Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Nieuwe partner voorstellen aan kinderen

Laatst heb ik in een ander draadje iets vergelijkbaars gevraagd, maar het houdt me nog steeds bezig. Ik zou graag ervaringen lezen van andere gescheiden ouders die weer hun leven redelijk op de rit hebben en daten of een nieuwe liefde hebben gevonden.

Ik ben begin dit jaar officieel gescheiden (daarvoor al langer van tafel en bed). De kinderen wonen fulltime bij mij. Nu is er iemand waarmee het goed klikt en we zijn een beetje aan het daten. We zijn beiden niet echt toe aan een vaste relatie met alles wat daarbij komt kijken. Maar willen elkaar wel graag regelmatig zien en zien wel waar het toe leidt.

Wanneer is de tijd rijp om hem bij de kinderen (1 en 4) te introduceren? Pas als het meer vast is of juist niet? Ik kan me voorstellen dat deze man sowieso een goede vriend blijft. Wat is een goede manier voor mijn kinderen? Hoe voel en pak ik dit aan? Zijn er valkuilen? Is het not done om hem bijvoorbeeld eerst als 'een vriend' uit te nodigen om te komen eten bij ons? Hoe hebben jullie dat gedaan?

Groeten,
Roserose

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

22-06-2010 om 23:25

Hier

komt mijn nieuwe Lief gewoon regelmatig eten, en gaan we bij hem wel eens thee leuten of iets leuks doen.
Mijn dochter is bijna 5 (eind september) en wij laten haar aangeven wat ze wil. In het begin ging zij sneller dan wij. We hadden nog niets en zij vond dat wij maar voor een broertje moesten zorgen.

Maar tot nog toe is hij niet hier blijven slapen als zij hier ook is.

Ik zou 'm gewoon uitnodigen om te komen eten, of een bakkie koffie te komen doen. Als de kinderen dan slapen kunnen jullie je gang gaan. Wij beperken het geklef als dochterlief nog wakker is. Wel een zoen ter begroeting, en soms 1 tussen door, maar meer ook niet.

Kinderen in deze leeftijd zijn nog helemaal niet bezig met relaties zoals pubers dat zijn. Dat maakt het introduceren wat makkelijker. Maar ik zou alleen introduceren als je denkt dat het wat vastigheid heeft. Of als je eerst echt alleen als goede vrienden door het leven gaat dan wat sneller.

Maar ja, ik heb ook geen ervaring anders als deze lief. En dit voelt voor onze situatie als de goede weg. We laten het maar wat gebeuren zo gezegd.

Beer

Beer

23-06-2010 om 08:28

En je oude partner?

Hoi Roserose,

misschien ook een punt om over na te denken: Hoe gaat het met het contact tussen je kinderen en je ex-man. En hoe is jullie contact. Als dat namelijk allemaal nog er spannend en zwaar is (wat na een jaar best kan), is het misschien alleen maar een extra stress-factor voor je kinderen om er nu meer te copen dat mama ook nog een 'nieuwe' vriend heeft. Zoals amk al zei, kinderen zijn er nog niet echt mee bezig en dat kan ook leiden tot overhaaste conclusie's in de trent van 'die vreemde meneer moet papa vervangen' of dergelijke. Dus is het wel belangrijk om er eerlijk over te zijn tegenover je kinderen, ook wat betreft je oude relatie.

Dus als de scheiding ofterwel de nasleep daarvan op dit moment nog gevoelig ligt, misschien toch nog even wachten met een introductie, zeker als jullie nog aan het uitvogelen zijn wat jullie met elkaar willen. Kinderen kunnen dat soort dingen soms heel makkelijk oppakken, maar het kan evengoed in het volledig verkeerde keelgat schieten.

Succes in elk geval en geniet van je nieuw vriendje.

Liefs
Beer

Roserose

Roserose

23-06-2010 om 14:34 Topicstarter

De vader

AMK, bedankt voor je verhaal. Zoals het bij jou gaat zou ik op den duur ook willen. Rustig aan en kleine stappen. Zo te lezen valt jouw lief goed bij je dochter (meteen een kindje erbij willen) en dat is fijn!

Beer, je hebt een goed punt te pakken. Meteen een punt dat ik het liefste buiten beschouwing zou laten, maar dat kan nu eenmaal niet. Onze scheiding is redelijk rustig verlopen. De problemen hadden we vooral van te voren: ruzie, negatieve sfeer, etc. De vader van mijn kinderen heeft psychiatrische problemen, vandaar ook dat ze bij mij wonen. De kinderen (vooral de oudste) zijn enorm opgebloeid sinds er weer rust en veiligheid in huis is. Dat heeft wel even geduurd. De oudste gaat soms met tegenzin naar zijn vader. De jongste heeft er tot nu toe geen problemen mee, zolang als haar grote broer er maar bij is.

