Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Sporty

Sporty

27-02-2016 om 22:22

Sporten - ik vind het gewoon niet meer leuk

Sinds eind twintig tot en met nu (42) heb ik af en aan gesport op sportschool, (mn lessen zosls bodypump en andere Les Mills producten). Verder ook nog aan loopgroepjes meegedaan en cursussen om weer in shape te komen na zwangerschap. Enfin, van alles wat. Vandaag was ik weer in de sportschool, was al tijdje niet geweest om dezelfde reden, en ik vind het gewoon niet meer leuk. Niet de sportschool, maar gewoon het sporten zelf. Het hoeft van mij allemaal niet meer, gewoon geen zin meer in.

Herkennen jullie dit? Heeft het te maken met leeftijd (ben nu 42)?


Na 22 jaar.

Gewoon tijd om wat anders te gaan doen of voorlopig even niets. Met leeftijd heeft het, denk ik, weinig te maken. Sommige beginnen met 42 jaar in de sportschool, anderen stoppen, zoals jij.

Magalí

Magalí

27-02-2016 om 23:11

Gewoon stoppen

Sporten is niet verplicht, dus gewoon stoppen als je het beu bent. Dan probeer je toch je beweging in het dagelijks leven te pakken?

Ik ben sowieso al niet zo'n sportmens, maar heb ook wel een paar jaar bodypump enzo gedaan. Maar toen had ik het ook wel weer gezien. Ik breng nu twee keer per week een paar uur post rond, en ik wandel en fiets zoveel mogelijk. Geen idee of het aan de leeftijd ligt (ik ben net zo oud als jij), ik ben gewoon geen sportief type.

sporten

Ik hou er ook niet van, dus ik doe eigenlijk al meer dan 20 jaar nauwelijks tot niets aan sport.

Wel doe ik alles op de fiets, en dat komt bij mij neer op >150km per week (meest halen/brengen school, clubjes, boodschappen,...), werk ik veel in de tuin (bv. grasmaaien met handmaaier), hak ik zelf hout voor de kachel etc.
Dus fit en in vorm blijf ik zo ook wel

Imogen

Imogen

28-02-2016 om 09:26

iets leuks uitkiezen

Als je de sportschool en het sporten daar niet leuk meer vindt, zou ik lekker stoppen. Misschien zijn er manieren van bewegen die je wel leuk vindt. Paardrijden, zwemmen, wandelen, wat dan ook. Desnoods winkelen

Limi

Limi

28-02-2016 om 09:31

niet echt herkenning

Ik sport al vanaf mijn 7e of zo. Dus wat dat betreft geen herkenning.

Wel vind ik een sportschool geen echte sport, maar meer ondersteuning voor een echte sport, dus ik zou dat soort beweging snel zat zijn als ik er niks naast had.

Goudvis

Goudvis

28-02-2016 om 09:32

sportvereniging

Ik begrijp dat je dus al die tijd in een soort los verband sport. Bij sportscholen etc. zijn het steeds mensen die een tijdje komen en dan nooit meer. Tenminste dat is mijn ervaring. Bij een sportvereniging is er meer vastigheid qua mensen. En er is meer "omheen" zoals feestjes, tournooitjes etc. Miscchien dat een sportclub jou beter motiveert?
Ik ben zelf lid van de schaatsverening.

Hortensia

Hortensia

28-02-2016 om 10:20

brrr, sporten!

Aan sport heb ik al van kinds af aan een boel broertjes dood, brrr! Maar je moet toch aan je lichaamsbeweging komen. Hoe maak je van de nood een deugd?

Vanwege een kwaaltje heb ik jaren geleden het advies gehad om aangepaste sport te gaan doen. Ik kreeg een lijst van door het toenmalige ziekenfonds vergoede sportgroepen (meestal bij een fysiotherapeut). Daar ben ik braaf heen gegaan, maar ik vond het horror, om uiteenlopende redenen met één dikke rode draad: het is Niet Leuk om me in een groep in het zweet te moeten werken op van te voren vastgestelde tijdstippen. En het is gewoon Niet Leuk om dingen te moeten doen die Niet Leuk zijn. Ik heb niks met loopbanden in een stomme gymruimte met Sky Radio aan, zet me dan liever met een wandelkaart in een mooi landschap. Idem dito voor roeimachines en apparaten waaraan ik moet trekken of duwen. Ik ga liever kanoën ergens in de buurt van bijvoorbeeld de IJssel en de Vecht dan in een duf lokaal met vervelende muziek en als ik met gewichten moet sjouwen, gebruik ik mijn boodschappentas wel

