Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pooh bear

Pooh bear

04-12-2020 om 19:05

pfff nieuwe corona Quarantaine regels


Maar

waar komen dan al die besmettingen vandaan? Worden de dode virussen dan verspreid, waardoor andere mensen vervolgens ook weer een positieve test krijgen?

Tsjor

Triva

Triva

06-12-2020 om 22:36

'Ik heb afspraken afgezegd voor de zekerheid en me met een minimaal snotneusje gemeld voor een test op dag 4. '

Had pas gemogen en heeft pas zin vijf dagen na de ontmoeting...https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/11/26/testen-op-corona-vanaf-1-december-voor-bepaalde-groepen-ook-mogelijk-zonder-klachten beetje jammer dat je je nu toch niet aan de regels hebt gehouden.

Nou Triva

De regel was dus dat ik in principe niets hoefde te doen omdat ik niet binnen de anderhalve meter was geweest. Ik kwam niet naar voren uit bron en contactonderzoek.
Ik heb de regel strenger geïnterpreteerd dan nodig omdat ik onzeker werd over wat er toch zou kunnen gebeuren.
Verdiep je er ff in voordat je met je beschuldiging komt.

Tijgeroog

Tijgeroog

06-12-2020 om 23:29

Triva en anderen

Jawel, ze mocht testen want ze had klachten en dan mag (moet) je altijd testen. Bovendien werkte ze niet uit voorzorg, want ze had geen contact gehad binnen 1,5 meter met positief getest persoon. Er was dus geen officiële aanleiding voor quarantaine. Toen het kind,dat wel binnen de 1,5 meter kwam, ook negatief bleek was er geen reden meer om niet te werken..

En verder... zijn wij de afgelopen periode ook wel wekelijks voor minimaal 1 persoon naar de teststraat geweest. Maar elke keer een ander, dan kom je nog eens ergens. Fijn dat dat nu zo goed geregeld is.

En de test zo erg vinden dat je het niet meer wilt doen? Sorry, maar daar kan ik me voor een volwassene niets bij voorstellen. (En nee, ik vind de test heus niet aangenaam, zit ook elke keer kokhalzend en met een pijnlijke neus)

En guppie neem ik allang niet meer serieus.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

07-12-2020 om 00:12

Test

Uit angst voor de test hoef je het niet te laten. In je keel is zo voorbij, en in je neus is alleen een beetje vreemd gevoel.

Yuria

Yuria

07-12-2020 om 07:22

Tsjor

'waar komen dan al die besmettingen vandaan? Worden de dode virussen dan verspreid, waardoor andere mensen vervolgens ook weer een positieve test krijgen?'

Misschien wel. Dat zou wel verklaren waarom veel positief geteste mensen geen klachten hebben.

Flavia

Flavia

07-12-2020 om 07:47

Phryne

Een beetje vreemd gevoel?
Dan heb je geluk gehad of de test swab is niet voldoende diep gegaan.
Tot kokhalzen en bloedneuzen heeft dochter tot nog toe gehad.
Ik snap wel dat ze er tegenop ziet. Ze heeft er nu 3 gehad en er zullen er nog wel meer volgen als ze naar haar vader wil blijven gaan.

Ad Hombre

Ad Hombre

07-12-2020 om 08:44

Tsjor

"Ik hou niet van liegen. Maar als je met een leugentje een vastgelopen situatie met twee dolgedraaide schroeven kunt oplossen dan wens ik je bij deze spontaan keelpijn en een loopneus toe."

Mensen hebben soms een bijna kinderlijke moraliteit. Zelfs als het om belangrijke zaken gaat kijken ze niet verder dan wat 'moet' en wat 'mag'. Ik denk dat Kohlberg dat het conventionele niveau van moraliteit zou noemen.

https://verkenjegeest.com/kohlbergs-theorie-morele-ontwikkeling/

Liegen voor jezelf is misschien fout, maar liegen voor de gezondheid van de anderen waar je mee in contact komt (en verantwoordelijk voor bent) zou ik persoonlijk zelfs een verplichting vinden.

