Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Marianne

Marianne

11-10-2014 om 11:31

Hersenschudding, hoe lang rustig aan doen

Afgelopen donderdag heb ik een voetbal vol op mijn gezicht gekregen. Het werd even zwart voor mijn ogen, ik voelde me meteen enorm misselijk worden en ben gauw gaan zitten. Werd helemaal eng, alsof ik zou gaan flauw vallen. Een collega heeft een natte doek voor me gehaald en is even bij me gebleven. De rest van de dag rustig aan gedaan, wel op mijn werk gebleven maar heel stil op een stoel gezeten en mijn man heeft me van mijn werk opgehaald omdat ik het niet aandurfde om te rijden.
Niet bij de dokter geweest, volgens mij is dit duidelijk een hersenschudding. Gister veel geslapen, als ik even wat gedaan heb voel ik me trillerig en misselijk en ook weer vroeg naar bed.
Hoe lang gaat dit duren en hoe lang moet ik rustig aan doen en wat is 'rustig aan doen' precies? Kan ik maandag weer werken of is dat niet zo verstandig.
Heb een beetje last van ADHD, dus als ik denk dat het wel gaat, ga ik ongemerkt over mijn grenzen heen.

Katniss

Katniss

11-10-2014 om 11:39

Nou

Ik zou toch even naar de huisarts gaan, vandaag dus, want het klinkt niet goed.

Mijntje

Mijntje

11-10-2014 om 12:21

recept

Laat het de huisarts maar vertellen, maar ik zou zeker 1 dag zonder misselijkheid, duizeligheid en hoofdpijn aanhouden voordat je weer gaat werken.

Rustig aandoen is: veel liggen of lui op de bank zitten, als het niet vervelend voelt beetje lezen/tv kijken/beetje rondlopen in huis, als dit goed voelt wandelen naar de brievenbus. Heel saai dus even, niks aan toen doen, des te eerder is het over.

hersenschudding

Bij een hersenschudding moet je vooral goed naar je lichaam luisteren. Alles wat gaat, dat gaat, en mag je dus doen. Maar zodra je ook maar weer klachten krijgt (misselijk, duizelig, hoofdpijn) moet je ermee stoppen. Je hoeft niet op bed te gaan liggen (schijnt juist niet zo goed te zijn zelfs). Beeldschermen kun je trouwens wel beter even vermijden.

Hoe lang het duurt is niet goed te voorspellen, maar zolang je nog steeds als je iets doet klachten krijgt, zou ik zeker nog niet aan werken denken.

Barbara

Barbara

11-10-2014 om 17:53

toevallig

net met iets dergelijks naar de huisarts geweest (krat met inhoud op mijn hoofd gekregen).
Tv en computeren even rustig aan ivm flikkerende beelden.
Verder doen wat je kunt en zodra je hoofdpijn krijgt een stapje terug als in: meer rust nemen en dat hoeft niet per se slapen of liggen te zijn, maar stoppen met wat je doet en iets anders gaan doen.
Misselijkheid en ergste hoofdpijn moeten met een aantal dagen minder worden en elke dag ga je wat vooruit, tenzij je niet luistert naar je lichaam, zoals hierboven gezegd.

Marianne

Marianne

11-10-2014 om 18:58

Okee, rustig aan doen dus

Maar als ik niet mag lezen, computeren, tv kijken.... Wat blijft er dan over? Vandaag lopend wat boodschappen gedaan. In twee shifts, anders trok ik het niet. Tussendoor even gaan liggen. Als ik wat dingen doe zoals stofzuigen of de was sta ik in no time te trillen. Veel behoefte aan zout, hoort dat er bij? Soms ook inene wat koud en klam maar dat trekt gelukkig wel snel weg.
Ben wel intens moe, pak een paar keer per dag een uurtje tussendoor en ga 's avonds vroeg naar bed.

Mijntje

Mijntje

11-10-2014 om 19:03

niksen is

wat luisteren naar de radio of muziek, bellen met een vriendin, soezen, een brief schrijven (of dagboek), tijdschrift of krant lezen voor zover dat gaat. Die boodschappen even door iemand anders laten doen en ook even niet stofzuigen. Behoefte aan zout en koud worden hoort er denk ik niet bij, maar ik zou wel even de huisarts bellen maandagochtend.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-10-2014 om 19:40

Huisarts

Ik zou wel de huisarts(enpost) bellen en je klachten doorgeven. Met dit soort zaken kan je niet voorzichtig genoeg zijn. Een niet goed onderkende hersenschudding kan anders heel lang klachten blijven geven. Ik heb een soortgelijk iets meegemaakt een aantal jaar geleden; ik wilde ook niet naar de huisarts of de SEH maar ben op aandringen van anderen toch gegaan. Ik bleek inderdaad een lichte hersenschudding te hebben. Even niet lezen, tvkijken, computeren en lichamelijk belastende dingen doen. Gewoon maar even genieten van de rust en de rest aan anderen over laten Better safe then sorry.

Katniss

Katniss

11-10-2014 om 19:46

Idioot

Het is dat ik de naam wel eens voorbij heb zien komen, want ik vind het echt een idiote vraag. Als je hard je hoofd hebt gestoten en je hebt een dag daarna nog last van van alles, moet je gewoon naar de HAP. En rustig aan doen betekent dus niet dat je in drie keer je zaterdagboodschappen gaat doen. Dat is gewoon heel erg niet slim.
Er kan van alles aan de hand zijn en ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat je een lichte hersenschudding hebt (tenzij je zelf arts bent). Je kunt zomaar morgen dood neervallen met een hersenbloeding, bijvoorbeeld.

toch even naar de dokter

dat trillen is toch dacht ik niet typisch iets wat bij een hersenschudding hoort. en je houdt toch behoorlijke klachten. dat lijkt me toch iets waar je voorzichtig mee moet zijn. mijn dochter had ooit een hersenschudding. ze hoefde niet in een donkere kamer te rusten of zoiets, maar inderdaad grenzen respecteren. verder kregen we een wekadvies: elk uur moesten we haar wakker maken de eerste nacht. dit omdat er uren na de klap op het hoofd nog verdere schade kan optreden: bloedingen of zwelling van de hersenen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-10-2014 om 19:58

Inderdaad

Ben het eens met Katniss. Je hebt jezelf "gediagnosticeerd" als hebbende een lichte hersenschudding maar je bent geen arts. Je doet niet rustig aan. Het is nu zaterdag en je hebt behoorlijke klachten. Bel nu met de huisartsenpost want er kan meer mis zijn dan je denkt en laat hen maar vertellen wat je precies wel en niet mag doen en voor hoe lang. De impact die zo'n voetbal tegen je hoofd kan hebben is echt niet mis.

Marianne

Marianne

12-10-2014 om 11:18

Hap gebeld

Volgens HAP nu geen kans meer op hersenletsel. Heb asngegeven dat ik misselijk ben. Als ik morgen nog last heb, even eigen huisarts belken tenzij het erger wo rdt, dan moe t ik hun weer bellen.

Mijntje

Mijntje

12-10-2014 om 11:33

next

Volgende keer toch wat sneller met hoofdletsel de huisarts bellen. Hoofdletsel moet je niet onderschatten. Ik vind het niet wijs om af te wachten tot het weekend is en dan naar de HAP gaan. Daar zijn ze niet voor, je had donderdag of vrijdag gewoon naar de huisarts kunnen gaan.
Als je ongerust vandaag ben of er gebeuren rare dingen moet je nu natuurlijk wel meteen weer de HAP bellen. Voor alle zekerheid voorlopig maar heel rustig aan doen. Beterschap!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.