Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Snel advies nodig: stikstof bij 5 jarige? (wratjes)

Vandaag toch maar even bij de huisarts geweest, zoontje had 3 doornwratjes op zijn voet.
Volgens huisarts "even"aanstippen met vloeibaar stikstof en weg zijn ze.

Maar mijn zoon is pas 5, en ik lees overal dat het verre van prettig is!
Spreekuur is al donderdag ochtend: doen of niet doen?
Is het te doen voor een kleuter van 5, niet van het type stoer/bikkeltje?

heb het zelf nooit gehad, vind het idee doodeng. Ervaringen positief en negatief zijn ff erg welkom !

Dank

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

30-09-2008 om 19:16

Wel gaan, maar doet pijn

Astertje, inderdaad hangt het ervan af waar de wratjes precies zitten. Ik heb er een met stikstof laten verwijderen (in een aantal pogingen overigens) en vond het geen pretje. Je voelt het wel degelijk, maar het is idd maar voor even.

Ik zou mijn kind uitleggen dat het wel even pijn doet, maar dat het snel weer over gaat. Zoiets. Niet laten denken dat je het niet voelt, want als hij dan nog een keer moet voor herhaling (kans is aanwezig), dan heb je een probleem natuurlijk.

Astertje

Astertje

30-09-2008 om 19:32 Topicstarter

Locatie...

Twee zitten op de hiel, netjes een aan elke kant
De derde zit echt op de rand van de voet, aan de buitenkant/rand zeg maar.

Zit toch te dubben, als je google erop naleest lees je af en toe verhalen van mensen, incl volwassenen die, tja, in geuren en kleuren uit de doeken doen dat het niet te harden is.

Amazone

Amazone

30-09-2008 om 21:58

Nee

Ik zou het niet doen. Formule W of wrattenolie werkt ook en pijnloos. Alleen duurt het veel langer.

Amazone.

Vind het erg meevallen

Ik had er ooit een op de rug van mijn hand. Ik vond het eerlijk gezegd erg meevallen, en zou er liever snel vanaf zijn dan lang prutsen met formule w (die hier maanden niets deed overigens, dus dat verschilt blijkbaar). Als het om mijn kind ging (ook best bang voor prikken e.d.) zou ik het toch doen. Het is nl. echt maar even. Van tevoren uitleggen dat het even pijn doet, zelf relaxed blijven en dan is het zo voorbij.

Verhalen

Bij mij is het destijds enorm tegengevallen, maar 1) dat is al heel lang geleden (meer dan 30 jaar) en 2) daar is waarschijnlijk iets niet helemaal goed gegaan. Ik kreeg er enorme en zeer pijnlijke bloedblaren van (onder mijn voet). Misschien zijn meer van dat soort akelige verhalen op internet te vinden, maar het is zeer de vraag of dat representatief is.

Zo'n 15 jaar terug liet een vriendin van mij een hele serie wratjes op haar handen (toch een gevoelige plek) verwijderen, en dat gaf geen enkel probleem.

Misschien moet je eens bij de arts informeren hoe groot de kans is dat er iets niet helemaal goed loopt, en wat er dan gebeurt. Waarschijnlijk is er niks aan de hand. Als het heel vaak veel last zou geven zou die behandeling niet zo gebruikelijk zijn, denk ik (zie ook de andere postings in dit draadje, het valt kennelijk nogal mee). Wil je echt alle risico uitsluiten, tja, dan wordt het Formule W...

Groeten,

Temet

Mamvantwee

Mamvantwee

01-10-2008 om 10:08

Misschien

...maakt het wel een groot verschil of je a) de wrat onder je voet hebt of ergens op een zacht plekje zoals je hand en b) hoe dik de eeltlaag is waar de wrat zich in/onder heeft genesteld (en daarmee of je als volwassene al een dikkere voetzool hebt dan als kind).

Want ook bij mij was het flink tegengevallen, met allerlei niet nader te noemen pijnlijke details, maar die wrat zat dan ook in een dikke eeltlaag. En dan is-ie niet genegen snel opzij te gaan voor een fowmule W of zelfs een stikstofbehandeling.

Met andere woorden: het kan bij het zoontje van Astertje 200% meevallen en direct verholpen zijn zonder problemen! Wie weet...

Mamvantwee

Mamvantwee

01-10-2008 om 10:39

Gaat ook weer vanzelf weg

zeggen ze, wratten ontstaan door een virus. Na een tijd (kan jaren duren) gaan ze ook vanzelf weer weg. Als je er geen last van hebt, kun je dat nog overwegen.

En als het idd niets uitmaakt welke methode je gebruikt, zou ik bij mijn kind zeker voor voetwratjes, dan maar niet aan de stikstof gaan.

Anneja

Anneja

01-10-2008 om 10:53

Wel doen

Op plekken waar ze niet in de weg zitten zou ik ze gewoon laten zitten, maar voetwratten zijn vervelend.

