Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Zwevertje

Zwevertje

02-09-2014 om 17:30

Beginnen met meditatie

Van nature ben ik een beetje druk type. Niet aldoor hoor fysiek druk (soms wel), maar wel altijd druk in mijn hoofd, er floepen aldoor allerlei gedachten door mijn hoofd. Heb gewoon te veel om aan te denken, eindeloze to do lijstjes, denk overal 3 stappen vooruit en wil daarnaast ook nog van alles doen. Nou ja, wel iets om moe van te worden.

Ik denk dat het goed voor mij kan zijn om te gaan mediteren.

Ik wil het al lang doen, maar ben zo druk (met werk, huishouden, kinderen - nb middelbare schoolleeftijd - etc.) dat ik er steeds maar niet aan toe kom.

En hoewel ik vermoedelijk mijn hele leven druk zal blijven (is ook aard van het beestje denk ik) heb ik goede voornemens (niet per 1 jan) om er nu binnenkort toch echt een keer mee te beginnen.

Wie o wie kan mij vertellen hoe ik dat het beste kan doen?

Boek kopen?
Welk boek?

Hoe doe je het praktisch als je 4 dagen per week werkt en daarnaast erg druk bent (dan bedoel ik met regeldingen of afspraken)?

Hoe vaak, hoe lang?
Waar?
Hoe?

Nou ja, alle tips die maar handig kunnen zijn voor mij zijn welkom.

amk

amk

02-09-2014 om 18:10

mindfullness training

daar heb ik leren mediteren. Elke dag in elk geval de 3-minuten meditatie (gebruik ik de kolfruimte op het werk voor)

En ik ben begonnen met een geleide meditatie, dus niks boek, maar gewoon een youtube meditatie uitgezocht.

Soms als het erg hectisch wordt dan doe ik 's avonds als dochter naar bed is een zitmeditatie van een half uurtje.

aagje 2

aagje 2

02-09-2014 om 19:21

zomaar nieuwsgierig

AMK; meen je dat nou? Ga je - als je het leren moet - op je werk 3 minuten zitten mediteren? Hoe vaak moet dat dan op een dag? Als kleine zelfstandige denk ik dan; kan dat niet in je eigen tijd?

Ik wil ook leren mediteren. Weet ook niet goed waar je beginnen moet. Zie mezelf niet serieus in een groep op zo'n matje. You tube heb ik niet aan gedacht.

Dank voor de tip.

Angela67

Angela67

02-09-2014 om 19:40

kan dat niet in je eigen tijd

het levert meer op dan het kost!
(spreekt een ervaringsdeskundige)
en als het moet dan geef ik liever koffie halen en met collega kletsen op dan mediteren
Dus Aagje2, niet alles wat tijd kost kost tijd
gr Angela

amk

amk

02-09-2014 om 21:26

aagje

als ik de training betaald krijg van mijn werkgever om mijn werk beter uit te kunnen voeren lijkt het mij niet meer dan logisch dat ik mij volledig inzet om de training en het bijbehorende 'huiswerk' naar behoren uit te voeren.

En mensen zitten gemiddeld langer op een toilet, ook een koffiepauze duurt langer en de gemiddelde roker gaat vaker roken dan 1x per dag 3 minuten. Je kunt het ook gewoon achter je buro doen, maar in een nogal hectische omgeving als die van mij is de kolfruimte de meest handige.

Overigens staat er op dit moment in die kolfruimte een officiele relaxmassagestoel voor algemeen gebruik.

Aagje 2

Aagje 2

02-09-2014 om 23:35

grappig

Het zou werkelijk niet in me opkomen.
Maar goed als je baas het ok vindt en jij voelt je er goed bij is het mooi dat het kan.

Ik zal wel hopeloos ouderwets zijn. Roken in de baas z'n tijd vind ik trouwens helemaal bespottelijk. Zou ik me ook aan ergeren.

haha, misschien moet ik gaan mediteren om alle ergernis weg te blazen.

Gebruik zelf een app

voor mindfullnes. Is app VGZ mindfullnes coach. Wie weet is dat iets om mee te beginnen.

Ik gebruik het zelf om weer mijzelf op de rails te krijgen en hoop daarna weer verder te kunnen met yoga.

Zwevertje

Zwevertje

03-09-2014 om 08:32

meditatie en mindfulness

Is dat dan (ongeveer) hetzelfde?

Dus oefeningen voor mindfulness zijn (ongeveer) hetzelfde als oefeningen voor meditatie?

Zwevertje

Zwevertje

03-09-2014 om 08:33

Graag nog tips

Voor als je begint: hoe vaak (per week) kan je het beste beginnen?

Bepaald tijdstip van de dag? ('s avonds als je klaar bent met alles of juist jezelf dwingen het tussendoor te doen)

Beginnen met (hele) korte geleide meditatie (via youtube)?

