Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dikkie

Dikkie

01-10-2008 om 12:08

Maagverkleining

Ik heb de knoop doorgehakt. Vanmorgen bij de huisarts geweest en gevraagd om een maagverkleining. Ik kreeg een verwijzing en heb direct een afspraak gemaakt bij een chirurg. Nu is de wachttijd tot de afspraak bijna 4 maanden. Nu heb ik via de verzekering een aanvraag gedaan voor wachtlijstbemiddeling. Maar ik wil zelf ondertussen niet stil zitten. Hoe vind ik een ziekenhuis die de door mij gewenste procedure uitvoert (het gaat om een BPD of een BPD/DS)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yvonne

Yvonne

01-10-2008 om 13:46

Websites ziekenhuis

Kijk op de website van diverse ziekenhuizen daar staat wel eens hoelang de wachtlijst is. Of anders gewoon diverse zieknhuizen bellen en tel. vragen naar hoelang de wachtlijst is

Anneja

Anneja

01-10-2008 om 15:15

Linkje

je hebt 'm vast al, maar op het forum van www.wlsinfo.nl staan ervaringen met artsen en ziekenhuizen in binnen- en buitenland.

anne

Nasha the first

Nasha the first

01-10-2008 om 15:30

Gewaagd en gedurft

mijn schoonzus heeft het ook laten doen....gos, wat is ze afgevallen....maar ja, ze kan en mag dan ook niks meer eten....1 patatje (en dan bedoel ik dus echt 1 patatje, anders is het te vet), geen suiker meer, geen gebak, ja, als je zo wilt leven.....

Komt nog bij, door het snelle afvallen vind ik dat ze er in haar gezicht niet jonger, maar juist ouder uitziet, door alle rimpels die er ineens zijn gekomen....

dietist

dietist

01-10-2008 om 16:12

Dietiste

hoi; ik ben dietiste en begeleid mensen met een maagverkleining (en alle andere). dr. Janssen uit het rijnstate doet de BPD of DS. Mijn vraag: waarom DS en niet 'gewoon' een gastric bypass?
neem contact op met secretariaat chirurgen en vraag hoe eea verloopt. ga ook naar je verzekering en kijk of hun contracten hebben.
succes.

juno

juno

01-10-2008 om 18:37

Werkt niet altijd

Mijn buurvrouw heeft een maagverkleining gehad maar het heeft niks uitgemaakt is ze weer net zo dik. Hetzelfde bij Randy Jackson (american Idol) ook een maagverkleining, ging een tijdje goed maar nu is hij weer net zo dik als ervoor. Normaal en niet teveel eten is nog altijd het beste om af te vallen.........

juno

juno

01-10-2008 om 18:43

Dietist

Misschien kun jij me helpen?
Vriendinnetje van mijn kind is 10 jaar en 80 kg of meer. Nu was ze pas hier en kwam naar me toe en zei dat ze zo graag gewicht wil verliezen omdat ze haar zware lichaam zo zat is. Ze kan niks, een beetje wandelen en ze is buiten adem. Ze vroeg of ik haar kon helpen. Natuurlijk wil ik dat maar ik weet niet hoe en of dat wel kan. Ze had een lijst gemaakt en opgeschreven wat ze allemaal gegeten had afgelopen weekend en aan mijn dochter mee gegeven voor mij en wil dat elke dag voor een week doen.
Maar wat doe ik ermee? En thuis is alleen maar ongezond eten.
Wat moet ik doen?

Kanata

Kanata

01-10-2008 om 21:01

Eigen draad starten?

Kun je de moeder niet aanspreken? En als het een vriendinnetje van jouw kind is, dan heb je haar toch veel vaker gezien? En had je er toch al eerder op kunnen wijzen?

Een kind van 10 dat 80 kilo weegt! Misschien kun je haar rondjes laten rennen in jullie tuin. Ruimte zat!

dietist

dietist

01-10-2008 om 21:26

Hoi

10 jaar en 80 kg???? dat noem ik morbide obees.
doorsturen naar moeder en huisarts en dietist.. enne, bewegen is goed maar heeft tav afvallen niet heel veel zin. ga niet zelf aanrommelen want de kans is groot dat ze dan in het jojo effect schiet en alleen maar zwaarder wordt. Als ze nog veel groeit is er best nog wat recht te trekken.

dietist

dietist

01-10-2008 om 21:27

Nog wat

en je kijkt overigens wel erg makkelijk aan tegen 'afvallen'... zo makkelijk is het niet!