Middelste heeft op zijn 4e twee keer een wrat op zijn hand aan laten stippen. Hij vond dat eng, maar met een lichte houdgreep, meetellen (huisarts hier zegt dat hij het 15 tellen doet en stopt dan bij 10), mij mogen knijpen, en het toetje mogen uitzoeken was het prima te doen. Wel komt de 'echte' pijn pas als de boel weer ontdooid is; dat voelt alsof je je gebrand hebt en duurt ongeveer een kwartier.
Maar gelukkig zijn voeten wat minder gevoelig. Wel zitten voetwratten wat dieper waardoor aanstippen soms niet in 1x werkt.

anne

*Twinkel*

*Twinkel*

01-10-2008 om 12:04

Vanmorgen

Wij zijn vanmorgen voor de 5de keer met een WRAT van onze 3 jarige dochter bij de huisarts geweest. Het was een enorm ding, is dus al een stuk geslonken maar we moeten nog zeker 2 keer terug om het aan te stippen.

Leuk is anders, maar een kind laten lopen met een wrat die haar halve duim beslaat is ook niet je-van-het.

1 keer

had ik een mega wratachtig iets bovenop mijn hand en de stagiaire die het (voor het eerst ) moest aantippen was ietwat erg royaal met de vloeistof...nou DAT deed wel zeer. Omdat de huid op je hand dun is en hij dus echt een dikke cm om mijn wrat heenzat....
Dochter had echter voetwratten en die zei dat het echt even prikte maar dat het daarna wel over was. Is 6 keer geweest.( duur wratje was dat toen )
zoon moet nog want dei heeft een soort moedervlekwrat in zijn hals en die wilen ze of wegsnijden of weg"stikstoffen"...dat vind ik wel eng op die dunne huid.

Nasha the first

Nasha the first

01-10-2008 om 15:28

Ook meerdere malen

met dochter naar de HA geweest om een wrat precies onder de bal van haar voet weg te laten halen....pijnlijk, niet leuk, maar ze kon er nog amper normaal op lopen

Pedicure

Met voetwratten zou ik eerder naar een pedicure gaan dan naar de huisarts.

koentje

koentje

02-10-2008 om 22:45

Stikstof helpt slecht.

misschien liever aanstippen met duofilm en dan klustape erop doen. Wratjes eens in de zoveel tijd afkrabbelen met een speciaal mesje daarvoor., Dat is de behandeling die zoon krijgt van de dermatoloog.
Stikstof doet zeer en ik kreeg mijn bikkel op een bepaald moment echt niet meer mee: we konden echt wel aan de gang blijven!

Yvonen

Yvonen

03-10-2008 om 09:33

Geen stikstof

Wat mij opvalt is dat toch veel mensen door de huisarts behandeld worden met stikstof. Geen pretje en zeker voor een kind niet.
Mijn dochter had ook eens voetwratjes, in eerste instantie zijn die ook bij de huisarts aangestipt met stikstof. Bij onze huisarts was het beleid dit 2 keer te doen en als er geen voldoende resultaat was werd je door verwezen naar de dermatoloog. Die heeft een veel minder pijnlijke manier om wratjes te verwijderen. Een aanstip vloeistof (geen formule W maar een sterker werkend goedje) wat je er zelf 1x per dag op moet stippen. Huis eromgeen insmeren met vaseline zodat die niet wordtaangetast en 1 x per week voorzichtig het bovenste laagje met een nagelvijltje wegvijlen en binnen 1-2 maanden ben je van de wratjes af.

Jolijt

Jolijt

03-10-2008 om 22:05

Hier

Bij de eerste (voet)wrat me aangemeld voor het wrattenspreekuur. We hadden toen geen auto ter beschikking dus ik heb gevraagd of onze dochter naar huis kon lopen erna. Antwoord: Natuurlijk...geen enkel probleem! Omdat er ook een baby/kinderwagen mee moest en het een eindje weg was heb ik haar op de step meegenomen. Ze heeft gegild van de pijn en een week niet kunnen lopen. Andere arts heeft later (want wrat was niet weg...) een sterkere vorm van formule W meegegeven; binnen twee weken was de wrat weg!

Jongste had van de zomer ook een wrat; daarvoor heb ik gewoon formule W gebruikt. In eerste instantie dacht ik dat het niks deed, maar na twee weken 1 keer per dag aanbrengen kwam de wrat los... en ook die is dus weg.

Stikstof... doen we hier echt niet meer.

Urine

Het klinkt vies, maar ik zou je kindje eroverheen laten plassen, het helpt tegen wratjes.

Ik heb er ervaring mee

Homeopatisch

Hallo, ik had vroeger ongelogen meer dan 30 wratten op mijn voeten en die werden soms weggebrand en soms aangestipt, verschrikkelijk, ik heb er echt trauma's aan overgehouden. En ja ze kwamen iedere keer weer gewoon terug. Toen ik voor iets anders bij een homeopaat terecht kwam en iets moest slikken rutha of thuja ik weet het niet meer en als bijwerking was ik binnen een paar wken van al mijn wratten af ! en ze zijn nooit meer terug gekomen. Mijn zoon heeft een wrat op zijn rug en de huisarst doet er lekker niets mee en als het er meer worden dan ga ik eerst ff googelen op homeopatische middelen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.