vraag je af waar je je druk om maakt, of dat ook de echte reden is, in hoeverre het je eigen (terechte) emotionele problemen zijn die erin meespelen en wat je er zelf aan kunt doen. Op lossingen die over jezelf gaan heb je gelukkig altijd nog zelf in de hand.

Tsjor

Ook niet op haar

Je kunt anderen niet veranderen, ook niet de nieuwe vriendin: 'En als zij een vrouw van vlees en bloed zou zijn, zou zij respect kunnen hebben door te wachten dat we gescheiden zijn en dan pas bij hem intrekken.' Tsja, maar misschien heeft hij haar wel gevraagd zo snel mogelijk te komen. Ik maak het ook wel eens omgekeerd mee; ij vertrekt en nieuwe liefde trekt bij haar in nog voordat de echtscheiding rond is. Verliefde mensen doen domme dingen, terwijl het toch mensen van vlees en bloed zijn (juist dat....) . Puberaal gedrag is op dit terrein niet beperkt tot leeftijd.
'Ik wil pas een gesprek met haar als ik weet dat het serieus is van beide kanten.' Hoe wil je dat gaan vaststellen? Maar ook: waarvoor zou je een gesprek willen met haar? Haar leren kennen? Of haar betrekken bijn de afspraken? Of bij de opvoeding van je kind? Op dit moment heb je nog genoeg te stellen met de vader van je kind. er komen nog genoeg gelegenheden waarbij zich de vraag zal voordoen: wil ik haar ontmoeten? En dan is je eigen basis het eerste wat belangrijk is: kan ik het aan, ben ik zover, ben ik eraan toe, vind ik het belangrijk.

Tsjor

Illosa

Illosa

17-12-2018 om 19:50 Topicstarter

Tsjor

In veel wat je schrijft heb je een punt. Op dit moment is het zo dat we een digitaal schrift bijhouden en hij daarin nu wel verteld wat hij heeft gedaan met ons kind en ook als vriendin ter sprake komt. Dat vind ik fijn in de zin dat ik ook snap wat mijn kind verteld. En het ‘liegen’ lijkt nu een beetje een dingetje te worden, door scheiding of leeftijd, geen idee. Maar zo kunnen we als ouders daar allebei een beetje naar kijken hoe we daar mee om kunnen gaan. Ik zou eventueel in de toekomst pas een gesprek met haar willen of haar ontmoeten om te weten met wie mijn kind de andere helft van de week is. Haar veranderen wil ik niet, ik snap wat je zegt, maar ook hierin spreekt natuurlijk grotendeels mijn gevoel. Het kan inderdaad zo zijn dat hij haar direct in huis heeft gehaald. Hoe dan hoe ook, hij zal hier uiteindelijk mee moeten leven met de keuzes die hij nu maakt of heeft gemaakt...
Verder ben ik keihard bezig met het loslaten, ik ben daar helaas niet zo goed in, zoals meer mensen met mij denk ik. Mijn verstand zegt wat jij zegt maar mijn gevoel is daar nog niet, helaas.

Doenja

Doenja

17-12-2018 om 20:09

is ook moeilijk

Illosa, het is ook vreselijk moeilijk. Ik wilde dolgraag van mijn agressieve, manipulerende echtgenoot af en toch voelde het of ik geamputeerd werd. Verscheurd voelde ik me. In alles klinkt door hoe het was en hoe het nu is of wat je er nu van wil maken. Alle dingen moet je weer een keer voor de eerste keer doen, en nu als alleenstaande (moeder).
En alles wat er gebeurt is gekleurd door je emotie. Dat lees ik wel vaker hier.
Ik zie dat je bijv. als je schrijft " als zij een vrouw van vlees en bloed zou zijn, zou zij respect kunnen hebben door te wachten dat we gescheiden zijn en dan pas bij hem intrekken". Er sijpelt nogal wat emotie en veroordeling in door. Waarom is zij geen vrouw van vlees en bloed? Is ze een robot? Soms schets ik dingen extra dik en zwaar om de hilariteit ervan in te zien. Lag erom, zie haar als een robot en lach er ook fysiek om! Maar ik vrees dat er niets menselijkers is dan dit. Verliefd worden op een ander. Verboden liefde. Al eeuwen wordt er op allerlei manieren over geschreven. Bedenk dat ook. Je bent niet alleen. En in je emotie en gekwetstheid val je ook in de valkuil dat zij (die andere vrouw) eerst had moeten wachten tot alles afgewerkt is. Maar hoe vaak ik dan weer niet hoor dat als er later een nieuwe vriendin tevoorschijn komt, de verlaten vrouw alsnog boos is, want hij kende haar al!! Het is nooit goed. Welke termijn is wel goed? In mijn geval twee jaar niet.
Het is een mechanisme van de verlaten vrouw om de schuld op een ander te schuiven. (het lag niet aan mij hoor!!!) Om een reden voor de scheiding aan te dragen. Het beschermt je ego. En dat snap ik. Maar waak ervoor dat je allerlei waardeoordelen gaat ophangen aan hoe het zou moeten. Dat staat jezelf en de verwerking van je verdriet enorm in de weg. Want verdriet mag je hebben, het is slikken. Het is een k***e maand nu met de feestdagen zo voor de deur. Dat ontkent niemand, Maar voorkom dat je al je woede op die ex en zijn nieuwe vriendin gaat projecteren. Het helpt je niks. Sterker nog, het helpt je nog verder in de problemen. Jouw ex heeft je laten zitten, en dat is op z'n zachts gezegd niet fraai. En zijn nieuwe vriendin krijgt wat ze verdient; een onbetrouwbare kerel met minder fraaie eigenschappen. Bedenk dat. Heel veel sterkte de komende dagen.

