Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Trix

Trix

14-12-2020 om 10:58

Hoe voorzichtig zijn jullie

Een kind van mij is ongeveer 10 minuten bij iemand in een ruimte geweest die positief testte.
De kans dat kind ons weer besmette (als kind al besmet is) lijkt me vrij klein; we wonen ruim, kind neemt van nature al veel afstand en ik lucht veel.
Maar ja we wonen wel in een huis samen, gebruiken soms dezelfde badkamer en toilet en ik poets niet heel veel. (Geen tijd voor)

Wat zouden jullie doen? In quarantaine? Testen? Gewoon letten op symptomen? Geen sociale contacten meer? Niet gaan werken?

Testbeleid

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/testen/testbeleid

Volgens mij kom je niet in aanmerking voor een test.

"Het gaat vooral om mensen met wie u:

langer dan 15 minuten samen bent geweest;
contact had op minder dan 1,5 meter afstand;"

Je zou het kunnen overleggen met de GGD.

Ik zou het hier zelf wel doen omdat ik kwetsbaar ben. Maar het is hier ook geen drempel. Zoon studeert toch al thuis en dochter is nu 5 dagen vrij. Dat zou eigenlijk niet moeten tellen.

En we houden in huis ook al afstand, dan alleen nog wat scherper.


https://www.youtube.com/watch?v=BNu2jysOdZM&ab_channel=NOSop3
Het is dus niet zo afgebakend.

Pennestreek

Pennestreek

14-12-2020 om 11:26

Alleen het normale

Dus afstand houden bij anderen, mondkapje op in de openbare ruimtes.
Als jullie thuis al afstand houden is dat mooi meegenomen. Misschien (nog) iets vaker handen wassen, en de bril naar beneden bij doortrekken.
Verder natuurlijk altijd in de gaten houden of je klachten krijgt. Maar dat hoeft niet, niet iedereen ontwikkelt klachten. Daarbij komt dat als je al klachten krijgt dat geen corona hoeft te zijn, er is ook nog de gewone seizoensgriep en verkoudheid. Maar bij klachten dus wel laten testen en thuisblijven.

Flavia

Flavia

14-12-2020 om 11:46

Alles beperken en in de gaten houden

Ik zou de sociale contacten zeker 10 dagen tot het absolute minimum beperken.
De symptomen bij je zoon in de gaten houden en bij de geringste aanleiding testen.

Werken zou ik overleggen met je werkgever, ik weet dat wij dan persona non grata zijn op de locatie. Nu mogen we toch al alleen met toestemming van het naast hoger gelegen management en ons interne OMT op de locatie komen als kantoormedewerker. (sinds februari,(ja, voor de eerste lockdown) en dat is net verlengd tot eind Q1 2021) Ik denk dat er bij jullie dan ook niet elke dag een temperatuur check en vragenlijst/app getoond moet worden voor jullie op lokatie mogen komen?

Die strenge regels hanteren wij ook thuis qua contacten.Bezoek beperken we tot 1x 1 of 2 personen tegelijk per week. Dochter sport nog wel en gaat naar school.

Pennestreek

Pennestreek

14-12-2020 om 12:04

Vergeet te melden

dat ik vanuit mezelf spreek. Wij zien nauwelijks nog iemand. Ik ga alleen af en toe bij mijn ouders koffie drinken, dan houden we afstand en zetten de deuren open. Dochter gaat voor 1 praktijkles naar school, heeft heel af en toe 2 vrienden over de vloer en is dit weekend wezen logeren bij een vriendin. Zoon en zijn vriendin komen, als ze al langskomen, kort en houden afstand.
Verder geen live sociale contacten.
Dus in mijn regime zou ik verder niks veranderen. Op mijn werk misschien een FFP2 masker voor de zekerheid. Maar daar heb ik al een 'gewoon' medisch masker op.

Tine Winkel

Tine Winkel

14-12-2020 om 13:33

bij iemand in een ruimte

vind ik een vaag begrip: zat ze bij die persoon dichter dan op 1,5 m afstand? Als dat niet zo was, dan lijkt me de kans op besmetting heel erg klein. Maar goed, dat is natuurlijk ook weer afhankelijk van andere dingen, zoals bv. ventilatie/luchtstromen, heeft kind veel oppervlakken aangeraakt en zijn/haar gezicht (of direct handen gewassen), droeg een van beide een masker.... Kortom, geen peil op te trekken.

Wat zou ik doen? Niets, geloof ik. Zelf hygiene maatregelen zo goed mogelijk naleven (don't touch your face, vooral). Verder ben ik gezond en vrij jong - ik hoop dat ik bij besmetting geen ernstige klachten krijg, mijn kansen zijn vrij gunstig. Als ik tot een risicogroep zou behoren zou ik t vast anders doen (en nee, ik weet dat ik niet 100% veilig zit, maar dat zij zo)

Symptomen.

Bij klachten thuisblijven en testen. Je kind heeft geen klachten en jij hebt geen klachten. Dus letten op symptomen blijft over.

Tessa

Tessa

14-12-2020 om 15:50

Pennestreek

"en de bril naar beneden bij doortrekken"

Ik zou het deksel naar beneden doen. Werkt denk ik beter.

Voor de draadstarter, ik zou alle maatregelen nemen die geadviseerd worden. Iets met beter safe than sorry.
Maar ik voel met je mee, tis klote

Phryne Fisher

Phryne Fisher

14-12-2020 om 17:10

Regels

Ik volg de regels niet strikter op dan noodzakelijk, dus in dit geval gaan we daarmee door. Kind is niet langer dan 15 minuten op minder dan 1,5 meter afstand bij een positief getest persoon geweest, dus we beperken ons verder niet.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-12-2020 om 17:27

Testen

Nog maar eens. Als je kinderen hebt, vraag dan een DigId aan. Dat kan altijd (ook voor onder de 13). Kost wel drie werkdagen, dus *van te voren* aanvragen.