Zwevertje

Zwevertje

03-09-2014 om 08:33

bedankt

En natuurlijk bedankt voor de reacties zover.

ik doe het zo...

Ik mediteer nu sinds een jaar ongeveer. Alleenstaande mams met fulltime baan dus ook hier best druk, maar ik maak er tijd voor. Twee keer per dag 20 min. In de ochtend sta ik dus een half uur eerder op dan ik normaal deed, en ik mediteer in de avond weer 20 min.

Ik weet niet waar je woont, maar je kunt ook onder begeleiding mediteren, bijvoorbeeld bij de ZEN school.

Op youtube vind je wel handige filmpjes over je zithouding ed. Ik tel mijn uitademingen en zodra ik merk dat mijn gedachten afdwalen / er andere gedachten opkomen, begin ik weer bij 1.

Ik merk dat ik een stuk rustiger en evenwichtiger ben sinds ik mediteer. Als het er even bij inschiet dan heb ik daar meteen 'last' van. Maar dat geldt ook voor het hardlopen dat ik met regelmaat doe. Ook een heerlijke manier om het hoofd leeg te rennen. De combi is dan ook helemaal fijn, eerst hardlopen en daarna ff 20 minuten zitten

Zwevertje

Zwevertje

05-09-2014 om 11:35

eerste oefening gedaan

Ik heb gisteren mijn eerste oefening gedaan met een youtube filmpje. Eentje van 15 minuten of zo. Zittend (werd niet aangegeven wat voor houding je aan moest nemen), hoorde verderop in het filmpje iets over liggen...
Was relaxed, ging ontzettend gapen.
Mijn gedachten gingen nog wel andere kanten uit.

Zal de komende tijd e.e.a. uitproberen, ook misschien kortere voor tussendoor.

Hoe vaak doen jullie het nou? (weinig hebben op die vraag gereageerd) Dagelijks? Of gewoon zo vaak als je tijd kunt vinden?

amk

amk

05-09-2014 om 12:05

Aagje

er is hier juist een enorm meerjarig project bezig om de vitaliteit van medewerkers te bevorderen. Dus meer bewegen, meer rustmomenten inbouwen gedurende de dag, om je werk beter te kunnen doen.

Wij hebben daarom een eigen fitnessschool met fysiotherapeut op het bedrijfsterrein. Er worden workshops georganiseerd tijdens werktijd: zumba, smoothies maken, mindfulness etc.
In zo'n omgeving is het helemaal niet gek om te zeggen ik ga even mediteren of ik ga even buiten lopen om energie op te doen.

We doen ook wel eens overleggen gewoon tijdens een rondje lopen buiten.
Maakt de werkdruk niet zo zeer lager, maar wel dat je het makkelijker kun volhouden en combineren met je priveleven.

Petra Pakje

Petra Pakje

05-09-2014 om 21:59

Het hoeft helemaal geen tijd te kosten!

Mediteren hoeft helemaal geen tijd te kosten. Een prachtige manier om te mediteren is je gewone dingen te doen, maar dan bewust. Je doet als het ware een stapje achteruit in je hoofd, en kijkt naar jezelf terwijl je iets doet en gedachten hebt. Een kopje thee drinken, de wc schrobben, autorijden, een wandeling maakt of wat dan ook. Om te beginnen wel iets waar je niet echt over na hoef te denken, anders is het wel erg lastig. Oefen in het begin bijvoorbeeld met koffie drinken of traplopen.

De truc is om je aandacht niet bij de handeling te leggen, maar bij jezelf. Alsof je naar jezelf kijkt, ziet hoe je je handen beweegt, ademhaalt, je voeten neerzet, en gedachten hebt. Vooral dat laatste is heel erg belangrijk. Op een gegeven moment ontdek je een soort plek in je hoofd, die losstaat van alle dagelijkse handelingen en gedachten. Als je in die plek zit, ervaar je heel goed dat je gedachten HEBT en ze niet BENT. En het mooie is, dat je niets hoeft te veranderen aan die gedachten, ze alleen maar te laten zijn. Alleen wel te beseffen dat er iemand is die die gedachten heeft, en dat ben jij. Ze zitten in je hoofd, maar de 'IK' die ze heeft is veel groter dan dat.

En als je dat vaak genoeg traint (en dat kan dus altijd en overal) word je een stuk rustiger, want je kunt afstand nemen van die idioterie in je hoofd. Je kunt leren lachen om die chaos in je hoofd, omdat je je er niet meer mee vereenzelvigt. En je hoeft er niet tegen te vechten, alleen maar te observeren, een stapje achteruit te zetten.

