Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kaaskopje

Kaaskopje

06-12-2014 om 11:01

Longen

Ik val maar met de deur in huis. Ik maak me zorgen. Ik heb alweer een poosje last van de hele rechterkant van mijn borst/long/ribben-gebied. Bij inspanning kortademig, mijn hart gaat tekeer en een ongemakkelijk gevoel wat ik niet als regelrechte pijn kan omschrijven, maar goed is het niet. Ik ben daarvoor naar de huisarts gegaan. Er zijn longfoto's gemaakt, een hartfilmpje en het resultaat is nu dat ik toch weer doorgestuurd wordt om weer door de mallenmolen gehaald te worden (twee jaar geleden heb ik longembolieën gehad). Paniek is er blijkbaar niet, want ik zou de uitnodiging voor het ziekenhuis per post krijgen. De huisarts gaf aan dat het bijna uitgesloten is dat het weer embolieën zijn, omdat het zuurstofgehalte in mijn bloed uitstekend is en bij embolieën gaat dat gehalte naar beneden.

Ik ben inmiddels 4 dagen verder en die verdraaide uitnodiging is er nog niet, terwijl ik gister wel weer flink wat klachten had. Op de foto's was te zien dat ik verwijde vaten in mijn rechterlong heb. Google is mijn vriend, maar leidt me nu naar aandoeningen die je niet moet willen hebben, dus mijn bezorgdheid wordt daar niet beter op.

Ik hoop uiteraard dat het een storm in een glas water is, maar ik moest toch even mijn ei kwijt.

Mijntje

Mijntje

06-12-2014 om 11:22

naar

O wat naar allemaal, Kaaskopje. Je kan nu niet veel anders doen dan vertrouwen op het oordeel van de huisarts, maar ik zou wel als de klachten veranderen dit snel melden.
Beter niet googelen natuurlijk, dat is dan wel weer het nadeel van internet..
Want stress helpt natuurlijk ook al helemaal niet
Sterkte en ik hoop dat je een goed weekend hebt.

En anders

maandag zh zelf opbellen. Je kunt je via de centrale ook naar de betreffende afdeling laten doorverbinden.

Goed dat je zo aan de bel trekt. Gezondheid is een groot goed.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-12-2014 om 11:31

Urslau

Ik wacht morgen even een tijdstip af waarvan je mag verwachten dat er nog post kan komen, Niet de gewone post maar 'stadspost'. Komt het niet dan ga ik bellen.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-12-2014 om 11:33

Mijntje

Ook al probeer ik me niet druk te maken, laat het me nu niet los, dus dat is inderdaad niet bevordelijk. Maar ik heb een goed weekend hoor.

Mijntje

Mijntje

07-12-2014 om 13:36

Kaaskopje

Hopelijk veel afleiding vandaag (enige remedie) en idd morgen bellen als je niks hoort.
Hoe voel je je vandaag?

Kaaskopje

Kaaskopje

07-12-2014 om 16:55

Mijntje

Ik heb duidelijk het gevoel dat ik niet 'gezond' ben. Er is gewoon iets aan de hand en dat gevoel heb ik al een hele poos, alleen zit er een stijgende lijn in. Vandaag is het typisch weer om binnen te zitten en je niet druk te maken, dus dat doe ik dan ook maar niet

Sterkte

Ik hoop dat je ergens last van hebt wat helemaal niet erg is en zo te verhelpen, waar je bij het googelen overheen heb gekeken.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-12-2014 om 23:23

Dank je wel

Ik vind het al fijn om het toch een beetje te kunnen delen. Op mijn werk moest ik er nu wel iets over loslaten, omdat ik van het werk uit naar de onderzoeken moest, maar verder praat ik er nog maar even met niemand over, op man na dan. Hopelijk valt het allemaal mee tenslotte.

kaaskopje

Sterkte, ik hoop (en duim) dat het meevalt allemaal en dat het iets is dat zo verholpen kan worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-12-2014 om 16:48

Volgende week maandag

heb ik een afspraak voor een longfunctietest. Kwestie van geduld dus...

