Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

scheurtje*

scheurtje*

10-07-2010 om 21:50

Perineum en achterwandplastiek

Binnenkort word ik geopereerd aan mijn perineum. Deze is na de laatste bevalling helemaal doorgescheurd en het kon niet meer gehecht worden. De termen voor de operatie zijn: perineum en achterwand plastiek. Ik heb al gegoogled maar kan er niks over vinden. Heeft iemand ervaring met zo'n hersteloperatie?
Ik moet 3 dagen in het ziekenhuis blijven en daarna mag ik 3 tot 4 weken niks tillen (hoe doe ik dat met een baby) en geen huishoudelijk werk doen. Ben benieuwd of dat echt zo heftig zal zijn, of zal het wel meevallen.
Wie weet het?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-07-2010 om 22:42

Perineoplastiek

Kijk eens op http://www.medischforum.nl/onderwerp/1511/100/ en http://www.medischforum.nl/onderwerp/9177
Het zijn toch twee totaal verschillende operaties (perineoplastiek/perineosynthese en een achterwandplastiek). Gezien mijn eigen ervaring met een vergelijkbare gynaecologische ingreep (vaginale hysterectomie) denk ik dat je er echt meer tijd voor moet uittrekken om volledig te herstellen. En zelfs als je relatief snel weer denkt: "o, ik voel me best, ik ga weer fijn wat doen" moet je jezelf in acht nemen en niets forceren. Ik heb uiteindelijk vijf dagen in het ziekenhuis gelegen, twee weken thuis totale rust en daarna nog 6 weken thuishulp. Pas ergens na 4-6 maanden had ik het idee dat ik lichamelijk weer 100% was. Mijn zoontje was toen ik geopereerd werd net 6; hij heeft die eerste drie weken bij mijn vader en moeder moeten logeren en daarna heb ik via veel bevriende ouders, buren en andere mensen moeten regelen dat het halen/brengen van en naar school gedaan werd, de boodschappen, bedden verschonen, eten koken etc. etc. want ik kreeg maar twee x twee uurtjes per week thuishulp (ik ben alleenstaand moeder). Zorg dus echt dat je voldoende hulp hebt! Denk straks niet: "o dat doe ik wel even". Zeker bij een achterwandplastiek mag je de boel absoluut niet forceren. Het kan best allemaal meevallen maar zorg er gewoon voor dat je vantevoren alle hulp goed geregeld hebt zodat jij je kan focussen op een goed en voorspoedig herstel.

scheurtje*

scheurtje*

10-07-2010 om 22:51

Elisa

Dank voor je reactie. het zijn inderdaad 2 ingrepen die tegelijkertijd gedaan worden. Ik zal kijken op die sites.

Ik wil ook niks forceren, maar hoop dat het zal meevallen. Ik heb een druk gezin met meerdere jonge kinderen en mijn man kan absoluut geen vrij krijgen (ja voor een paar dagen, als ik in het ziekenhuis lig) en is vaak laat thuis , echt helaas, dus wat dat betreft ben ik dan ook een beetje alleenstaand
Ik ben bezig met het regelen van thuishulp, maar dat is echt niet zo eenvoudig. Via de AWBZ krijg ik niks, moet het via de gemeente regelen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-07-2010 om 22:59

Hulp

Dat is idd een lastige situatie. Des te meer omdat in de indicatie die jij krijgt voor hulp er waarschijnlijk toch van wordt uitgegaan dat je een partner hebt die bij kan springen... En ja, ik weet het. Thuishulp is ontzettend moeilijk te regelen. Ik heb tot nog toe helaas alleen maar slechte ervaringen met thuiszorg gehad. Dan krijg je dat ieniemienie beetje thuiszorg, komen er totaal ongeinteresseerde, onwetende jonge meisjes die van toeten noch blazen weten. Lig jij gefrustreerd op de bank en heb je de neiging om het zelf maar te doen Nog erger, ik heb in die paar weken 4 verschillende thuishulpen gehad! Maar goed, iets is beter dan niets. Toch nog een advies: schakel zoveel mogelijk buren/vrienden/familieleden in. Probeer ruim vantevoren een soort rooster te maken wie wat wanneer doet. Het klinkt misschien overdreven maar een gewaarschuwd mens telt voor twee... Succes!!

