Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vogel

Vogel

17-08-2015 om 20:29

Naar de huisarts met migraine-achtige klachten?

Mijn zoon (15 jaar) heeft in de afgelopen maanden een paar keer een soort aanval gehad waarbij hij met een oog ineens niets meer kon zien, gevolgd door hoofdpijn en/of misselijkheid en duizeligheid. Met een paracetamol of een uurtje slapen knapt hij weer op.
Het doet mij sterk aan migraine denken (zowel mijn moeder als ik hebben in het verleden migraine gehad).

Heeft het nut om de huisarts hiervoor te bezoeken? Ik neig eigenlijk naar een half stripje paracetamol in zijn schooletui, als hij het aan voelt komen moet hij maar naar huis komen en zijn bed induiken. Of zou de huisarts nog iets voor hem kunnen betekenen?

Ri

Ri

17-08-2015 om 20:47

Mijn zoon ook

Mijn zoon heeft dat op die leeftijd ook een aantal keren gehad. En het is ook zomaar weer over gegaan.
Als je je zorgen maakt moet je natuurlijk naar de huisarts gaan.

Emma

Emma

17-08-2015 om 22:41

Gaan

Ik zou wel gaan. De huisarts heeft er meer kennis over dan jij. Misschien wordt het ooit erger, misschien niet. Het klinkt alsof jij er vertrouwd mee bent, maar op school is dit geen normaal verschijnsel.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-08-2015 om 08:43

Niets zien met een oog?

Daar zou ik maar mee naar de huisarts gaan. Daar heb ik nog nooit van gehoord. En daarnast: in mijn ervaring werkt paracetamol maar zeer beperkt tegen migraine.

Kan wel

Tijdelijk verlies van zicht kán bij een vorm van migraine horen (bijv oogmigraine), maar dat hoeft niet. Je weet het niet. Dus naar de huisarts.
Verder zijn er mensen die wel goed reageren op paracetamol bij een migraine-aanval (ik hoor daar helaas niet bij).

Amare

Amare

18-08-2015 om 09:48

paracetamol bij migraine

vaak helpt een combinatie van paracetamol en ibuprofen beter, of paracetamol met caffeine. Of alledrie

hier ook

Mijn dochter heeft hetzelfde. Het is begonnen toen ze 13 was. Ze is nu bijna 15 en heeft tot nu toe zo’n 3 aanvallen per jaar gehad. Het begint bij haar ook altijd met slecht zien met een oog. Pas later krijgt ze hoofdpijn.
Bij de eerste aanval waren we erg geschrokken. Het was op school gebeurd. Ze kon opeens slecht zien met een oog en ze kon ook niet meer goed praten. De school wist niet wat er met haar aan de hand was en had toen zelfs een ambulance gebeld. Na een paracetamol knapte ze echter weer op en reageerde ze weer goed, waardoor ze haar niet hebben meegenomen naar het ziekenhuis. Later zijn we naar de huisarts gegaan. Die heeft ons toen doorverwezen naar de neuroloog, maar die heeft niets afwijkends gevonden en stelde vast dat het om migraine ging.
Tot nu toe werkt Paracetamol bij haar afdoende en ze heeft die dan ook altijd in haar tas zitten voor het geval ze er op school last van krijgt. Gelukkig duurt een aanval nooit zo lang. Na een uur of twee is het weer over. Ze is dan wel duf in haar hoofd.

Groet,
Pina

Astrid

Astrid

18-08-2015 om 11:11

http://www.erasmusmc.nl/47457/51016/227068/migraine

(migraine met aura en migrain sans migrain)

Gelijk even voor je kopieeren:
Migraine met aura
Soms wordt de hoofdpijn voorafgegaan door neurologische, focale verschijnselen, zoals schitteringen, gekleurde of donkere vlekken, soms zelfs gezichtsuitval. Daarbij kunnen ook tintelingen in één hand of rond de mond optreden. Deze verschijnselen duren meestal maar kort.

Migraine sans migraine
Van deze vorm spreekt men wanneer wèl de begeleidende neurologische focale verschijnselen optreden (het flikkerscotoom), echter niet gevolgd door de hoofdpijn.

======
migraine met aura wordt ook wel oftalmische of oogmigraine genoemd.

heb ik ook

ongeveer eens per jaar: schitteringen en gezichtsuitval. Duurt meestal maar een uurtje En daarna lichte hoofdpijn en vooral heel moe en duf. Er helpt eigenlijk niets tegen, ik ga zo snel als het kan maar in bed liggen als het zich voordoet.
Maar ik zou denk ik voor de zekerheid toch even langs de huisarts met je zoon. Vooral omdat hij in een paar maanden al een paar keer zo'n aanval heeft gehad.

Ook

Slechter zien, vlekken, schitteringen en zelfs is mijn oog dan bloeddoorlopen. Maar echt "blind" niet, ook niet bij een ernstige aanval.
Mijn zoon heeft soms ook last van migraine, verschijnselen hetzelfde als bij jou zoon. Gelukkig maar 2 of 3x per jaar. Een paracetamol helpt niet, ubuprofen wel, tijdens onze vakantie heeft hij deze van mij gekregen voor de eerste keer. Een paracetamol met 200mg. ibuprofen.
Een paracetamol mag mee in de schooltas, ibuprofen geef ik liever niet mee.
Ik ben er nooit mee met hem bij een dokter geweeest. Maar als de aanvallen heftiger zouden zijn, of veel vaker en lang duren zou ik wel gaan. Ik weet dat er medicatie is voor migraine.

Vogel

Vogel

19-08-2015 om 10:09

Bedankt voor het meedenken!

Ik had zelf ook migraine vooraf gegaan door een aura, vandaar dat ik bij zoons klachten direct aan migraine dacht.
De aanvallen die hij tot nu toe had waren achteraf wel te verklaren: na de toetsweek, na een sporttoernooi, na een middag op het strand zonder zonnebril.
Goede kans dat, als school weer begint en het leven wat geregelder is, hij voorlopig geen last heeft. Zolang een paracetamol helpt en het niet erger/frequenter wordt gaan we dus maar niet naar de huisarts.

Fiorucci

Fiorucci

20-08-2015 om 15:45

Ja, dat kan

Ja, dat kan goed, slecht zien door migraine. Ik heb zelfs ooit tijdelijk een soort halfzijdige verlamming gehad door migraine, kort na een van mijn bevallingen. Ik heb zelf de beste ervaring met APC pijnstillers, zo ook mijn kinderen die helaas ook alledrie migraine hebben.

Stunnie Bun

Stunnie Bun

25-08-2015 om 11:02

google even

op clusterhoofdpijn. Dit is hele heftige kortdurende migraine die vaker bij mannen voorkomt. En ja, ik zou wel even naar de huisarts gaan ermee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.