Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Beloning voor gevaccineerden?


Ad Hombre

Ad Hombre

23-12-2020 om 17:34

Vicky

Dat ziek melden was noodzakelijk omdat de rest van Nederland niet doorhad dat we in een pandemie aan het belanden waren, dus thuisblijven was er niet bij voor mijn en mijn partner. De helft van dit forum was ook heftig in denial, weet je nog?

Op haar werk werden er 3 ziek en op mijn werk in mijn directe omgeving 1. Verstandige zet dus!

Het gehalte 'domme' mensen in Nederland is inderdaad een groot probleem. Tijdens een pandemie nog meer dan anders.

Karina

Karina

23-12-2020 om 17:35

Zo dom zijn de hbo opgeleide zorgmedewerksters nou ook weer niet hoor.
Dus omdat jij het beter vindt moeten ze verplicht allemaal ook de griepprik.. hmmm..
En wat heeft moeders hier mee te maken? Dochter is volwassen en maakt haar eigen keuzes.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-12-2020 om 17:41

Karina

"Dus omdat jij het beter vindt moeten ze verplicht allemaal ook de griepprik.. hmmm.."

Zo slim ben ik niet, dus ik zou het aan de deskundigen overlaten om te beslissen wat wel nodig is en wat niet. Die raden de griepprik aan, maar de schaapjes weten het natuurlijk beter en ons doorgeschoten idee van vrijheid staat dat toe.

Triva

Triva

23-12-2020 om 17:49

Karina

"Ja hoor, dochter werkt in de zorg en neemt nooit een griepprik. Jong en gezond, waarom zou ze? Met een griepje of verkouden blijft ze gewoon thuis."

Serieus? Gebruikt ze dit werkelijk als argument? Snapt ze werkelijk niet wat ze hiermee zegt en wat ze over het hoofd ziet? Iets over 'het gaat niet over haar' en iets over 'incubatietijd'?

En dat werkt in de zorg? Dan heb ik nog liever gewoon dat ze denken dat een vaccinatie gevaarlijk is

Triva

Triva

23-12-2020 om 17:50

daarbij

Tot corona (en ook tijdens corona) was er geen thuisblijven aan met verkoudheidsklachten of een griepje (er bestaan geen griepjes....). Gewoon werken en iedereen aansteken dus. Hoe simpel zou het zijn als je bij een hoestje gewoon thuis moet blijven ook na corona?

Hepatitis B

Is verplicht in de zorg, die krijgen studenten al voor ze op stage gaan in hun eerste jaar. Zonder hepatitis B vaccinatie kom je heel veel zorginstellingen niet in.

Triva

Triva

23-12-2020 om 18:17

Marsy

Bijzonder dat blijkbaar niemand daar een probleem mee heeft en begint over totalitair regime. Misschien omdat je dat wel voor jezelf doet?

40er

40er

23-12-2020 om 18:17

Aanbod griepprik

Bij een vorige werkgever werd de griepprik elk jaar aangeboden, bij de huidige niet.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-12-2020 om 18:31

40er

Bij mij ook, 10 jaar lang, maar dit jaar niet. Gelukkig mocht ik 'm dit jaar van de huisarts. Ik wil mijn verzameling compleet houden.

Max

Max

23-12-2020 om 23:53

Wat een onzin

Iedereen komt in aanraking met kwetsbare mensen.
Zijn jullie allemaal ingeënt tegen griep?
Welnee, dat doen alleen kwetsbare mensen.
Waarom is dat zo anders voor zorgpersoneel?
Ik werk in de zorg en echt niemand van mijn collega’s neemt een griepvaccin. Behalve natuurlijk de mensen die zelf ook kwetsbaar zijn.

mix

mix

24-12-2020 om 00:50

Ik.

Ik werk in een huisartsenpraktijk en neem m altijd via mijn werk en al mijn 22 colkega's in het centrum ook. Ik ben niet kwetsbaar v.w.m. eigen gezondheid.

Vicky

Vicky

24-12-2020 om 06:56

Simpel

Iedereen die niet geholpen wil worden door een niet-gevaccineerde zorgmedewerker, blijft lekker thuis.

40er

40er

24-12-2020 om 08:13

Omdraaien

Iedereen die niet geholpen wil worden door een niet-gevaccineerde zorgmedewerker, blijft lekker thuis.

