Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nog steeds moe

Vorige week donderdag de 10e positief getest op corona. Ik merk dat ik nog steeds moe ben, ik pak mijn rust (lezen, beetje slapen of op mijn telefoon zitten) maar ik sta ook iedere dag een aantal uur op, om wat aan het huishouden te doen. Begin van 'mijn' corona naast moe zijn, vooral niezen, geen koorts. Sinds gisteren is het niezen overgegaan in verkoudheid (zoals een zeehond, beetje last van slijm, maar vooral een zere keel). Dat laatste heb ik in deze periode altijd, maar ja is het dit keer corona of gewoon toevallig ? Vriend en stiefzoon zijn ook positief getest, maar hebben behalve wat verkouden geen klachten(zij moesten zich laten testen, omdat ik positief getest was). Officieel zou ik morgen weer naar buiten mogen, maar zoals ik mij nu voel, durf ik dat nog niet aan. Waar ik mij vooral zorgen om maak: hoe lang gaat dit nog duren en wat moet ik met kerstmis? Wij zouden eventueel met kerstmis naar mijn ouders gaan, maar met een vader die kwetsbaar is, weet ik het niet zo goed. Want ja is het nu nog steeds corona of gewoon moeheid door de verkoudheid, de gedachte dat we door de lockdown niets kunnen, met 3 personen lang 'opgesloten' zitten in een klein huis? Hoe is het jullie (forummers die corona hebben gehad/hebben) vergaan? Ook erg moe? Hoe zijn jullie de dagen doorgekomen? Het is bij mij heel lang geleden dat ik griep heb gehad. Kan het mij ook niet meer herinneren. Vandaar dat ik ook niet gewend ben, om zoveel rust te nemen om uit te zieken.

Tine Winkel

Tine Winkel

16-12-2020 om 15:32

officieel zou je morgen weer naar buiten mogen

schrijf je. Dat snap ik niet zo goed. Op de website van het RIVM staat: U mag weer uit isolatie als u 24 uur geen klachten meer heeft die passen bij COVID-19 én het minimaal 7 dagen geleden is dat u ziek werd. Dat eerste geldt voor jou blijkbaar niet... dus niet naar buiten (maar goed, dat is geen antwoord op jouw vraag).

Pennestreek

Pennestreek

16-12-2020 om 15:34

Ik snap je niet zo goed

je bent positief getest en je hebt nog klachten. Hoezo zou je morgen weer naar buiten mogen dan? Zolang je klachten hebt blijf je thuis. Van het RIVM;
Als je 24 uur geen klachten (koorts, hoesten, verkoudheid) meer hebt, en het is een week nadat je ziek bent geworden, kun je in elk geval geen andere mensen meer besmetten.
Jij hebt nog klachten en je man en stiefzoon ook (verkouden en moe zijn OOK gewoon COVID-19 klachten, niet net doen alsof dat een 'gewone' verkoudheid zou zijn), dus zo lang blijf je alle drie thuis. Simpel. En je stiefzoon gaat ook niet naar zijn moeder nu.

Wat je met kerst moet doen hangt dus helemaal af van hoe je je dan voelt. Zijn je klachten meer dan 24 uur weg dan kun je in theorie natuurlijk langs je ouders. Persoonlijk zou ik het risico niet willen nemen denk ik. Dan maar 3e kerstdag of met oud en nieuw langsgaan.

Laetitia

Laetitia

16-12-2020 om 16:13

Klachten

Het is niet zo dat je na 7 dagen weer naar buiten mag. Je moet minstens 7 dagen binnen blijven en vanaf dan mag je naar buiten als je 24 uur klachtenvrij bent.

Moeheid kan erbij horen als deel van de ziekte. Maar ook als restklacht waar je niet voor hoeft thuis te blijven. En juist dat kan maanden duren.

Maar jouw verkoudheidsklachten horen bij de ziekte dus mag je niet naar buiten totdat die minimaal 24 uur over zijn.

