Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Eventjeszo

Eventjeszo

05-10-2013 om 16:35

Griepprik

Ik ben begin dit jaar (chronisch) ziek geworden. Nu gaat het met medicatie eigenlijk wel best met me, ik functioneer bijna weer op het niveau van voor het ziek worden. Nu heb ik een uitnodiging ontvangen voor de griepprik. Zelf heb ik het idee dat ik een griep best hebben kan, maar hetzelfde geldt voor een prikje. Ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn.

ook een uitnodiging gehad

Heb eerst maar even de ass. gebeld met de vraag, waarom dit zomaar op de mat ligt, zonder enig vooroverleg met de arts.
Vond de uitnodiging nogal dwingend overkomen.
Ik heb van mijn leven nog nooit griep gehad.
Wel recentelijk een wat hardnekkige verkoudheid, die me een ritje naar de rontgon opleverde en een ontsteking weergaf.
Waar ik vervolgens een antibiotica kuurtje voor heb gekregen.
Al 40 jaar heb ik een bronchiale hyperreactiviteit.
Vandaar de "uitnodiging"
Ik heb hem afgezegd, om nu zonder enige acute reden hiermee van start te gaan, lijkt mij ietwat voorbarig.

zelf beoordelen

Vanwege mijn chronische ziekte en de asthma van dochter hebben we beiden een aantal jaren de griepprik gehaald. Dat kan nog steeds. Maar de zaak is hier zo onder controle dat ik het niet meer nodig vind. Er is ook altijd een klein gezondheidsrisico, dat weeg ik af. Al jaren geen griep gehad ondertussen behalve inderdaad weleens verkoudheidsgesnotter.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

05-10-2013 om 18:09

Hier ook

Ik ga hem wel halen. Ik heb astma en die is niet helemaal onder controle. Een verkoudheid wordt een longontsteking en van een griepje zou mijn man weduwnaar kunnen worden. Het gaat er niet om hoe het nu met me gaat, maar wat er gebeurt als ik griep krijg met alle complicaties.

Dalarna

Dalarna

05-10-2013 om 18:40

Hier ook

Ik krijg al bijna 40 jaar de griepprik voor een kleine hartafwijking en ik denk dat ik dit jaar voor het eerst in minstens 20 jaar (kan nog wel langer zijn) de griep heb gehad. Ik herkende de symptomen van zeker 25% van mijn collega's die allemaal een echt zware griep hadden alleen had ik een veel lagere koorts maar er waren er bij die echt een week op bed lagen en dat vind ik echt niet handig in een gezin!

Mijn man heeft hem een poosje zelf betaald omdat er op dat bedrijf altijd veel mensen griep kregen maar nu al een aantal jaar niet meer.

Dit jaar wordt door het Lareb een groot onderzoek naar de bijwerkingen van de griepprik gehouden en dat juich ik enorm toe want wát gaan er nog een hoop fabeltjes rond: https://www.bijwerkinggriepprik.nl/Algemeen/VaccinPortal.aspx

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-10-2013 om 19:28

Tja

Mijn man heeft diabetes type 1 en krijgt al jaren een uitnodiging voor de griepprik. Die hij niet haalt. Want hij kan een griep best hebben. En wij hebben toch altijd wat gezonde weerzin bij dit soort dingen.

Voor een heleboel mensen kan een griep fataal zijn, maar dat geldt niet voor iedereen. Dat moet je zelf inschatten.

amk

amk

05-10-2013 om 22:00

Dendy

voor iedereen kan een griep fataal zijn, voor de een alleen wat sneller dan voor een ander. Diabetes is een risico verhogende aandoening.

Mijn dochter krijgt hem aangeboden omdat ze ooit longklachten had. Maar ja dat bleek helemaal niet zo te zijn, alleen een chronisch ontstoken neusamandel. Maar de medicatie die ze toen kreeg lijdt nu nog automatisch tot een uitnodiging.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-10-2013 om 08:56

Nou AMK

Gezonde mensen kunnen een griep best hebben. En die gaan daar ook niet aan dood hoor. Voor een diabeet is het lastig de bloedsuikerwaarde goed te houden als je ziek bent. Zeker voor ouderen die normaal al moeite hebben de waardes stabiel te houden kan een griepprik helpen om te voorkomen dat je erg ziek wordt.