scheurtje*

scheurtje*

10-07-2010 om 23:10

Lastig

Het is een hele lastige situatie. Het probleem is dat mijn man 's ochtends al om 6 uur de deur uitgaat, dan sta ik er al alleen voor en ik heb 4 jonge kinderen. Ik neem aan dat thuiszorg niet eerder komt dan 8 uur 's ochtends. Buren kan ik vragen, maar om nou te vragen of ze al om half 7 komen als de kinderen wakker worden is ook een beetje te veel. Zeker omdat ze zelf kinderen hebben. Vrienden, die hebben het zelf zo druk, werken allemaal zo'n 4 a 5 dagen in de week, hebben jonge kinderen, en nogmaals, het grootste probleem hier zijn de ochtenden omdat man zo vroeg vertrekt.
Ik vind het toch raar dat ze er van uitgaan dat je partner zo maar kan bijspringen. Mijn man heeft die vrije dagen helemaal niet, dus het kan gewoon niet.
Wat ik kan doen is vragen of mijn moeder 2 weken komt logeren, niet helemaal ideaal, maar als zij het wil doen, dan lijkt me dit de beste oplossing. Ik deed er eerst een beetje luchtig over, maar ga er nu wel tegenop zien.
Dank voor je waarschuwing!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-07-2010 om 23:30

Heel lastig

Ik begrijp het volkomen Dat van je moeder zou ik dan maar met beide handen aangrijpen! Met vier jonge kinderen red je het anders echt niet in je eentje... En als je je lijf echt de rust en kans geeft om te herstellen ben je er waarschijnlijk eerder vanaf dan wanneer je met veel pijn, moeite, kunst- en vliegwerk die weken moet doorkomen. Ik ken vrouwen die dachten het wel even zo te redden maar ze zijn behoorlijk teruggefloten later... Lichamelijk en geestelijk. Ik dacht er ook nogal luchtig over, nou, dat heb ik geweten... Voor een volgende keer zou ik het nu echt anders doen.

scheurtje*

scheurtje*

10-07-2010 om 23:37

Herstel

Ik zie mijn moeder morgen, ik zal het vragen. Mijn man gaat ook kijken of het lukt dat hij enkele weken wat later kan beginnen (is vaak niet mogelijk met zijn werk) en vragen of mijn moeder dan rond een uurtje of 9 's ochtends komt.
Wat ik ook begreep van de gynaecoloog is dat het heel belangrijk is om het goed te laten genezen, omdat volgens hem het herstellen na een mislukte hersteloperatie heel moeilijk wordt.
Ik ben blij dat ik er over begonnen ben, want ik ga nu inderdaad goed bekijken hoe we dit gaan oplossen.
Het lastige is dat ik pas half augustus hoor wanneer ik geopereerd word, en dat kan dan 1 week of 2 weken later zijn, of misschien 3.
Had jij veel last van pijn erna? En hoe lang heb je er na niet gewerkt (er van uitgaande dat je werkt).

