Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Harten2

Harten2

22-01-2020 om 21:19

Lage hartslag gevaarlijk?

Ik was al een draadje gestart over ablatie. In afwachting van de ingreep heb ik nog een andere vraag. Ik ben in de avond steeds erg moe. Mijn hartslag is dan in rust 42 bpm. Ik heb al online gezocht maar zie alleen opmerkingen over een sport hart met een trage hartslag. Dat heb ik niet. Wel gebruik ik metroprolol. Ik weet dat daar mijn hartslag mee verlaagd wordt maar is 42 bpm is erg laag en ben ik daarom zo moe. Ik heb pas volgende week weer een afspraak bij de cardioloog maar hoop dat hier misschien een deskundige op OO is, die een antwoord heeft op mijn vraag. Alvast bedankt!

Triva

Triva

22-01-2020 om 21:48

Daarvoor

bel je de huisarts of de cardiologipoli!

Pennestreek

Pennestreek

22-01-2020 om 22:05

Zeker morgen even bellen

Maar ter geruststelling: ik functioneer prima op een hartslag van 43 pm in rust, al jaren. Ook geen sporthart trouwens. Mijn lijf moest wel wennen aan die lage hartslag, ik heb toen een paar maanden last gehad van vermoeidheid en ik had het vaak koud. Tips van de cardioloog waren koffie drinken (dronk ik toen nog niet) en in beweging blijven, dus af en toe de trap op en zo. Maar bij mij werd het niet veroorzaakt door medicatie, dus ik zou zeker even bellen. Mij werd verteld dat alles onder de 36 als gevaarlijk wordt beschouwd, net zoals ritmestoornissen. Zolang je boven de 40 zit is het misschien lastig/vervelend, maar dus niet acuut gevaarlijk.
Sterkte, het is niet fijn om problemen met je hart te hebben, dat maakt je heel kwetsbaar en onzeker. Daarom dus zeker even bellen.

ben benieuwd

of je inmiddels gebeld hebt? 42 is zeker niet heel wenselijk of aangenaam. Kennelijk heb je ook ritmestoornissen (vanwege de aanstaande ablatie).

Tesah

Tesah

26-01-2020 om 08:46

Naar de arts voor zekerheid

Maar ter geruststelling, ik heb ook een lage hartslag, ik krijg soms een waarschuwing dat mijn hartslag in rust (vooral als ik slaap - ik heb een horloge die continu mijn hartslag meet) onder de 40 duikt. Ik ben er voor naar de cardioloog geweest maar niks aan de hand, het blijkt gewoon gezond te zijn... ik sport wel veel, maar dat doe ik al jaren en met het ouder worden, wordt die hartslag steeds lager.

Ik heb er een laag ijzer (ferritine van 6) en laag hb (tussen de 6 en 6,5) bij, maar kan toch een halve marathon lopen...

Maar met medicatie en je andere zorgen zou ik er een huisarts bezoek aan besteden.

Tesah

Vinkje

Vinkje

26-01-2020 om 10:57

Metropolol

Mijn man heeft ook metropolol gebruikt. Hij heeft hier veel bijwerkingen van gehad. Naarmate hij het langer gebruikte kreeg hij er meer last van. Nu heeft hij altijd al een lage hartslag van zichzelf (rond de 53), maar deze werd nu nog lager. Ook zijn bloeddruk ging omlaag, zo laag, dat hij begon flauw te vallen. Dus dat ging niet echt goed, hij voelde zich erg beroerd. Op zijn onregelmatige hartritme had het ook geen effect.

Daarom heeft hij nieuwe medicijnen gekregen, Amiodaron. Nu voelt hij zich beter, hartritme nog steeds onregelmatig maar te doen. Deze medicijnen mag hij niet te lang gebruiken, daar is hij te jong voor. Op lange termijn beschadigd dit namelijk de organen. Daarom ook die ablatie.

Harten2

Harten2

26-01-2020 om 22:49

Dank jullie wel

Donderdag heb ik een afspraak met de cardioloog. Ik ben nu wel iets geruster over het lage bpm. Ik ben wel snel moe maar hoop dat de ingreep niet lang meer op zich laat wachten. Vinkje, jij ook veel sterkte met je man.

Vinkje

Vinkje

28-01-2020 om 18:17

Dank je wel!

Ik wens jou ook heel veel sterkte! Ik ben heel benieuwd hoe het je verder vergaat. Komt vast goed.

Harten2

Harten2

30-01-2020 om 22:36

Weer bij cardioloog geweest

Hallo Vinkje, ik sta nu op de wachtlijst. Er is een wachttijd van 3 maanden. De cardioloog heeft eerst alle mogelijke complicaties opgesomd. Niet echt prettig maar blijkbaar moet men dat tegenwoordig van rechtswege doen. Ik krijg nu nieuwe medicijnen en extra bloedverdunners. Ik hoor tussen de 2/3 weken wanneer ik ben ingepland. Hoe gaat het met je man? Ik hoop goed!

Vinkje

Vinkje

01-02-2020 om 11:58

Complicaties

Dat van die complicaties komt me bekend voor... Zijn eerste ingreep was de eenvoudigste en we hoopten dat hem dat voldoende zou helpen om van zijn klachten af te komen. Helaas was dat dus niet het geval.

Je hoort al snel wanneer je geholpen gaat worden. Bij ons is nog niets bekend, ben heel benieuwd wanneer zover is. Ik denk eigenlijk sneller dan mijn man denkt, maar we zullen zien.

Het gaat verder wel aardig goed met hem. De dagen wisselen, dan weer een paar dagen een onregelmatig ritme en opeens draait het weer om, na sporten bijvoorbeeld. Maar over het algemeen is hij beter te spreken dan een tijd geleden toen hij geen medicijnen slikte, toen vond ik het zelfs lastig met hem

Vinkje

Vinkje

31-08-2020 om 10:54

Hoe is het nu Harten2?

