Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Hoe alles te regelen

Sinds een maand of 2 zijn we gescheiden. We zijn na goed overleg uit elkaar gegaan. We hebben de zaken naar ons idee goed geregeld, zeker voor de kinderen. Ik kan in ons huis blijven wonen, hij heeft (nu nog een tijdelijke) woning in de buurt gevonden. Kinderen (11,12en14 jaar) wonen om de week bij hem en mij.

Vroeger werkte hij heel veel en lang. Ik zorgde voor huis, kinderen, tuin, deed veel vrijwilligerswerk en 15 uur betaald werk. We hadden een huishoudelijke hulp voor 3 uur, daarnaast deden we vaak een beroep op betaalde krachten (klusjesman, tuinman, oppas). Man deed in en om huis weinig, maar bracht wel een hoog inkomen mee waarmee we veel konden doen.

Nu Is de situatie dus totaal anders. Ik werk nu 30 uur en heb geen geld voor hulptroepen. Al mijn tijd gaat naar het werk, de kinderen, de was en boodschappen maar er blijft zoveel liggen! Administratie, tuin, extra opruim/schoonmaakklussen en dingen die gerepareerd moeten worden blijven liggen.

Hoe doen jullie dat dan? Mijn vader wil wel meedenken maar wordt te oud om echt te klussen. Broers/zwagers heb ik niet. Vrienden zijn er wel maar hebben zelf een druk leven. Voorheen waren wij ook niet gewend om hun hulp te vragen.

Graag krijig ik tips en adviezen om de boel draaiende te houden!

Ik besef mij dat ik heel erg verwend ben financieel gezien. Nu heb ik geen geld maar geniet wel heel erg van de kinderen, mijn werk, mijn vrijheid en de rust. Alleen lig ik wel wakker van het toilet wat niet doorspoeld, de verwilderde tuin, de administratie die zich ophoopt en al die andere klussen die blijven liggen...


Theekopje

Theekopje

24-08-2015 om 22:37

Twee werkkrachten ipv een

Ik vrees dat wat ik zeg niet het antwoord is dat je graag wil horen.
Maar voorheen hadden jullie twee werkkrachten die of geld, of arbeid in konden brengen. Nu moet het met één. Logisch dat er dan minder werk verzet kan worden en dat dingen blijven liggen.

Je kunt niet van anderen vragen dat structureel onbetaald op te vangen. Dus moet je concessies doen: accepteren dat bepaalde dingen niet gebeuren, verhuizen naar een minder bewerkelijke woning, je huidige woning minder bewerkelijk maken, of meer geld binnenbrengen zodat je weer hulptroepen kan betalen.
Voor de korte termijn prioriteiten stellen. Met een verwilderde tuin kun je een tijdje leven, met een verstopte wc niet.

Theekopje

Theekopje

24-08-2015 om 22:39

Kinderen

Oh, en wat doen je kinderen? Die zijn oud genoeg om ookm wat klusjes te doen. Niet de wc repareren, maar wel grasmaaien of stofzuigen.

Inderdaad

De schilderijen en de kapstok zijn na de laatste verhuizing nog steeds niet opgehangen. De schoonmaak zou beter kunnen. De ramen moeten nodig gedaan en het balkon geveegd maar de keuken, de toilet, de badkamer en de vloer gaan voor.
Nu de kinderen groter worden kunnen ze meer zelf. Dus er worden hier inmiddels kasten in elkaar gezet en handvaten aan deuren vastgeschroefd en onlangs zelfs nieuwe rubbertjes in de afvoerpijpen onder het bad gezet.
Ik mis mijn werkster nog weleens maar nu ze groter worden is het ook niet meer echt nodig.
Ik heb wel wat hulptroepen die ook nog willen helpen maar het komt er bij mij niet zo van want dat moet je ook goed voorbereiden, zorgen dat de spullen er zijn, opgemeten is enzovoort.
De afwasmachine doet het niet maar na 2 dure reparaties heb ik het maar opgegeven, het is nu mijn afdruiprek.
En die tuin is inmiddels een balkon geworden.
Ik zou inderdaad prioriteiten stellen en samen met de kinderen als project wat gaan ondernemen. Het went wel, maar het moet wel steeds uit jou eigen tenen komen.