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-07-2010 om 23:55

Werk

Ja, dat klopt wat je gynaecoloog zegt. Daarom is het van belang om die genezing echt goed te laten verlopen en daar alle tijd voor te nemen. Ik werkte niet op dat moment (gelukkig). Ik weet wel van andere vrouwen die wel werkten dat ze vaak te kort ziekteverlof opnamen; hetzij omdat ze zelf weer aan de slag wilden hetzij hun baas/de bedrijfsarts ze weer aan het werk wilden hebben. Laat je niet ompraten en zet dat herstel op nr. 1. Het zijn maar een paar weken op een heel leven en niemand is onmisbaar. Echt niet. Goeie les die ik geleerd heb. Wat ook een goeie les was: leren dingen uit handen te geven en om hulp te vragen. Ik ben erg onafhankelijk en zelfstandig en dat was denk ik voor mij het allermoeilijkste. De controle uit handen geven. Wat pijn betreft: was prima te doen. Ik heb twee dagen in het ziekenhuis aan de morfine gehangen (heeeerlijk spul is dat, toen nog fikse doses paracetamol en in een paar weken thuis afgebouwd naar nul. Wat ik veel vervelender vond dan de pijn was het niet naar de wc kunnen. Als het goed is krijg je wel een receptje mee voor iets als Movicolon om de ontlasting te vergemakkelijken maar het is die eerste dagen een ramp. Gewoon eng om naar de wc te gaan. Nog een tip: als je op de wc zit zuchten met je mond open, net zoals wanneer je aan het bevallen bent. En ook met dit karweitje geldt: neem de tijd. Probeer soweiso te genieten van het feit dat je niks hoeft te doen. Klinkt gek maar als moeder is dat eigenlijk een luxe, zoals je weet Je moet echt even omschakelen maar lees dat boek, kijk die soap, ga lekker surfen met je laptop op schoot etc. Neem een gezichtsmasker en verwen jezelf een beetje. Je hebt het verdiend!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-07-2010 om 00:02

Narcose?

Weet jij trouwens al of je een epidurale verdoving krijgt (ruggenprik) of algehele narcose? Ik weet niet of je kan kiezen maar ga maar voor de algehele narcose ook al heb je na de ingreep minder last van een ruggenprik. Mijn gynaecoloog adviseerde mij hetzelfde ook al mocht ik ook gaan voor de ruggenprik. Je ligt niet echt comfortabel en het is toch een uitgebreide ingreep dus dan wil je er echt niet bij zijn... Ik kreeg meteen na de operatie iets tegen de misselijkheid in mijn infuus en ik ben dus absoluut niet misselijk geweest.

scheurtje*

scheurtje*

11-07-2010 om 00:05

Ach werk

Dat heb ik dus ook. Ik vind het echt heel heel moeilijk om dingen uit handen te geven. Ik ben dat helemaal niet gewend omdat ik eigenlijk het hele huishouden en alles in mijn eentje bestier. Ik werk maar 2 dagen in de week, dus ik vind mezelf echt niet zo onmisbaar daar. Het voordeel is wel dat mijn kinderen dan 2 dagen naar de kdv, BSO gaan, dat scheelt als ze eenmaal zijn weggebracht die ochtend. En je hebt gelijk, ergens is het ook heerlijk om even niks te hoeven doen, vooral die 2 dagen dat de kinderen op school en kdv zijn worden fantastisch, lekker in bed lezen, daar kijk ik wel naar uit.
Ik ga mijn baas wel vertellen dat ik wrs in ieder geval 3 weken niet kom werken, ach dat zijn 6 dagen, waar hebben we het over...
Morfine heb ik nooit gehad, weet ook niet of ik dat krijg. Misschien valt de pijn wel mee, want ik heb natuurlijk geen hysterectomie zoals jij hebt gehad. We zullen zien.
ik heb bij een vorige bevalling een subtotaal ruptuur gehad en toen gelukkig geen problemen gehad met ontlasting, kreeg toen inderdaad Movicolon.

scheurtje*

scheurtje*

11-07-2010 om 00:08

Ruggenprik

Mocht kiezen. En ik heb gekozen voor een ruggenprik, dit omdat ik mij verteld is dat de pijn van de operatie na een ruggenprik veel minder is dan na een narcose, omdat je enkele uren erna nog gevoelloos bent beneden. Maar ik kan het veranderen. Wat ik misschien wil is een ruggenprik en een roesje.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-07-2010 om 00:14