Stampertjebloempje

Stampertjebloempje

16-12-2020 om 17:13 Topicstarter

Dat snap ik

Bedoelde ook inderdaad, dat ik vanaf mijn eerste ziekte dag (die was maandag de 7e, heb mij op woensdag 9e laten testen) 7 dagen in quarantaine moest en als ik daarna 24 klachten vrij zou zijn, ik weer naar buiten mocht. Dus eerder mocht ik zeker niet naar buiten. Ik hoop ook dat die moeheid dat het een 'restklacht' is zoals Latitea het mooi schrijft. Ik ben nu vooral rust aan het pakken, maar ik merk dat ik dat lastig vind, want ik moet van mijzelf ook het huishouden doen (het is hier nu echt een bende in huis) en vriend is hartstikke hard aan het werk, dus die ga ik er niet mee opzadelen.

Niki73

Niki73

16-12-2020 om 17:17

Dit wil je niet horen

Na mijn eerste besmetting heb ik nog een maand of 5 restklachten gehad. Vooral pijn in mijn longen, moeheid, slechte conditie die maar heel langzaam weer wat beter werd. En dat terwijl ik altijd fit was, veel sport en gezond eet.
Beide keren heb ik ook nog lang het bekende CIVID-kuchje gehad. Toen verder alle klachten weg waren, mocht ik van mijn huisarts daarmee wel weer naar buiten.

Snotneus

Snotneus

16-12-2020 om 17:23

Corona

"Sinds gisteren is het niezen overgegaan in verkoudheid (zoals een zeehond, beetje last van slijm, maar vooral een zere keel). Dat laatste heb ik in deze periode altijd, maar ja is het dit keer corona of gewoon toevallig ? "

Ga er nou gewoon vanuit dat het dit keer corona is. Bij twijfel neem je desnoods contact op met de ggd en dan ga je eventueel nog een keer opnieuw testen over een paar dagen. De gok ga je nu toch niet nemen? Het is de hoogste tijd dat iedereen bij de geringste twijfel écht thuisblijft en de klachten die jij nu hebt zijn coronaklachten.

Mijntje

Mijntje

16-12-2020 om 17:57

andere mensen hebben geen trek in "gewoon een griepje" in deze tijd. Dat betekent namelijk weer testen, dagen binnenzitten enz. Maar het is toch wel zeer aannemelijk dat je coronaklachten nog niet voorbij zijn.

Stuf

Stuf

16-12-2020 om 23:17

Niet altijd

Ik ken een X-aantal mensen die klachten hadden en positief getest zijn en in quarantaine zijn gegaan. Na de 10e dag nog steeds klachten als hoesten, moe, geen eetlust, toen opnieuw een test gedaan en die was negatief. Ze mochten gewoon weer naar buiten. Dus dan maar weer testen zou ik denken.

als stuf

Als je nog zo moe bent lijkt binnen blijven mij sowieso geen slecht plan. Maar moeheid kan lang aanhouden en zichzelf ook in stand houden (als je ziek bent geweest is je conditie natuurlijk ook achteruit gekacheld) dus dan wil je toch wel weten of je nog besmettelijk bent of niet. Dus dan nog een keer testen, zou ik denken.

Wat betreft die verkoudheidsklachten: ik ken meerdere mensen die na een doorgemaakte verkoudheid oid nog heel lang een irritant kuchje blijven houden. Ook dan is de besmettelijkheid waarschijnlijk echt wel voorbij, maar die kuch dus nog niet.

En Stampertje, als je zo moe bent dat je je uit bed moet slepen dan zou ik de kerst afschrijven. Helemaal los van de vraag of je nog besmettelijk bent: waarom zou je jezelf kwellen? Gewoon uitzieken. Dus bel je ouders dat kerst er waarschijnlijk niet in zit omdat je te ziek bent.

Stap je nou op de 25e als herboren uit bed dan kan je altijd nog besluiten om even bij je ouders aan te keren en dan is iedereen blij verrast.

Dus nu alle verwachtingen inzake kerst de grond instampen, dan kan het tzt alleen maar meevallen

Groeten,

Temet

Zonnehoed

Zonnehoed

17-12-2020 om 12:08

huishouden

"...maar ik sta ook iedere dag een aantal uur op, om wat aan het huishouden te doen."