Emma

Emma

24-08-2015 om 23:27

Tijd

Administratie doe ik één zondagmiddag per maand. Werkster is allang de deur uit, ik moest kiezen tussen haar en bijles rekenen voor mijn dochter. Dan maar een vies huis dus . Een tuin heb ik nooit gehad maar daar zou je een keer per jaar met de kinderen een project van kunnen maken (met een hulp?)
Op youtube staan talloze filmpjes met oplossingen voor technische problemen zoals wc, elektra, afvoer, rubberen dingetjes om de buizen, radiatoren, deurbel, enz. Daar word ik reuze handig van, en mijn dochter ook.
Vergeet niet af en toe hulp in te schakelen. Het is erg veel, alles in je eentje. De kunst is om die mensen te hebben en ze op het juiste moment te vragen. Er zijn grenzen aan het alleen zijn. Hulp vragen heb ik echt moeten leren, maar mensen zijn vaker bereid te helpen dan je denkt.

Sanneke

Sanneke

24-08-2015 om 23:43

Samen

Het lijkt omslachtig, maar ik doe het tegenwoordig zo met drie vriendinnen. Eens per week, op woensdagochtend, nemen we twee huizen onder handen, in wisselende samenstellingen.
Vriendin 1 sopt graag badkamers, keuken, vloeren en ramen. Dat doet zij dus in vier huizen, geholpen door de bewoner. Ik ben goed in kamers opruimen en puin ruimen. Helpen met weggooien, sorteren, opbergen, etc. Ik doe dat in vier huizen, geholpen door de bewoner. En zo hebben de anderen ook allemaal hun favoriet. Natuurlijk moet er ook gewoon iets anders worden gedaan, maar om de week is mijn huis aan de beurt. Dan komt een van de drie naar mijn huis, we maken gewoon een uurtje schoon en doen dan een uurtje of anderhalf een extra klus. Wonderlijk hoeveel harder je doorwerkt als er iemand anders bij is.

We hebben een heel schema gepuzzeld in excel en het werkt al twee jaar als een tierelier. Zou niet meer anders willen.

Moos

Moos

24-08-2015 om 23:49

Luxe

Is vaak niet (alleen) dat je veel mooie dingen kunt kopen of doen maar juist dat je vrijheden hebt. Om te kiezen. Of nog fijner: om niet te hoeven kiezen. Je hoefde niet te kiezen tussen huis, tuin, kinderen, je eigen dingen want het kon (bijna) allemaal. Nu niet meer.
Dus maak keuzes: ga meer werken (ik werk zelf 36 uur maar gelukkig wel flexibel) en betaal daar een werkster van of een tuinman. Of maak je tuin onderhoud arm. Klusjes rond het huis kun je veel zelf als je het opzoekt en uitzoekt. Misschien dat je vader je wel dingen kunt leren terwijl jij het doet?

Ik moet toegeven, ik las wel met een soort mengeling van verbazing en jaloersie... Zoveel hulp terwijl je zelf amper werkt.... Wauw. Maar goed, dat was toen, dit is nu.

maria

maria

25-08-2015 om 01:23

nog steeds goed, toch?

Het kan echt veeel slechter hoor. Je bent nog in het oude huis, een enorme luxe. Je werkt niet abnormaal veel. En daarbij de kinderen regelmatig niet thuis, dan kun je toch eigenlijk wel heel veel doen?