Herkenbaar

Haha, heel herkenbaar dus! Ik zou je baas vertellen dat je minimaal drie weken niet kan komen werken maar dat het ook 6 weken kan duren. Je kan dat beter vantevoren vermelden... Tja een hysterectomie is natuurlijk wat anders dan wat jij krijgt en iedereen ervaart pijn anders dus daar valt weinig over te zeggen... Maar er is tegenwoordig zulke goede pijnbestrijding dus je hoeft maar te kikken Overigens ben ik tijdens mijn bevalling ook totaal uitgescheurd maar dat hebben ze wel meteen goed kunnen hechten gelukkig. Wel nog een hele tijd last gehad met zitten en naar de wc gaan ondanks de Movicolon maar geen last van littekenweefsel oid. Kon ook niet plassen, moest gecatheteriseerd worden. Ook bij de hysterectomie en het blijven rotdingen, blaascatheters. Blij toen dat kreng eruit ging Ik zou zeggen, informeer je goed, stel vragen als het nodig is en regel zoveel mogelijk. Een goede voorbereiding is het halve werk. En hopen dat het allemaal meevalt!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-07-2010 om 00:18

Ruggenprik

Hmm, dat is natuurlijk ook weer zo. Maar ook na een algehele narcose hoef je echt niets te voelen. En een ruggenprik brengt ook weer andere risico's met zich mee. Het is een heel persoonlijke beslissing maar als je toch voor die ruggenprik gaat zou ik zeker een roesje erbij vragen. Ik heb ook weleens een ruggenprik gehad met roesje en dat is prima gegaan...

scheurtje*

scheurtje*

11-07-2010 om 00:21

Opeenstapeling

Tja de reden dat het bij mij zo mis is gegaan is een opeenstapeling van heftige bevallingen: eerste een enorme knip, tweede een subtotaal ruptuur, derde heel slecht gehecht door vk, was eigenlijk bijna een totaalruptuur waarbij er nog een dun vliesje stond, maar onder dat vliesje was het kennelijk al mis en als klap op de vuurpijl een 9 ponder die er in 1 minuut uitgeperst is. Toen was er niks meer over daar Volgens de gyn had ik de laatste bevalling niet vaginaal mogen doen, maar ja, achteraf hè.

scheurtje*

scheurtje*

11-07-2010 om 00:24

Roesje inderdaad

Moeilijke beslissing inderdaad. Ik bel maandag even het ziekenhuis en vraag of ik een roesje er bij kan krijgen. Een andere reden dat ik liever geen narcose wil, is dat ik snel een longontsteking oploop en een narcose vergroot die kans.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-07-2010 om 00:33

Narcose

Sjonge dat is nogal wat;-( Tja achteraf praten is nogal makkelijk he? Op zo'n moment heb je niks voor het kiezen... Ach, straks wordt de boel weer mooi opgeknapt daar beneden En als je vatbaar bent voor longontsteking kan ik me voorstellen dat je liever niet voor algehele narcose gaat. Dan is die ruggenprik met roesje best een goede optie hoor. Zou fijn zijn als dat kan!

amk

amk

11-07-2010 om 07:09

Zorgverlof

vergeet je voor je man niet gebruik te maken van het korte zorgverlof?
Hier heeft hij gewoon recht op. Hiermee kun je de uurtjes 's morgens opvangen want zorgverlof hoeft niet in hele dagen opgenomen te worden. Het kan ook gewoon in een aantal uren per dag. Het kortdurende verlof kan niet geweigerd worden. En belangrijker het mag alleen gecompenseerd worden met bovenwettelijke vakantiedagen. Je man houdt dus tenminste recht op 4 weken vakantie dit jaar.

scheurtje*

scheurtje*

11-07-2010 om 08:49

Paar uurtjes per dag

Elisa, precies het komt gewoon weer goed.

amk, het probleem van het werk van man is dat hij over het algemeen niet een paar uurtjes per dag vrij kan krijgen. Als hij er niet is moet hij nl vaak vervangen worden en dat gaat niet voor een paar uurtjes: of een hele dag of niks.
Maar we gaan kijken hoe dat allemaal zit.

