Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Rotekapelle

Rotekapelle

13-03-2009 om 10:04

Dochter wil nuvaring als anticonceptie

Hebben jullie ervaring met deze vorm van anticonceptie...?
Ik ben met name benieuwd naar 'gebruikersgemak' (voor zover dat opgaat als het zich in de onderste regionen afspeelt).

Heb je ook minder last van menstruatieklachten?

Mijn dochter is 19 jaar en heeft een jaar een vast vriendje

groet,

Rotekapelle

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tineke

tineke

13-03-2009 om 11:33

Nuvaring

Ik ben overgestapt naar de Nuvaring omdat ik de pil te vaak vergat. De ring kun je dus niet vergeten want die draag je dag en nacht. Je hebt gewoon een stopweek en daarna breng je een nieuwe in. Ik noteer het wel in mijn agenda dat-ie eruit moet en wanneer er een nieuwe in moet. Gaat heel makkelijk. Je kunt de ring ook door blijven dragen, dus zonder stopweek (wel vervangen). Alleen is de kans op een doorbraakbloeding wat groter, maar het kan wel. Met vrijen merken we er niets van. Ander voordeel is dat de hormomen gelijkmatiger worden afgegeven, dat geeft dus minder pieken. Bij pilgebruik heb je sowieso minder menstruatieklachten en dat geldt voor de Nuvaring dus ook.

Ideaal voorbehoedmiddel

Inderdaad meer voor dan nadelen. Ik (ben 41) gebruik de nuvaring al enkele jaren en 't bevalt prima. Wel niet echt goedkoop, geen vergoeding, maar desondanks gebruik ik 'm toch als volgt; 4 weken dragen, hij werkt namelijk max. 4 weken, dan 1 week stoppen. Is namelijk iets voordeliger en het duurt een week langer dan normaal voor je ongesteld wordt. Wel goed dat van inbrengen en uithalen (gaat heel simpel) opschrijven anders kan je er zó een week naast zitten en daar komen kindjes van.
Misschien omdat ik wat ouder ben (lees 2 kinderen gehad dus niet zo strak meer van onderen) moet je na het vrijen wel even checken, voelen dus, of de ring er nog zit, soms komt ie mee naar buiten, snap je wel.
Al met al fijn voorbehoedsmiddel, lager in hormonen dan de pil. Heb je nog specifieke vragen, stel ze gerust en laat je dochter het maar gerust uitproberen.

groetjes,

Henny

Marleen

Marleen

13-03-2009 om 20:11

Wat merk je van de hormonen?

Hoi,
Ik ben al een hele tijd niet meer aan de pil omdat ik er zo depri van werd, huilerig. Heb nu al een tijd een spiraaltje, maar daardoor ben ik steeds erg lang ongesteld. Zo'n nuvaring klinkt interessant, maar hoeveel merk je van de hormonen? Net zoveel als bij de pil?
Volgens mij is als je 19 bent de pil gebruikelijker, misschien omdat je nog wat minder bedreven bent in 'gepruts' van onder, om het maar evn zo te zeggen? Ik lees mee,
groetjes, Marleen

Pleisters

hoi,

sinds een half jaartje ofzo gebruik ik evra pleisters. Zo'n pleister blijft een week zitten en na 3 weken heb je een stopweek. Minder "gepruts van onder" en een lagere dosis hormonen dan bij de pil. Je hoeft er ook maar 1 keer per week aan te denken ipv elke dag. Bevalt mij wel goed, maar wordt ook niet vergoed en is best duur. Misschien bij jongeren wel vergoed?
Ik ben nog moed aan het vatten voor een mirena spiraal, maar dit uitwendige bevalt mij eigenlijk wel.

Groetjes Lionne

Tirza G.

Tirza G.

13-03-2009 om 23:26

Betrouwbaarheid

Heeft iemand meer info over de betrouwbaarheid van de Evrapleister en de Nuva-ring? Het klinkt wel interessant.

Tirza

Nuvaring

Ik heb hem zelf gebruikt enkele jaren geleden, toen hij nog maar net uit kwam. Voor mij was hij ideaal, in tegenstelling tot alle andere anticonceptiva (pleister of pilvorm) had ik hiervan geen bijwerkingen; hoofdpijn, misselijkheid, humeur, libido.
Qua gebruik is het de eerste keer een beetje goochelen om hem erin te krijgen(je moet de ring helemaal dubbelknijpen en dan zo inbrengen), maar dat heb je zo onder de knie, uithalen gaat vrij makkelijk.
De dosering van hormonen is erg laag, de ring geeft zijn stoffen aan direct een de bron en is daardoor veel gezonder en heeft minder bijwerkingen.
Mijn zus (nu 21) gebruikt hem nu ook een jaar en zij is er zelf ook heel tevreden over, ze was laat rijp ;o) en heeft nooit geen last ondervonden bij het inbrengen of uithalen ofzo.
Idd de kostprijs is iets duurder of de gewone pil maar het gebruiksgemak en de minder bijwerkingen compenseren dat toch meer dan voldoende!

jenneman

Betrouwbaarheid en vergoeding

De nuvaring is ongeveer even betrouwbaar als de pil, heeft ook een soortgelijke werking. Bevat echter de helft aan oestrogeen hormonen tov de pil. En als je jonger dan 21 bent wordt ie waarschijnlijk gedeeltelijk vergoed en het schijnt dat er bij bepaalde aanvullende verzekeringen ook een (gedeeltelijke)vergoeding bestaat voor dames van 21+.

Janna3

Janna3

14-03-2009 om 14:31

Kanttekening bij nuvaring

Als de nuvaring niet goed op zijn plaats blijft zitten, dus regelmatig uitzakt, is de werking minder betrouwbaar dan de pil. Maar daar zal je dochter geen last van hebben...

Rotekapelle

Rotekapelle

16-03-2009 om 10:25

Oefenring gekocht

heb inmiddels een nuvaring te pakken gekregen en die gaat ze nu proberen.
het 'gedoe achter de klamme lappen' lijkt mij even wennen, mijn dochter gebruikt tampons en ze is heel benieuwd hoe het in en uithalen gehad. Je kunt je aanmelden voor een sms-service die je een bericht stuurt als het vervangdag is. Handig hoor!
De pleister lijkt ook een optie trouwens.

bedankt voor de reacties

Rotekapelle

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.