Hier

Een zoon met een afweerstoornis, die ook al jaren de griepprik krijgt. Vorig jaar hebben we het -omdat het veel beter met hem ging- een keer overgeslagen. Daar heb ik inmiddels spijt van, want sinds afgelopen winter is hij weer erg aan het kwakkelen. Een griep 'kan hij best hebben', maar het gevolg is dat het zijn afweer zo uitput, dat hij daarna door ieder virus geveld wordt en vervolgens ook steeds bacteriële infecties erbij krijgt. Zijn lichaam redt het steeds net niet, zeg maar, of met zoveel inspanning dat er geen energie overblijft voor andere dingen.
Het gaat dus niet alleen maar om het wel of niet fataal zijn van griep.

Puck

Puck

07-10-2013 om 11:56

AMK

Hier krijg ik de griepprik niet meer, ondanks mijn astma-medicatie uit het verleden. Kennelijk neem ik de laatste jaren niet genoeg puffers meer af en hebben ze me in het kader van bezuinigen geschrapt sinds vorig jaar.
En ja, hoewel ik denk dat ik een griep best aan kan heb ik toch ieder jaar een griepprik gehaald. Nooit iets gemerkt van bijwerkingen. Heb in mijn leven 2x griep gehad en als ik dat kan voorkomen of verminderen met een vaccinatie dan heb ik dat er graag voor over.
Sinds vorig jaar biedt mijn werkgever de vaccinatie aan en dus haal ik hem nu op mijn werk.
Ik zie geen reden om hem NIET te gaan halen. De voordelen wegen voor mij ruimschoots op tegen de nadelen.

Niki73

Niki73

07-10-2013 om 16:12

Ik doe het wel, en geen risicogroep

Ik ben kerngezond en toch neem ik die griepprik dankbaar aan. Het is toch uiterst onhandig als mama een of twee weken doodziek in bed ligt. Bij ons op het werk krijgt iedereen een gratis griepprik aangeboden, voor mensen van 40+ wordt het aangeraden, voor 50+ en bepaalde aandoeningen (idd astma, diabetes etc) sterk aangeraden.

Fransien

Fransien

07-10-2013 om 16:18

Mijn dochter heeft nog geen oproep

En wel stevige astma, afgelopen winter nog met een virusje op de IC gelegen. Ik denk dat ik de huisarts maar even bel, want een griepje kan ze misschien beter niet hebben (en daarnaast is een ziekenhuis al niet mijn favoriete plek, maar de IC-afdeling is dat nog minder en dochter deelt die mening absoluut).

Jesse_1

Jesse_1

07-10-2013 om 16:26

Hier ook niet hoor Fransien

Ik heb ze hier ook nog niet zien binnenkomen.
Het is een uitnodiging. Twee van onze jongens krijgen vanwege astmatische klachten een uitnodiging, en ('dus') een prik.

Afwegen

Ik heb allerlei leuke kwalen o.a. Diabetes en krijg jaarlijks een uitnodiging, zowel van mijn huisarts als van mijn werkgever, ik neem de griepprik, in overleg met mijn neuroloog, niet vanwege het feit dat de prik ws voor mij meer een uitlokkende factor zal zijn in de zin dat mijn spierziekte daarop zal reageren, ook omdat ik, in mijn leven, bijna nooit griep heb gehad... Ik heb een keer de griepprik (mex.griep) gehad omdat die griep nogal aggressief zou zijn, na die vaccinatie heb ik 10 urineweginfecties gehad in een jaar tijd, dit wijt ik zelf aan de vaccinatie, mijn weerstand was bagger nadien..

Kortom: ik zou de voor -en nadelen overwegen en met de behandelend arts bespreken alvorens klakkeloos te vaccineren

Dalarna

Dalarna

11-10-2013 om 21:59

Mien

Ik hoop dat ze door het onderzoek van het lareb al die "fabeltjes" wegnemen want ik kan niet geloven dat je weerstand lager zou worden van een griepprik.

Rosa-

Rosa-

12-10-2013 om 13:57

Hetzelfde als Mien*

Ooit wel eens een griepprik gehad en daarna me gelijk uitgeschreven want bij mijn aandoening (progressieve MS) waren de bijwerkingen zo groot dat ik een half jaar nodig had om de bijwerkingen te verwerken (lees mijn lijf reageerde zo heftig op de griepprik dat mijn MS daarop weer heel heftig reageerde).