Gewoon laten testen als je je zorgen maakt, de computer doet niet zo moeilijk.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-12-2020 om 17:29

Phryne

"Ik volg de regels niet strikter op dan noodzakelijk, dus in dit geval gaan we daarmee door. Kind is niet langer dan 15 minuten op minder dan 1,5 meter afstand bij een positief getest persoon geweest, dus we beperken ons verder niet."

Heel goed. Eigen verantwoordelijkheid is overrated.

Piep

Piep

14-12-2020 om 21:28

Testen

Wij hebben dit al meegemaakt en kind is in quarantaine gegaan (dus niet meer afspreken met vrienden) en heeft zich laten testen. Hij bleek positief. Wij hebben onderling geen afstand gehouden, hebben gewoon wat langer thuis gewerkt en boodschappen besteld. Wij zijn niet besmet geraakt.

Piep

Piep

14-12-2020 om 21:29

Luchten

Wij hebben wel extra gelucht trouwens, voor de zekerheid.

altijd voorzichtig geweest

Ik ben alleenwonend, heb weinig mensen over de vloer behalve zorgverleners en af en toe een kind, ben afgekeurd voor werk dus daar is ook al weinig besmetting van te verwachten, doe alleen boodschappen als het rustig is, zit wel op een clubje maar met veel ruimte ertussen en strenge regels, was mijn handen, draag een mondkapje en voor de rest leef ik een heel rustig, voorzichtig en saai leven

Gisteren toch positief getest.

Testen

Zoon laat zich morgen testen vanwege aanhoudende (lichte) klachen en een paar kwesties waarvoor hij een afspraak heeft bij de huisarts. Dat hij zeker weet dat hij niet besmet de praktijk binnenkomt.

Natuurlijk ging het even niet helemaal goed. Na het bellen van het centrale nummer kreeg hij een locatie toegewezen. Echter toen hij zich daar vervoegde waren zijn gegevens nog niet daar aangekomen en hij werd door een sacherijnige mevrouw de deur gewezen. Ondanks de stress hield hij zich gelukkig goed en bleef beleefd en neemt het haar verder ook niet kwalijk al kwam het slecht uit.

Nu is de uitslag er mogelijk niet op tijd voor het huisartsenbezoek.
Maar ook dat heeft hij netjes afgedekt door de praktijk even te informeren. Zonodig wordt de afspraak verplaatst.

Eenmaal thuis opnieuw gebeld met het centrale nummer van de GGD en nu heeft hij morgen een afspraak. Op zijn verzoek wel op een andere locatie.

Ik ben wel vast aan het bedenken wie er mogelijk voor mij boodschappen kan doen als we in quarantaine gaan.
Deze week heb ik AH maar nog geen 'slot' voor volgende week en volgens de krantenberichten loopt het storm.

We wachten het nog maar even af. Misschien alleen een 'sisser'.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-12-2020 om 18:45

Rosie

Die zorgverleners zijn natuurlijk een enorm risico. Die mensen komen bij zoveel mensen thuis. Mijn moeder heeft soms drie verschillende thuiszorgmedewerkers op een dag, die op hun beurt soms wel 8 cliƫnten bezoeken op een werkdag. En afstand houden is lastig als je iemand onder de douche zet of kousen aantrekt.

Chrono

Chrono

15-12-2020 om 19:03

Rosie

Oei, da's niet fijn. Sterkte.
Hoe moet dat nu met je zorgverleners?

Laetitia

Laetitia

15-12-2020 om 20:15

Rosie

Bah, wat rot. Sterkte, hoop dat je er niet al te ziek van wordt.

Mijntje

Mijntje

16-12-2020 om 10:35

risico

Sterkte Rosie, beterschap.
Voorzichtigheid is geen garantie, zie je maar weer. Ook zonder zorgverleners (onvermijdelijk) kan je besmet raken, tenzij je de hele dag binnen blijft en niemand ziet.
Een clubje of activiteit met mensen binnen is ondanks de 1,5 meter en handen wassen ook niet zonder risico.

Laetitia

Laetitia

22-12-2020 om 18:11

Rosie????

Al een tijdje niets van je gehoord en ik maak me wel zorgen. Hopelijk gaat het nog of weer met je. Veel aan je gedacht deze dagen.

Flavia

Flavia

22-12-2020 om 18:32

Rosie

Ik weet wie er achter de nick Rosie schuilt.
Ze kan op dit moment niet zelf reageren want het gaat helaas niet met een sisser over.

Laetitia

Laetitia

22-12-2020 om 20:16

Flavia

Daar was ik al bang voor. Ze is normaal best veel op het forum en haar afwezigheid de laatste dagen in combinatie met het feit dat ze eerst vertelde positief getest te zijn en daarna dat ze was opgenomen, maakte dat ik me zorgen maakte.

Ik hoop heel erg dat het goed komt voor en met haar.

Chrono

Chrono

22-12-2020 om 20:52

Flavia

Als je in de gelegenheid bent: wens Rosie alle goeds. Ik duim voor haar.

MoederVan3

MoederVan3

22-12-2020 om 21:46

Rosie

Ja, ik heb hier ook vaak aan Rosie gedacht, vooral toen ze had geschreven dat ze in een ziekenhuis lag met overbelast personeel.
En dan nog steeds mensen die zeggen dat Corona een hoax is. Onbegrijpelijk.
Hopen dat het goed komt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.