Goed om te lezen

dat er een digitaal schrift is. Dan is er in elk geval een vorm van kontakt en overleg, voor zover nodig.

Tsjor

Illosa

Illosa

17-12-2018 om 21:06 Topicstarter

Doenja

Natuurlijk is zij een vrouw van vlees en bloed maar het idee hoe zij met deze hele situatie omgaat steekt. Aan de andere kant weet ik dat ik dat los moet laten maar vind het lastig omdat er een jong kind bij betrokken is en vriendin is eigenlijk nog een kind.. en dat bedoel ik niet verkeerd. Wat betreft de schuld op een ander schuiven, nee dat doe ik niet. Ik ben me er heel goed van bewust dat man en ik het zelf hebben verprutst om het maar plat te zeggen. En woede richting hun is er niet, meer verdriet.. Dankjewel, het zullen gekke dagen zijn.

Tsjor, precies, puur voor ons kind en hem zie ik wel weer tijdens een afspraak over de verdere afhandeling van de scheiding..

Doenja

‘Het is een mechanisme van de verlaten vrouw om de schuld op een ander te schuiven. (het lag niet aan mij hoor!!!) Om een reden voor de scheiding aan te dragen. Het beschermt je ego.’

Ik vind het echt onzin wat je hier stelt.
Ik vind het persoonlijk ook niet zo subtiel dat een vrouw bij een getrouwde man intrekt. Het stel kan minimaal de ex-partners even de tijd gunnen om de scheiding af te ronden. Er is ook nog een kind betrokken.
Ik lees nergens dat Illosa de vriendin ergens de schuld van geeft. Het gaat gewoon veel te snel allemaal voor haar. En gezien het moordende tempo van haar ex kan ik me daar alles bij voorstellen.

met jouw rekening houden ...

Het is eigenlijk niet aan die vrouw om met jou rekening te houden; als er al dan iemand is om met jouw gevoelens rekening te houden, dan is het jouw ex-in-wording.

Illosa

Illosa

18-12-2018 om 20:12 Topicstarter

William

Of gewoon niemand want het is zoals het is..

Moederziel, het gaat inderdaad allemaal te snel voor mij. Voor hun niet, ook dat snap ik ergens wel maar vind het inderdaad lastig omdat er ook een kind bij betrokken is. Begin van het nieuwe jaar staat er een afspraak gepland wat betreft het ouderschapsplan, ben benieuwd of ik mijn emoties een beetje onder controle kan houden..

Illosa

Illosa

19-12-2018 om 08:33 Topicstarter

Kind

Ons kind is vrij jong maar vandaag kreeg ik te horen van de leidster dat ze boos was op zichzelf. Iemand daar ervaring mee? Begint dat zo jong al, breekt mijn hart..

Illosa

Illosa

28-12-2018 om 17:47 Topicstarter

Ouderschapsplan

Vandaag gesprek er over gehad. Op bepaalde stukken gaan we er niet uitkomen bijvoorbeeld qua nieuwe relaties. Ik laat het dan ook maar voor wat het is.. Nu heb ik wel vandaag tegen hem gezegd dat totdat de handtekening gezet is de deur voor hem open zal blijven staan, ondanks zijn nieuwe liefde die hij heeft. Wel heb ik er bij gezegd dat hij dat niet als druk moet zien maar dat hij weet dat het kan. Is dit dom geweest?

Illosa

Wat bedoel je met 'begint dat dan zo jong al?'. Ik snap de context niet zo goed. Was er een concrete aanleiding? Had ze iets verkeerd gedaan en werd ze toen bos op zichzelf? Of vermoed je nu al ernstige psychische problemen door de aanstaande scheiding?
Wat betreft het ouderschapsplan, ik denk dat je er goed aan gedaan hebt om te zeggen dat de deur altijd open blijft staan totdat de handtekening is gezet.
Wat betreft nieuwe liefdes, kennismaken en tijd na de scheiding, ik weet niet of dat voor kinderen net zo gevoelig ligt als voor volwassenen. Kinderen weten zelf nog niet waar relaties tussen twee volwassen mensen over gaan. ze reageren vaak zoals ze dat bij volwassenen zien, daardoor leren ze wat in hun cultuur 'normaal' is en dan pas leren ze ook wat niet normaal is. Het kind zal weerspiegelen wat jij aanbiedt. Bedenk dus vooral wat het voor jezelf betekent wat je in het ouderschapsplan wil schrijven over nieuwe liefdes. en houd er rekening mee dat je elkaar na het zetten van een handtekening niet meer kunt sturen.

Tsjor

Illosa

Illosa

29-12-2018 om 14:17 Topicstarter

Tsjor

Het bleek uiteindelijk dat ze boos was op zichzelf en toen de leidster verder vroeg begon ze heel hard te huilen omdat we niet meer samen zijn, papa, mama en zij.

Dankjewel voor je stukje wat betreft nieuwe liefdes, ik had gisteren al besloten om er niets over in te zetten, ook omdat hij er toch niets mee gaat doen. Wat betreft de deur open laten staan dacht ik dat het misschien zwak over zou komen, gezien hij nu al iemand anders heeft natuurlijk..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.