Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anke

Anke

11-06-2015 om 15:53

Luidruchtig maag- en darmstelsel..

De titel zegt het al; ik heb een vreselijk luidruchtig maag- en darmstelsel.

Vooral halverwege de middag borrelt en rommelt het en het maakt enorm veel herrie (soms heel genant)

Met honger heeft het niets te maken, ik denk eerder aan iets wat ik eet of drink.

Wie weet wat ik moet laten staan om de boel rustiger te krijgen ??

Het kan echt uren doorgaan en ik hoor het, maar voel het ook constant.
Vervelend, ik wil er vanaf..

Iemand tips ????

dubbeltje

dubbeltje

11-06-2015 om 17:07

heb je ook

klachten? Want dit komt vaak voor bij mensen met prikkelbare darm syndroom. Je kan sowieso eens kijken naar etenswaar die minder prikkelen in het boekje darmEHBO.
Anderzijds als je geen klachten hebt kun je ook proberen te laten voor wat het is. Dat ben jij en dat hoort bij jou, so what?
En nog een ander inzicht: Is het eigenlijk wel echt zo? Of zit het meer in jouw hoofd, ben je erop gaan letten en leek het toen eigenlijk steeds erger>?

Herkenbaar

Ik ben ook zo'n luidruchtig geval Maar daarbij ook meer klachten, zoals kramp en problemen met de stoelgang.
Maar sinds een poosje niet meer.

Ik heb PDS (prikkelbaar darm syndroom) en een tijdje geleden het FODMAP dieet gevolgd om erachter te komen welke groepen voedsel mijn darmen dan zo prikkelen. Dat had een zeer verhelderende uitkomst. Ik ben gevoelig voor oligosachariden. Het zit veel in fruit (fructose) en in allerlei groente soorten zoals asperge, ui, prei, peulvruchten etc.

Sinds een tijdje laat ik deze weg uit mijn eten en weet wat ik wel kan eten. Dat heeft voor een enorme verandering gezorgd in mijn darmen. Geen fabriek meer, maar rust en mijn stoelgang is ook veel beter.

Daarnaast heb ik ontdekt dat het weglaten van gewoon brood ook een stuk rust geeft. Speltbrood bevalt veel beter. Ik heb ook een tijdje glutenvrij geprobeerd en dat gaat ook erg goed. Maar dat is wel erg intensief en met spelt kan ik het ook aardig regelen.

Breng eens een bezoekje aan de dietiste als het je stoort. In mijn geval was het niet alleen het luidruchtige, ik had ook veel andere klachten zoals kramp, pijn en enorme problemen met mijn stoelgang.

Anke

Anke

15-06-2015 om 12:51

Reactie..

Hoi,

Ik heb verder geen klachten zoals kramp of pijn, maar enkel die "herrie"... Zit trouwens niet in mijn hoofd. Ik heb de lachers nogal eens op mijn hand omdat ik heel vaak reacties krijg in de trant van "Heb je Anke weer"...
Anderen horen het dus ook goed en zeker bijv. op mijn werkplek (stil kantoor) is zo'n borrel gewoonweg oorverdovend en ligt de hele afdeling dubbel van het lachen.

Het valt in elk geval op dat het zich vnl. voordoet na twee uur dus vooral halverwege de middag begint het steevast.
En dan gaat het lekker door tot aan het avondeten, 's avonds is er dan niks meer aan de hand.

Op het werk drink ik veel koffie, zou dat wellicht ook een rol kunnen spelen ? Zal zeker eens gaan uitvogelen welke voedingsprodukten dit effect hebben...

test het eens uit, met die koffie

Koffie kan wel flink op je darmen werken. Wat de reden is dat ik het vrijwel niet meer drink, want ik kreeg er buikklachten van.

Je kan het vrij simpel uittesten door een weekje de koffie op het werk te laten staan. Wees dan wel voorbereid op hoofdpijnklachten door de caffeïne-onthouding (of drink thee, maar dan wel flink wat, daar zit ook caffeïne in).

groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.