Dikkie

Dikkie

01-10-2008 om 22:37

De keuze

voor een BPD of een DS is omdat ik redelijk wat mensen ken die een maagband hebben (gehad) en daar na verloop van tijd toch alsnog een GBP of DS krijgen. Daarbij vind mijn lijf ander materiaal dan eigen lijf niet leuk. Ik kan al geen piercings verdragen en ben ontstekingsgevoelig, vandaar dat ik bang ben dat een maagband niet gaat werken bij mij.

Waarom geen GBP: Omdat ik veel lees over het "dumping syndroom". Met een BPD of een DS is de kans daarop stukken minder. Wel zijn dit natuurlijk zwaardere operaties...

Het heeft heel wat jaren geduurd voor ik de stap heb durven zetten om er met iemand over te praten. Eerst begin je met je man en ga je stukje bij beetje info opzoeken, veelal via internet. Dan kom je op een punt dat je je plannen ook echt in daden om gaat zetten. Vanmorgen ben ik dus met lood in mijn schoenen naar de huisarts gegaan, bang voor een afwijzing. Waarom ik bang was, geen idee, want hij begreep het volkomen, geen discussie, direct verwijzing.

Het weinig kunnen eten na de procedure is wat ik graag wil. Ik eet nu structureel teveel. Niet veel verkeerde dingen, maar 2 keer opscheppen met avondeten en minimaal 300 gram vlees. Verder ben ik gek op fruit en drink een liter fruitdrank per dag (vers). Ik heb geen rem erop. Ik kan blijven eten en heb ook altijd trek. Ik ben daar klaar mee, ik ben nog jong maar als ik zo doorga ben ik bang binnen een aantal jaar een hartprobleem te hebben (vanwege diabetes en hypertensie)

Bedankt in ieder geval voor de reacties tot nu toe, ik hoop dat er nog meer mensen zijn die hun ervaringen willen delen!

juno

juno

02-10-2008 om 04:16

Dietist

Natuurlijk weet ik dat afvallen niet makkelijk is, daarom is het beter om op gewicht te blijven want het is veel moeilijker om het er weer af te krijgen.
En verder ik heb haar er nooit op gewezen ze kwam er zelf mee en neemt mij in vertrouwen. Haar moeder heeft ook obesity, daarom denk ik niet dat het makkelijk is om met haar te praten. Ik zal het proberen.

juno

juno

02-10-2008 om 04:17

Kanata

Ze kan geen rondjes rennen door haar te zware lichaam.

Kanata

Kanata

02-10-2008 om 09:24

Juno

Ze zal toch moeten bewegen (en haar eetpatroon moeten aanpassen)

dietist

dietist

03-10-2008 om 09:45

Afvallen/ds

Ik zou toch voor een gbp kiezen. Dumping is niet zo'n groot probleem hoor! Sommigen hebben er erger last van, sommigen niet. Het wordt ook i.l.v. jaar minder. Bovendien is het gunstig: je eet geen erg zoete dingen meer! DS heeft echt nadelen wb tekorten en ontlasting.

en: van bewegen val je echt niet af! Of je moet echt heeeeel veel bewegen.

Dikkie

Dikkie

03-10-2008 om 19:39

Dietist

Bedankt voor je input! Voorlopig duurt het nog meer dan 3 maanden voor ik een afspraak heb bij een chirurg.

En beweging: De internist blijft er op hameren, ik moet meer bewegen. Heel fijn, maar ik weet niet waar ik de tijd vandaan haal! Ik werk, ik heb 3 kinderen waar ik ook de nodige artsen mee afloop, maar volgens hem is het allemaal niet genoeg. In de avond heb ik geen zin meer om de buiten de deur te sporten, ik wil ook tijd met mijn man doorbrengen. En daarbij: de pijn die ik in mijn gewrichten heb door mijn overgewicht nodigt ook niet uit om te bewegen.

Ik snap je

Hoi dikkie,
ik snap je helemaal! god wat zou ik het graag willen,maar ben "helaas" niet zwaar genoeg.
ik heb ook constant honger en trek,wordt er gek van.