Mijn contact met mijn ex is redelijk goed. Ik ben snel geïrriteerd door zijn mooie verhalen (en 0,0 daden), maar ik stel alles in het werk om een goede relatie met hem te houden. Vanwege de kinderen. De laatste tijd bespreken we zelfs weer veel meer dingen dan de noodzakelijke. Hij weet ook dat ik een klik heb met iemand en lijkt daar alleen maar blij om te zijn. Hij heeft me wel gevraagd voorzichtig te zijn met deze man bij de kinderen. Ach ja, dat was ik zelf ook al van plan...

Wat ik zeker wil voorkomen is dat ze deze vriend als vervangende vader gaan zien. Daarvoor is het nog veel te vroeg. Maar inderdaad, misschien dat kinderen dat wel zo zien.

Zijn er nog meer mensen in vergelijkbare situaties?

Roserose

Tinus_p

Tinus_p

23-06-2010 om 16:26

Projectie

Rose:
"Wanneer is de tijd rijp om hem bij de kinderen (1 en 4) te introduceren?"
Wanneer doet er niet zo heel erg toe. Belangrijker is vooral om iemand nevernooit niet te introduceren als 'dit is jullie nieuwe papa' of vergelijkbaar. In feite is dat vooral je eigen projectie van het idee van een vaste relatie, waar je kinderen (juist omdat ze klein zijn) verder niet zo mee bezig zijn. Gebruik verder het voordeel dat peuters/kleuters vroeg naar bed gaan; na hun bedtijd heb jij nog alle tijd om bezoek te ontvangen.

amk

amk

23-06-2010 om 17:05

Eens met tinus

Tinus: "Belangrijker is vooral om iemand nevernooit niet te introduceren als \'dit is jullie nieuwe papa\' of vergelijkbaar"

Hier ben ik het helemaal mee eens.

idd is mijn nieuwe Lief ook gewoon iemand die hier over de vloer komt. Zelf heeft dochterlief wel bedacht dat hij haar bonuspapa wordt, want bij papa heeft ze ook een kadootjes moeder, maar daar hebben we niet aan toegegeven. Ze noemt Lief dan ook gewoon bij zijn naam en niet anders. Dit in tegenstelling tot haar bonus moeder die ze mama E. noemt. Maar die heeft dan ook meer een opvoeding ondersteunende rol omdat ze inmiddels al een aantal jaar getrouwd is met mijn ex, en dochterlief al sinds ze een jaar is kent en mede verzorgt in de tijd dat ze daar is.

En wat Tinus ook al zegt: gebruik maken van het feit dat ze vroeg op bed liggen. Die van mij slaapt dan wel niet snel, maar komt haar kamer ook niet uit. En verder benutten wij de tijd dat ze bij haar vader is.

Roserose

Roserose

24-06-2010 om 23:14 Topicstarter

Wat meer tijd

Introduceren als nieuwe vader was niet eens bij me opgekomen! Ik moet er niet aan denken! Ik kan me wel voorstellen dat dat na jaaaaren zo groeit.

Tot nu toe spreken we ook af op de momenten dat de kinderen uit logeren zijn en soms ook 's avond als ze slapen.

Ik ben er nog niet zo uit of ik hem een keer uitnodig voor het eten. Het lijkt nog een beetje te vroeg en neig ernaar het wat meer tijd te gunnen. Mochten we uiteindelijk als gewone vrienden verder gaan, dan kan dat altijd nog. En natuurlijk ook als het juist vaster wordt, zoals iemand al eerder schreef in dit draadje.

Ik vind het wel een hele belevenis, dat daten na de afgelopen huwelijksjaren!

Roserose

amk

amk

25-06-2010 om 00:01

Kinderboerderij

je kunt ook eens met z'n vieren naar de kinderboerderij of het strand, het hoeft niet gelijk bij je thuis.
Juist met kleine kinderen is het best prettig om gewoon iets te doen. Dan wordt het niet zo'n krampachtige bedoening.
Hier zocht dochterlief dan het contact en mijn Lief gaat daar steeds meer op in, en neemt inmiddels zelf ook wel initiatief. Maar wel rustig aan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.