Iedereen die geholpen* wil worden laat zich vaccineren

(*Hier kan ook staan, op vakantie gaan)

Triva

Triva

24-12-2020 om 08:30

Tuurlijk

Ben ik tegen griep gevaccineerd maar jullie vergeten dat ook kerngezonde mensen opeens heel ziek kunnen worden in december, worden opgenomen in een ziekenhuis en dan doodgaan aan de griep. Dat had voorkomen kunnen worden door het ziekenhuispersoneel.

Verder krijgt vaak ongeveer 10% van de mensen per jaar de griep. Die zijn zo gemiddeld een week thuis. Eigenlijk zou elke werkgever de griepvaccinaties moeten betalen en/of minstens moeten belonen als je hem neemt.

Het percentage was een jaar geleden wel stijgende.
https://www.nursing.nl/verplicht-ziekenhuispersoneel-de-griepprik-te-halen/

En nee we kunnen het (helaas) niet verplichten net zoals je vaccinaties verplicht voor bepaalde landen maar als je dan ook nog de verkeerde argumenten gebruikt ben je wat mij betreft wel heel slecht bezig voor de patiënten.

Niki73

Niki73

24-12-2020 om 10:30

Ik laat me elk jaar vaccineren

Ja, ik kaat me elk jaar vaccineren tegen griep. Mijn werkgever biedt het aan, fluitje van een cent. Ik ben niet kwetsbaar, ik heb zelfs nog nooit van mijn leven griep gehad. Ik doe het om niet toch 2 weken doidziek in bed te liggen, dat is niet handig als alleenstaande moeder, en vooral (!) om de griep niet asymptomatisch door te geven.

Dit jaar bood mijn werkgever het griepvaccin alleen aan voor risicogroepen en viste ik achter het net. Volgend jaar beter.

Zodra ik het coronavaccin kan krijgen, neem ik het. Liever vandaag dan morgen. Ik wil niet nog eens covid meemaken!

Ad Hombre

Ad Hombre

24-12-2020 om 11:15

Niki

Zo'n tien jaar terug hadden we het allebei te pakken, niet fijn met een jengelende kleuter waar je toch voor moet zorgen.

Sindsdien altijd het griepvaccin genomen, geen griep meer gehad en ook niet een van die vreselijke bijwerkingen waar al die hooggeschoolde zorgprofessionals zo bang voor zijn.

Dus je begrijpt dat vaccins nemen voor mij een no-brainer zijn.

Triva

Triva

24-12-2020 om 13:05

"Zo'n tien jaar terug hadden we het allebei te pakken, niet fijn met een jengelende kleuter waar je toch voor moet zorgen."

Precies, ik heb meer zorg nodig als ik de griep heb (of een flinke buikgriep) dan na de bevalling

Als je echt ooit eens een echte griep hebt gehad en dan nog zonder de complicaties kan ik mij gewoon niet voorstellen dat je elk jaar het risico voor jezelf wilt nemen. Maar er zijn nu eenmaal mensen die denken dat je een dagje op bed ligt en verder een weekje netflixxen, net vakantie.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

24-12-2020 om 13:52

Griep

Voor zover ik me kan herinneren heb ik die twee keer gehad. Tenminste, ik ben twee keer ziek geweest met een verloop van een week in bed, een week op de bank, en een week dat ik soms weer even iets kon doen en dan uitrusten. In week zes was ik zo ongeveer van de blafhoest af. Dat is dus twee keer in heel veel jaar.
Andere jaren ben ik wel eens geveld geweest door long- of bijholteontsteking. Daar helpt zo’n griepprik niet tegen.
Waarmee ik dus niet wil zeggen dat een griepprik geen zin heeft voor niet-risicogroepen, maar de kans dat je het krijgt is niet zo groot, en ondanks prik kun je alsnog zware verkoudheden die zich voordoen als een griepje krijgen.

Vicky

Vicky

24-12-2020 om 14:49

40-er

'Iedereen die geholpen* wil worden laat zich vaccineren'

Dat legt de verantwoordeklijkheid in ieder geval daar waar die hoort: bij jezelf! Hoef je ook niet allerlei (onredelijke) eisen bij anderen neer te leggen.

