Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

karen

karen

02-06-2015 om 19:45

toestemmingsplicht

Mijn ex-partner boekt elk jaar een reis voor zichzelf en onze 2 kinderen naar het buitenland zonder overleg.
Vervolgens krijg ik via de advocaat van de ex-partner een kopie van de reeds gekochte tickets toegestuurd met daaraan een toestemmingsformulier voor de reis toegevoegd. Met andere woorden invullen en niet zeuren. Op geen enkel moment is overleg met mij gepleegd over de reis.
Ik ben dit jaar niet voornemens de formulieren in te vullen.
Wat zijn de mogelijke gevolgen hiervan??

Waarom?

Waarom zo lastig doen? Het is nou eenmaal zo dat als kinderen de grens over gaan dat ook de andere ouder toestemming moet geven. Maar je wilt toch niet dat je ex zijn reisdoel met jou overlegt? Dat gaat veel te ver.
Geen handtekening. Dan gaan de kinderen niet op vakantie naar het buitenland en heb je hommeles. Blijkbaar wil je dat.

Karen

Karen

02-06-2015 om 20:11

toestmmingsplicht

Ik heb elk jaar voor 5 jaar lang getekend zonder gezeur of navraag. Maar als ik met de kinderen op vakantie wil gaan, krijg ik geen toestemming.

Noet

Noet

02-06-2015 om 20:16

eens met Anne

als hij de vakantie boekt in de periode die jullie zijn overeen gekomen dat de kinderen bij hem zijn is het niet meer dan logisch dat hij dit doet.
Vind het alleen vreemd dat het via een advocaat moet. Over waar hij naar vakantie gaat heb jij inprincipe niets te zeggen, tenzij hij daarmee de kinderen in gevaar zou brengen.

Boekt hij zonder overleg van de periode is het een ander verhaal. Dan zou ik ook met mijn hakken in het zand gaan.

Karen

Karen

02-06-2015 om 20:25

Toestemmingsplicht

Er vindt totaal geen overleg plaats, dus ook niet over vakantieperiodes de tickets worden geboekt en via advocaat naar mij gestuurd. Wanneer ik op vakantie met de kinderen wil, krijg ik absoluut geen toestemming. Dus ik vroeg me af, de tickets voor de zomervakantie zijn al geboekt (zonder overleg) wat kan er gebeuren als ik geen toestemming geef, moet ik de reiskosten vergoeden?

Noet

Noet

02-06-2015 om 20:33

nou

er staan geen wettelijke sancties op. Dus hij kan je niet verplichten de reiskosten te vergoeden. Hij kan dat wel weer via een procedure doen, maar dan heb jij dezelfde tegen eis natuurlijk. Weigeren zal de omgang niet verbeteren in elk geval.

Het zal zen oorzaken hebben, maar het is geen fijne manier van met elkaar omgaan. Misschien kan daar nog aangewerkt worden.

Ik snap het niet helemaal

Ben jij al 5 jaar niet op vakantie met de kinderen geweest omdat hij geen toestemming geeft?
Maar hij boekt zonder overleg?
Dat is echt ongelooflijk scheef, ik zou dan het eerste jaar al meteen in actie gekomen zijn.

Karen

Karen

02-06-2015 om 20:39

Bedankt

Bedankt voor jullie reacties.

Katniss

Katniss

02-06-2015 om 20:41

Afspreken

Ik zou een afspraak maken en dan gelijk een toestemmingsformulier meenemen voor hem om te ondertekenen. Eerlijk oversteken.

vreemd

Idd vreemd dat dit via een advocaat gaat, maar blijkbaar is de verstandhouding zo. In dat geval zou ik gelijk jouw plannen voorleggen en alleen tekenen als hij ook met jouw plannen akkoord is.

Moni

Moni

02-06-2015 om 20:56

Laat je ex een formulier ondertekenen

waarin hij toestemming geeft voor vakantie van jou met kinderen naar het buitenland.
Daarna geef jij toestemming.
Of gelijktijdig (letterlijk, aan dezelfde tafel)

Tja

Dit moet je natuurlijk niet accepteren.

