Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tineke van Gaal

Tineke van Gaal

10-08-2019 om 00:10

Een hapje/biopsie

In het kader van het bevolkingsonderzoek liet ik een uitstrijkje maken en de week erna belde de huisarts. Ik had pap 2 en moest naar de gynaecoloog voor meer onderzoek.
Daar ben ik woensdag geweest en zij legde me uit waarom ik met pap 2 moest komen en 30 jaar geleden met pap 3a alleen na een half jaar nog een uitstrijkje moest laten maken.
Er is hpv gevonden bij het uitstrijkje en dan is het beleid dat je naar de gynaecoloog moet en dat zij dan met een colposcoop de boel bekijkt. Er was een klein plekje te zien en daar heeft ze een hapje uit gepakt. De uitslag van dat biopt hoor ik volgende week.
Op dat moment heb ik eigenlijk niks gevoeld maar onderweg naar huis begon de buikpijn. Die is gelukkig over maar ik heb wel nog flink bloedverlies.
Heeft iemand iets vergelijkbaars gehad en hoe lang duurde het bloedverlies?

Rixt

Rixt

10-08-2019 om 09:35

Een week

Bij mij heeft het bloeden ongeveer een week geduurd, de eerste paar dagen heel heftig, daarna steeds minder. De behandeling en de eerste dagen erna vielen mij behoorlijk tegen, gelukkig had ik geen verdere behandeling nodig.

Tineke van Gaal

Tineke van Gaal

14-08-2019 om 13:36

Zenuwen

Ik ben het grote boek der zelfbeheersing kwijt Vanmiddag belt de gynaecoloog en ineens slaan de zenuwen toe. Ging prima afgelopen week maar nu is de zelfbeheersing voorbij.
Ik weet dat de kans heel klein is dat er iets mis is maar ik wil het nu toch wel heel erg graag gewoon horen.
Nog even. Zucht.
Het bloedverlies heeft trouwens in totaal 4 dagen geduurd. Dat viel dus gelukkig mee.

40er

40er

14-08-2019 om 16:15

Tineke

En, weet je al iets meer? Kan me goed indenken dat je zenuwachtig bent(was).

Tineke van Gaal

Tineke van Gaal

14-08-2019 om 16:26

Zelf gebeld

Ik zou om 14 uur gebeld worden maar hoorde niks. Om 4 uur hield ik het niet meer, ook omdat ze natuurlijk op een gegeven moment dicht zijn. Dus ik heb zelf gebeld en de assistente zei dat er geen afwijkende cellen gevonden waren. Da's wat ik verwachtte maar ik ben toch opgelucht. Over een half jaar mag ik nog een keer voor controle en dan is het hopelijk klaar.

Pennestreek

Pennestreek

14-08-2019 om 16:46

Pfieuw

Wat fijn!

40er

40er

14-08-2019 om 20:13

Fijn

Fijn Tineke. Wel jammer dat jezelf moest bellen.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

14-08-2019 om 21:21

Dat halve jaar

Hoe voel je je daarbij ?

Afgelopen voorjaar is bij mij een biopt uit m’n borst genomen - vier kleine ‘ hapjes’. Na een half jaar volgt een nieuw onderzoek ‘ om redenen van zorgvuldigheid ‘. Goed natuurlijk, maar het blijft door m’n gedachten spoken. Temeer daar degene die de echo voorafgaand aan de biopsie maakte het had over ‘ randnormale’ klieren in de oksel, die nader bekeken zouden moeten worden als de borst-biopsie daartoe aanleiding gaf, Wat op dat moment na een paar spannende wachtdagen niet zo bleek te zijn. Onzekerheid is heel vervelend, en het leven is er vol van. Gelukkig dringt dat gevoel zich niet steeds op. Dat Boek van Zelfbeheersing bij de hand houden kan een hele kunst zijn.

Tineke van Gaal

Tineke van Gaal

15-08-2019 om 01:48

Half jaar

Ik had zelf al gegoogeld maar de gynaecoloog zei het ook nog eens: bij een afwijkende uitslag wordt er na een half jaar en na een jaar weer een uitstrijkje gemaakt.
Ik voel me daar goed bij. Mijn uitslag nu was goed en het wordt in de gaten gehouden.
Begin dit jaar had ik een paar keer bloedverlies na de seks en toen ben ik naar de huisarts gegaan en die heeft een uitstrijkje genomen. Ik wist dat ik over een paar maanden een oproep vanwege het bevolkingsonderzoek zou krijgen maar echt niet dat ik maanden in de spanning ga zitten.
Voor mij speelt mee dat een familielid nooit naar het bevolkingsonderzoek ging want dat vond ze maar niks. Ze had bloedingen na de seks en ging toen toch maar eens naar de huisarts. Ze bleek kanker te hebben. Ik sla dus geen bevolkingsonderzoek over en zit bij klachten bij de huisarts.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

15-08-2019 om 08:53

struisvogelpolitiek

Nou, dat snap ik Tineke. Ik ken ook wel mensen die bevolkingsonderzoeken overslaan, voor mijn gevoel een soort struisvogelpolitiek - en helemaal als er signalen zijn dat er iets loos is.

