Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Heel erg ongesteld

De laatste tijd heb ik met regelmaat een heel erge menstruatie. Zo 1 á 2 soms 3 keer per jaar. Voor de rest zijn mijn menstruaties 'normaal'. Maar ik loop helemaal 'leeg' als ik dat heb...supertampon in én maandverband en nog lek ik na 1 uurtje al door.
Nee, ik ben er al mee naar de huisarts geweest, inwendig onderzoek gehad, echo en uitstrijkje. Niks aan de hand, alles oke. O en een bloedonderzoek. Ook oke.
W.s. eerste tekenen van overgang.
Oke, maar wat nu te doen aan die extreme menstruatie? Want ik moet ook nog werken en b.v. boodschappen of weet ik wat...en niet overal is een toilet elke uur. En áls ik dat heb is het meestal 2 dagen. Vandaag wederom, moet werken en morgen met vriendin mee...Dat werken stelt me al voor problemen, want soms ben ik gewoon te druk om elk uur op de w.c. te zitten....Vanavond naar een muziekgedoe van oudste dat 3 uur duurt. Daar is w.s. 1 pauze tussen waarin die w.c. natuurlijk overbevolkt is en ik moet er óók nog naartoe rijden (half uurtje).En als het morgen nog zo is gaat het helemaal lastig worden........
Iemand tips om dit op te lossen zonder doorlekken?
groeten albana


Hanne.

Hanne.

05-07-2013 om 08:55

Kraamverband

Nog meer 'antilekkage' middelen gebruiken?

Je roept dat je super tampons gebruikt, maar er is ook superplus,

En ipv maandverband misschien overstappen op kraamverband?

Maar het blijft lastig, ik had het toen ik op de middelbare school zat. Na ieder lesuur racen naar de WC en dan duimen dat het goed gaat. Gek genoeg is het na verloop van tijd ook weer over gegaan. Tegenwoordig kan ik het met een inlegkruisje af....

P

P

05-07-2013 om 10:14

Tja

Toen ik daar mee begon (38 ofzo) ben ik de pil weer gaan slikken, doorslikken zelfs.

Vic

Vic

05-07-2013 om 11:04

Wat herkenbaar

Ik heb dat ook. Normaal een lichte menstruatie en zo'n 2 keer per jaar alle sluizen open. Gelukkig red ik het dan wel 1 a 2 uur met (van die enge) superplustampons. Tijdens normale maanden gaat er niet eens een pakje minitampons doorheen, dus het is wel apart.
Ik zou zeggen superplustampons + Allways extra groot (night). Dan moet je het toch wel een paar uurtjes redden.

Van te voren spoelen?

ik heb t heel erg na mn bevallingen gehad en als ik weg moest spoelde ik van te voren( met zo'n lactacyddouche maar dan alleen water erin) dat scheelde wel een poosje doorlekken.

Mirena?

tja, jammer genoeg een gebruikelijk probleem in de jaren rondom de overgang... heeft je huisarts niet met je over de mirena gepraat? of toch (weer terug) op de pil, maar dat heeft wel nadelen als je ouder dan 35 bent.

De pil

Ik heb hiervoor de pil gekregen. Die mag ik doorslikken. Dat doe ik twee strips, en dan wordt ik licht ongesteld. Wat een verademing!

P

P

05-07-2013 om 14:04

Fay

Ik slik nog veel langer door, als ik hem eens vergeten ben houd ik een stopweek en vaak net voor de vakantie omdat ik bang ben voor doorbraakbloedingen dan (al heb ik die nog nooit gehad). Ik ben nu 2 of 3x per jaar ongesteld.

Tarte Tatin

Tarte Tatin

05-07-2013 om 15:07

Herkenbaar

Althans, ik heb dit altijd en iedere keer. De eerste twee dagen hevige bloedingen en inderdaad, het nog niet met een uur kunnen redden. Wat bij mij helpt is uitgebreid spoelen in de ochtend, dat scheelt wat. En verder behelpen met Night-maandverband en superplustampons.
Op advies van de huisarts slik ik rondom de start van de menstruatie en de eerste dagen erna 3x per dag 400mg Ibuprofen. Dat verdunt het bloed, waardoor er geen of minder stolsels zijn. En juist die stolsels zorgen voor het toenemen van de heftige bloeding. Dit haalt bij mij in ieder geval een flink stuk van de heftigheid weg. Misschien is dat nog een optie voor je?

Miggie

Miggie

05-07-2013 om 15:45

Optie?

Ik las laatst iets over NovaSure, dat zou ik overwegen als ik hevig bloedverlies zou hebben... Ik heb er zelf dus geen ervaring mee, maar wat ik er over lees is best positief.