Jaina

Jaina

25-08-2015 om 02:25

Meer uren

Als je 30 uur werkt dan is er ruimte voor meer werk uren. Werk je 40 uur in de week dan heb je geld om hulptroepen te betalen.Je kan er ook voor kiezen om 30 uur te blijven werken en dan lijkt me toch echt dat je genoeg tijd moet hebben voor die klussen. Dat is in elk geval 10 uur die je anders aan werken zou besteden. Je hebt je kinderen 1 week in de twee weken niet,
Ik zou er voor kiezen om twee lijsten te maken. 1 lijst met klussen die elke week/elke dag moeten gebeuren. Dat zijn dan dingen als boodschappen, stofzuigen, WC schoonmaken.... Daarnaast zou ik een tweede lijst maken met klussen die af en toe moeten: tuin, administratie, iets repareren...
Lijst 1 neem je elke week door. Lijst 2 is voor de week dat de kinderen er niet zijn. Dan is er alle tijd voor wat extra klussen.
De kinderen kunnen uiteraard ook hun steentje bijdragen.
Het is verder echt een kwestie van goed organiseren. Daar valt of staat alles mee.

Tocada

Ik zou de kinderen in elk geval een deel van de dagelijkse/wekelijkse klussen laten doen. En dan denk ik met name aan wassen, boodschappen, grasmaaien en koken. De tijd die dat vrijspeelt kan jij dan gebruiken voor zaken als administratie en incidentele extra schoonmaak/reparatieklussen.

En uiteindelijk moeten de kinderen toch leren wassen en koken, dus het kan ook geen kwaad om ze dat nu alvast bij te brengen.

Groeten,

Temet

tocada

tocada

25-08-2015 om 20:44 Topicstarter

Rsactie

Allemaal alvast heel erg bedankt voor alle reacties.
Misschien wil ik inderdaad te veel en zal de lat lager moeten leggen. Ik werk gemiddeld 30uur, als de kinderen er zijn 25, de andere week 35. De woensdagmiddag ben ik altijd vrij gezien de jongsten nog op de basisschool zitten en mijn ex niet vrij kan nemen.
Alle drie de kindenen hebben ernstige dyslexie, twee hebben ADHD. Daarom hebben we ervoor gekozen dat ik onder schooltijden werk zodat ze genoeg begeleiding krijgen met schoolwerk.
Voor de scheiding deed ik inderdaad weinig aan betaald werk. Wel zorgde ik elke week een dag voor mijn schoonouders, nu wordt dit gedaan door iemand anders. Ook deed ik veel op de scholen en in de kerk. Dit lukt dus allemaal niet meer.

Nogmaals, ik weet dat ik uit een erg luxe situatie kom. Een stap terug (een hele grote stap) is altijd moeilijk. Hoefde ik zelden of nooi op het geld te letten, nu moet ik uitkomen met heel veel minder. Het is allemaal niet erg maar soms vliegt het mij gewoon aan. Achter elkaar gingen deze week dingen fout; tandartsrekening, overstroming van het toilet, lampen kapot (inbouw dus kan ik niet zelf vervangen), keukenkastje wat van de muur viel. Vandaar mijn vraag hoe jullie het allemaal regelen.

Kinderen helpen echt wel mee. Mijn vader leert mij veel, vinden we ook allebei leuk om samen te klussen. Maar soms is de tijd te kort en mijn energie te laag en vind ik alles even te veel.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-08-2015 om 21:32

Prioriteren dan

Keukenkastje kan wel een maandje wachten. En lamp is ook wel voorlopig op te lossen.
En hoezo kun je die inbouwlamp niet zelf vervangen? Wat is het probleem?

Ik snap dat het wennen is, en ik heb ook makkelijk praten, maar al met al denk ik nog steeds dat je het echt niet slecht hebt. Bijna iedereen moet wel eens een keertje de centjes tellen. Jouw luxe leventje van eerst was wel fijn maar niet representatief.