Never even again, in goed overleg met de dok maar zeker een goede beslissing. Wat een hel was dat zeg (ook nog nooit griep gehad overigens).

Rosa-

p.s wel bij Lareb gemeld overigens)

Zekere voor het onzekere

Hier zijn we grootgebruikers van de griepprik. Of het nu nodig is of niet: degene die een oproep krijgen (hartkwaal, astma en diabetes) halen hem gewoon.
Nooit bijwerkingen gehad en nooit griep.
Ik ben blij met de mogelijkheid en eerlijk gezegd zou ik het mezelf nooit vergeven als een gezinslid ernstig ziek zou worden omdat ik het niet nodig vond de prik te halen.

Dalarna

Met mijn lijf moet je voorzichtig zijn, van alles kan een trigger zijn om mijn aandoeningen (ook MS en spierziekte) te verergeren. Als je bijna nooit griep hebt en een griepprik kan ontsporingeen triggeren dan is het goed de voor -en nadelen op een rijtje te zetten. Een vaccinatie doet een beroep op mijn, toch al 'uitgedaagde' immuunsysteem, dus dat ik daardoor vatbaarder ben voor infecties vind ik niet vreemd... Maar goed, ik leef al wat langer met dit lijf en heb de nodige ervaring daarvoor heb ik geen lareb advies nodig

Puck

Puck

14-10-2013 om 15:18

Dalarna

"ik kan niet geloven dat je weerstand lager zou worden van een griepprik."
Zoals Mien zelf al aangeeft gaat door de griepprik je immuunsysteem aan de slag om antistoffen tegen dat griepvirus te maken. En als je dan al een "gammel" immuunsysteem hebt dat moeite heeft om je weerstand op peil te houden dan kan het heel goed zijn dat alle aandacht van je immuunsysteem uitgaat naar dat griepvirus waardoor andere infecties (zoals een blaasontsteking) makkelijker kunnen aanslaan. Ik vind het een beetje jammer dat je zo ongeveer zegt dat Mien "fabeltjes" verkondigt. Met een beetje logisch nadenken en kennis van immunologie zou je kunnen aannemen dat wat Mien hier aangeeft heel legitiem kan zijn.

Pluk53

Pluk53

15-10-2013 om 17:02

immuunsysteem is niet voor een gat te vangen

je immuunsysteem kan heel wat tegelijk hanteren. Als je een griepprik krijgt wil dat niet zeggen dat 100% van het immuunsysteem er mee bezig is. Ik denk zelfs maar een paar procent.
Dus ja, je zult "iets" minder totale capaciteit hebben op dat moment. En dat moet je afwegen tegen het risico dat je immuunsysteem vol aan de bak moet bij een "echte" griep.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-10-2013 om 20:20

Hier ook 3 van de 4

Dit jaar mogen er drie van ons gezin een griepprik gaan halen. Ik heb er wat moeite mee. Ik heb 2 keer in mijn leven griep gehad en ik sta alleen maar op de lijst omdat ik vorig jaar longembolieën heb gehad. Mijn man een herseninfarct... kun je dan geen griep meer aan? Alleen mijn dochter, dat vind ik wel logisch. Zij heeft sinds vorig jaar geen milt meer en moet gelijk aan de antibiotica als ze koorts krijgt. Maar goed, we gaan toch maar braaf.

Dalarna

Dalarna

16-10-2013 om 08:38

Precies

Ik bedoel wat Pluk zegt.... er zijn ook hele volksstammen die denken dat als je een baby vaccineert dat slecht is voor de ontwikkeling van het immuunsysteem want dat zou niet leren werken of lui worden of wat dan ook maar je stimuleert het juist, je zet het aan het werk.

Ik vraag me inderdaad af wat er met Mien gebeurt als ze ECHT een griep krijgt!

Ik had hem eind maart te pakken, voor het eerst in lange tijd. ZIEK was ik er van maar ik had geen hoge koorts, door de griepprik. Als ik geen griepprik had gehad had mijn lichaam veel en veel harder moeten werken!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.