Wil en kun jij ook een reis maken waar zijn toestemming voor nodig is? Ik bedoel, voor een autoreis naar Spanje kun je gewoon vertrekken.

Probleem is als je geen deugdelijke reden hebt om geen toestemming te geven, je een nare procedure aan je broek kunt krijgen en je gezagsmisbruik verweten kan worden. En gezagsmisbruik kan leiden tot eenhoofdig gezag voor de andere ouder. Wel in een uiterst geval, maar toch. Ook kan het leiden tot een raadsonderzoek, wat dan weer kan leiden tot bemoeienis van instanties. Voor dat laatste hoeft je reden niet eens onredelijk te zijn. Als jullie tegen elkaar procederen voor toestemming voor jullie vakantie kan dat zomaar worden opgevat als 'ouders zijn niet in staat met elkaar te overleggen.' En dan kan het lopen zoals ik net zei.

Tja, een kind is een prima middel om je ex klem te zetten. Breek me de bek niet open.

Omdraaien

http://www.potjonker.nl/Nieuws/Familie-en-erfrecht-Reizen-naar-het-buitenland-met-minderjarigen

Ik zou het omdraaien. Niet zelf vervallen tot slecht gedrag maar als je zelf toestemming nodig hebt en het niet krijgt, stel een termijn, dan tijdig vervangende toestemming vragen aan de kinderrechter.

"Indien die toestemming niet wordt gegeven, dient bij de kinderrechter in de regio waar het kind woont tijdig vervangende toestemming voor de buitenlandse reis te worden gevraag. De kinderrechter zal –afhankelijk van de omstandigheden van het geval- besluiten of er toestemming voor de buitenlandse reis komt."

Ik weet niet wat 'tijdig' is en mogelijk heb je daar zelfs geen advocaat voor nodig, maar in elk geval kost het griffierechten. Dat zou je nog op een juridisch spreekuur kunnen vragen.

Maar als het nodig is zou ik dat doen.

En maak zelf tijdig plannen zodat je die kunt doorgeven aan je ex.
In een redelijke verdeling. Met een termijn, reageren binnen zoveel dagen of het akkoord is anders ga je daar vanuit.

Noet

Noet

03-06-2015 om 07:29

die procedure

is er vooral voor het krijgen van een paspoort als je ex niet wil tekenen.
Er zijn 2 varianten, de gewone procedure die je als ouder kunt starten en enkele maanden duurt of het spoed geval via kortgeding die door een advocaat gestart moet worden.

Behalve de griffiekosten heb je ook nog allerlei documenten nodig die ook geld kosten.

Paddington

Paddington

03-06-2015 om 07:38

Moeilijke situatie

Het feit dat hij zonder overleg een vakantie plant en dan via zijn advocaat toestemming van jou eist verteld heel veel over hoe jullie verstandhouding is.

Het niet tekenen heb je de kinderen mee, maar iedere keer braaf wel tekenen heb je jezelf mee. Je laat dan over je heen lopen. Ik snap jou probleem. Een afweging die elke gescheiden ouder moet maken met een ex die niet in het belang van de kinderen denkt.

Ik denk dat ik in dit geval ook voor het verhaal zou gaan: jij eerst tekenen voor toestemming dat ik de kinderen mee mag nemen en dan teken ik.

Verder zou ik toch proberen duidelijke afspraken te maken over de vakantie, wie, wanneer enzovoort.

dubbeltje

dubbeltje

03-06-2015 om 10:05

maar

Ik zou eerst wel eens wilen weten waarom hij geen toestemming geeft aan jou om met jullie kinderen op vakantie te gaan. Heb je daar al eens met hem over gesproken? Wat zijn zijn argumenten?

karen

karen

03-06-2015 om 10:33

Bedankt allemaal voor de reacties

Ik heb met een advocaat gesproken, hij geeft aan dat ik juridisch gezien gelijk heb, (dus eerst vakantie periode overleggen en dan boeken). En daar gaat het mij om, eerst overleggen. Ik hoef niet te weten waar naar toe, of het doel van de vakantie.