Emma

Emma

25-08-2015 om 21:47

Dyslectische kinderen

Doet je ex ook iets aan de hulp bij het huiswerk? Ik heb één dyslectisch kind met ADD en dat heeft me wat betreft huiswerkhulp bijna helemaal opgebroken. Ik heb geen ex, en naast een baan (ik werk 32 uur) was het niet vol te houden voor mij. Ik heb echt professionele hulp om haar zelfstandig aan het leren te krijgen. Voor mijzelf heb ik ook begeleiding gehad via de huisarts. Praktische zaken met kinderopvang, klusjes, oppas regelen, dagelijkse dingen zijn me altijd redelijk goed af gegaan in mijn eentje, in vergelijking met....... Maar dat verschrikkelijke huiswerk elke dag (na mijn werk), elke dag lezen vanaf groep 3, rekenen, strategieën, gesprekken en ergernissen op school met de meester of de mentor waar niets maar dan ook niets vanzelf gaat, maken dat ik het af en toe een crime vind in mijn eentje en het dan ook niet aankan. Heeft niks met mijn kind te maken, zij is het fijnste kind om te hebben en ze helpt me ook veel. Maar met huiswerk en school doen we het nu echt een tandje lager. Die hulp krijgt ze elders, niet meer van mij. En ik kom weer een beetje bij mezelf: als vrouw en als moeder. Hoe doe jij dat met drie dyslecten?

Paddington

Paddington

26-08-2015 om 07:23

Jeetje

dat het je soms teveel wordt begrijp ik wel, dat heeft iedereen wel eens.

Sommige dingen makkelijker maken voor jezelf. Daarnaast beseffen dat de verantwoording over de kinderen bij jullie beide ligt. Dat houdt in mijn ogen in dat jouw ex wat betreft ondersteuning met huiswerk zijn deel zal moeten gaan doen. Dat geeft jou een beetje lucht.

Verder is zelf handiger worden ook erg belangrijk. Ik ben heel goed in staat om planken op te hangen en een keukenkastje zou mij dus ook gaan lukken, zeker als de kinderen helpen. Een verstopt toilet is heel lastig, maar even googlen en je zult vast tips vinden. Allemaal geleerd nadat mijn ex de deur uit was gelopen.

Probeer te blijven genieten van de dingen die goed gaan, die goed zijn in je leven. Mijn leven is de laatste 3 jaar een hel, maar elke avond voordat ik ga slapen bedenk ik minimaal 3 dingen waar ik dankbaar voor ben. Voor mij helpt dat meestal om door te gaan. Die momenten dat ik het even niet meer alleen aankon was de huisarts voor mij het eerste aanspreekpunt en dankzij haar heb ik nu directe toegang tot een PO GGZ die ik altijd mag benaderen.

Voor klusjes die je zelf niet kunt doen is er misschien een ruil mogelijk. Ga bijvoorbeeld een gesprek aan bij Maatschappelijk werk. Die hebben vaak heel nuttige adviezen die jou misschien kunnen helpen.

Heel veel sterkte en blijf kijken naar de waardevolle dingen die er in je leven zijn.

Hulp van ex

Je geeft aan dat jullie in goed overleg uit elkaar zijn gegaan. Is er ruimte om aan je ex te vragen of hij wilt helpen met wat technische zaken. Als hij je uitlegt hoe je een lamp vervangt, waarschijnlijk met zo'n zuignapje op het glazen rondje igv halogeenverlichting, weet je je het de volgende keer zelf.

De wc is waarschijnlijk verstopt en heeft een fles ontstopper nodig en na een paar uur wat emmers heet water. Voor jullie de waarschuwing minder papier in één keer door te spoelen. Koop een rubberen stop voor de wc.
------
Je spreekt over de tijd ' van niets hoeven doen' , maar vergeet dat je het toen ook druk had. In al dat vrijwilligerswerk, huiswerk, naar de logopedist rijden uurtjes, ( sportactiviteiten v. Kinderen), het werk voor je kerk, je15 uur werk, de dag bij je schoonouders en je huishouding vroegen ook heel veel van jou. Het is niet dat je niets deed. Als ik dit zo overzie, zie ik dat je juist al heel veel deed ,maar dat hier alleen geen salaris tegenover stond.