Sterkte

Hm, nog even geduld oefenen dan dus. Heb je maandag dan wel meteen uitslag of moet je daar ook nog dagen op wachten?
Hoe dan ook, veel sterkte gewenst. Hier wordt zeker aan je gedacht!

bibi63

bibi63

09-12-2014 om 15:40

kaaskopje

Sterkte!!!
Bibi

Mocht het erger worden

meteen betreffende afdeling bellen. Vaak kunnen ze dan een cito aanvragen en kun je iets sneller terecht.
Hou het goed in de gaten. Jij kent je eigen lichaam vaak beter dan je denkt.

bloedonderzoek?

misschien is het een idee om je bloedbeeld goed te volgen. ik zou met een geschiedenis van trombose heel benieuwd zijn naar de d-dimeer waarde(afbraakproduct van stolling na een bloeding) en crp( ontstekingswaarde). ik denk dat deze testen bijdragen aan diagnosevorming. longfunctie onderzoek is mogelijk vaag omdat je door pijn stress of hyperventilatie bijvoorbeeld niet in staat bent om optimaal te ademen.
daarbij zouden er bij jou goede scans gemaakt moeten worden. het was al opvallend dat je die embolie had. was er een onderliggende oorzaak voor? met deze terugkerende klachten en het niet pluis gevoel zou ik me niet laten wegsturen als ik jou was.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-12-2014 om 23:49

oh sorry jongens!

...late reactie.

De embolieën waren een gevolg van trombose.

Ik maak me een beetje zorgen over die longfunctietest. Ik verwacht dat het resultaat niet zo slecht zal zijn. In rust kom ik een heel eind. Na een stukje zwaar trappen ligt het heel anders. Maar goed, ik onderga het eerste maar eens voor ik hier ga piepen

Kaaskopje

Kaaskopje

12-12-2014 om 23:56

Urslau

Ik lijk aan het tandartssyndroom te lijden. De kiespijn verdwijnt als je erheen moet. Het viel me gister op dat ik onder het lopen redelijk op adem bleef. Vandaag weer. Maar dit soort goede en slechte momenten zijn er al meer geweest

bibi63

bibi63

13-12-2014 om 15:43

kaaskopje

Kan het dan ook niet iets psychisch zijn? Ik bedoel: als je er niet bij elke inspanning last van hebt, dan is het misschien geforceerd ademhalen of zoiets?
Hoe dan ook: ik hoop voor je dat er niets vervelends aan de hand is.
Bibi

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2014 om 18:21

Ik hoop het niet Bibi

Ik vind mezelf nogal van het 'verwerk en ga door', maar het lijf reageert misschien anders. Mocht het die kant op wijzen, dan moet dat ook aangepakt worden natuurlijk.

Kaaskopje

Hoe is het nu? Al wat wijzer?

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

16-12-2014 om 20:03

Over 6 weken krijg ik weer een gesprek met de longarts en dan hoor ik welk labeltje er precies aan gehangen gaat worden, maar het lijkt om astma te gaan.

Ik reageerde bij een vrij lage dosering, 1 mg, bij de histamineproef (vraag me niet dit uit te leggen), wat dus op astma kan wijzen. Ik heb een recept voor een inhalator meegekregen en moet dat 6 weken lang gebruiken. Dan gaan we kijken wat dat heeft gedaan.

Mijntje

Mijntje

17-12-2014 om 06:38

kaaskopje

Gelukkig maar. Niet om astma te hebben, maar dat je reageert op die medicatie. Hopelijk voel je je gauw een stuk beter!

Bellefleur

Bellefleur

17-12-2014 om 08:49

Kaaskopje,

Voelt dit als een storm in een glas water, of ben je nog ongerust? En heb je goede instructie gekregen hoe je de inhalator moet gebruiken?

