Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bertje1

bertje1

09-06-2014 om 13:11

deo en zonnebrand zonder nano's

wie weet 'gezonde' deo (bv zonder aluminium) en zonnebrand te koop?

Puck

Puck

10-06-2014 om 08:48

deo's

Voor wat het waard is: ik geloof niet zo dat deo's gezond of ongezond kunnen zijn, het lijkt erop dat de hoax weer eens boven water komt.
Maar oke: wat betreft deo's zijn er in de drogisterijen genoeg alternatieven te vinden met bijv. aluin. Ook natuurwinkels zullen die ongetwijfeld hebben.

Mijntje

Mijntje

10-06-2014 om 09:32

op safe spelen

Onlangs gelezen dat deodorant toch weer niet kankerverwekkend is.
Dan weer wel dan weer niet.
Als je echt op safe wil spelen kan je volgens mij het beste afkicken van de deodorant (evt. met de hand wassen) en uit de zon blijven (petje op). Dat is natuurlijk het gezondste voor jezelf en het milieu .
Ik gebruik Vichy op mijn gezicht omdat dat het enige is waar ik tegen kan. Want daar moet ik ook op letten.. Geen idee of er troep in zit (zal wel)

Op Radar was pas een uitzending over zonnebrandcreme, misschien kan je daar meer info vinden, al vond ik niet direct De Veiligste Merken.

Kokosolie schijnt ook wel een alternatief te zijn. Iemand ervaring?

"dan weer wel dan weer niet"

"Onlangs gelezen dat deodorant toch weer niet kankerverwekkend is.
Dan weer wel dan weer niet."

Niet, nooit geweest ook, vziw.

Ik krijg de indruk dat het volgende gebeurt.
Er verschijnt een bericht dat een onderzoek heeft uitgewezen dat er mogelijk een verband is tussen X en Y. Waarbij X is een middel of voedingswaar of iets anders dat we gebruiken, en Y een akelige aandoening.

Vervolgens breekt de pleuris uit en gaat als een lopend vuurtje rond dat X een veroorzaker is van Y.
Wetenschappers buigen zich over het onderzoek en dan blijkt dat ten eerste het persbericht verder gaat dan het onderzoek zelf, ten tweede dat het lopende vuurtje stukken verder gaat dan het persbericht en dat ten derde het onderzoek slecht van opzet is of anderszins niet deugt. Er komen dus berichten dat helemaal niet bewezen is dat X de oorzaak is van Y.

Vervolgens wordt er verder onderzoek gedaan, en nog weer verder onderzoek, en soms nog meer onderzoek, en uit niets blijkt dat X de oorzaak is van Y. Dat bericht wordt breed verspreid.

Maar het helpt geen bal: om de zoveel tijd herhaalt iemand weer op het internet dat je kanker krijgt van aspartaam, of van deodorant, of van koffie, of dat je autisme krijgt van vaccinaties. Waarna er dan weer mensen wijzen op al die onderzoeken waaruit dat helemaal niet blijkt, maar het helpt geen bal, want - zie het begin van deze alinea.

En dan roepen er op een gegeven moment mensen "zie je wel, ze weten het niet, het ene moment zeggen de wetenschappers dat je Y krijgt van X, en dan ineens weer niet, en dan ineens weer wel".

Ik wacht overigens nog op de berichten dat er een verband bestaat tussen Al Qaida en kanker, maar dat zal vast niet lang meer duren.

Overigens, over deodorant en kanker, zie hier: http://www.kwf.nl/over-kwf%5Cpages%5Cstandpunt-kwf-deodorant-en-borstkanker.aspx

Groeten,

Temet

Mijntje

Mijntje

10-06-2014 om 10:49

Temet: klopt

maar als je gewoon voor 'het milieu' wat minder troep wilt gebruiken is dat nog verdraaid lastig!
Tenzij je niks gebruikt (ik durf dat alleen nog niet, bang dat ik stink of verbrand)

Puck

Puck

10-06-2014 om 11:02

Mijntje

Jij hebt het over milieu aspecten, maar het gaat Bertje1 om gezond. Ik neem aan dat ze daar gezond voor zichzelf mee bedoelt en niet zozeer het milieu.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-06-2014 om 11:10

Zo is het Temet

En de enigen die daar garen bij spinnen zijn de alterneuten....

Ik krijg af en toe weleens een bericht over een onderzoek doorgestuurd en het is vaak (altijd) niet meer dan hear say en het aan elkaar knopen van als dits dan dats. Ik neem me dan altijd voor om daar nog eens een keer in te duiken, maar op de een of andere wijze komt het daar nooit van. Dus blijf ik maar tandpasta met fluoride gebruiken, deodorant met aluminium, zoetjes in de koffie, pillen voor mijn dochter....

En de grap is dat als er iemand hier in de lappenmand zit, het meestal iemand uit de alternatieve kant van de familie is...