Toch Karen

Het is natuurlijk geen manier van doen van je ex, maar als het om het principe gaat zou ik het toch liever laten rusten.
Hij geeft het tijdig aan, je hebt nog geen andere plannen. Je kinderen gaan trouw met hem op vakantie en hebben ze ook een uitje van belang.
Wat is het probleem om het gewoon met rust te laten?
Niet reageren op dit soort provocaties betaalt zich uiteindelijk uit in meer vrede en harmonie in je gezin.
En als het elk jaar zo gaat probeer dat dan volgend jaar te voorkomen door zelf eerder een periode af te spreken en zonodig, mits je naar het buitenland gaat, toestemming te vragen. En dan jou toestemming af te laten hangen van zijn toestemming. Dat is het maximale dat ik zou doen. Alleen als het je eigen belang vanwege de vakantie dient.
Niet vanwege een principiële kwestie. Daar zou ik mijn schouders over op halen. Dat iemand zich zo slecht wenst te gedragen is vooral zijn zaak, doe jij het niet. En trek het je niet persoonlijk aan.
Blijkbaar kunnen jullie hier ook geen overeenstemming over bereiken en dat kan een reden hebben.
Misschien is hij wel iemand die nauwgezet plant en jij wil de vrijheid om op het laatste moment te beslissen na overleg. Die flexibiliteit en inflexibiliteit kan botsen.

nog nooit toestemming gevraagd

Ik heb mijn ex iedere vijf jaar bij het verlengen van het paspoort van onze dochter enorm onder druk gezet om te tekenen (wilde hij niet om mij te treiteren), tot aan een (nep)aanvraag eenhoofdig gezag aan toe. Verder heb ik hem werkelijk nog nooit toestemming gevraagd om het kind mee te nemen het land uit. Gewoon geboekt en gegaan, al vanaf dat ze twee was. Nooit gedoe gehad ook, niet op vliegvelden of welke andere grenspost dan ook. Is het bezit van een paspoort (waar beide ouders voor hebben getekend) niet genoeg om over de grens te komen? Of is dat iets nieuws? Wij zijn overigens allemaal (ex, kind en ik) overduidelijk zo Hollands als wat, dus misschien waren ze bij de grens niet bang dat ik niet meer zou terugkeren met kind.
Mijn ex is trouwens letterlijk nog nooit met zijn dochter op vakantie geweest, maar als hij dat zou hebben gewild had ik het voor mijn dochter wel leuk gevonden. Ik zou dus niet de toestemming weigeren. Je kunt hem vast op een ander moment nog wel duidelijk maken dat dit niet de manier is om met jou om te gaan.

Vanuit je kind

http://kinderrechtenactivist.punt.nl/content/2011/02/ook-nu-alweer-veel-kinderen-die-niet-op-vakantie-mogen

Een kind heeft niets te maken met het al dan niet tekenen van je ex partner. Het lijdt wel onder de consequenties.
Voor we een kinderombudsman hadden hadden we een zelfbenoemde kinderrechtenactivist en kinderombudsman Jos Aalders.
Het bericht gaat over identiteitspapieren maar geldt natuurlijk net zo hard voor toestemming om op vakantie te gaan.

"Ook nu (anno 2011) alweer veel Kinderen die niet op vakantie mogen
AMSTERDAM - Kinderen die niet op vakantie kunnen door gekissebis van hun gescheiden ouders. Kinderombudsman Jos Aalders kreeg er afgelopen week vele tientallen telefoontjes over, meer dan 125 mails van kinderen, maar ook van hun droevige grootouders. Het is hartverscheurend, zo zei Aalders mij in een reactie op onze rubriek CheckPoint van vorige week.
Ruziënde vaders en moeders weigeren mee te werken aan een paspoort of identiteitskaart voor hun kinderen. Op die manier willen de gescheiden ouders elkaar treffen. Maar het werkelijke drama is dat zij hun kinderen daarop afrekenen, constateert de Kinderombudsman."