Kaaskopje

Kaaskopje

17-12-2014 om 18:56

Mijntje en Bellefleur

Mijntje, de medicatie heb ik vandaag pas gekregen, dus het effect moet ik daar nog van ondervinden. Ik reageerde op de histamineproef bij 1 mg, nog niet op medicatie dus

Bellefleur, vergeleken met waar ik me allemaal zorgen over maakte is dit 'prettig' nieuws, maar ik baal wel dat dit nu op mijn pad is gekomen. Ik ervaar het als beperkend en, als ik even mag mopperen, ik heb genoeg polonaise aan mijn lijf gehad, dus meer hoeft niet. Maar goed je hebt het niet voor het zeggen, sluit ik met een cliché af.

Ik heb goed uitleg van de longarts gehad en met de gebruiksaanwijzing (kijk dáár betaal ik met liefde die eerste terhandstellingskosten voor!) nog eens extra erbij is het allemaal goed gelukt.

sterkte

Heel vervelend, maar wel een kwaal waar veel aan te doen is en waar ontzettend veel over bekend is. Hopelijk helpt die inhaler goed, en dan hoef je er misschien helemaal niet zoveel last van te hebben. Alleen wel dat ding standaard in je tas neem ik aan, maar je hebt wel voor hetere vuren gestaan.

De polonaise wordt helaas niet eerlijk verdeeld, heb ik wel gemerkt (zelf heb ik bij die oneerlijkheid alleen maar geboft tot nu toe, ik krijg minder polonaise dan mij toekomt, maar dat kan natuurlijk zo veranderen dus ik klop af).

Sterkte ermee

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

17-12-2014 om 23:29

Malle Temet

Hoe kun je nu zeggen dat je minder polonaise krijgt dan je toekomt? Dit lijkt voer voor een psycholoog! Geniet er maar gewoon van, dat het zo is.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-12-2014 om 23:31

Oh en inhaler

De komende 6 weken moet ik 's ochtends en 's avonds inhaleren, dus dat kan gewoon thuis. Daarna zie ik wel weer.

Bellefleur

Bellefleur

18-12-2014 om 07:56

polonaise

Natuurlijk baal je dat dit op je pad is gekomen! Weer iets beperkends er bij. Ik vind ook dat er teveel polonaise is op jouw pad. Kan me voorstellen dat je er 'klaar' mee bent. Ik wens je toe dat de medicijnen jouw longen ruim kunnen houden. Wat ik van dichtbij weet: bij astma moet je in beweging blijven. Je moet je longen telkens prikkelen om ruim te worden. Sterkte met de hele zooi.

Allergie?

Misschien even opletten wanneer je last hebt. Het kan te maken hebben met allergie voor huisstofmijt. Omdat we veel binnen zitten in deze tijd heeft dochter haar leven lang al meer last gehad van haar asthma in de kersttijd. In de rest van het jaar kan er een allergie zijn voor pollen, maar welke.
Ik kreeg een allergie voor huisstofmijt na een baanverandering waarbij ik moest vergaderen in een ruimte met een redelijk oud tapijt.
Als het om huisstofmijt gaat kun je nog wat verlichting brengen door in huis te saneren. Bij bepaalde pollen kun je soms beter voor je weggaat wat antihistaminica nemen.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-12-2014 om 00:32

Puffer lijkt aan te slaan

Het is nog geen koek en ei, maar ik lig niet meer zo snel op apegapen en de rare pijn in mijn rechterlong is zo goed als verdwenen. Goed dat de puffer helpt, maar dat betekent wel dat ik eraan vast zit waarschijnlijk. Zoals zoveel mensen.

Fijn!

Fijn dat de medicatie lijkt aan te slaan. Natuurlijk heeft het een keerzijde, dat voel ik heel duidelijk in je bericht. Je hebt al zoveel te verstouwen (gehad) en nu nog een chronische ziekte erbij...

Maar misschien valt het mee en hoef je de puffer maar tijdelijk (of alleen in bepaalde maanden) te gebruiken. Maar dat lijkt me iets om met je arts te overleggen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.