Niki73

Niki73

25-12-2020 om 10:50

Phryne

Van griep kun je wel longontsteking krijgen, daar is mijn oma aan overleden. Dus als je zulke gevoelig luchtwegen hebt, zou dat een extra reden zijn om je wel te laten vaccineren tegen griep.

Inderdaad, het griepvaccin beschermt niet tegen gewone verkoudheden ("griepjes"). Die worden voor een deel veroorzaakt door... cironavirussen. Zou het coronavaccin daar misschien wel bescherming tegen bieden? Ik ben benieuwd!

Vicky

"Iedereen die geholpen* wil worden laat zich vaccineren'

Dat legt de verantwoordeklijkheid in ieder geval daar waar die hoort: bij jezelf! Hoef je ook niet allerlei (onredelijke) eisen bij anderen neer te leggen."

Goh, stel ik moet plots in ziekenhuis worden opgenomen met weet ik wat voor nare aandoening. Misschien is er geen tijd om te laten vaccineren, misschien mag ik met die aandoening niet gevaccineerd worden.
Gevolg is wel dat ik volgens de leer van Vicky niet geholpen kan worden. Best shit.

Mijn dochter studeert geneeskunde. Het staat voor echt buiten kijf dat ze zich laat vaccineren. Je gaat niet als arts aan de slag met zieke mensen terwijl je patiënten kunt besmetten met corona of griep. En aj, mijn dochter is zelf jong en gezond.

Vicky

Vicky

27-12-2020 om 12:16

Alkes

'Goh, stel ik moet plots in ziekenhuis worden opgenomen met weet ik wat voor nare aandoening. Misschien is er geen tijd om te laten vaccineren, misschien mag ik met die aandoening niet gevaccineerd worden.
Gevolg is wel dat ik volgens de leer van Vicky niet geholpen kan worden. Best shit.'

Goh, stel ik werk in het ziekenhuis, er wordt iemand opgenomen met weet ik wat voor nare aandoening die het zelf (!) niet nodig vond om zich te laten vaccineren. Nu word ik ontslagen, omdat mensen als Alkes vinden dat ik verantwoordelijk ben voor de keuzes van een ander. Best shit.

Triva

Triva

27-12-2020 om 12:32

Vicky

Je kunt een aandoening plotseling krijgen en daarvoor dus niet in aanmerking zijn gekomen voor de griepprik, precies dat schetste ik al eerder in deze draad.

Geef mij nou eens een goede reden waarom je je NIET zou laten vaccineren tegen griep als dat gratis is, op je werk wordt aangeboden, je aangetoond het risico verminderd dat je dit doorgeeft aan kwetsbare mensen waar je zorg aan verleent etc.

Triva

Triva

27-12-2020 om 12:38

Phryne

De kans dat je een keer griep krijgt per jaar is waarschijnlijk groter dan je denkt: https://www.biomaatschappij.nl/hoeveel-mensen-krijgen-jaarlijks-griep/

Karina

Karina

27-12-2020 om 13:09

Behalve

Behalve dit jaar, weinig tot geen griep, hoe zou dat komen?

Angela67

Angela67

27-12-2020 om 13:19

Karina

Ben inderdaad benieuwd naar je antwoord. Wat is volgens jouw bronnen de oorzaak en welke bronnen zijn dat?
Gr Angela

vlinder72

vlinder72

27-12-2020 om 13:25

Ja, vicky

Waarom zou jij je niet laten vaccineren tegen corona terwijl er in het ziekenhuis mensen rondlopen die zich niet kunnen/mogen laten vaccineren?

Gelukkig laten de artsen die ik ken zich wel vaccineren. Mijn man werkt zelf in de gezondheiszorg. Iedereen in zijn omgeving laat zich direct vaccineren. De enige die ik ken die het niet wil is iemand die in de thuiszorg werkt met zieke mensen. Totaal onverantwoord vind ik dat.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

27-12-2020 om 14:11

Blijft veel kanten hebben

Het lastige aan een situatie als deze is dat het zoveel kanten heeft en dat niet iedereen de belangen vanuit hetzelfde perspectief bekijkt.

Als je kijkt naar de volksgezondheid is het duidelijk: zo veel mensen moeten gevaccineerd zijn voor een zo groot mogelijk rendement voor de volksgezondheid. Hoe meer mensen gevaccineerd, des te groter de bescherming van iedereen.