Kari1

Kari1

11-07-2010 om 10:21

Zorgverlof

Het wordt meer iets voor werk, recht en geld...
Je man mag 2x zijn aantal werkuren per week als zorgverlof opnemen. Als hij niet voor zeg 3 weken 2 uur in de ochtend kan opnemen om de kinderen en jou te installeren voor de dag, en een uurtje eerder terug kan komen om boodschappen te doen en te koken dan blijft hem niets anders over dan 2 weken compleet verlof nemen. Dat zijn waarschijnlijk meer uren. Baas mag kiezen.
Kari

scheurtje*

scheurtje*

11-07-2010 om 13:15

Zo veel?

Goh, wist niet dat hij recht had op zo veel zorgverlof. Dat klinkt we goed. Kan je nagaan hoeveel ik me er al in verdiept had Ik zal zeggen dat hij dat gauw met zijn baas moet bespreken. Ik denk dat zijn baas liever heeft dat hij 2 weken aan 1 stuk weg is dan bijvoorbeeld 3 weken telkens een paar uur. Dan kan zijn baas gewoon een vervanger inhuren. Dat moet hij wrs nl ook doen voor die paar uur en een vervanger komt niet voor een paar uur, dus zal zijn baas de vervanger voor een hele dag moeten betalen.

scheurtje*

scheurtje*

12-07-2010 om 09:04

Ander tijdstip

Tuurlijk ben ik niet afhankelijk van de datum die ze noemen, dat weet ik en uiteraard let ik op schoolvakanties, maar van de operatie een week of een maand later plannen krijg ik niet ineens meer hulp van uit mijn omgeving de datum eind augustus is niet onhandiger dan een ander tijdstip.
Ik weet dat ik mijn kinderen ergens anders kan laten spelen, maar bij een baby en peuter zal dat wat lastiger gaan Extra dagen naar de creche en BSO zal niet gaan, enorme wachtlijsten.
Ik moet inderdaad even gaan kijken hoe we dat het beste met man's werk kunnen oplossen.
Kan een werkgever zorgverlof weigeren?

Losse extra dagen

Scheurtje,

Hier in de Randstad waren er enorme wachtlijsten voor een vaste plek op de opvang, maar ik heb heel vaak een losse dag erbij kunnen krijgen. Dan had iemand al afgezegd, of zat de dag in die week nog niet helemaal vol.

Ik zou het zeker proberen. Met een beetje slijmen willen ze er ook nog wel eentje boventallig erbij nemen, als het een rustig kind is..

scheurtje*

scheurtje*

12-07-2010 om 16:56

Rodebeuk

Ja daar zat ik ook aan te denken, goed idee. Nooit geschoten is altijd mis en nee, ik heb geen rustige kinderen...

Zorgverlof

Zorgverlof mag niet geweigerd worden door de baas. Het is bij wet geregeld. Hij zal het vast niet leuk vinden, maar als ik het zo lees kun je strakjes alle hulp gebruiken.

scheurtje*

scheurtje*

13-07-2010 om 21:26

Oke

Dank voor de links Pelle. Het is net als met ouderschapsverlof, ook dan mag een werkgever het weigeren als het bedrijf er door in ernstige problemen komt. Zo snel zal dat niet gaan denk ik want het bedrijf waarvoor mijn man werkt is redelijk groot en doet het goed. Maar je weet het nooit dus nu maar alvast aanvragen.

Pelle en scheurtje

OKe dat was nieuw, maar bedankt voor de linkjes!

Ach je kan het altijd proberen op te lossen met de baas van je man. Mijn man werkt ook op een groot bedrijf, maar hij zal toch gewoon een vrije dag moeten inleveren. Nu heeft hij er genoeg dus dat is het probleem niet. Mijn werkgever heeft inmiddels wel een zorgverlofregeling ingevoerd met daaraan gekoppeld dat ze het recht hebben om maar 70% uit te keren van mijn salaris.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.