#~ TESS ~#

#~ TESS ~#

05-07-2013 om 19:37

Babyluiers

Klinkt gek,maar toen ik nog zo'n last had veel heeele zware menstruaties ( nu al 6 jaar niets meer, lang leve de mirena) gebruikte ik babyluiers, en omdat die zulk fijn elastiek in de liezen hebben kun jebijna niet meer doorlekken.

Tess

Bonna

Bonna

05-07-2013 om 21:31

Verbazing

Dit is voor mij normaal! De eerste twee dagen moet ik om het uur verschonen, dag en nacht; nachtmaxiverband en superplus tampons. Soms, om ongeveer de drie maanden wordt het erger: dan verschoon ik om de twintig minuten. Ik zet dan 's nachts de timer van mijn telefoon op twintig minuten.
Zo zie je maar weer, er zit heel veel verschil tussen de ene menstruatie en de andere!
Albana, ik heb geen tips voor je. Maar let wel op je ijzer. En duimen dat de overgang snel komt!

Ja, dat mocht ik ook, langer doorslikken. Maar ik word tijdens de derde strip (erg) ongesteld. Dus dan maar liever zo.

lennest

lennest

05-07-2013 om 21:37

Ibuprofen

Raar maar waar: het slikken van ibuprofen helpt tegen extreem bloedverlies. Even overleggen met je huisarts of gynaecoloog over de dosering. Ik gebruik 600 mg 3 maal daags en het bloedverlies is duidelijk minder.

Tihama

Tihama

05-07-2013 om 23:19

Interessant

Ik slik tijdens de heftigste dagen altijd 1000 mg paracetamol + 600 mg ibuprofen om de 6 uur omdat ik anders verga van de pijn.

Maar dat heeft dus vermoedelijk ook als effect dat de bloeding minder is? Ik moet nu om de 1,5 uur de superplus-tampon vervangen. Ik geloof niet dat ik erover na wil denken hoe erg het dan zou zijn zonder de ibuprofen....

Tihama

Tarte Tatin

Tarte Tatin

06-07-2013 om 00:52

Tihama

Ik heb ook de ervaring dat het bloedverlies minder is door de ibuprofen. Minder stolsels maakt minder bloed. Maar het blijft veel

Jacquel

Jacquel

06-07-2013 om 09:20

Adertje in baarmoeder geknapt

Ik heb dit ook een paar keer gehad. Ik ben zelfs een keer van de snelweg afgegaan omdat mijn kleren zo doorweekt waren dat ik me moest omkleden. Gelukkig had ik droge kleren bij me, want ik kwam terug van vakantie.

Ik ben ermee naar de gynaecoloog gegaan, die zei dat er dan ws. een adertje in mijn baarmoeder geknapt was. Ik kreeg pilletjes mee, te slikken als het weer eens gebeurde. En die hielpen. Geen idee wat het voor pilletjes waren.

Overigens waren de steeds heftiger wordende menstruatiepijnen het gevolg van vleesbomen. Dat werd met een echo vastgesteld. Had kennelijk ook met de overgang te maken.

albana

albana

06-07-2013 om 10:32 Topicstarter

Overleefd

Gisteren kon ik met veel tussendoor verschonen het net aan redden....Maar pff wat een gedoe. Uurtje rijden, naar w.c. pauze concert waar naar w.c. en aan einde meteen sprinten naar w.c.
Ik heb al maandverband voor heftige menstruaties in. Maar ik zal kraamverband ook 's kopen. Kijken of dat beter helpt. Nog's op pakje tampons gekeken. Nee wat ik heb zijn supertampons. Zal die andere zeker kopen.
Iburpofen nemen? mmmm het overwegen waard. Maar buikpijn heb ik niet. Ja beetje vaag...ergens ver weg. Maar niet dat ik er last van heb.
Die spoelingen, had er nog nooit van gehoord! Hoe werkt dat? Gewoon douche erop?
Nee aan de pil is me echt nog een stap te ver voor dit. Dan blijf ik nog liever 2 dagen thuis....Dan moet ik dagelijks elke dag een pil voor 4 tot 6 dagen per jaar gedoe? Nee dat lijkt me een beetje te ver gezocht.
Afijn ik heb het met kunst en vliegwerk gered voor deze keer, en heb nu jullie tips dus even zien hoe dat zich de volgende keer verhoud. Merk vandaag dat het enigzins iets minder heftig is. Houd het nu al 1,5 uur uit zonder verschonen
Dus denk dat ik vandaag de dag ook wel doorkom...
En weet dat het morgen w.s. al nog maar een klein beetje is.
Alvast bedankt voor het meedenken.
En wát een ellende zeg als je dat altijd zo hebt! Dan snap ik héél goed dat je ervoor aan de pil gaat.
groeten albana

Tonny

Tonny

06-07-2013 om 14:22

Wat een heftige verhalen

Dat kan toch niet gezond zijn, zulk intens bloedverlies? Als mannen dat ook hadden, werd het vast veel serieuzer genomen.