Als je naar het individuele niveau kijkt is er het belang van zelf mogelijk beslissen (autonomie/integriteit van het lichaam). Maar je zou toch ook denken dat niet ziek worden door covid ook een individueel belang zou zijn. Want daar zitten toch wel grote gezondheidsrisico’s aan.

Tegelijkertijd hebben we wettelijk het recht op zelfbeschikking in deze vastgelegd en hebben mensen de vrijheid zich wel of niet te laten vaccineren.

Een tijd geleden las ik in Trouw een artikel hierover met een interview met hoogleraar gezondheidsrecht Martin Buijsen die enerzijds het wettelijke recht erkent dat we onder de huidige wetgeving mensen niet zo maar kunnen verplichten zich te laten vaccineren maar die anderzijds weet van een wettelijke bepaling waarmee sommige militairen verplicht zijn zich te laten vaccineren tegen bepaalde ziektes. Dus er is een uitzonderingsbepaling. Hij pleit voor het opheffen van de vrijheid te kiezen en voor het verplichten van de vaccinatie omdat het maatschappelijke doel en de volksgezondheid in deze belangrijker zijn in zijn ogen. Hij betreft daarbij de steeds mindere vaccinatiebereidheid in de maatschappij. Eerst was het alleen een klein groepje orthodoxe gelovigen die weliswaar zichzelf en hun eigen groep schade toebrachten door hun weigering maar die op de algehele volksgezondheid niet zoveel invloed hadden. Sinds de antivaxxers steeds meer volgelingen hebben, is dat probleem groter geworden en het gevaar voor de volksgezondheid groter is dan heel lang.

Ik begreep al eerder dat er in navolging op de uitzonderingsbepaling voor verplichte vaccinatie voor een deel van de militairen ook een bepaling zou zijn waarmee een deel van de gezondheidsmedewerkers zich verplicht moeten laten vaccineren tegen hepatitis-b. Misschien heb ik niet goed gezocht maar dat vind ik niet terug, wel dat werkgevers van deze beroepsgroepen vaccinatie verplicht moeten aanbieden.

Ik blijf het een dilemma vinden.
Ik hecht aan de vrije keuze maar zie ook mensen op steeds minder rationale gronden vaccinaties weigeren. En dat is een serieus probleem. Ik erken het belang voor de volksgezondheid maar vind de stap naar verplicht stellen een grote.
Als nadeel van verplicht stellen zie ik trouwens ook dat je aan de ene kant het gevoel hebt dat je iets oplost (we hoeven het er niet meer over te hebben want het moet gewoon) maar dat je tegelijkertijd het verzet dat mensen ertegen hebben niet minder zult maken. En er is geen garantie hebt dat mensen ondanks verplichting komen. En hoe is het afdwingbaar dan?

Dus hoe graag ik ook wil dat iedereen zich laat vaccineren, hoe zeer ik ook niet begrijp dat mensen dat weigeren (tenzij er dwingende redenen zijn om er vanaf te zien), dwang lijkt me vooralsnog niet de eerste optie.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

27-12-2020 om 14:17

Correctie

‘zo veel mensen moeten gevaccineerd zijn voor een zo groot mogelijk rendement voor de volksgezondheid’ moet natuurlijk zijn: ‘zo veel MOGELIJK mensen moeten gevaccineerd zijn voor een zo groot mogelijk rendement voor de volksgezondheid’

Dwang

Dat zie ik nou nooit in een vacature voor zorgpersoneel staan: vaccinatie voor dit en dat verplicht.

Zelf heb ik dat ook nooit meegemaakt dat voor een functie in de zorg vaccinatie verplicht werd gesteld. Nou ben ik natuurlijk maar een anecdote.

Ik zou het graag opzoeken maar ik denk ook dat vaccinatie bij militairen vooral gedwongen wordt als het om uitzending gaat. Er zijn landen waar je zonder bepaalde vaccinatie niet binnenkomt. Dus dan kun je kiezen. Of mee met je bataljon en dan vaccineren of om een andere baan te zoeken.

Ik denk niet dat men verplicht wordt te vaccineren voor een oefening in de Soester Duinen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.