Mensen zijn belangrijker dan regels.

Zo zie je dat de conventionele geesten in volstrekt onbegrip schieten als iemand bij een naderende pandemie zichzelf en zijn familie onterecht ziekmeldt. Dat mag namelijk niet!

Piep

Piep

07-12-2020 om 08:56

Mag niet?

Of was het onderduiken met het ontsmetten van al je inkopen en een voorraad van een jaar een overtrokken reactie waar iedereen hier nogal verbaasd over was? Niet echt gezond voor je kinderen ook.

Ik zie bij jou nog steeds de wens om alles uit te bannen Ad. Een wens die niet realistisch is en bovendien helemaal niet nodig. Het gevaar zit hem niet in het gevaar van het virus, maar in de massaliteit. De kans dat jij of ik in het ziekenhuis komt is miniem. Als je daar bang voor moet zijn dan kun je beter ook nooit meer een auto in stappen.

Ad Hombre

Ad Hombre

07-12-2020 om 09:20

Ppiep

"Of was het onderduiken met het ontsmetten van al je inkopen en een voorraad van een jaar een overtrokken reactie waar iedereen hier nogal verbaasd over was?"

Die onterechte ziekmelding daar was duidelijk de meeste opschudding over.

"Niet echt gezond voor je kinderen ook."

Wat is ongezond? Mijn kinderen zijn twee weekjes langer in lockdown geweest dan alle andere kinderen.

Ze gaan nu weer gewoon naar school waar regelmatig klasgenootjes besmet worden.

"Ik zie bij jou nog steeds de wens om alles uit te bannen Ad."

Gewoon niet besmet worden tot de vaccinaties lijkt me een goed streven.

"Een wens die niet realistisch is en bovendien helemaal niet nodig."

Tot nu toe gaat het prima.

Wel eens gehoord van het feline coronavirus? Dat verstopt zich in de darm van een kat en kan daar wel jaren blijven zitten. Vervolgens kan het muteren (jawel terwijl het in de kat zit) en veranderen in het bijna altijd dodelijke FIP (feline infectious peronitis).

Ik zeg niet dat dat met SARS2 ook gaat gebeuren, maar misschien is het toch beter om niet besmet te raken. Je weet maar nooit over een paar jaar.

Ad Hombre

Ad Hombre

07-12-2020 om 09:33

Tsjor

"waar komen dan al die besmettingen vandaan? Worden de dode virussen dan verspreid, waardoor andere mensen vervolgens ook weer een positieve test krijgen?"

Nee, dat zijn onzinpraatjes. Ga er maar vanuit dat het aantal vals positieven zeer klein is.

Maar Guppie heeft een keer gelijk in de zin dat je best positief kunt testen terwijl het virus al 'dood' is. Helaas kun je dan ook nog best ziek zijn omdat je immuunsysteem nog op volle toeren draait mede getriggerd door al het 'dode' virus in je lichaam. Mensen kunnen doodgaan terwijl de infectie al weg is door de immuunoverreactie.

Andere kant van het verhaal is dat het virus maanden na de besmetting nog in je darmen aanwezig kan zijn en natuurlijk het long covid verhaal waarvan nog niemand precies weet waar het vandaan komt.

Vals negatieven komen daarentegen behoorlijk vaak voor. Dat weten we al vanaf de begintijd toen mensen afwisselend positief en negatief testen. Ook weten we dat een behoorlijk percentage mensen geen klachten heeft. Dat is niet hetzelfde als vals positief want die mensen kunnen (vaak) wel anderen besmetten.

