Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ibuprofen

Ik was gisteren even bij de huisarts wegens een geblesseerde spier in mijn schouder. Even checken of ik er voorzichtig mee moest doen of juist niet, en of ik er mee naar een fysio moest of weet-ik-wat.

Viel mee allemaal, maar huisarts waarschuwde me de schouder niet te veel te ontzien...niet belasten of verkrampen kon leiden tot langer gedoe. Ze adviseerde me om die reden af en toe een ibuprofen te nemen als ik dacht dat ik idd vanwege de pijn mijn schouder krampachtig ging belasten. Nou valt het wel mee met de pijn, maar ik heb voor de zekerheid toch maar een doosje ibuprofen gehaald. normaal slik ik altijd paracetamol als ik eens hoofdpijn heb of ongesteld ben.

Maar ik schrok eigenlijk een beetje...voor de huisarts me ibuprofen aanraadde vroeg ze al if ok verder goed gezond was (ben ik). Bij de apotheek wilden ze eerst mijn file zien (of ik andere medicijnen slikte...nee dus) en een waslijst vragen over of ik soms astma had en nog wat meer dingen.

Em toen ik gisteravond thuis de bijsluiter eens bekeek schrok ik me de pleuris van de stevige taal die daar op stond.Uitkijken voor ernstige maag en darmbloedingen die 'zomaar' kunnen optreden en mogelijk fataal kunnen zijn???? Okee, ik weet dat ook medicijnboeren zich tegenwoordig graag indekken, maar zulke taal heb ik nog nooit gelezen als het ging over een huistuinenkeukenvrijverkrijgbare pijnstiller.

Ik hoef er gelijk al geen meer.

Slikken jullie wel eens ibuprofen? En staat dat ook op jullie bijsluiters?

Ingrid

Regelmatig

Als echt hoofdpijn"klant" slik ik regelmatig pijnstillers. Paracetamol kan ik een doosje van leegeten, maar dan heb ik nog steeds hoofdpijn. Ibuprofen is eigenlijk het enige wat helpt. En ja, het staat in de bijsluiter, maar ik ga er altijd maar vanuit dat het niet zo'n vaart loopt als je de max dosis niet overschrijdt.
Overigens combineer ik bij migraine de ibu400 met een paracetamol en sterke koffie. Ik gok zomaar dat ik een "maag van beton" heb
Sanneke*

Knurf

Knurf

28-08-2013 om 14:18

'Slikken jullie wel eens ibuprofen? En staat dat ook op jullie bijsluiters?'

Ja, ik heb endometriose en dan helpt alleen ibuprofen. Ibuprofen is niet goed als je een gevoelige maag hebt, vandaar dat de arts waarschijnlijk vroeg hoe je verdere gezondheid was. Maar verder is het een goede pijnstiller omdat het ook ontstekingsremmend werkt.

Enne, ik zou voor de zekerheid toch de bijsluiter van de andere pijnstillers nog eens doorlezen. Of van hoestdrank. Of van de pil. Die zijn niet minder schokkend hoor.

Af en toe

Als er weer eens een ontsteking opkomst is (mn beurs, been en arm) dan slik ik een paar dagen Ibuprofen. Het is een pijnstiller maar meer nog een (goedkope) ontstekingsremmer. Het gaat mij vooral om het laatste. Na een paar dagen is de opkomende ontsteking wel weg.
Ik heb een keer gehoord dat 1 op de 1000 mensen echt nare bijwerkingen ervan krijgt. Dat de apotheek extra aandacht aan je besteedt, vind ik alleen maar positief. Als je het hebt meegekregen, zou ik het gewoon proberen. Ik voel me echt geen patient vanwege het slikken van een ibuprofen. Voor mij valt het meer in de categorie huis, tuin en keuken zelf-doe-dingen. Maar eentje waar je vooraf wat extra naar moet kijken, dat wel.

Fiorucci

Fiorucci

28-08-2013 om 14:54

Man en zoon worden hondsberoerd van paracetamol, dus brufen heb ik altijd in huis. Zoon heeft nogal eens migraine, vandaar.

Biene M.

Biene M.

28-08-2013 om 15:02

Tijdens de borstvoeding bij dreigende borstontsteking. Altijd bij ontstoken tandwortels e.d. De dag voor en eerste dag van mijn menstruatie (tegen overmatig bloedverlies en tegen pijn).