Mijntje

Mijntje

10-06-2014 om 11:41

Puck

Ja dat geeft niet. Ik heb een aanvullende vraag

Ixje

Ixje

10-06-2014 om 12:40

Deo

Ik gebruik deo van Urtekram. Niet omdat ik zo bang ben voor al die chemische bestanddelen in deo, maar dit is de enige deo (die ik tot nu toe heb geprobeerd) die mijn oksels lijken te verdragen. En ik spuit het niet eens iedere dag (bang dat het weer mis gaat). Ik was wel vaker mijn oksels, gewoon met water en een washandje.

Ook met zonnebrand kan ik niet zomaar iets erop smeren. Gebruik nu wel de sensitive van het Kruidvat en dat lijkt goed te gaan. maar daar zal wel die verdachte bestanddelen in zitten.
Maar omdat mijn vitamine D vorig jaar veel te laag bleek, smeer ik ook minder zonnebrand. Ik zorg wel dat ik niet verbrand, maar meteen factor 50+ is dus ook niet goed voor je.

Maar is dit nou nodig: "En de enigen die daar garen bij spinnen zijn de alterneuten...."
Waarom wordt er weer eens een bepaalde groep in een hoekje geduwd als zijnde "niet goed snik". Beetje jammer.
Ik koop die deo bij de natuurwinkel. En die verkopen , voor zover ik heb ervaren, goede spullen, alleen wel duur.

Marijke

Marijke

14-06-2014 om 08:28

Weleda?

Daar zit volgens mij niet zo veel chemisch in...

Forever Living Products

Gegarandeerd zonder aluminium.
Zonnebrand ook erg fijn, de tube dan, niet de spray.
Er is vast wel een consulente in de buurt die het verkoopt.
Even het hoofdkantoor contacten.

Hombre

Hombre

14-06-2014 om 23:10

UberAlto

Het is het enige waar ik allergisch voor ben, deodorant, en behoorlijk ook, ik kon geen enkel merk meer verdragen. Paniek! Maar toen ik het een tijdje niet meer gebruikte bleek ik het helemaal niet nodig te hebben!

Mijn huidige begrip/theorie:
- Okselgeur wordt veroorzaakt door bacterien
- Of meer precies een onbalans in bacterien (te veel van een bepaalde soort)
- Deodorants doden bacterien, maar niet allemaal even effectief.
- De resistente bacterien bloeien weer snel op na deodorantgebruik en hebben geen concurrentie van de rest -> okselgeur

Dus je stinkt hoofdzakelijk *omdat* je deodorant gebruikt. Een gezonde evenwichtige oksel als de mijne ( ) heeft geen deodorant nodig. Ja, je hebt een tijdje nodig voor het evenwicht zich herstelt, maar dat is het ruimschoots waard. Het is niet veel anders dan je vagina, mag je ook nooit met zeep e.d. inzitten, geeft alleen ellende.

Je bent dan tenminste bevrijd van je verslaving aan een van de meest geniepige big-cosmo trucs.

Wil je meer? Dan vertel ik je later nog eens over de vergelijkbare verslaving aan... Shampoo! (ook nergens voor nodig)

En geloof me, ik ben niet zo'n alto die zonder het zelf te weten een uur in de wind stinkt anders hoor ik het wel van mijn kinderen, die winden nergens doekjes om. Ik ga gewoon iedere dag onder de douche en was me met zeep. Meer niet. En ik zweet wel, maar ik stink (nagenoeg) niet. Soms in extreme omstandigheden een beetje, maar die deo hielp vroeger ook niet altijd.

Even ruiken, toch een redelijk warme dag geweest. Hmm, niks aan de hand. Zeg nee tegen de cosmetica-industrie!

+ Brunette +

+ Brunette +

25-06-2014 om 00:49

Deo en borstkanker

Laatst moest ik voor een routine-mammografie komen en in de begeleidende brief stond dat ik die dag geen deodorant mocht opspuiten omdat dit een vertekende uitslag zou kunnen geven. Misschien dat daar het verhaal vandaan komt? Dat een arts geschrokken is van een foto, het achteraf om spetters chemicaliƫn uit de deodorant ging en dat iemand deze twee feiten op een verkeerde manier aan elkaa heeft gekoppeld?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-06-2014 om 11:51

Fabels

Dat hele deo en borstkanker en parabenen verhaal zijn fabels. De fabrikanten van "natuurlijke" huidverzorgingsproducten en cosmetica spelen daar gretig op in en zo blijft de paranoia in stand. Terwijl juist veel "natuurlijke" ingredienten zeer (foto)toxisch en irriterend zijn. Of men gebruikt "natuurlijke" alternatieven zoals gedenatureerde alcohol als preservatief wat uitdrogend en irriterend is.
http://jetskeultee.nl/parabenen-borstkanker-of-onvruchtbaarheid/obj7777441
http://jetskeultee.nl/een-goede-zonnebrandcreme/obj7777431

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.