Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Jolan

Jolan

02-08-2010 om 16:18

Dwangmatige spelletjes?

hi, heb n vraag, pas kwam mijn dochter van 9 huilend mij melden dat ze zichzelf iets had aangeleerd en er niet meer vanaf wist te komen, het verhaal kwam erop neer dat ze alles 2x moet aanraken/tikken, (of 2x moet kussen, speelgoedbeesten/huisdieren) etc etc. Ze zegt ook dat ze het niet altijd daadwerkelijk doet maar het ook in haar hoofd doet, en ze niet weet hoe ze dat moet stoppen. Moet ik me nu zorgen maken, dat ze een dwangneurose ah ontwikkelen is? Ik probeer er zelf wat luchtig mee oom te gaan en adviseer dr ergens anders proberen mee bezig te gaan, iets leukers te verzinnen ofzo, maar ja, wat is een goed advies in deze? Ze ontwikkeld zich verder goed, 1 vd beste vd klas, al kan ze stress en drukte om zich heen wat lastig handelen (de emmer kan ineens vol zijn zeg maar). Ze heeft verder geen aandoeningen/ziekten, niets dergelijks in de fam. ofzo. Ik herinner me wel dat ze als peuter zichzelf in arm beet als ze driftig werd, dat de afdrukken in dr arm stonden. Dat doet ze gelukkig al heel lang niet meer. Ook op jonge leeftijd de neiging extra het schone bestek te poesten alvorens te willen eten. Ze kan ook heel precies opruimen als ze zich er toe zet, alles recht leggen, en een lekker sopje om het grondig te reinigen.. Maar alleen als ik het tijd vindt als de boel weer eens wat omgeruimd moet, ze is daar niet uit zichzelf constant mee in de weer. Herkend iemand dit bij deze leeftijd, iemand enig idee of dit zich verder neg. ontwikkeld? dank alvast voor het lezen, reageren.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
elsje78

elsje78

02-08-2010 om 20:34

Jolan

Hoi

Ik heb dat ook gehad, als kind maar ook nog veel langer in de pubertijd. Ik heb wel eens een lezing gevolgd waarin verteld werd dat veel kinderen in de pubertijd dit soort dingen doen. (alles 2 keer aanraken, in de auto op de grond tikken tussen 2 hectometerpaaltjes, alles symetrisch willen leggen enz).

Er is ook ooit een liedje over gemaakt door kinderen voor kinderen (een been op de stoep heet het dacht ik) en dat geeft ook wel aan dat veel kinderen dat soort gedachten hebben.

Ik had zelf ook dat ik alles 2 keer aan wilde raken, anders voelde ik me niet symetrisch. Zolang je er nog meteen mee kan stoppen als het moet (als je moet plassen of naar school moet ofzo) dan kon het niet zoveel kwaad, maar ik zou het wel een beetje in de gaten houden.

Trouwens hebben veel volwassenen, bijna de helft dacht ik, ook nog dat ze graag alles recht hebben liggen. Is wel eens een onderzoek naar geweest, toen legden ze een pen scheef op tafel en veel mensen leggen dit automatisch, bijna onbewust recht. hier liggen de afstandbedieningen ook altijd recht op tafel....

Als je twijfelt kan je het altijd eens aan de huisarts vragen...

groetjes Elske

Marjanne

Marjanne

02-08-2010 om 21:11

Ik herken het

Ik herken mezelf hierin als puber. Alles moest twee keer maar liever nog 4 en als het meer werd.... dan 8. Dus een koekje pikken kon niet , een keer je neus ophalen, een keer hoesten, ergens tegenaan stoten..... alles moest ik herhalen, weet dat ik eind basisschool ook iets raar deed met mijn neus, moest ik ook herhalen. Gelukkig is het allemaal vanzelf over gegaan maar weet wel dat ik heel lang ook angsten had in donker, alleen , onweer. Dat ging allemaal over toen ik op mezelf ging wonen. Wat ik er nog wel van over heb is twee koekjes nemen, en liever nog 4 )
Marjanne

Herkenning

Ik herken het helemaal. Mijn dochter van bijna 10 kwam hier een aantal maanden geleden ook mee. Ze "moest" ook vanalles. Als ze bijvoorbeeld naar bed gaat, op een bepaalde manier het trapje oplopen, anders moet het weer over. Knuffels kussen, op een bepaalde manier welterusten zeggen enz. enz.
Ik heb hier ook maar luchtig over gedaan en gezegd dat ze het moet proberen niet te doen. Langzamerhand koppelde ze me terug dat ze alweer iets had afgeleerd. Ze is er echt goed mee bezig geweest. Ik heb er erg weinig aandacht aangeschonken, alleen haar opmerkingen dat het beter ging, met enthousiasme ontvangen.
Gister vertelde ze me toevallig weer voor het slapengaan dat ze bijna alles al afgeleerd heeft.

Dus... ik zou nog even afwachten, met haar bespreken dat ze het moet proberen langzaamaan af te bouwen en haar prijzen als dat ook lukt.

Succes,
Angie_fn

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.