Het is hier al genoemd: afgezien van een pijnstiller is ibuprofen (net zoals bijv. aspirine) ook een ontstekingsremmer. En bijwerkingen, tja. Ik neem nooit ibuprofen op mijn lege maag en zorg dat ik het niet te lang achter elkaar slik.

Tijgeroog

Tijgeroog

28-08-2013 om 15:24

Maar

Je kunt het toch ook zonder recept bij het kruidvat krijgen? Dus fijn dat de apotheek wat zorgzamer is, maar hetzij ook weer niet heel dramatisch.

evy

evy

28-08-2013 om 16:04

Maag

Ik heb niet zon sterke maag en ging ibuprofen slikken vanwege mijn heftige menstruatie. 4 per dag helpt erg goed.
Maar na een aantal maanden zit ik nu aan de maagbeschermers omdat ik behoorlijk last van mijn maag kreeg.
De laatste tijd hoef ik niet meer elke dag een maagbeschermer maar mij is verteld dat je bij ibuprofen van een groot aantal artsen ook een maagbeschermer er bij krijgt.
Ik zou zeggen houd het goed in de gaten.
Beterschap

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2013 om 00:46

Van paracetamol

kun je ook last van je maag krijgen.
Ik weet wel dat je ibuprofen niet mag gebruiken in combinatie met bloedverdunners, omdat ibuprofen meen ik ook een verdunnend effect heeft.
Ik vind ibuprofen veel prettiger dan paracetamol. Bij Kruidvat wordt braaf, volgens verplichte regels, gevraagd of ik bekend ben met het middel en het gebruik en ik zeg braaf elke keer 'ja'. Bij die apotheek gaan ze blijkbaar nog een stapje verder en dat is eigenlijk ook zoals het hoort. Maar net ls wat al gezegd is: lees andere bijsluiters eens. Man man, je zou er acuut nooit meer een pil door innemen!

Christel

Christel

29-08-2013 om 08:08

Altijd maagbeschermer

Als hoofdpijnklant krijg ik brufen 600 bruis voorgeschreven door de huisarts, maar altijd in combinatie met een maagbeschermer (Omeprazol geloof ik).

Bonna

Bonna

29-08-2013 om 08:34

Ibuprofen ot

Ik heb naar aanleiding van een draadje hierover ibuprofen ingenomen om het bloedverlies bij de menstruatie te verminderen. Een half uur na het slikken kreeg ik een enorme bloeding. Ik heb dit met de huisarts besproken. En die zei 'het is niet zo slim om dan ibuprofen te slikken, daar krijg je juist meer bloedverlies door' Hoe kan dat nou? Sommigen gebruiken het tégen extreem bloedverlies, en ik krijg er juist bloedverlies van?

Opletten

Ibuprofen is niet onschuldig en als je het langdurig slikt, moet je er echt een maagbeschermer bij gebruiken.

Of je er bij incidenteel gebruik last van krijgt is erg afhankelijk van de gevoeligheid van je maag. Ik merk er bijvoorbeeld niets van, mijn man heeft na drie dagen last van zijn maag. In jouw geval Ingrid, zou ik het best durven. Je merkt snel genoeg of je er wel of niet tegen kan.

Bonna

Volgens mij wordt Ibuprofen (en pijnstillers uit dezelfde familie, de NSAIDs als ik het wel heb) geslikt tegen de pijnklachten bij menstruatie, niet tegen het bloedverlies op zich. Zelf zweer ik bij Naproxen tegen menstruatiepijn trouwens, da's er ook een uit die familie.

En inderdaad werkt Ibuprofen (en de familie) bloedverdunnend. Als je een NSAID geslikt hebt vlak voor je bloed geeft dan gaat er ook een speciaal stickertje op die zak, want dan wordt het bloed anders verwerkt ofzo.

Groeten,

Temet

Knurf

Knurf

29-08-2013 om 10:15

Inderdaad

'Ik heb naar aanleiding van een draadje hierover ibuprofen ingenomen om het bloedverlies bij de menstruatie te verminderen. Een half uur na het slikken kreeg ik een enorme bloeding.'