"De Kinderombudsman heeft over deze kwestie al verscheidene brieven geschreven aan gezinsminister Rouvoet. Want het is een godgeklaagd schandaal dat jonge kinderen, die niets hebben misdaan, in 2008 niet op vakantie kunnen door geruzie van hun ouders. De scheiding van hun ouders is voor kinderen al traumatisch genoeg! Elk kind heeft recht op vakantie."

http://www.ouders.nl/artikelen/paspoort-perikelen
Formeel is er nogal wat documentatie vereist. Je kunt het er natuurlijk op gokken, maar dat kan wel wat vertraging opleveren of een reis die niet doorgaat.

Uh.....

....laten we even niet vergeten dat je legio redenen kunt hebben om niet te tekenen voor een vakantie of paspoort he. Feit is wel dat jaarlijks tientallen kinderen niet terugkeren, al gaat dat vaak wel om ouders die het kind meenemen naar het land van herkomst. Ik wou het toch even zeggen als tegenhanger van wat in de topic meteen hierboven genoemd wordt.

Maar ben je zelf van plan met het vliegtuig te gaan? Want anders valt het nog wel mee met die toestemming.

Ja fijn Emine

Jammer dat ouders die beschermende regels dan misbruiken voor de eigen vechtscheiding. Daar zijn ze niet voor bedoeld. En ook niet om je gram te halen over je vermeende misdeeldheid.
Maar ik geef direct toe dat het echt moeilijk kan zijn om je te beheersen. Ik weet er bijna alles van.
Maar ik weet ook hoe lelijk het er uit ziet voor buitenstaanders als ouders dit soort maneuvres uithalen. Vaak het begin van een negatieve spiraal van steeds verdergaande blamage. Ik heb altijd moeite met het woord 'kinderachtig' want dat is een belediging voor kinderen.
Misschien moet je zeggen onvolgroeid, onrijp, onbeheerst, onbeschaafd, egocentrisch, onwijs, onhandig, kortzichtig. Nou ja, zoiets.
En dan naar de ander wijzen: 'ja maar zij begon!' Dat verandert het beeld niet in positieve zin.

Natuurlijk

het wordt gruwelijk en afschuwelijk misbruikt om de ex te treffen en vakantie te ontzeggen, dat ontken ik ook niet, ben zelf ook behoorlijk de klos geweest van een vader die overal nee op zei om mij dwars te zitten. Het was opvoeden met je handen op je rug.

Toch denk ik dat het belangrijk is dat karen niets terugdoet. want dan is ze net zo fout, zowel richting de kinderen als in juridische zin.

Noet

Noet

03-06-2015 om 22:47

Stoepkrijt

ze worden de laatste jaren wel steeds actiever in het controleren.
Ik heb inmiddels in Zuid-Afrika, Engeland en Sri Lanka het toestemmingsbriefje van vaders uit mijn tas mogen halen. Engeland was nogal grappig, want ik wilde met mijn kind terug naar NL.

Officieel om toestemming vragen doe ik niet, wij schrijven beiden gewoon vlak voor de vakantie een briefje met de mededeling dat mijnheer x of mevrouw Y gedurende de periode a tot b gerechtigd is met kind z overal naar toe te reizen. En dat op een kopie van ons paspoort. Verder heb ik geen andere verklaringen gebruikt tot nu toe terwijl dat volgens de officiele adviezen wel nodig is.

Goh

Nou, dan heb ik mooi geluk gehad al die tijd. Inmiddels is dochter 17, die mag helemaal alleen reizen. Ben in de meivakantie nog met haar naar Londen geweest, daar werd steeds de voorste van de rij naar een douanehokje gestuurd, zodat we bij verschillende douaniers terecht kwamen. Die van dochter vroeg niet eens met wie ze was.

+ Brunette +

+ Brunette +

10-06-2015 om 22:23

AnneJ heeft gelijk.

Hoewel ik me kan voorstellen dat je niet wilt dat er over je heen gelopen wordt, moeten de kinderen hier niet de dupe van worden. Als hij weer eens weigert, dan daarop actie ondernemen. Niet nu opeens een toestemming weigeren die je al die jaren hebt gegeven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.