Het is overigens nog lastig zat, want binnen de kortste keren zit je weer helemaal in je hoofd. Een truc die ik bij mezelf toepas is bijvoorbeeld om een van mijn nagels te lakken of een kruis op mijn hand te zetten. Als ik die dan zie weet ik weer: ohja, bewust waarnemen.

En zo worden moeilijke gesprekken of een lastige klus ook anders. Je gaat er niet meer helemaal 'in', maar je neemt een en ander van een afstandje waar.

Zwevertje

Zwevertje

06-09-2014 om 15:39

Houdingen

En moet je meditatie-oefeningen (als je met you tube filmpjes werkt) altijd liggend doen? Of mag het ook zittend?

Overigens, ik vermoed dat het niet altijd hoeft, als je het ook bij een kopje thee kunt doen! Maar hoor nog graag jullie ervaring/tip qua houding(en).

Zwevertje

Zwevertje

06-09-2014 om 15:41

Petra Pakje

Dank voor je reactie, leuk om te lezen. Heb je mooi beschreven. Kan me er wel wat bij voorstellen.

Maar misschien makkelijker om te beginnen met `reguliere´ meditatie-oefeningen met youtube filmpjes?

Of ben jij wat je beschrijft met naar jezelf kijken gewoon gaan doen (uit jezelf zonder specifieke oefeningen)?

Lou

Lou

08-09-2014 om 12:00

Gewoon beginnen

Ik zou gewoon beginnen, op een tijdstip en in een houding die jij fijn vindt. Het voordeel van zitten is dat je niet in slaap valt. Het voordeel van liggen is dat je heerlijk in slaap kunt vallen
Wat ik doe: 's avonds, zittend in bed. Je kunt er een wekker bij zetten, dan gaan je gedachten in elk geval niet naar de tijd. Rechtop zitten, in kleermakerszit of op een stoel met je voeten op de grond, rug recht. Maak je hoofd leeg op een uitademing. Laat leegte binnenstromen op een inademing. Wees lief voor jezelf: afdwalende gedachten zijn niet 'fout', maar observeer ze en stuur ze vriendelijk weg. Verder doe je dus niets.
Frequentie: ik ben begonnen met elke avond tien minuten. Kijk maar of je dat fijn vindt, of te lang of te kort, of te vaak of te weinig.
Veel mensen tellen hun uitademingen. Ik vind dat niet prettig, omdat ik dan dat getal ook nog uit mijn hoofd wil hebben. Maar het kan wel een manier zijn om andere gedachten weg te krijgen.
Wil je nog meer weten, roep maar.

Petra Pakje

Petra Pakje

09-09-2014 om 15:15

Zwevertje

Ik ben begonnen met stilzitten en naar muziek of geleide meditaties luisteren. Maar dan wordt het al snel een opdracht, een klusje in je toch al drukke leven en ben je geneigd te denken (tenminste ik) vandaag maar even niet. En sla je zo maar weer een paar dagen over.

Toen ik erachter kwam dat het ook anders kan, geintegreerd in je dagelijkse bestaan, ben ik dat gaan doen. Uiteraard heb je voor deze manier ook discipline nodig. Maar door die gelakte nagel of kruis op mijn hand, deed ik het uiteindelijk vaker dan voor die tijd.

Het is wel bijzonder. Ook tijdens een gesprek met iemand kun je je heel bewust zijn van jezelf. Je hoort jezelf dan praten en reageren, niemand zal iets aan je merken, maar zelf merk je dat je minder 'in' de dingen zit.

Ik zal eens zien of ik een link kan vinden waar het nog beter uitgelegd staat. Ik heb in elk geval 'De kracht van het Nu' gelezen van Eckhart Tolle, die beschrijft een vergelijkbare staat van bewustzijn.

Petra Pakje

Petra Pakje

09-09-2014 om 16:31

tips

Ga op enig moment in de dag je zintuigen langs en voel/proef/ruik etc heel bewust.

Belangrijk is in elk geval om je te trainen in niet te oordelen over je gedachten en waarnemingen.

Vervang gedachten als 'ik voel me onrustig' door 'er is onrust'. Koppel gevoelens en emoties en gedachten los van wie je zelf bent. Je bent je gedachten niet.

Zwevertje

Zwevertje

11-09-2014 om 22:11

Bedankt

voor de tips.

Ik ben begonnen .

Nu in een week tijd 3x mbv YouTube gedaan.

Kom nog niet tot echte ontspanning, want mijn gedachten hollen rond en ik denk dan aan mezelf "nu ben je aan het mediteren", haha. Maar erg is het niet, redelijk ontspannend en al is het maar het gevoel van me-time.

Iemand een idee, wanneer het wat gaat werken?

Ik ben ook erg aan het gapen. Herkenbaar?

