Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Kiki

Kiki

03-12-2020 om 14:15

Wie betaalt de orthodontist?

Goedendag,
Mijn dochter staat op de zorgpolis van haar vader, (gratis meeverzekerd tot 18 jaar). Nu is zij 10 jaar en moet ze een beugel, wie hoort deze kosten te betalen ? Want de een zegt ik vanwege de alimentatie en de ander zegt haar vader ivm zorgverzekering. Graag hoor ik hoe jullie dat hebben gedaan ?

V@@s

V@@s

03-12-2020 om 14:22

Jij moet betalen

Tenzij jullie afzonderlijke afspraken gemaakt hebben over dergelijke kosten

Flavia

Flavia

03-12-2020 om 14:26

convenant?

Wat hebben jullie in het convenant afgesproken?

In mijn geval heb ik de verzekering omhoog gegooid waardoor de kosten door de verzekering gedekt werden. Als alimentatie ontvanger ben ik verantwoordelijk voor alle financiele zaken volgens ons convenant.

Mijntje

Mijntje

03-12-2020 om 14:46

kleine lettertjes

De zorgverzekering (basis) vergoedt geen orthodontist, is mijn ervaring, alleen als je er een extra tandartsenpolis bij neemt. Dit moet je ex dus doen, aangezien je dochter bij hem op de polis staat), evt kan jij deze extra maandelijkse kosten betalen. Mijn verzekering vergoedt overigens niet alle kosten. Jullie moeten eerst de kleine lettertjes lezen in de tandartspolis,

Wilma

Wilma

03-12-2020 om 15:05

kleine lettertjes

Ik las ook weer ergens dat er verzekeringen zijn die orthodontie pas vergoeden na minimaal een jaar ofzo. Om te voorkomen dat mensen daarop anticiperen. Dus let goed op! Je moet in ieder geval aanvullend verzekerd zijn.

Flavia

Flavia

03-12-2020 om 15:48

Mijntje en TO

Let op niet altijd zal orthodontie in de tandartspolis zitten, bij Zilverenkruis bijvoorbeeld zit het voor <18 in de gewone aanvullende verzekering.

Wachttijden idd varierend van 0 maanden tot een jaar.

Alleen dat is aan vader of hij deze verzekeringen wil aanpassen.

Vraag blijft wie betaald de overblijvende kosten / verhoging van de verzekering.
Dat is iets dat in het convenant staat, staat het niet expliciet beschreven dan is de alimentatie ontvanger er verantwoordelijk voor want dan valt het onder de te verwachten kosten en daarvoor moet je budgeteren, net als voor het spaarpotje voor de schoolreis middelbare school of studie later. Alimentatie is inprincipe een all-in bedrag.

Triva

Triva

03-12-2020 om 16:35

maar

zij kan ook zelf een aanvullende verzekering afsluiten, je mag namelijk een aanvullende verzekering afsluiten bij een andere maatschappij als waar de basisverzekering zit. Dat kan duurder zijn maar ik snap sowieso niet waarom niet iedereen de goedkoopste basisverzekering neemt (de inhoud is gelijk als je vergelijkt met natura en restitutie etc)

https://www.geld.nl/zorgverzekering/service/aanvullende-verzekering-bij-andere-verzekeraar#:~:text=Aanvullend%20verzekeren%20bij%20andere%20verzekeraar,wel%2025%20procent%20meer%20premie.

Flavia

Flavia

03-12-2020 om 16:38

Omdat Triva

verzekeraars je moeten aannemen voor de basisverzekering maar niet voor de aanvullende verzekering, dus zullen ze je niet alleen aannemen voor een aanvullende verzekering. Zeggen ze niet hardop maar het is in feite koppelverkoop en dat mag dan officieel weer niet.

Het verschil zit in de aanvullende verzekeringen en daar kan vader bijvoorbeeld wel een belang bij hebben. Je zult maar gedurende je leven wat aandoeningen krijgen, vor de hogere aanvullende verzekeringen mag er dan een keuring gevraagd worden. Daar kom je dan niet of met een torenhoge premie door heen dus blijf je maar zitten waar je zit.

Mammavan2

Mammavan2

03-12-2020 om 17:41

Bij ons

staat in het convenant dat extra medische kosten naar rato betaald worden. In ons geval zou ik dan 25% van de kosten op me nemen en mijn ex 75% ondanks dat ik beide kinderen op mijn naam heb.

Even goed je convenant door lezen

Mijntje

Mijntje

04-12-2020 om 09:05

aanvullende verzekering bij polis

De aanvullende verzekering geldt alleen van wie de polis is waar de dochter bij zit. Dus vader moet een aanvullende verzekering nemen. Maar het is natuurlijk vrij lullig dat hij voor alle kosten opdraait.

Daisy

Daisy

04-12-2020 om 09:27

Zoals het bij mijn zus gaat

Wordt er zo gekeken; kosten orthodontist zijn x. Verzekering vergoed y. Alimentatieontvanger moet bijdragen: x-y. Als dat een bedrag is wat veel impact heeft, bijvoorbeeld dat kind daardoor moet stoppen met een hobby ga je in overleg

Zelf werk ik met een kindrekening: we voorspellen de kosten, storten elk bijdrage op de rekening, kinderbijslag gaat daar ook op. Als kosten meer zijn stort je bij, als minder heb je spaarpotje. Kind is wel 50/50 dat scheelt denk ik

Triva

Triva

04-12-2020 om 09:30

Daisy

Maar wie betaalt de extra verzekering? Die niet nodig is als er geen beugel hoeft.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

04-12-2020 om 10:24

Zelf

Bij ons is het eenvoudig geregeld. Kinderen ingeschreven bij moeder, die de verzekeringen regelt. Vader betaalt alimentatie, en ik betaal dus alles, ook de aanvullende polis. Als ik die niet had gehad, had ik de beugel betaald.
Als bij Kiki de kinderen bij vader op de polis staan, lijkt het me logisch dat hij de kosten declareert. Wat resteert (meestal 20%, maar soms ook niets), betaalt degene die dat volgens het convenant moet doen. Meestal is dat de alimentatiegerechtigde, of degene bij wie de kinderen staan ingeschreven. Ik weet niet beter dat dat ook degene is die de kinderen verzekert, maar misschien is dat hier anders.

Yuria

Yuria

04-12-2020 om 10:35

Kiki

'Want de een zegt ik vanwege de alimentatie en de ander zegt haar vader ivm zorgverzekering. '

In beginsel de alimentatieontvanger, tenzij in het convenant iets anders is afgesproken.

https://www.alimentatiewijzer.nl/kinderalimentatie.html:
Als jullie eenmaal een alimentatiebedrag hebben afgesproken of als de hoogte van de alimentatie is vastgesteld door de rechter, dan vallen in principe alle kosten van de kinderen hieronder.

Lottemarie

Lottemarie

11-12-2020 om 14:16

Zelf, maar wel afspraken gemaakt

Hier staan de kinderen op mijn verzekering, dus ik betaal alle kosten. Mijn ex betaalt mij alimentatie voor de kinderen onder 18 (nu nog 1 van de 4) en de afspraak is dat ik alle kosten draag.
Wel hebben we bij de scheiding, zo'n 10 jaar geleden, vastgelegd dat eenmalige dure uitgaven in overleg alsnog 50/50 gaan. Toen niet benoemd wat dat zou moeten zijn, maar inmiddels is dat gebeurt voor 3x rijbewijs halen (alle 3 vóór hun 18e gehaald) en voor 2x Rome-reis. Beugel viel trouwens onder de verzekering.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.