Zoals temet al schrijft: ibuporfen werkt tegen pijnklachten bij menstruatie, maar zeker niet tegen bloedverlies. Ik slik ibuprofen omdat ik endometriose heb, maar daarnaast slik ik de pil. Met de pil wordt het bloedverlies in de ontrekkingsweken minder.

Knurf

Knurf

29-08-2013 om 10:16

Typfoutje

ontTrekkingsweken natuurlijk

evy

evy

29-08-2013 om 10:55

Omdat

Bij een zware menstruatie ontstaan stolsels, om die de baarmoeder uit te krijgen is er meer bloed nodig omdat die stolsels zwaar zijn. Ibuprofen zorgt dat er minder stolsels komen omdat het bloedverdunnend werkt. Daardoor is er minder bloed nodig om een en ander de baarmoeder uit te werken.

Puck

Puck

29-08-2013 om 11:23

Altijd paracetamol

Nee, ik gebruik geen ibuprofen, naproxen, diclofenac en hun zusjes. Ten eerste mis ik kennelijk een receptor of zo want het doet helemaal niets, nada noppe. Ik heb het een aantal keren op doktersrecept moeten gebruiken (altijd in combinatie met een maagbeschermer) maar zowel de pijnstillende als ontstekingsremmende werking waren niet merkbaar. Ik kreeg alleen wel de bijwerkingen als forse maagklachten. Na de bevalling van jongste (keizersnee) kreeg ik in het ziekenhuis 2 dagen naproxen. Vervolgens heb ik 4 maanden maagklachten gehad. Ik hoef ze dus niet meer.
Als het gaat om pijnstilling dan kun je net zo goed een paracetamol slikken.
En verder de bijsluiter: die dekken zich gewoon in tegen alle mogelijke bijwerkingen die op kunnen treden. Die van paracetamol bevat ook allerlei vervelende bijwerkingen.

Biene M.

Biene M.

29-08-2013 om 11:36

Ibuprofen juist wel om bloedverlies bij menstruatie te verminder

Van http://www.amc.nl/web/Zorg/Patient/Patienteninformatie/Bloedverlies-hevige-menstruatie.htm:
"Prostaglandine-synthetase-remmers (o.a. diclofenac, ibuprofen, indometacine, naproxen) Deze medicijnen worden vaak voorgeschreven om menstruatiepijn te verminderen. Minder bekend is dat ook het bloedverlies bij de menstruatie met gemiddeld 30% afneemt: meer dan de helft van de vrouwen ervaart dat de menstruaties minder hevig worden."

Zie bijv. ook www.nhg.org.

Puck

"Als het gaat om pijnstilling dan kun je net zo goed een paracetamol slikken"

Jij wel. Ik niet. Paracetamol doet bij mij weinig. Dus ik slik of APC, of een NSAID, afhankelijk van het soort klachten. Maar bij mij werken die laatste medicijnen dus wel, bij jou kennelijk niet, jammer genoeg.

Groeten,

Temet

Knurf

Knurf

29-08-2013 om 17:46

Nee puck

'Als het gaat om pijnstilling dan kun je net zo goed een paracetamol slikken.'

Juist het gegeven dat paracetamol bij mij niet hielp tegen de extreme buikpijn, en ibuprofen wel, gaf mijn huisarts het idee dat om endometriose zou kunnen gaan. En dat bleek te kloppen later (na ziekenhuisonderzoeken en zo).

(Janneke67)

(Janneke67)

29-08-2013 om 20:04

Bij mij

Doet paracetamol weer niets, ibuprofen daarentegen doet het heel goed. Ik heb wel de 600 mg ( vd huisarts) Prima spulletje )

De ibuprofen is een paar jaar geleden negatief in het nieuws geweest. Dit zou erg slecht zijn en soms zelfs fataal, maar dan wel voor mensen die het dagelijks innemen en het slikken als snoepjes. Zo lang je het eens inneemt voor tijdelijk gebruik kan het volgens mijn huisarts geen kwaad. Maar hij adviseerde het niet lange tijd te gebruiken.