Je bent met meerdere activiteiten gestopt en je werkt in de plaats hiervan. Een weekplanner kan je goed helpen om tijd te winnen voor jou met je kinderen. En vlak jezelf niet uit, het is niet zo dat je vroeger niets deed.
Ik heb twee dyslecten en daar gaan heel wat uren in. Met een vo-kind steek je tijd in het invoeren van woordjes op wrts. En het nalezen van de inte leveren werkjes en de bespreking van fouten of mogelijke aanpassingen. Met een kind op de basisschool vlieg je naar de logo en help je mat de huiswerk spellingsbladen en redactiesommen ( leessommen). Daardoor heb je leren plannen. Die kwaliteiten beheers je reeds en komen nu goed van pas.

Ik maak een weekmenu zodat ik maximaal twee keer per week naar de winkel hoefte gaan. In winkelen kan zoveel tijd gaan zitten of alleen al het bedenken wat je die avond weer zal gaan eten.

Dees

Dees

26-08-2015 om 12:53

Veel tussendoor

Wij hebben geen 3 kinderen maar we hebben 1 peuter. We werken beiden 32 uur maar hebben echt geen geld voor een klusjesman of schoonmaakster. Wij doen iedere dag iets en op onze vrije dag iets. Dus de slaapkamers elke week een keer stoffen en zuigen. De woonkamer meestal 2 keer per week. Keuken maken we iedere avond na het koken schoon, dweilen doen we dan als we zien dat het nodig is. 2 keer per week de wc en 1 keer per week de badkamer, de ene week uitgebreid (incl muurtegels) de andere week minder uitgebreid.

Tuin doen we ook tussendoor net zoals ramen lappen. Wassen gebeurd tussendoor en verloren kwartiertjes strijken we en halen we de was af.

Boodschappen meestal 1 keer in de week na het werk de andere keer na het eten of op zaterdagochtend. Als er iets stuk is maakt een van ons het of we vervangen het.

Vaak na het eten was ik af in de tussentijd doet manlief wat was of stofzuigt, kleine man is moe van de dag dus die kijkt dan even tv of mag even op de tablet. Als de afwas klaar is gaat een van ons met de kleine man douchen, de ander doet dan nog wat in het huishouden. Als de kleine op bed ligt hebben wij ook rust.

Jij zou dit zo in kunnen vullen dat als jij kookt een van de kinderen de kamer stoft een ander kind vouwt de was op en de derde dekt de tafel. Na het eten doen 2 kinderen de afwas de derde stofzuigt en jij maakt de wc of badkamer schoon. De andere dag verdeel je de klusjes anders. Bijvoorbeeld allemaal na het eten even een uurtje in het huishouden aan de slag en dan is er tijd voor andere activiteiten.

welkom

In de wereld van de alleenstaande ouder.

Leg de lat niet te hoog en zorg dat je zelfredzaam wordt. Er zijn maar weinig klussen in en om het huis die je niet zelf kunt hoor.

Katniss

Katniss

26-08-2015 om 13:37

Klusjes

Ik misbruik mijn kinderen niet op regelmatige basis voor klusjes. Daar ben ik de moeder voor. Ze moeten wel hun eigen kamer bijhouden (jongste met hulp) en heel af en toe meehelpen met opruimen. Jongste vindt het dan wel weer leuk om te helpen in de tuin.
Verder blijft er ook een boel liggen. Jammer maar het is niet anders. Ik ben heel tevreden als we eten en schone kleren hebben, en als de keuken en sanitair schoon zijn. Ik heb nu wat achterstallige klussen waarvoor ik een keer iemand wil inhuren. Het zijn allemaal dingetjes van een kwartiertje, maar ik kan ze niet of durf het niet te proberen (nieuwe badkamerkraan, stopcontact e.d.).
Verder is een gezin met twee ouders en een peuter natuurlijk absoluut minder intensief dan met 1 ouder en meerdere pubers!

Jojo

Jojo

26-08-2015 om 13:50

en onthoud

Dat niet iedereen 10 ballen in de lucht kan en hoeft te houden en dat je jezelf daarmee niet hoeft te vergelijken, noch dat je moet proberen om dat ook te kunnen.

