Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

madlief

madlief

20-05-2010 om 23:58

Speciale dingen in convenant

Hoi, hier dan even apart een practisch draadje. Ik begin langzamerhand na te denken over wat we allemaal zullen moeten gaan afspreken in het echtscheidingsconvenant. Graag zou ik practische tips krijgen. In de standaard voorbeelden staat alleen algemene dingen over omgang-wanneer-wie, hoeveel alimentatie, verdeling eigendommen/huis.
Maar wat zijn nu verstandige extra dingen om vast te leggen. Wat vonden jullie belangrijk om ook echt vast af te spreken en vast te leggen, buiten de standaard om. Of wat zouden jullie vastleggen als je (weer) uit elkaar zou gaan?En dan denk ik dus vooral aan zaken mbt de kinderen, maar ook wel over geldzaken en verdeling.
Ik vraag het, omdat de situatie nog zo onvoorstelbaar voor me is, dat ik niet zoveel zelf kan bedenken nu.
We zijn van plan naar een advocaat/mediator te gaan, aangesloten bij Vfas. Die zal ook wel van alles aan kunnen dragen, maar ik wil ook graag van ervaringsdeskundigen en misschien niet neutrale personen horen wat goed is om vastgelegd te hebben.
Als je je privé dingen niet hier open en bloot wilt vertellen, maar wel wilt delen met mij, kun je me ook mailen op madlief at home punt nl.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Madlief

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

21-05-2010 om 09:37

Didi

Hoe zie je dat in de praktijk? Denk je dat een ouder bereid is om vooraf in een convenant afstand te doen van zijn beslissingsbevoegdheid?

Tinus_p

Tinus_p

21-05-2010 om 10:59

'extra uitgaven'

Verwacht je, dat je ex nog geld betaalt/kosten op zich neemt bovenop de KA? Praat dit goed uit, en houd er rekenign mee dat hij daartoe niet verplicht is.

Dingen veranderen

Mijn dochter was nog geen anderhalf toen we uit elkaar gingen, een pluizig mollig knuffeltje zonder veel wensen. Wij spraken een bedrag af (dat hij vervolgens niet betaalde, maar dat is een ander verhaal). Pas later realiseerde ik me wat zo'n kind kost. Clubjes, cadeautjes voor feestjes enz, maar ook bijvoorbeeld een fiets, de BSO, vanalles. Ex vond het doodnormaal dat ik werkte (en geen partneralimentatie hoefde), maar wilde niet bijdragen aan de BSO. Dat ging dus allemaal van mijn salaris af. Vind ik eigenlijk niet eerlijk bij een bedrag van 150 euro kinderalimentatie, waarvan je niet eens de helft van de werkelijke kosten van zo'n kind kan betalen. Als ex het kind nou zelf op die BSO dagen had opgevangen had ik het wat anders gevonden. Dus dat zou ik nu beter vastleggen, net als grote uitgaven als een fiets, maar ook straks op de middelbare school een werkweek. Kost je zo 250 euro, waar haal je dat zo snel vandaan?
Daarnaast hebben wij oeverloos gedoe gehad over paspoorten. Dochter stond bij mij in het paspoort maar moest toen ze acht was een eigen ID kaart omdat ze met opa en oma mee mocht over de grens, waar ze haar in een leuk vakantiehuisje in de meivakantie zouden opvangen omdat ik gewoon moest werken. Opa en oma zag ze al veel vaker dan haar eigen vader en die gingen (en gaan nog steeds) heel zorgvuldig met dochter om, geen enkele reden om ze te wantrouwen. Maar ex vond het niet nodig zijn noodzakelijke handtekening op het formulier te zetten, gewoon om te pesten, dus ging het feest niet door. Opa en oma gingen wel en ik kon oppas betalen omdat hij het vervolgens verdomde om de opvang te regelen. En ik kon moeilijk een achtjarige op zijn stoep zetten met een koffertje. Toen de zomer eraan kwam heb ik gedreigd hem uit de ouderlijke macht te laten zetten als ik mijn handtekening niet kreeg en toen kreeg ik hem alsnog. Zou ik nu ook beter vastleggen.
Ik kan er nu nog boos om worden

rozenstruikje

rozenstruikje

21-05-2010 om 20:20

Nou:

Wij hebben afgesproken dat ik in december en juni voor een half jaar vooruit de lange weekenden inplan (elk 1x per maand een lang weekend) en de vakanties en feestdagen verdeel. Dat stuur ik hem als voorstel en hij mag dan nog wijzigingen voorstellen. Het jammere is dat hij soms wel 8 weken moet 'nadenken' voor hij zich wil vastleggen. Hadden we nu maar een uiterste datum van reageren of vastleggen afgesproken, denk ik wel eens.