Ben jij inmiddels al geholpen? Zal sowieso al langer geduurd hebben i.v.m. corona, vermoed ik. Mijn man is vorige week geholpen, het is allemaal goed verlopen. Maar op dit moment voelt hij zich niet helemaal top, eerlijk gezegd...

Ik ben heel benieuwd hoe het jou vergaat.

Harten2

Harten2

01-09-2020 om 22:01

Ja 15 mei

Hallo Vinkje, Wat vervelend om te lezen! ik ben al geholpen op 15 mei. Sorry dat ik niet eerder heb geschreven/gereageerd. Eerlijk gezegd ook omdat ik geen vervelend nieuws wilde brengen want jouw man moest nog geholpen worden maar nu schrijf jij zelf dat je man zich (ook) niet top voelt. Het is bij mij nu dus meer dan 3 maanden geleden en ik heb in de tussenliggende periode 2 keer het ziekenhuis gebeld omdat ik nog steeds erge hartritmestoornissen had. Maar het werd steeds afgedaan met dat ik het tijd moest geven. De operatie zou gelukt zijn maar ik ben met dezelfde klachten als voor de operatie naar huis gegaan. Men wilde nog een cardioverse doen maar besloten uiteindelijk mijn hart eerst met rust te laten. Ik heb nu net 2 weken geleden een gesprek gehad met een cardioloog (ik heb er ondertussen al zeker 5 gesproken vanwege ziekte bij mijn eigen cardioloog. Ik heb nu nieuwe, zwaardere medicatie gehad en men wil nog 3 maanden wachten. Dan heb ik een afspraak met een electrofysioloog en moet 48 uur met een holter lopen. Het lijkt er gelukkig wel op dat deze medicijnen beter hun werk doen. Mijn hart lijkt rustiger zeg ik voorzichtig....
Ik hoop Van harte dat je man zich snel wat beter voelt!

Vinkje

Vinkje

02-09-2020 om 18:00

Wat vervelend...

...om te lezen. Dus jij bent er dus ook nog niet klaar mee. Mijn man voelde zich echt wel goed meteen na de ingreep maar na een paar dagen werd zijn hartslag heel erg laag (32) en daarna, tot nu, echt erg hoog (tussen de 150 en 200 ongeveer, denk ik). Het lijkt tot nu toe wel regelmatig. Hij heeft nu weer betablokkers gekregen maar het helpt nog niks, helaas.

Ook hij heeft inmiddels alweer een paar keer een cardioloog gesproken. Ze hadden meteen al gezegd dat je pas mag kijken of het is geslaagd na 4-6 weken. Dus volgens hun zit hij nog midden in het genezingsproces. Als hij het wil kan hij weer een cardioversie krijgen (om zijn hartslag weer omlaag te krijgen) maar daar wil hij nog mee wachten omdat ervaring leert dat het meteen na daarna weer foute boel kan zijn.

Hoe hij zich nu voelt en met die hoge hartslag lijkt het weer heel erg op hoe hij zich voor die eerste ingreep voelde, dat was voor een flutter. Deze laatste ingreep was voor het boezemfibrileren.

De cardioloog zei dat het ook nog zo kan zijn dat hij iets geheel nieuws heeft ontwikkeld...

Gaat lekker zo, he? We balen toch wel een beetje (erg), eerlijk gezegd. Je hoopt toch dat het meteen goed voelt, na zoveel jaar een rotgevoel gehad te hebben en niet fit zijn enz.

Ik hoop echt dat jouw medicijnen zo hun werk blijven doen.

Harten2

Harten2

03-09-2020 om 22:14

Was te vroeg blij....

Sinds gister heb ik weer erge ritme stoornissen dacht ik. Na een consult bij de cardioloog zei hij dat mijn hart extra slaat! Ieder uur 40% van de tijd. Dat is dus wat ik ook voel. Mijn hart werkt daardoor ook harder. Vaak geeft het 1 extra klop maar soms ook een paar kort achter elkaar. Dit is mogelijk hetgeen waar jij over schrijft dat er ook iets anders kan ontwikkelen. Maar...zei de cardioloog : is geen verhoogt mortaliteitsrisico. Nee, dat is een geruststelling 😕

Vinkje

Vinkje

05-09-2020 om 12:10

Gaat niet lekker dus...

Dat is balen! Dat lijkt inderdaad toch wel heel erg op wat mijn man ook voelt.

Ze gaan hem nu inplannen voor een cardioversie, volgende week. Want de situatie zoals die nu is mag niet te lang duren omdat het anders steeds moeilijker te behandelen is... Hij slikt nu meer bètablokkers maar zijn hartslag varieert nog enorm, tot onder de 50 nu weer. En die medicijnen maken hem niet bepaald fitter.

Dus jij moet nu ook nog even zo doorlopen die drie maanden?

harten2

harten2

05-09-2020 om 14:56

Alvast veel sterkte weer toegewenst

Hallo Vinkje, ik moet inderdaad weer 3 maanden doorlopen. Ik verwacht ik pas eind november bij de electrofysioloog mag komen. Afgelopen week waren er weer 3 dagen dat het helemaal goed ging maar nu weer rustiger. Er is geen pijl op te trekken, dat maakt me erg onzeker. Ik wens jullie beiden heel veel sterkte volgende week.

Vinkje

Vinkje

06-09-2020 om 10:53

Onzeker

Ik snap je onzekerheid. Fingers crossed dat het uiteindelijk weer normale vormen aanneemt. Het voelt niet fijn zo. Hetzelfde ook hier, hoor. Jij ook veel sterkte de komende periode!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.