Hier in de buurt twee vrouwen met zeer positieve berichten. eentje is binnen een half jaar 45 kilo afgevallen en voelt zich top.

de ander is iets ouder en het duurde iets langer,maar ook zij super tevreden.

succes!!

liora

liora

04-10-2008 om 13:00

Dietist

Hoi Dietist,

Ik vind het niet zo professioneel dat je allerlei adviezen en tips geeft, vanuit je vak, op een forum aan iemand die je helemaal niet kent, nooit hebt gezien, van wie je de geschiedenis niet kent, etcetera.

Liora

mama-van-louiza

mama-van-louiza

04-10-2008 om 20:44

Beweging (dietist)

Hai dietist, van regelmatig licht-intensief bewegen (hartslag rond de 150 meen ik) val je wel af, omdat je stofwisseling verandert en je spieren ook in rust meer energie verbruiken. Tenminste, dit is wat ik de laatste tijd zo hier en daar heb opgepikt. Klopt dat dan niet?
Groetjes
Marieke

dietist

dietist

05-10-2008 om 10:15

Liora

adviezen??? hoe kom je er bij? welke adviezen geef ik dan die niet zouden kunnen??

dietist

dietist

05-10-2008 om 10:21

Bewegen

vetverbranding heb je op z'n maximaal als je nog een zin van ong. 8 woorden kunt zeggen tijdens het sporten (dus rond die hartslag, dat klopt). Als je flink wat spiermassa kweekt en ik denkt minimaal zo'n 3x per week min. 1 uur sport, gaat je stofwisseling omhoog. Je verbrandt dan meer kcal ja. Maargoed, feit blijft dat je er toch niet heel snel veel mee af zult vallen (tenzij je echt heel veel sport). Je kunt er wel extra goed mee op gewicht blijven.
ps dit is geen persoonlijk advies.

Dikkie, is dit wat?

Dikkie,ik ben 6 weken geleden begonnen met het Outfit programma (outfit4u.com). Dit programma pakt precies de problemen aan waar jij het over hebt (geen rem hebben) maar dan door te zorgen dat in je hoofd de knop omgaat. Het is géén dieet, je wordt heel goed begeleid en het belangrijkste in het programma is dat je blijft genieten van eten. Ik heb echt álles al geprobeerd, Biamed, Weight Watchers, Sonja etc etc en ik bleef maar aan het jojo-en. Ik boek nu goede resultaten maar voel bovendien dat bij mij de knop om is. En ik voel mij er perfect bij en heb er lol in.

Ze hebben introductie avonden waar ze o.a. uitleggen hoe het programma werkt.

Dietist

Dietist, je schrijft
"bewegen is goed maar heeft tav afvallen niet heel veel zin

Kun je uitleggen wat je bedoelt? Deze opmerking verbaast mij een beetje maar misschien begrijp ik de context niet goed. Ik kan mij haast niet voorstellen dat je mensen die willen afvallen aanraadt om niét meer te gaan bewegen.

Bewegen

Tuurlijk moet je dan meer doen, dan twee keer in de week naar de sportschool. Je zou bijvoorbeeld elke dag een half uur iets kunnen doen. Honger krijgen van sporten vind ik geen argument om dan maar niets te gaan doen. Waar staat dat je altijd persé moet gaan snacken als je honger hebt? Bewegen motiveert mij juist om nog meer op te letten wat ik eet, ik vind het namelijk zonde om na een uur op de fiets alle verbruikte caloriën er meteen weer aan te snacken.

Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat je tegen iemand die wil afvallen zegt "ga maar vooral niet extra bewegen hoor, dat zet geen zoden aan de dijk"

Elke dag een half uurtje lopen of fietsen geeft wel degelijk resultaat en zó moeilijk is dat niet voor elkaar te boksen. In combinatie met een bewuster en gezonder eetpatroon geeft bewegen wel het gewenste resultaat, al zal dat niet in een paar weken voor elkaar zijn.
Lijkt mij nog steeds prettiger dan een forse operatie met alle nadelen en risico's van dien.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-10-2008 om 20:33