Zelf ook zo'n beetje in de overgang, eenmaal iets beleefd wat in de verte lijkt op jullie verhalen. Maar mensen elke 20 minuten s nachts de wekker zetten, dat is toch niet leefwaardig?

Marveola

Marveola

06-07-2013 om 14:29

Albana,

Gebruik superplus tampons van o.b en 2 alway's night achter/over elkaar geplakt. Zo kom ik de eerste dagen door. Kraamverbanden zijn joekels dik en zou ik alleen voor de nachten gebruiken. Spoelen helpt ook, ik doe dat met een vaginale reiniger, weet het merk zo even vlug niet. Het is een soort handpompje met tuit eraan waar gaatjes in zitten, ik vul die met warm water. Eventueel kun je ook een softcup gebruiken met super maandverband. Groet, Marveola

Spoelen albana

Ik heb een vaginale douche dat is een flesje met een lange tuit met gaatjes, net als Marvolea heeft, daar deed ik alleen water in en dan spoelde ik het meeste bloed weg. Goed drogen, een lang verbandje in en dat verwisselen na een kwartiertje want er kwam nog wel eens wat water uit. Dan bleef ik daarna wat langer schoon. Nu heb ik al jaren een Mirena dus nergens last van.

Tarte Tatin

Tarte Tatin

07-07-2013 om 01:00

O ik gebruik de douche

Ik spoel gewoon onder de douche met water.

Poliep?

Ik heb afgelopen winter ook van die heel heftige bloedingen gehad. Superplus tampon + maandverband hield het nog geen 30 minuten soms. Ook veel heel grote stolsels. Ik kwam op qua gewicht 700 gram bloedverlies binnen 48 uur, ik ben het gaan bijhouden. Geen pijn, kramp oid.
Ik ben er mee naar de huisarts gegaan, die het eerst afdeed als normaal bij het ouder worden, tot ik een foto liet zien van de hoeveelheid bloedverlies en de grootte van de stolsels en vertelde dat ik de hoeveelheid bloedverlies had bijgehouden. Toen zat ik ineens heel snel bij de gynaecoloog. Ik bleek 2 poliepen te hebben, een in de baarmoeder en een in de baarmoedermond.
Die zijn verwijderd (poliklinische behandeling) en na de verwijdering heb ik weer een veel lichtere menstruatie.

albana

albana

08-07-2013 om 09:58 Topicstarter

Nee geen stolsels

Nee geen spectaculaire stolsels. En ik denk zelf dat in verhouding het bloedverslies niet heel veel meer is dan tijdens een gewone menstruatie. Want dan is het een week ofzo en elke dag minder. Met zo'n heftige menstruatie is het na 2 dagen ook zo goed als 'over'. Het is dus kort, maar heftig.
's Nachts is het ook hanteerbaar want dan neemt (w.s. door horizontale houding?) het ook af. Pas zodra ik opsta begint het weer. Ik hoef dus geen wekker te zetten ofzo. Nu vandaag is het alweer over dus gelukkig dát hebben we weer gehad!
Het is ook niet dat ik last heb, buikkrampen of wat dan ook. Vaag ver weg 'voel' ik wel dat er iets loos is...zo'n vage buikpijn. Maar dat is prima hanteerbaar qua pijn. Bij een normale menstruatie heb ik de dagen ervoor meer last dan dat. Dan ben ik bijna opgelucht dat het komt, want dan is mijn buikpijn zo goed als weg. Met die heftige menstruaties heb ik ook amper buikpijn de dagen ervoor. Het komt ook keurig op tijd. Zoals ik al járen ongesteld wordt.
Ik heb ook nog nooit een menstruatie overgeslagen. Zoals mijn vriendin (even oud) wél eens heeft. En die heeft dan de keer erna ook zo'n enorme 'zondvloed'. Maar zij heeft dan zo'n buikpijn dat ze ziek thuis blijft, wel moét blijven. En dat heb ik dus niet. Maar dat kan ze al ongeveer inschatten n.a.l.v. die oversla maand van te voren. En dat heb ik niet.
En ik kan me moeilijk ziek melden als ik me verder prima voel, toch?
groeten albana

Bonna

Bonna

08-07-2013 om 10:03

Ibuprofen

Naar aanleiding van een draadje op OOL heb ik Ibuprofen gekocht. Ik heb daarna een enorme bloeding gehad, die 36 uur aanhield. De week daarna flauwgevallen op mijn werk. Hele snelle hartslag, omdat ik te weinig ijzer in mijn bloed had. De huisarts zei dat ibuprofen geen goed idee was, omdat het bloedverdunnend is, en dat je dus meer gaat bloeden. Dat is dus precies het tegenovergestelde van wat hier gezegd wordt! Sinds die tijd durf ik geen pijnstillers meer te slikken. Bij mij is het probleem waarschijnlijk te wijten aan een anovulatoire menstruatie. Eén eierstok is waarschijnlijk op, en geeft dus geen ovulatie meer. De baarmoeder krijgt daardoor geen signaal dat het moet stoppen met de aanmaak van slijmvlies. Daardoor krijg je een stortvloed. De andere eierstok doet het nog, en is actiever dan de andere. Daarom heb ik die extreme bloedingen maar ongeveer drie keer per jaar.