Dat niet alles meteen gemaakt of gedaan hoeft te worden.
Dat veel klusjes waar je tegenop ziet eigenlijk maar heel kort duren en zo klaar zijn.
Je bent aan wennen aan het leven na de scheiding, aan 10 stappen achteruit, aan de dubbele hoeveelheid werk, aan het leven alleen met kinderen; dat is best even iets om de tijd te geven.

De week dat de kinderen bij vader zijn kun jij gebruiken om deels bij te komen en/of een klusje te doen, met of zonder hulp van buitenaf.
Huishouden de kinderweek met de Franse slag, de andere week iets beter. Voor het huishouden geldt dat bijhouden veel minder werk is dan het op laten lopen en verder prioriteiten stellen. Vieze ramen zijn daarbij van veel minder belang dan een lekker fris bed en een fris bed kan ook best een weekje wachten als je andere dingen hebt.Maar zolang je een béétje een ritme probeert te houden valt dat op zich wel mee.

Inderdaad de lat niet te hoog leggen, geduldig zijn met jezelf en vooral ook de tijd nemen om je scheiding te verwerken en er voor je kinderen te zijn.

Dees

Dees

26-08-2015 om 14:20

Katniss

De kinderen zijn al 11 en ouder, het is wel handig dat ze tegen die tijd wat meer verantwoordelijkheid leren. Dus als anderen afwassen dan kan de derde best even stoffen of stofzuigen.

Ikzelf was 9 toen ik naast mijn eigen kamer, de strijk voor de familie van 4 deed, elke dag afwassen en 1 keer per week stoffen en zuigen, en 1 keer per week de keuken en gang dweilen. Komt redelijk op hetzelfde neer als elke avond iets doen na het eten, en is helemaal niet zo slecht voor een kind.

Katniss

Katniss

26-08-2015 om 14:37

Dees

Ik vind niet dat kinderen algemene huishoudelijke taken hoeven te doen. Ze hebben genoeg aan hun eigen beslommeringen. Ik vind het dus best zielig dat jij als halve werkster werd ingezet.

eens

met Katniss. Een beetje helpen: prima! Maar het halve huishouden draaien op je 9e (of 11e of 13e), dat vind ik wèl slecht voor een kind. Die zou dan met heel andere dingen bezig moeten zijn.

Dees

Dees

26-08-2015 om 15:17

Niet het helave huishouden

Ik stel ook niet voor het halve huishouden te draaien he. Ik stel alleen voor dat ze tijdens de tijd dat er gekookt en afgewassen wordt een kind een andere taak erbij pakt. Totaal wellicht 30/45 minuten per dag.

In mijn geval is het verkeerd gegaan en heb ik wel teveel gedaan, vond ik toen vreselijk en nu denk ik van tja het is jammer geweest.

Paddington

Paddington

26-08-2015 om 15:34

Helpen

Mijn dochter van 13 heeft ook haar taken. Dat houdt in dat zij eens in de week kookt.

De kinderen van mijn vriend helpen ook gewoon mee. Dus naast de verantwoording van hun kamer wordt er geholpen met het eten. Dat kan zijn tafeldekken, helpen koken, afruimen of boodschappen doen.

Dan zijn het echt geen halve huishoudsters, maar dan hebben ze juist het gevoel dat zij ook een rol hebben in het gezin.

Taakjes

Hier doen we veel samen, veelal vaste taakjes als vuil weg brengen en vegen, en vaak op vaste tijden, en langzamerhand gaan de kinderen wel dingen zelf alleen doen. En dat is dan een leuke verassing als dochter ineens meldt dat ze de badkamer en de wc heeft schoongemaakt.
Wel na een pubersessie haren verven maar evengoed prima initiatief.
Of zoon die er inmiddels spic en span bijzit in zijn kamer, helemaal schoon en geordend voor het nieuwe schooljaar en die mij op het moment elke dag helpt met koken, schillen en bakken.