Het zijn 'hobbels' in het dagelijks leven, die bevolkingsonderzoeken. Ze bepalen je concreet bij je kwetsbaarheid. Tenminste, zo voel ik dat.

HP-virus

Heb ik ook gehad met een pap 3b.
Behoorlijk schrikken en snel een conisatie gehad.
Wat veel mensen trouwens niet weten is dat het HPV een SOA is.
Wel met een lange ontwikkelingstijd maar als je al járen trouw getrouwd bent heeft je man wel iets uit te leggen.

Tineke van Gaal

Tineke van Gaal

17-08-2019 om 07:01

HPV

Is géén soa. Je kunt het door seks krijgen maar ook op heel veel andere manieren.
Ik zou niet meteen de scheiding aanvragen als het blijkt dat je HPV hebt 🤣

Ondanks dat je er niet veel over hoort, loopt dus 80% van de mannen en vrouwen een hpv-besmetting op.
MAAR HET IS GEEN SOA
Om het hpv-virus – dat overigens geen seksueel overdraagbare aandoening is – op te lopen, hoef je niet heel hard je best te doen. Het is een extreem besmettelijk virus, dat je al kunt krijgen door tegen iemand aan te liggen! Voorkomen dat je dit krijgt, kan dus eigenlijk niet. Maar als je een condoom gebruikt, wordt de kans wel 70% kleiner.
Oké, het is dus geen soa. Maar hpv is wél venijnig. Dit virus kun je lange tijd in je lichaam hebben zonder dat je het merkt. Het is dus vaak niet te achterhalen wanneer iemand besmet is geraakt met het virus. Dat kan zelfs al tien jaar geleden zijn.
https://vrouw.nl/artikel/hoe-zit-het-nu-echt-met/44886/waarom-weten-we-zo-weinig-over-hpv

De meningen hierover zijn blijkbaar verdeeld.

https://www.soaaids.nl/nl/soas/minder-voorkomende-soas/hpv

Ik vertrouw dit artikel eerder dan een vrouwenblad.
Overigens.. zou ik achter mijn oren krabben als mijn partner tegen iemand aan zou liggen :p

Nog eentje
https://www.soaaids.nl/nl/soas/minder-voorkomende-soas/hpv Een apotheekblad.

RIVM
https://www.rivm.nl/bevolkingsonderzoek-baarmoederhalskanker/veelgestelde-vragen/veelgestelde-vragen-hpv

Tineke van Gaal

Tineke van Gaal

17-08-2019 om 16:01

Meningen

Weet ik. Dat de officiële sites iets anders schrijven. Maar toen ik meer informatie zocht vond ik de sites van het RIVM en SOA Nederland erg beknopt over hoe je het oploopt. Al googelend kwam ik tegen dat het heel besmettelijk is en dat je het ook kunt overbrengen via je handen of een handdoek. Daarom zeg ik, schiet niet meteen je echtgenoot af als blijkt dat je een HPV besmetting hebt

Misschien

doet men er vaag over omdat het heel wat huwelijken onder spanning kan zetten?
Mijn gynaecoloog deed er ook vaag over (mijn partner was mee)
Wellicht geen zin in stampij in zijn domein
Het enige wat hij zei was dat de nonnen deze aandoening nooit krijgen.

https://gezondnu.nl/dossiers/gezondheid/spijsverterings-aandoeningen/maag-en-darm/de-3-grootste-wc-taboes/

Ik zou het graag willen weten maar er zijn vrouwen die er niet aan willen.
In mijn geval toen was het een ex-partner die veel vreemd ging waarschijnlijk.
Het was dus niet meer zo belangrijk.

De nonnenmythe

https://www.volkskrant.nl/mensen/het-papillomavirus-is-overal-baarmoederhalskanker-is-dat-niet~b70306a3/

"Dat contact kan van alles zijn – het idee dat nonnen geen baarmoederhalskanker krijgen, is een fabeltje gebleken. Het virus gaat niet alleen bij geslachtsgemeenschap over, maar ook via hand en mond. Men moet wel heel preuts zijn om elke overdracht te vermijden.

Dat laatste lukt dan ook niet. Het is moeilijker iemand te vinden die het virus niet gezien heeft dan wel; een recente Amerikaanse schatting zegt dat 80 procent van de 50-jarige vrouwen met het virus besmet is geweest. Voor Amerikaanse mannen zal dat cijfer niet veel lager liggen, en er is geen reden om aan te nemen dat ze voor Nederlanders veel lager liggen."