Deze zin intrigeert me wel. Wat valt er dan allemaal aan het huishouden te doen dat je daar een paar uur per dag mee bezig bent, terwijl je ook nog ziek bent? Hier is dat eerder een paar uur per week, ik zou niet weten waarmee ik een paar uur per dag aan het huishouden kwijt zou kunnen zijn.

rutiel

rutiel

17-12-2020 om 12:56

huishouden (2)

Net als Zonnehoed valt mij die zin ook wel op, moet ik zeggen. Zeker als je aanvult dat je er je vriend niet mee gaan belasten omdat die het zo druk heeft.

Volgens mij vragen deze dingen om creatieve oplossingen. Jij bent ziek, dus kan het huishouden niet doen. Vriend kan het ook niet doen, want hij is te druk.
Dan blijft over: laten liggen, of zodanig organiseren dat jij kunt uitzieken.

Betrek je vriend vooral ook in het zoeken naar een oplossing, dit is geen probleem van jou alleen!

Huishouden en moe

Hier ook chronisch moe. Dat kan betekenen dat elke inspanning ontspanningstijd kost. Wat voor een ander een klein klusje is is bijna onoverkomelijk als je zo moe bent.

Huishouden waar je in het verleden je hand niet voor omdraaide kost nu veel inzet, over de drempel denken, inspannen en toch weer laten liggen, de hele procedure is vermoeiend geworden.

En het stapelt.

Er ligt hier sinds de zomer nog een opgemaakt bed in de woonkamer. Moet nog steeds opgeruimd. Aangezien we niet 'leven' in de woonkamer maar vanwege corona is ieders eigen kamer ook 'zitkamer' geworden, leeft het bed ook niet.

Ik ga vandaag liever even diep ademhalen en leuke kerstspullen zoeken uit de kerstdozen in de gang. Zoon mag ze aanreiken en weer in de kast zetten.
Maar de kerstboom wordt het niet, wat leuke prulletjes misschien.

Ik denk er al een week over na. En misschien wordt het wel uitgesteld tot het weekend.

Wat ook telt: je telt de uren niet als je nog energiek bent, dan heb je de neiging jou bijdrage aan het huishouden te onderschatten. Nou, dat kan dus niet meer als elke minuut je een doos energie kost.

Niet om iets, maar moeheid bij een chronische ziekte is vaak nogal onbegrepen.

En nee, de overige huisgenoten nemen niet zomaar jou taken over, dat kost ook weer energie en moeheid.

'Moe sinds 2007'.

Zes dagen....

Je bent positief getest en je hebt dus Corona. De uitslag was 6 dagen, intussen 7, geleden.
Maar hoe lang ben je dan ziek? Als je zelfs je al weer druk kunt maken om het huishouden heb je, gelukkig, de milde vorm.
Kerst 2020 wordt voor iedereen een aangepaste kerst, dat is jammer, maar je gezondheid en die van anderen, is het belangrijkste. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje.
Binnenblijven en herstellen, beterschap!

zebra

zebra

17-12-2020 om 18:04

ook moe

ik kreeg op 13 november keelpijn, ben die dag ook (positief) getest. Had verder geen klachten want verkouden ben ik altijd wel in deze periode. Maar ik ben nu nog steeds moe en dat hoor ik ook van mijn moeder die kort voor mij positief testte.

Laetitia

Laetitia

17-12-2020 om 19:15

Testen

Natuurlijk kun je snel negatief testen. Die mensen ken ik. Maar het kan ook anders. Zelf testte ik na 3 weken opnieuw positief. Net als meerdere mensen die ik ken.
Op mijn werk hadden ze toen overigens wel informatie van het RIVM die zei dat mensen 2 weken na de eerste positieve test (zelfs na de eerste ziekteverschijnselen) niet meer besmettelijk zou zijn. Kan dat niet zo maar terugvinden maar dat was het verhaal.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.