Lou

Lou

12-09-2014 om 10:14

mooi

Mooi dat je bent begonnen. Gewoon doorgaan, zou ik zeggen. Stuur de gedachten vriendelijk weg en blijf lekker zitten of liggen. Wanneer je wat gaat merken weet ik niet, dat zal langzamerhand blijken. (Ik moet ineens denken aan een cartoon van iemand die zit te mediteren en denkt: "Come on inner peace, I don't have all day!") Geduld, dus Dat je het fijn vindt, is al een goed teken.

Zwevertje

Zwevertje

24-09-2014 om 12:27

Nog steeds bezig

Ik ben nu een paar weken bezig, probeer het elke dag te doen, maar komt er soms niet van, maar doe het wel een paar keer per week.

Ik heb nog steeds (soms) last van erg veel gapen en ook van tranende ogen. Nou ben ik ook verkouden, dus kan meespelen .

Doe verschillende filmpjes en het nu n.a.v. het andere draadje over Headspace ook die geprobeerd.

Wanneer begonnen jullie positieve effecten te ervaren? En hoe dan?

Laatst zei een vriendin dat ik wel rustiger leek dan anders, maar dat kan toeval zijn. Heb nog veel "hyper"-momenten daarna gehad .

Petra, dat jezelf waarnemen vind ik moeilijk, hoewel het me wel aanspreekt, juist omdat je het dan gewoon in je dagelijks leven kunt integreren. Misschien moet ik nog wat langer door met youtube filmpjes voordat dat mij gaat lukken.
Jij schreef dat je dat "gewoon" bent gaan doen. Hoe lukt je dat dan?

Zwevertje

Zwevertje

30-09-2014 om 22:35

Nog reacties?

Nog iemand die meeleest met dit draadje die meditatie-ervaring heeft?

Ik ben nu al een paar weken aan het mediteren. Ik vind het fijn, maar voel me nog redelijk "druk" als ik bezig ben ermee.

Herkent iemand dat? Wordt dat beter?

En ik ben nog steeds zo aan het gapen. Gaat dat ook ooit over?

Druk bezig

Ik zit al op dag 15 van Headspace. Nog geen dag gemist. De oefeningen zelf gaan oké. Ik merk dat ik de ene keer rustiger ben dan de andere, maar dankzij de tips van andy maak ik me daar niet druk om. Ik probeer geen eisen te stellen, en het 'gewoon' te ondergaan. En ik merk bijvoorbeeld al wel datvals mijn gedachten afdwalen ik mezelf idd rustig weer concentreer op mijn ademhaling ipv mezelf geïrriteerd tot orde te roepen. Is een subtiel verschil, maar volgens mij wel waar het om gaat.

Het halen herken ik niet. Wat ik wel heb gemerkt is dat ik de oefeningen niet s avonds in bed moet doen. En zeker niet liggend. Want dan val ik half in slaap. Krijg hele stukken dan maar amper mee. Wel heel relaxend, maar niet echt de bedoeling.

Ik vind het heerlijk om te doen, en het kost me totaal geen moeite om me er toe te zetten. Maar ik heb echt een mega hoeveelheid stress, angst en bezorgdheid thuis op het moment, dus ik vind het lastig om te zeggen wat het nu echt voor me doet. Ik voel me absoluut niet oké, maar wsch was het zonder dit nog erger geweest. Denk ik.

Ik ga in ieder geval stug door.

Eind volgende week komen we hopelijk in iets rustiger vaarwater ( oh, ik hoop het zo!!!) en dan kan ik misschien zien wat het echt voor me doet....

Ingrid

Zwevertje

Zwevertje

01-11-2014 om 16:49

Nog wat vragen

Ik ben ook trouw bezig met Headspace, hoewel ik een enkele dag oversla als ik echt geen tijd kan vinden 's avonds ('s ochtends voor het werk gaat mij echt niet lukken, ben geen ochtendmens).

Ik merk wel dat ik nog steeds last van tranen heb, en dan glijdt die druppel over mijn want naar mijn kin en kriebelt dan. Voel ook regelmatig kriebel op mijn hoofd, mijn elleboog, rug of been.

Hebben jullie dat ook?

Kriebelen jullie dan maar gewoon? Ik doe dat maar wel anders leidt het me zo af. Denk dat Andy het wel goed vindt, toch? .

Ik heb mn sinds afgelopen week nogal veel stress op het werk (in de zin van veel te doen in weinig tijd, groot project, leuk, maar veel en vermoeiend). Ik ben daardoor 's avonds ook weer meer afdwalerig met de oefeningen. Ben maar niet te streng voor mezelf, maar soms hoor ik niet eens wat Andy zegt, zo gaan mijn gedachten er soms met me vandoor. Hmmm, hoop dat het ooit beter wordt.

Ingrid, ik ben benieuwd hoe het met je gaat, of je al in rustiger vaarwater zit...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.