Artikel uit 2007

Dan geloof ik toch liever het RIVM
Ik denk dat vreemdgaan nogal een ding is.
Ik zeg niet dat het absoluut niet kan, het is denk ik gewoon heel onwaarschijnlijk.
Maar dat is het winnen van een loterij ook.

Te absoluut BeetjeAnders

https://www.obgyn.net/gynecological-oncology/nuns-virgins-and-spinsters-rigoni-stern-and-cervical-cancer-revisited

"Careful review of the evidence reveals that there is no substantial objective evidence for the dogma that cervical cancer deaths are rare among nuns. "

In de onderzoeken komt het minder vaak voor, vergelijkbaar met ongetrouwde vrouwen, maar het is te absoluut om te menen dat het alleen voorkomt bij sexueel actieve vrouwen.

Ik heb wat problemen met dit art.

Het betreft studies uit de +/- jaren 50 soms nog ouder.
Dezelfde groep vrouwen werd bestudeerd over +/- 20 en hygiene was zeker niet optimaal. Een speculum heeft misschien vele slachtoffers gemaakt, het is immers zeer besmettelijk.

Wat de nonnen betreft: (heb het vertaald met google, was anders te droog)
=Waar baarmoederhalskanker voorkomt in een non, is het verleidelijk om dit toe te schrijven aan een minder kuis verleden dan haar zussen, misschien voordat ze een religieuze gemeenschap betreden. Deze houding kan een oneerlijke en onjuiste veronderstelling weerspiegelen en is in elk geval van geen praktische waarde. We weten niet of baarmoederhalskanker ontstaat in maagdelijke nonnen, hoewel het werk van Towne en anderen suggereert dat het kan. Omdat van ons niet kan worden verwacht dat ze de intieme geschiedenis van alle nonnen kennen, mag niemand als immuun voor cervicale maligniteit worden beschouwd.=

Absolute aanrader als film btw:


https://www.youtube.com/watch?v=4dqMxvJLmew
Over meisjes in het klooster. Heeft verder niets te maken met HPV

Al met al een nogal theoretisch stuk zonder de cijfers van het nu.
Ik snap dat iemand zich wil blindstaren op die ene kans als daarmee een huwelijk gered moet worden. Uit respect daarvoor wil ik graag stoppen met deze discussie.
Zou ook wel fijn zijn als een gynaecoloog of wetenschapper ons hier wijzer kan maken. Iemand?

Pennestreek

Pennestreek

17-08-2019 om 21:27

BeetjeAnders

Waar het om gaat is dat de besmetting al jaren geleden kan hebben plaatsgevonden. Daarom kun je niet concluderen dat je partner ‘dus’ is vreemdgegaan als jij een HPV-besmetting hebt opgelopen.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

17-08-2019 om 21:54

Magdalene Sisters

Brrr daar heb ik slecht van geslapen. Wat een afschuwelijke wantoestanden. Vreselijk.

BeetjeAnders, een waarschuwing bij jouw aanrader is misschien wel op z’n plaats.

Zei ik al eerder Pennestreek

Maar hier dan de precieze getallen.

Incubatieperiode
De gemiddelde tijd die nodig is voor het ontwikkelen van een hooggradige CIN-laesie bij vrouwen met een persisterende mucosale hrHPV-infectie wordt geschat op ten minste 2-3 jaar. Vervolgens duurt de progressie naar cervixcarcinoom gemiddeld nog zo’n 12-15 jaar.

Bron: https://lci.rivm.nl/richtlijnen/humaanpapillomavirusinfectie-cervixkanker

Dit betekend als ik het goed begrijp dat je na uiterlijk 3 jaar in de papfasen 1 t/m ? komt met pap 5 als laatste.

PAP-uitslagen op een rij:
PAP1: Het uitstrijkje is normaal. Na 5 jaar krijg je een nieuw uitstrijkje.
PAP2: Een aantal cellen ziet er iets anders uit dan normaal. Het uitstrijkje wordt na een half jaar opnieuw gedaan. Vaak is de uitslag dan normaal.
PAP3A: Er zijn licht afwijkende cellen gevonden. Meestal word je doorgestuurd naar de gynaecoloog voor nader onderzoek.
PAP3B: De cellen zijn iets meer afwijkend dan bij Pap 3a. Ook nu word je meestal doorverwezen naar de gynaeco­loog en soms is een kleine behandeling nodig.
PAP4: De cellen zijn sterker afwijkend dan bij Pap 3. De kans op een behandeling is groot, zo'n 90 procent.
PAP5: De cellen zijn sterk afwijkend, de uitslag kan duiden op baarmoederhalskanker. maar dat hoeft
niet. Een operatie en verdere behandeling is in dat geval noodzakelijk.