De fysiotherapeut had dat gelukkig door en begreep me. Hij vertelde me dat het ook op andere manieren mogelijk was om minstens dat halve uur beweging per dag te bereiken. Vaak zijn het open deuren, maar toch... En het is vaak goedkoper dan die sportschool

Zo zijn bezigheden als traplopen (in plaats van de lift ) en ja, ook winkelen/boodschappen doen al beweging Idem dito voor de auto eens laten staan. Klinkt allemaal vanzelfsprekend, maar hoeveel mensen springen bij de kleinste regendruppel tóch maar in die auto?

Neem een hond! (tenzij je hele dagen van huis bent natuurlijk - of vraag of je af en toe de hond van de buren mag uitlaten ).

Ga meer recreatief wandelen of fietsen. Stap in de trein naar een onbekend gebied, er lopen vaak interessante wandel- of fietsroutes vanaf stations. Of een stadswandeling! Internet staat vol routes en tips. Laat daarbij vooral het plezier de boventoon voeren.

Bezigheden als tuinieren kun je ook zien als sport. En ik vind het ook nog eens ontzettend mindful om te doen.

En als je dan toch die hond hebt: hondensport is ontzettend leuk! Ook al zit dat lelijke woord "sport" erin

Imogen

Imogen

28-02-2016 om 11:27

Hortensia

'En het is gewoon Niet Leuk om dingen te moeten doen die Niet Leuk zijn.'

Like!

zebra

zebra

28-02-2016 om 13:08

herkenbaar

heb zelf ook een aantal jaar, met tussenpozen, gesport maar ben er ook niet dol op. Al vind ik de groepslessen op zich wel leuk om te doen. Omdat ik toch wel graag voldoende beweging wil, ben ik net als Magali post gaan bezorgen. En verder doe ik zoveel mogelijk lopend of op de fiets, trap nemen ipv lift.

In de tuin werken zorgt ook voor beweging en zo zijn er nog wel wat dingen te bedenken waardoor je toch je beweging hebt zonder echt te sporten.

Elfje65

Elfje65

28-02-2016 om 13:27

Gelukkig

Medestanders. Soms heb ik namelijk het gevoel dat ik de enige ben die er ook zo over denkt. Alleen heb ik fulltime kantoorbaan, moet met de auto naar mijn werk, als ik niet sport heb ik een conditie als een afgekeurde wijkagent en vliegen de kilo's eraan. Ik moet wel. Helaas.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-02-2016 om 13:30

Sporten

Ik heb vroeger aan competitie tafeltennissen gedaan en aan skaten (lange skatetochten). Ik beweeg wel veel zoals fietsen en lopen (ik heb geen auto) maar verder heb ik jaren niets echt aan intensief sporten gedaan. Nu ben ik (46) sinds kort maar eens weer de sportschool ingedoken terwijl ik dat vroeger vreselijk vond. Omdat uit onderzoek blijkt dat 40+ vrouwen veel baat hebben bij krachttraining ter preventie van osteoporose. En zowaar, ik vind het leuk! Een kleine sportschool, persoonlijke begeleiding, een eigen programma, goede en leuke trainers en niks van dat "kijk mij eens strak rondlopen in flitsende pakjes-gedoe". Ik doe HIIT; een intensieve combinatie van cardio- en krachttraining. Daarnaast ben ik met puberzoon aan kickboksen gaan doen. Ik voel me er uitstekend bij. En binnenkort ga ik een klimhal in om een muur te beklimmen. Voor iedereen is er wel wat wils. Trampoline bootcamp, skaten, tafeltennissen, schaatsen, kickboksen, aikido; probeer gewoon verschillende dingen. En als het kan een combinatie van lekker buiten bezig zijn en binnen jezelf in het zweet werken.