Ook een ander punt, is het antwoorden op mails. Wij schrijven in een heen-en-weer schriftje over hoe het met de kinderen gaat/ is gegaan. Daarbij mailen we over zaken als: Ik wil oudste inschrijven voor zwemles op vrijdag, ben je het daarmee eens? Kun je dat lange weekend met me ruilen? Ga jij naar de ouderavond van school want ik kan echt niet.
Ik weet dat hij elke dag zijn mail meerdere malen checkt maar vaak is het zo dat ik wel 4 weken op een antwoord moet wachten. Hij zegt dan dat hij het te druk heeft, maar dat is moeilijk voor te stellen. Daar irriteer ik me aan. Dus het zou fijn zijn als we ook daar een reactietermijn voor hadden afgesproken. En tuurlijk mag je best eens langer over iets nadenken, maar laat dan even weten dat je er over nadenkt want bladiebla.

En dit ging er bij ons ook nog mis bij het starten van het co-ouderschap. (Toen zaten we in de onderhandelingen bij de mediator en konden we dat mooi daar bespreken)
- De kinderen worden STIPT om 1800 uur bij de ander gebracht. Want ineens na 10 jaar samenzijn, interpreteerde hij de beschrijving 'om 1800 uur' als een tijdsvak van 1730-1830 uur. Stond ik voor een leeg huis om 1800 uur of kwam hij pas om 1830 uur bij mij met ze.
- De kinderen worden bij de andere ouder gebracht. En dus niet bij een oppas of vriendin of zijn nieuwe vriendin.
- De brengende ouder neemt ook niet zijn of haar nieuwe vriendin mee met het wegbrengen (want dat deed ex dus steeds, ik verdenk hem er nog steeds van dat hij dat deed om mij te pesten want hij wist dat ik dat heel erg moeilijk vond).

Ik weet dat ex er nooit mee akkoord zou zijn gegaan, maar het zou fijn zijn geweest als in ons convenant of ouderschapsplan had gestaan dat hij enkel serieuze vriendinnen aan de kinderen had mogen introduceren. Ik snap dat dat moeilijk is, want wanneer is iemand een serieuze partner. En wat ik vind is een wereld van verschil van wat hij vindt. Maar 8 vriendinnen in krap 2 jaar vind ik toch echt niet goed voor de kinderen. Elke keer weer een korte relatie en die wisseling. Maar ik kan het hem niet verbieden natuurlijk. Hij ziet alles anders dan ik en ziet het juist als iets gunstigs voor de kinderen ('hier worden ze flexibel van').

Wij hebben afgesproken dat de kinderen in principe alles dubbel hebben en er dus in principe niet heen en weer wordt gesjouwd met spullen. Tuurlijk mag er een knuffel mee of zoiets. Maar verder niets. Dat bevalt erg goed. Het is duidelijk wat hier hoort en wat daar, maar geen gedoe dus.

Wij moesten overigens bij het eerste gesprek met de mediator een soort contract ondertekenen over de manier van werken, vertrouwelijkheid en de betaling. Wij hebben toen afgesproken dat we ieder de helft zouden betalen. Pas veel later drong tot mij door dat dat eigenlijk heel oneerlijk was omdat hij wel 2,5 keer meer verdiende per maand dan ik. Let dus goed op want onze mediator kostte 200 euro per uur en alles werd berekend: het verzenden van een mailtje met de gemaakte notulen was bijv. 7 minuten.

Nou dat was het geloof ik wel. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Hoe oud zijn je kinderen, dat maakt natuurlijk wel uit.

veel succes!

Rozenstruikje

Nog een tip

je kinderen worden ouder,krijgen andere behoeftes,gaan ongetwijfeld meer geld kosten,leg in het convenant vast dat jullie elke 3 jaar het convenant samen herzien en aanpassen aan de situatie op dat moment.

Vic

Vic

22-05-2010 om 15:19

Wat ik anders zou doen

Ik zou kiezen voor een standaard alimentatieregeling. Wij hebben destijds gekozen voor een constructie waarbij de alimentatie uit vast en twee variabele gedeelten bestond (1/2 kinderopvang en 1/2 grote uitgaven). In het begin werkte dat wel maar toen mijn ex een partner kreeg die vond dat wel veel van haar zuurverdiende geld naar mij ging, kregen we steeds meer discussies over 'grote uitgaven'. Bovendien stond me tegen dat ik er dan steeds om moest vragen, dus nu doe ik dat niet meer (en betaal dus alles zelf).

Shifra

Shifra

22-05-2010 om 17:51

Fantastisch

deze tips van jullie. Ben ook bezig met het ouderschapsplan en conventant en spel jullie postings.
dank jullie wel!!
Shifra

Introductie nieuwe relatie

Mijn ex wilde per se iets opnemen over de tijdsduur voordat een nieuwe partner bij de kinderen wordt geïntroduceerd. Volgens ons convenant moeten we een half jaar een relatie hebben en dan mag de nieuwe partner kennis maken met de kinderen. (Inmiddels komt hij er een beetje van terug...)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.