Overeten

Als je meer beweegt en daarnaast minder eet, verbrand je meer calorieen en dan val je dus af. Daarnaast stimuleert meer bewegen idd de stofwisseling zodat je sneller calorieen verbrandt. Door alleen minder te eten of alleen meer te bewegen val je ook wel af, alleen veel minder snel. Het is een combinatie van die twee. Maar belangrijker dan dat is het emotionele aspect: waarom eet je teveel? Vaak gaat het om "hoofdhonger" oftewel emo-eten. Het is totaal zinloos om als een gek te gaan bewegen, dieten of risicovolle operaties te ondergaan als je dat niet aanpakt. Het schijnt dat veel mensen die een maagverkleiningsoperatie oid hebben ondergaan de "rush" van het eten/snoepen missen en dan een vervanging zoeken in alcohol, gokken of andere zaken om maar een andere manier van bevrediging te vinden. Daarnaast hebben veel mensen een onrealistisch beeld van hun lichaam, ook al zijn ze afgevallen. Ik denk dat je allereerst het psychische aspect van overeten moet aanpakken voordat je besluit er iets lichamelijks aan te doen. Anders heeft het totaal geen zin of kan het op een teleurstelling uitdraaien. Ik heb zelf jarenlang boulimia gehad, flink wat kilo's te zwaar geweest en dankzij therapie ben ik er ook al weer heel lang vanaf en hou ik een stabiel gewicht. Ik kan genieten van eten zonder me bezwaard of bang te voelen. Ik heb weer geleerd te luisteren naar mijn lichaam. En bewegen? Ik loop/fiets iedere dag een halfuurtje en zwem iedere week een uurtje. Dat is gewoon genoeg voor me en nog gezond ook

dietist

dietist

11-10-2008 om 10:58

Bewegen

tuurlijk is bewegen hartstikke goed! maar.. je moet de rol bij het afvallen absoluut niet overschatten!
dus: 1 eten, 2 bewegen en 1+1=3

de alcoholproblemen etc. na een bypass zijn met name in de VS onderzocht en komt echt weinig voor!

Sterkte

Hallo Dikkie,lieverd kies je de volgende keer een andere naam voor jezelf je bent meer dan alleen je overgewicht hoor. hihih. Tuurlijk bedoel ik dit heel lief !

Ikzelf ben net voor het eerst in mijn leven op de goede rit en ineens lukte het en ben ik nu 23 kilo kwijt,nog 10 te gaan. Ook ik ken de drang om gewoon alles maar dan ook alles op te eten wat ik tegen kom wat een drang en soms val ik nog wel eens terug. Ik weet niet hoe het komt maar ik ben echt anders gaan eten (nee dit is geen overhalen naar jou toe) ik ben callorieen gaan tellen en zo heb ik gekeken welke tussendoortjes wel kunnen en welke niet en ben ik de twee broodmaaltijden door gaan plannen. Qua avondeten doe ik lekker niets anders dus gewoon een patatje en een pizza per week. Daarnaast ben ik meer gaan bewegen wat ook steeds makkelijker werd hoe meer kilo's ik kwaijtraakte. Ik hou dit nu al redelijk met gemak met soms een kleine terugval van een week of zo alweer bijna drie jaar vol. Ik ben van mening dat iedere minuut extra beweging extra callorieverbranding betekend dus een keer extra de trap oplopen , te voet naar de markt, supermarkt, de polder rondlopen met mijn uk in de buggy, meer dingen op de fiets doen. In de tuin werken enz. Aan het sporten krijg je mij echt niet maar ik merk als ik me minder beweeg bv omdat het weer niet meezit dat het dan veel en veel langzamer gaat en ik soms zelfs aankom want tja wat je er in stopt moet wel verbrand worden en dat doen toch echt je spieren. Ik wens je met je beslissing en de ingreep echt het beste toe, ik snap dat dit geen overhaaste beslissing is.

Weet iemand trouwens nog een tips wat dames kunnen doen die veel afvallen/gaan afvallen om ervoor te zorgen dat we geen vleermuisarmen krijgen (ik durf amper nog te zwaaien hahaha), rimpelkinnen en hangborsten en zakkende cellulitus ? Het is bij mij langzaam gegaan, heb veel gedronken, eet redelijk gezond en extra vit C maar tja....strakker wordt ik er niet op en ik ben toch "pas" 34....kreun.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-10-2008 om 21:45

Het komt met name in de VS niet vaak voor (overmatig alcoholgebruik na een bypass) omdat iedereen daar die zo'n operatie ondergaat van te voren en erna uitvoerig psychologisch onderzocht en begeleid wordt... Omdat er in het begin relatief veel patienten waren die hun troost zochten in alcohol na de operatie omdat ze de kick van veel eten misten...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.