Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Biene M.

Biene M.

22-12-2010 om 08:04

Iemand verstand van glucose tolerantietests?

Vorige week heb ik een 50 grams GTT gedaan, waarbij mijn glucosewaarde na een uur 8,6 mmol was. Deze week werd het daarom de 100 grams GTT en daarbij was de waarde na een uur 8,0 mmol. Ook de andere waarden waren onder de grens, dus eerst en vooral ben ik erg blij (en heb ik net een dikke plak kerststol op!) Maar eigenlijk vind ik het wel raar, is er iemand in de zaal die snapt waardoor je na een week een lagere waarde hebt na 100 gram glucose dan de week ervoor na 50 gram? Zou het nog zin hebben te laten prikken op HbA1c?

De aanleiding voor het onderzoek was trouwens een macrosoom kind en polyhydramnion bij 36 weken zwangerschap (50 grams GTT bij 27 weken was - net - onder de grens, 7.0 mmol).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Meetfout test zelf

Hoi Biene,
De betrouwbaarheid van de glucose tolerantie test laat te wensen over. De test leidt geregeld tot vals-positieve uitslagen (waarbij de waardes geinterpreteerd worden als passend bij zwangerschapsdiabetes terwijl er geen sprake is van zwangerschapsdiabetes). En de test is niet zo goed reproduceerbaar ((dwz bij herhaling van de test bij dezelfde persoon onder dezelfde omstandigheden worden verschillende uitslagen gemeten).Ik heb de testen iedere keer bekeken als: wel waarde hechten aan een negatieve test, maar een positieve uitslag alleen zien als reden voor verder onderzoek. Er zijn zoveel factoren die de test beinvloeden: moment van de dag, wel/geen activiteit, wel/niet nuchter etc. Bij het merendeel van de zwangeren bij wie de test-uitslag positief is, blijkt bij follow-up dat ze geen zwangerschapsdiabetes hebben.

Dit vond ik nog online:
De diagnose diabetes gravidarum wordt gesteld met een orale glucosetolerantietest waarbij 75 of 100 g glucose wordt gebruikt. De hoeveelheid glucose is dus niet standaard. Daarnaast worden ook verschillende afkappunten gehanteerd. Bovendien blijkt de reproduceerbaarheid van de 100 g GTT met 76-78% beperkt te zijn.10,11 Door het gebrek aan een goede diagnostische gouden standaard is onderzoek naar de betrouwbaarheid van allerlei screeningstests maar beperkt mogelijk. De sensitiviteit van urinetests op glucosurie varieert van 7% tot 46%, en van een random glucose van 29% tot 80% (afhankelijk van het tijdstip) bij een afkappunt van 5,6 mmol/l-1,3. De resultaten zijn mede afhankelijk van het tijdstip waarop getest wordt. In één onderzoek bleek 15.00 uur de beste tijd: sensitiviteit en specificiteit waren voor afkappunt 5,6 mmol/l respectievelijk 80% en 63%, en voor 6,1 mmol/l respectievelijk 74% en 82%.12. De ontbijt- en lunchtest, zoals in Nederland veel gebruikt, worden niet genoemd in de review en richtlijn.2,3 De beste combinatie van hoge sensitiviteit en specificiteit zien we bij een nuchtere glucose (respectievelijk 88% en 78% bij een afkappunt van 4,9 mmol/l-1) en bij de glucosetolerantietest, oftewel 50 g GTT (respectievelijk 79% en 87%). Alleen laboratoriumbepalingen en metingen met een point-of-care glucosemeter die aan laboratoriumeisen voldoet, zijn betrouwbaar genoeg voor het opsporen van DG.13,14
zie verder:
http://www.henw.org/archief/volledig/id37-niv-richtlijn-zwangerschap-bij-diabetes.html#metwelketestskunnenwediabetestijdensdezwangerschaphetbesteopsporen

In jouw geval denk ik dat er sprake was van een meetfout in de test met afwijkende uitslag (dat komt dus vrij veel voor). Hopelijk heb je wat aan deze informatie.

Amaryllis

Biene M.

Biene M.

22-12-2010 om 17:07

Amaryllis

Dank je wel voor je reactie! Ik wist wel dat de sensitiviteit te wensen overlaat, maar dat dat ook in die mate voor de specificiteit geldt wist ik niet. Ik zal je link zo nog lezen. Balen dat de diagnostiek blijkbaar zo lastig is. Eigenlijk zou ik er zelf nog wat op moeten googlen, maar ik ben zo moe weet je wel

Jammer inderdaad

Dat er geen 'gouden standaard' test is waardoor je eens en voor al zekerheid hebt. Ik vond nog dit artikel over de 50 gr test: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7950945
conclusie: Neither random plasma glucose estimation nor the glucose challenge test is a useful screening procedure for abnormal glucose tolerance in pregnancy.
En dat moe zijn herken ik, ik heb even geaarzeld of ik wel zou reageren vandaag want voor de tweede nacht op rij zeer slecht en onderbroken geslapen met dank aan 3 van de 4 kinderen hier. Die wisseldiensten draaien dus zelf wel aan hun nachtrust komen (en waarvan er 1 om 5:30 vanmorgen al besloten had dat hij wel klaar was met slapen). Het staat er dus vast niet heel duidelijk, maar hopelijk helpen de links je en is de strekking wel overgekomen. En wat betreft je vraag over HbA1c: deze heeft een lage sensitiviteit om zwangerschapsdiabetes op te sporen, aldus beschreven in dit artikel:
http://emedicine.medscape.com/article/127547-overview

Succes met de laatste loodjes en ik wens je een hele voorspoedige bevalling en een gezond babietje met een superstart! En hopelijk blijkt het met die macrosomie mee te vallen, het blijft moeilijk om middels echo een juiste schatting van een baby te krijgen. Hier trouwens wel een kind boven de 4kg - zonder zwangerschapsdiabetes - en baby heeft het prima gedaan (inclusief superbevalling) en is nu een mooie 4-jarige tante.

Amaryllis

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.