Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

corretje

corretje

04-06-2014 om 11:46

problemen met zachte lenzen

Ik draag al heel lang zachte lenzen en dat is altijd goed gegaan. De laatste tijd zijn ze steeds eerder ' op'.
Ze horen een maand mee te gaan,maar soms al na een paar dagen gaat vooral de linker lens irriteren,net alsof er een stofje onder zit
Dus de lens weer schoonmaken en soms gaat het dan weer even goed,maar het lijkt wel of ze niet meer goed passen,of elk stofje er onder komt,terwijl dit nooit zo was.
Wil liever niet aan de daglenzen,omdat die wel heel veel duurder zijn.
Iemand ook zo'n probleem met zijn lenzen gehad en misschien nog tips?

Hombre

Hombre

04-06-2014 om 11:55

Zacht vs. hard

Er is mij ooit verteld dat mensen na verloop van tijd intolerant worden voor zachte lenzen. Bij harde lenzen zou dat veel minder spelen.

Ik heb al 35+ jaar harde (zuurstofdoorlatende) lenzen en dat gaat nog steeds prima. Lensen gaan meestal zo'n 4 jaar mee.

Ixje

Ixje

04-06-2014 om 13:30

Herkenning geen tips helaas

Ik had precies hetzelfde. Alleen had ik voor ik ooit aan zachte lenzen begon ook harde lenzen gehad. Dat ging mis toen ik allergisch reageerde op de vloeistof. Wisselen van vloeistofsysteem ging wel beter, maar ik bleef geirriteerde ogen houden. Zat ook erg vaak achter een beeldscherm. Omdat de irritatie bleef had de opticien zachte lenzen voorgesteld omdat deze comfortabeler waren.
Deze begonnen dus na 5 jaar ook minder fijn te zitten. Had ook adervorming in mijn hoornvlies, wat vrij link is. Ben wel onder extra controle geweest hiervoor.
Toen kwam ook het maandsysteem. Dat heb ik drie jaar gedaan, maar ook steeds weer had ik al na een week het idee dat de lenzen op waren.
Inmiddels wist ik ook dat ik hooikoorts heb. Dus nu ben ik aan de bril. Met daglenzen voor af en toe, want inderdaad anders vind ik het te duur. Gelukkig staat een bril mij ook heel goed. Maar aangezien ik een behoorlijke sterkte heb is dit wel erg duur. Een beetje mooi dun geslepen glas was van mijn bril die ik nu draag zo'n 500 euro per paar. Ik heb hem nu 5 jaar.

Ik zou mijn ogen best wel willen laten laseren, maar ten eerste durf ik het niet. Ik ken iemand die er juist uiteindelijk slechter van is gaan zien. En dan moet ik ook heel erg gaan sparen. We hebben wel spaargeld hoor, maar niet voor dit doel.
Dat zou wel een fijne oplossing zijn.
Ook heb ik nu -8 in mijn bril zitten. En ik weet niet of ze dat al kunnen corrigeren. Naar mijn weten kon dat een paar jaar geleden nog niet.

ik ook

Ik had dat ook, kon maar zo'n 3 weken met m'n maandlenzen doen. Volgens mij heeft het met eiwitafzet op de lenzen te maken. Ik ben overgestapt op daglenzen omdat ik een bril als een beperking ervaar (ik blijf die glazen schoonmaken en voel 'm ook echt zitten). Is helaas duurder ja, maar dat heb ik liever dan elke dag een bril.

Laseren zou ik ook willen, maar ik vind het ook eng en het lijkt me pijnlijk (met dat flapje). Dus nu nog maar even niet. Al is het tegenwoordig niet duur meer.

Theekopje

Theekopje

04-06-2014 om 20:34

Silicone

Ik weet niet of het voor jou ook een oplossing kan zijn, maar ik ben overgestapt op silicone hydrogel lenzen. Duurder, maar via internet kom ik wel aan voordelige aanbiedingen.

+ Brunette +

+ Brunette +

04-06-2014 om 21:18

Het type lenzen maakt inderdaad uit

Ook ik verdraag na enkele decennia minder goed lenzen. Inmiddels ben ik aan de bril want ik was bijziend (gecorrigeerd met de lenzen) met daarnaast een leesbril dus het was de hele tijd bril-op-bril-af. Multifocale lenzen vond ik minder prettig en ze zijn peperduur. Maar wat ik wilde zeggen, toen ik nog lenzen droeg, merkte ik ook verschil tussen het ene type en het andere. Silicone hydrogel van een goed merk zou inderdaad kunnen uitmaken. Het kan ook zijn dat fabrikanten stiekem aan de lenzen morrelen en de kwaliteit niet meer dezelfde is als een paar jaar geleden.

corretje

corretje

05-06-2014 om 10:28

fijn herkenning

Bedankt allemaal voor de reacties.Er zijn dus meer mensen bij wie de lenzen minder prettig gaan voelen na een tijd.
Zelf draag ik al 30 jaar lenzen en waar vroeger jaar lenzen rustig 3 jaar! mee gingen lukt het nu met maandlenzen amper twee weken.
Mijn ogen laten laseren heb ik ook al vaak over gedacht,volgens mij heb je die prijs er na flink wat jaren wel uit,maar ik vind het ook te eng om te doen en weet ook inderdaad niet of dat met mijn sterkte kan.
De tip van silicone hydrogel lenzen ga ik eens nakijken,misschien is dat wel wat,lijkt me heerlijk om niet steeds die stofjes eronder te hebben.

Ixje

Ixje

05-06-2014 om 17:27

Silicone hydrogel

Werkte bij mij ook niet helaas. Zelfs daglenzen gaan vaak niet een hele dag lekker.
Ik vind een bril ook niet de fijnste oplossing, maar het is beter dan niks zien, of zere ogen helaas dus.

Maar wie weet helpen die siliconen hydrogel lenzen wel voor jou. Hoop het.

Nachtlenzen!

Ook ik heb jarenlang zachte lenzen gedragen en ging van jaar- naar halfjaar- naar maand- en toen naar daglenzen. Die kon ik op een gegeven moment nog maar amper 10 uur per dag verdragen. Droge, geïrriteerde ogen. Dus op nadrukkelijk advies van de oogarts aan de bril gegaan, want geen geld voor laseren. En laseren vond en vind ik best eng.
De opticiën adviseerde mij op een gegeven moment nachtlenzen te proberen: s nachts lenzen in en overdag perfect zicht. Ik was wat sceptisch, maar ik heb ze nu drie jaar en het is echt een superuitkomst!
Ik kan ze echt van harte aanbevelen! Misschien is het ook een oplossing voor jou?

Hombre

Hombre

06-06-2014 om 07:45

Nachtlenzen

Een jonge vriendin had nachtlenzen maar kreeg er een ernstige ontsteking onder. Ze ziet nog steeds niet goed met een oog. Misschien een incident maar ik zou het risico niet nemen.

corretje

corretje

06-06-2014 om 10:37

nachtlenzen

Ik heb al eens eerder gehoord van nachtlenzen en dat leek mij ook wel wat.Maar na enig snuffel werk bleek dat je dan maximaal iets van -4 mocht hebben.
Helaas hier beide ogen-6.5 dus ik kwam er niet voor in aanmerking,leek mij echt fantastisch! Maar bedankt voor de tip.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.