Test je positief zonder klachten. Ga er dan maar vanuit dat je besmet bent: -> quarantaine

Test je negatief met veelzeggende klachten (met name longontsteking en reukverlies): -> quarantaine

pooh Bear

pooh Bear

07-12-2020 om 10:16

geweest

Nou heb me vanmorgen getest. Tijgeroog het is niet zo dat ik me niet ga laten testen. Maar ik vind die test echt meer dan vervelend en een vreemd gevoel. Vooral die in mijn neus ik vind het een heel eng en pijnlijk gevoel. Die in je keel moet ik van kokhalzen maar dat is gelukkig heel snel weer weg.

Over dat dode virus. Mijn broer had zich een week nadat hij Corona had opnieuw laten testen omdat hij wilde weten of het virus weg was. Hij testen weer positief. Toen zei de ggd dat het geen nut heb om je gelijk weer te laten testen omdat de dode virusdeeltjes nog wel een paar weken bij je blijven maar dan ben je niet meer besmettelijk. Maar dat gaat dan dus om mensen die het wel gehad hebben en al weer bijna beter zijn.

Ik ga maar zitten wachten op de uitslag hopelijk komt hij op tijd zodat ik morgen weer aan het werk kan.

Piep

Piep

07-12-2020 om 10:50

Ongezond

"Wat is ongezond? Mijn kinderen zijn twee weekjes langer in lockdown geweest dan alle andere kinderen."

Met ouders die behoorlijk in de paniek waren, voor een jaar voorraden inkochten, een soort bunker in de voortuin hadden voor pakketjes, alleen savonds in het donker soms een rondje reden om er even uit te kunnen zonder dat de buren het konden zien. Die niks tegen hun vriendjes mochten zeggen, ook niet over de 'ramp' die er aan kwam. Ik vind dat ongezond, ja.

Net als de ouders die nu hun kinderen al acht maanden thuis houden vanwege de enorme angst om zelf besmet te raken. Gelukkig gaan jullie niet zo ver.

En dat voorbeeld van die darmen van die kat illustreert het absurde van jouw gedachten hierover. Toch vandaag maar even niet de trap op lopen? Misschien verstap je je wel en donder je naar beneden. Kan op de lange termijn ook best gevolgen hebben en is een stuk reeeler dan dat kattenverhaal.

Ik heb er niets mee, met dat paniekgezaai. De druk op de zorg is lastig genoeg. Je hoeft het niet erger te maken dan het is.

Pirata

Pirata

07-12-2020 om 11:02

Zeg

Zullen we het nu niet meer hebben over het thuishouden etc. in maart? De situatie is nu qua kennis en ervaring onvergelijkbaar.
Ook niet kies om kwetsbaren te veroordelen die hun kinderen thuishouden, Piep. Of bedoel je het niet zo bot?

Ad Hombre

Ad Hombre

07-12-2020 om 11:03

Piep

"Ik heb er niets mee, met dat paniekgezaai."

Ik ook niet, zal blij zijn als het vaccin er is.

Voorkomen

Voorkomen is beter dan genezen.

En uiteraard is het een kant van het spectrum, speel op safe met een nog onbekend virus, maar ik ken ook genoeg mensen die aan het andere eind van het spectrum zitten en een pandemie, ook voor kwetsbare kinderen en ouderen, bagatelliseren.

Zie het grensgedrag van sommige scholen, leerplicht en VT.

Je kunt het 'paniekzaaien' noemen, ik noem het liever 'denk aan je gezondheid'.

In een pandemie.

Irina

Irina

07-12-2020 om 11:12

Fijn

dat je nu de nuance aanbrengt dat sommige scholen grensgedrag vertonen, AnneJ! Er zijn ongetwijfeld heel veel scholen die het wel goed doen.

Ad Hombre

Ad Hombre

07-12-2020 om 11:17

Voorkomen

In het kader van voorkomen.