IngridT

IngridT

29-08-2013 om 23:02 Topicstarter

Dank!

voor de uitgebreide reacties. Die stellen me ten dele gerust. Dus als het nodig is zal ik er eens eentje slikken, zo'n ibuprofen. Geen idee of het beter werkt bij mij dan gewone paracetamol. Maar so far overleef ik het aspirineloos, dus misschien is het wel helemaal niet nodig.

Overigens heb ik 400 mg tabletten gekregen van de apotheek, en de huisarts heeft het niet over maagbeschermers gehad....

Toch ben ik wel verbaasd over de best wel serieuze waartschuwingen voor zulk vrij verkrijgbaar spul. Iemand had het over de pil, en dat daar vast ook van alles in zou staan, in de bijsluiter, maar daar heb je toch eccht een recept voor nodig...

anyway, vandaag 130 nieuwe leerlingen voor mijn neus gehad....eerst maar eens slapen!!!!

nogmaals dank,

ingrid

Fijn draadje!

Dit sterkt mij weer in het (preventief) slikken van ibuprofen net voor en tijdens menstruatie.

Kari1

Kari1

30-08-2013 om 10:11

Oefenen

en blijven bewegen, dat is bij schouderklachten echt belangrijk, zoals je HA je al heeft uitgelegd. Schouders gaan snel vastzitten en zijn dan moeilijk weer los te krijgen. Zwaaien dus (lange link). http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://web.inter.nl.net/users/E.van.Kesteren/images/schouder2.gif&imgrefurl=http://web.inter.nl.net/users/E.van.Kesteren/schouder.htm&h=229&w=500&sz=23&tbnid=xpwUMgG-OU_rXM:&tbnh=60&tbnw=131&prev=/search%3Fq%3Dschouder%2Bzwaaien%2Boefenen%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=schouder+zwaaien+oefenen&usg=__crsZHXZ7OGDm6OPMXny_2kwaKHE=&docid=mhCEJsxStitlTM&sa=X&ei=gVIgUpiODMvK0AX8hoDgBQ&ved=0CD0Q9QEwAw&dur=8918
Het kan een valkuil zijn om te denken "als het nodig is zal ik er eens eentje slikken". Weet dan wel echt goed dat slikken niet nodig is omdat je ook zonder pijnstilling goed kunt blijven bewegen, of dat de pijn wel meevalt omdat je eigenlijk toch je schouder teveel ontziet. Als paracetamol bij jou goed werkt en kun je dat ook prima gebruiken, liever dan te weinig ibu nemen omdat je je daar niet senang bij voelt.
Kari

Tonny

Tonny

30-08-2013 om 13:19

Bijsluiter o.t.

Lang geleden was ik bezig met het naaien van zwartepietenpakjes voor de kinderen, toen ik een of andere infectie kreeg waarvoor antibiotica werd voorgeschreven. Oudste zoon, jaar of negen, las de bijsluiter en zei: mam kun je niet eerst de kleren afmaken en dan die pillen nemen? Je wordt er hartstikke ziek van.

evy

evy

30-08-2013 om 15:28

Dank je wel tonny

Dank voor de opmerking van jouw zoon daar heb ik hard op
om gelachen en dat doet een mens pas goed.

Puck

Puck

03-09-2013 om 16:21

Temet en knurf

De opmerking "Als het gaat om pijnstilling dan kun je net zo goed een paracetamol slikken.\' was zeker niet algemeen bedoeld, maar juist voor IngridT. Zij geeft aan dat paracetamol ook helpt dus in dat geval is het niet zo van belang om dan over te stappen op ibuprofen. Jullie gevallen zijn specifiek en dan kan het heel anders zijn.

100%mama

100%mama

10-09-2013 om 12:11

niet bloedverdunnend

als je geen bloedverdunners gebruikt. Enkel hierbij versterkt Ibuprofen de werking...

Hier geregeld Ibuprofen (reuma), maar in slechte dagen wel met maagbescherming. Ik heb er verder nooit hinder van ondervonden toen ik nog geen maag bescherming slikte, maar je weet het nooit. Voor een paar enkele dagen hoef je geen maag bescherming te gebruiken. Na 1 week intensief gebruik met vervolg is het wel raadzaam om maag beschermers erbij te gebruiken.

Als paracetamol ook werkt zou ik inderdaad hiervoor kiezen qua pijnstilling, maar werkt niet ontstekingremmend natuurlijk!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.