Novasure

Heel herkenbaar. Ik heb eerst op advies van de huisarts een mirena genomen (ondanks dat mijn man gesteriliseerd is). Helaas hielp het bij mij niet.
Een jaar verder toch weer terug naar de huisarts, doorverwezen naar de gyneacoloog. Die adviseerde de novasure behandeling.
Bij deze behandeling wordt je baarmoederslijmvlies weggebrand. Ik kon kiezen voor plaatselijke verdoving of een ruggenprik. Ik had gekozen voor plaatselijke verdoving, maar dat zou ik zeker niet aan willen raden. Het deed echt heel erg pijn bij mij, je voelt het wegbranden heel goed. Ik ben die dag ook echt ziek geweest, ik had het idee dat ik weeën had, maar... achteraf is het het allemaal waard. Ik heb na de behandeling nog een keer of 3 een menstruatie gehad en daarna helemaal niet meer! Echt heel fijn.

Ik zou het iedereen aanraden (als je geen kinderwens meer hebt), maar dan wel met ruggenprik!

evy

evy

08-07-2013 om 17:52

Ervaring

Ik ben bijna 52 en nog elke maand aan de beurt voor een heftige menstruatie. Ik vond ibuprofen erg goed werken maar ik zit nu aan de maagzuurremmers omdat mijn maag er niet tegen kon. Ik heb ook begrepen dat je tegenwoordig bij de ibuprofen een maagbeschermertje krijgt dus pas op.
Ik loop nu bij een klassiek homeopaat maar te kort om er wat over te zeggen. Ik heb een tijdlang de divacup gebruikt. Een rubberen tuutje wat je inbrengt en wat veel meer bloed kan opvangen dan welke tampon of maandverband dan ook. Dat blijft nu niet meer goed zitten maar ik heb er erg veel plezier van gehad. Mocht het met de homeopaat niet lukken dan ga ik voor Novasure dat is al besproken met de gynacoloog. Dat kan alleen als je geen kinderwens meer hebt. Succes allemaal

Tink

Tink

08-07-2013 om 19:31

Novasure

Die behandeling heb ik ook gehad, onder narcose omdat er tegelijk nog wat andere zaken werden aangepakt. Ik ben er nog steeds blij mee, 2½ jaar later word ik nog steeds maar zeer matig ongesteld, zo weinig dat ik het doorgaans af kan met inlegkruisjes.
Je moet inderdaad geen kinderwens meer hebben. Als dat zo is kan ik het je echt aanraden.

Ibuprofen

Een kennis van mij is opgenomen geweest op de IC en uiteindelijk een jaar lang onderzocht (wegens uitval van een aantal organen) wat de reden is geweest. Uiteindelijk houdt men het op een allergische reactie op Ibuprofen. Hij kreeg te horen dat een relatief grote kans is op een allergische reactie (ik meen 1 op 1000). Nu was dit wel een extreem allergische reactie, maar toch. Dus Bonna, misschien heb jij ook een lichte allergie voor Ibuprofen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-07-2013 om 10:21

Aha

Bonna, dank voor je uitleg. Bij mij speelt denk ik dus ook zo iets. Af en toe de 'zondvloed' en de andere maanden langer en milder ongesteld. Verder is het mij opgevallen dat ik meestal om de 28 dagen ongesteld ben en dan opeens een keertje bijna een week eerder. Dat zal dan ook wel met die ene eierstok te maken. Ik heb dit trouwens al jaren. Het was vroeger zelfs extremer, maar na een miskraam en zwangerschap is het iets verbeterd en daar pluk ik nu, 5 jaar later, nog steeds de vruchten van.

Mijn vriendin had chronisch bloedarmoede en heeft ook een Novasure behandeling laten uitvoeren, met ruggeprik. Ze is daarna een dagje thuisgebleven, maar voor de rest geen centje pijn. Mocht het bij mij ook weer extremer worden dan overweeg ik deze behandeling ook. Zie wel heel erg op tegen de ruggeprik, maar plaatselijk verdoven is blijkbaar ook geen optie...

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

evy

evy

10-07-2013 om 10:38

Ruggeprik

Ivb met een gynaecologische operatie heb ik laatst ook een ruggeprik gekregen. Ik heb er werkelijk helemaal niets van gevoeld. Ik denk dat de techniek daarvan erg verbeterd is.
Succes met je beslissing.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.