Gewone mondkapjes helpen anderen als je zelf besmet bent maar als je ook jezelf wilt beschermen kun je beter FFP2 of FFP3 maskertjes gebruiken. Ik heb in februari een paar dozen gekocht. Die waren lang moeilijk te krijgen, maar je kunt ze hier bestellen:

https://www.distrelec.nl/search?q=ffp2

(de varianten zonder ventiel nemen)

Kopzorg

Kopzorg

07-12-2020 om 13:12

1 organisatie 1 protocol

Waar ik een beetje erg van begin te balen is de eigen invulling die sommige mensen aan het beleid geven. Dat het ROC waar mijn oudste op school gaat een ander protocol heeft dan het VMBO van mijn jongste dat snap ik. Ander gebouw andere looplijnen, kinderen onder de 18 en volwassenen vragen om een andere aanpak.
Maar dat de diverse docenten van oudste dan ook nog binnen het door de school vastgestelde protocol hun eigen regels maken voor toelating tot de online lessen is echt van de gekke.
Oudste was verkouden (op een niveau waarmee je voor corona gewoon naar school ging) en moest volgens protocol van de school contact opnemen met de docenten om toegelaten te worden tot de livestream die dan van de lessen gemaakt wordt. Een van de docenten deed daar niet aan mee omdat hij niet de indruk wilde wekken dat "quarantaine een keuze is".

Iedere instelling/ school/ onderneming zijn eigen protocol dat afgestemd is op de doelgroep en de situatie ter plekke dat snap ik een vind ik prima. Dat ik bij de fysio wel een mondkapje op moet maar bij de tandarts niet is helemaal duidelijk. Maar dan wel bij alle therapeuten in de praktijk op dezelfde manier. Als school zegt dat je in geval van quarantaine kunt vragen om een livestream van de les dan moeten alle docenten daar aan mee doen en dan moet er niet per docent nog andere regels worden gehanteerd.

Pennestreek

Pennestreek

07-12-2020 om 13:48

Kopzorg

Daarover zou ik dan contact opnemen met de school. Mentor of afdelingsleiding lijkt mij de eerste aangewezen persoon. Want dit kan inderdaad niet.
Quarantaine is inderdaad geen keuze, dat moet gewoon. En dus moet docent meewerken. Tenzij deze docent zelf ook graag elke verkoudheid meepakt natuurlijk...

Kopzorg

Kopzorg

07-12-2020 om 14:02

Pennestreek

Dochter is net 18 en "moet" het dus zelf regelen. We hebben samen al heel wat zitten mailen de afgelopen dagen. Deze docent is ook de mentor van dochter.
We/ Dochter heeft het geopperd dat ze volgende keer gewoon naar school komt met klachten. Als hij niet het protocol wil volgen dan hoeft zij dat ook niet. Hele discussie heen en weer.
De test was negatief dus ze is vandaag wel naar school ook al is de verkoudheid nog niet weg.
Weer boze mail van verzuimbegeleiding zitten we niet op te wachten. Die zak hooi had haar wel ongeoorloofd afwezig gemeld.
Sorry voor die vreemde titel die hij hier thuis gekregen heeft maar het is zo'n vreemde man met een rare visie op les geven en mentor zijn.

Piep

Piep

07-12-2020 om 14:05

Docenten

Hier mogen docenten zelf weten of ze een livestream opzetten. Toen zoon positief getest was hebben twee docenten de moeite genomen om even teams op te starten. Twee uur les dus in een hele week.

Pennestreek

Pennestreek

07-12-2020 om 14:10

Kopzorg

dan zou ik dat neerleggen bij de afdelingsleiding. En dat zou ik zelf als ouder doen, ook al is dochter 18. School heeft een protocol en deze docent volgt dat niet. Dat is dus niet de afspraak. Is er geen protocol, of zoals bij Piep (wat ik echt heel raar vind...) dan is het wat lastiger, maar in dit geval is het er wel, dus daar moet niet alleen je dochter maar ook de docent zich aan houden.

Kopzorg

Kopzorg

07-12-2020 om 14:41

Samen met dochter mails gemaakt

Nog niet alle geadresseerden hebben gereageerd.
Als dit bij een volgende afwezigheid door corona gerelateerde klachten weer gebeurt ga ik bellen. Dat heb ik dochter al verteld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.