Jaina

Jaina

26-08-2015 om 16:32

Heel normaal

Persoonlijk vind ik het heel normaal dat kinderen ook een deel van de huishouden doen. Natuurlijk niet alles of het grootste deel maar naar vermogen een aantal taken verrichten vind ik de normaalste zaak. Ze moeten hier natuurlijk hun eigen kamer netjes en schoon houden en hun eigen rotzooi opruimen. Daarnaast verwacht ik dat ze helpen met zaken als de honden uitlaten, oppassen op jongere broertjes/zusjes, tafel afruimen, vaatwasser in- en uitruimen, groenten snijden voor het eten, gras maaien, stofzuigen, broertjes/zusjes ophalen en wegbrengen, brood halen...
Natuurlijk niet alles elke dag. Ze hebben een paar vaste taken en daarnaast vraag ik ze ad hoc om af en toe eens bij te springen.

Krullevaar

Krullevaar

26-08-2015 om 18:05

Jeetje Dees!

"Ikzelf was 9 toen ik naast mijn eigen kamer, de strijk voor de familie van 4 deed, elke dag afwassen en 1 keer per week stoffen en zuigen, en 1 keer per week de keuken en gang dweilen."

Dat klinkt erg jaren 50! Zou ik nu gewoon uitbuiting noemen.

Kamer opruimen, tafel dekken, vaatwasser in- en uitruimen. Dat vind ik klusjes voor een kind van 9. Ik moest vanaf m'n 16e ongeveer m'n eigen kleren strijken, maar zeker niet voor het hele gezin.

Terug naar TO: onderschat niet hoeveel je voor de scheiding voor elkaar kreeg. Je zal even aan je nieuwe leven en ritme moeten wennen, maar het gaat je vast lukken.

Wat betreft die huiswerkbegeleiding: je ex heeft toch nog steeds zo'n riant inkomen en heeft er toch ook baat bij dat z'n kinderen goede ondersteuning krijgen op school? Kan hij dit niet (al dan niet betaald) regelen in zijn weken?

Amare

Amare

26-08-2015 om 18:12

jeetje

'Totaal wellicht 30/45 minuten per dag.'

Nou, daar komt mijn puber echt niet aan. En dat hoeft ook helemaal niet. Als ze haar eigen spullen maar opruimt en tijdig haar broodtrommel bij de afwas zet, ben ik al blij. Ze geeft de dieren eten en droogt af, verder doet ze doordeweeks niets aan het huishouden (wel haar eigen jas ophalen en schoenen naar de gang, en natuurlijk huiswerk maken en tas inpakken).

In het weekend doet ze iets meer, maar zelfs dan komt ze niet aan de 45 minuten hoor.

Amare

Amare

26-08-2015 om 18:13

ophalen?

Haar eigen jas ophangen ...

maria

maria

26-08-2015 om 18:20

nee zoveel niet

Dat zou ik hier niet van ze vragen.
In de vakantie wel meer, maar niet op schooldagen. In weekenden mogen ze wel meehelpen. (Geen hobby oid)
Dat doe ik trouwens vooral pedagogisch. In de praktijk kost de begeleiding me meer dan dat het oplevert. Bij één kind dan, aan de ander heb ik wel veel.
Ik kan me zo voorstellen dat je met kinderen met ADHD niet zomaar even taken verdeelt en dat ieder gewoon z'n deel doet.
Door de week is het alleen tafel dekken en afruimen, soms mee de hond uitlaten.

Moni

Moni

26-08-2015 om 18:32

Hier op schooldagen ook beperkt

tot de gangbare klusjes als tafel dekken, afruimen, afwasmachine inpakken, was ophalen boven. En daarnaast zorgen ze voor de huisdieren volgens afspraak. Ik schat dat ze 15 minuten per dag bezig zijn.
In weekend en vakanties doen ze meer. Dan halen ze die 45 minuten wel op dagen dat ze thuis zijn. Ze mogen wel gewoon op pad

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.