Sorry Wilgenkatje

Het is inderdaad een hele heftige film maar waargebeurd.

Tineke van Gaal

Tineke van Gaal

26-02-2020 om 11:49

Half jaar om, uitslag niet goed

Na de vorige keer moest ik na een half jaar weer een uitstrijkje laten maken. Deze keer was de PAP uitslag goed maar was er nog steeds een positieve uitslag voor HPV. Dus ik mag weer voor een colposcopie. Gelukkig ben ik niet iemand die snel in paniek is maar uiteraard maak ik me toch zorgen.
Volgende week ben ik dus bij die gynaecoloog en ik ben een lijstje aan het maken wat ik dan moet vragen. Willen jullie eventueel aanvullen?
*Ik lees op internet dat het lichaam dat virus zelf opruimt. Waarom gebeurt dat bij mij niet?
*heeft het slikken van de pil een negatieve invloed?
*Ik heb de afgelopen tijd een aantal antibiotica kuren gehad. Hebben die geen invloed op dat HPV?

Bah, ik heb al genoeg gedoe zonder dit ook nog. En wat kun je je eenzaam voelen als je zoiets niet met je omgeving wil/kunt delen.

ochjee tineke

Wat een tegenvaller! Ik weet niet wat je kunt vragen maar ik wil je wel sterkte wensen.
Enne...hier blijven delen hoor! Wie weet kunnen we iets van de eenzaamheid wegnemen.

De uitleg

https://www.thuisarts.nl/uitstrijkje-baarmoederhals

In deze link staat een goede uitleg. Als je positief blijft testen op HPV is er een kleine kans dat je weer foute cellen kunt gaan ontwikkelen. Dat kun je controleren door jaarlijks een uitstrijkje te laten maken. Ik weet dat de gewoonte voorheen was om dat elke 3 of 5 jaar te doen bij een bepaalde leeftijd, maar voor mij zelf heb ik het jaarlijks laten doen in overleg want zo snel kan het gaan, is bij mij gebleken. Ik heb twee keer pap 3plus gehad. Waarvan de tweede keer binnen een jaar.
Tot je 60ste. Dan hoef je blijkbaar niet meer te testen omdat de kans op baarmoederhalskanker dan blijkbaar sterk verminderd is. Hoewel ik altijd naar de huisarts zou gaan als er klachten zijn.

Google is je orakel.
https://www.rivm.nl/bevolkingsonderzoek-baarmoederhalskanker/baarmoederhalskanker-hpv/hpv

"HPV humaan papillomavirus komt veel voor. Het lichaam ruimt het HPV-virus bijna altijd binnen 2 jaar weer op. Soms lukt dat niet. Het virus blijft dan langdurig aanwezig en baarmoederhalskanker kan ontstaan. Wanneer is de kans groter dat uw lichaam het virus niet kan opruimen?

Een verminderde afweer. Door het gebruik van medicijnen die de afweer verminderen kan het lichaam het virus niet goed opruimen. Het gaat bijvoorbeeld om medicijnen na een orgaantransplantatie. Ook vrouwen met HIV humaan immunodeficientievirus hebben een grotere kans op baarmoederhalskanker.
Roken. Baarmoederhalskanker komt vaker voor bij vrouwen die roken. Roken beschadigt de cellen en als u rookt werkt uw afweersysteem minder goed. Het lichaam kan het virus minder goed opruimen.
Infectie van chlamydia of herpes. Een infectie met chlamydia of herpes verhoogt de kans op baarmoederhalskanker.
Infectie met meerdere HPV-types. Infecties met meerdere HPV-types verhogen de kans op baarmoederhalskanker.
Veel wisselende seksuele contacten. Bij veel wisselende seksuele contacten is de kans groter om een infectie met HPV te krijgen."

Tineke van Gaal

Tineke van Gaal

26-02-2020 om 17:43

Reactie

Lief van je Lilian1
Mijn moeder is gestorven aan kanker. Een andere soort maar het zit toch in je hoofd. Zeker omdat dit nu al een tijd bezig is.
Dank je Anne J. Jaarlijks testen is een gepasseerd station, voor de eerste jaren zit ik vast aan elk half jaar een uitstrijkje. Alleen onderzoek als er klachten zijn is verraderlijk, dan kan het al snel te laat zijn. Met HPV moet je ook na je 60e onder controle blijven. Maar dat zijn nog 10 jaar. Dan hoop ik er toch vanaf te zijn.
Dat laatste rijtje had ik ook gevonden. Daarom snap ik ook niet dat het zo lang duurt eer de besmetting weg is. Ik gebruik geen afweerremmende medicijnen, rook niet, ben negatief getest voor soa's en ben verder gezond.
Woensdag maar eens die gynaecoloog uithoren 🤔

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.