Goudvis

Goudvis

28-02-2016 om 14:19

kantoormensen

een kantoormens als ik is echt gebaat bij regelmatig gericht bewegen. De schoonmaak en de tuin doe ik zelf, maar ik ben ook aan het sporten of op de apparaten bezig. Meerdere malen per week. Mijn collega's hebben grotendeels overgewicht, klagen over pijntjes en hijgen als paarden als ze met de trap moeten. Je verliest per jaar na je 50e 1 a 2 % spiermassa. Daarvoor volgens mij ook al, als je niks doet.
Alle beweging is natuurlijk goed, maar ik wil zo lang mogelijk gezond blijven en inderdaad graag geen osteoperose. Dus ik ben juist meer gaan sporten dan ooit. Het ziet er ook strakker uit trouwens.

bieb63

bieb63

28-02-2016 om 16:16

sporten is natuurlijk ook een raar fenomeen

Natuurlijk is (als je het leuk vindt) een competitiesport als voetbal, hockey, volleybal of wat dan ook prima. Net zoals je het leuk kan vinden om aan ballet of e.o.a. dans ding te doen. Zolang je het leuk vindt is dat prima. Maar uiteindelijk gaat het om beweging en dat staat een beetje los van je spieren trainen om 'in shape' te zijn. Ook dat kan iemand belangrijk vinden, maar is uiteindelijk niet hetgeen waar het om gaat.
Het is belangrijk om dagelijks voldoende te bewegen. Belangrijk voor je gehele bewegingsapparaat en ook belangrijk voor je conditie in het algemeen. Gewoon bewegen, en ook af en toe even een tandje extra. Ik heb ook een broertje dood aan sportclubs of vaste momenten en alles wat daarbij komt. Van alles geprobeerd, maar ik hou dat echt niet vol, of met vreselijke tegenzin.
Mijn oplossing: Veel dingen per fiets. Op (kantoor)werk: voor elk printje op staan, voor elke vraag: niet per mail, maar persoonlijk naar die persoon lopen. Nooit de lift, altijd de trap. In de lunchpauze altijd een halfuur buiten even flink doorstappen naar winkelcentrum of gewoon een blokje om. Bij huishoudelijke klussen (bijv. ramenlappen) niet alleen denken: is het nodig, heb ik zin, maar erbij bedenken dat het weer ffff lekker wat bewegen is. Geeft extra stimulans: niet alleen de ramen zijn weer lekker schoon, maar ook, ik ben weer even lekker bezig geweest.

Leuke sport

Sporten in een sportschool enkel en alleen om het sporten is inderdaad niet leuk. Als je wil sporten, kies dan iets dat je gewoon leuk vind om te doen. Volleyballen of tennissen omdat je het spelletje leuk vindt en om de gezelligheid van een club, roeien of paardrijden om lekker buiten op het water te zijn, yoga voor het lekker, dansen omdat je daar lol in hebt.

skik

Vogel

Vogel

28-02-2016 om 19:34

Jakkes!

Ik heb toen ik begin 40 was ook besloten dat ik niet meer hoef te sporten. Nooit met plezier gedaan, talloze hardloopcursussen gedaan, gewoon bah.
Ik heb wel wat mijn fysiotherapeut noemt een actieve levensstijl: fysiek zwaar werk waar ik op de fiets (10 km) naar toe ga, geen auto tot mijn beschikking dus alle verplaatsingen in een straal van 10 km ook op de fiets, sjouwen met boodschappen, huishouden enz.
Ik denk eerlijk gezegd dat ik daarmee gezonder bezig ben dan manlief, die in de auto naar zijn werk gaat, daar acht uur aan zijn bureau zit en thuis alleen van de bank komt om twee keer per week te trainen voor de marathon.
Maar ja, als ik niet op fietsafstand van mijn werk woonde zou ik er ook weer aan moeten geloven.

teuntje

teuntje

28-02-2016 om 21:16

Sportschuol

Een sportschool vind ik ook niks, maar bewegen op zich wel. Ik wandel graag. Liefst zou ik dat met iemand samen doen of met klein groepje. Maar waar vind je zoiets? Hier in mijn woonplaats is wel een officiële roadrunners club waar ook wandelgroepen zijn, maar dat is nog zo georganiseerd. Is er ergens een website of forum waar je een oproep kan plaatsen voor wandelmaatjes?

Bellefleur

Bellefleur

28-02-2016 om 21:21

Het moeten en de lol.

Ik heb altijd een hekel aan sporten gehad. Ik haatte de gymlessen op school. Ik heb een hekel aan teamsporten. Omdat ik op m'm 38ste een blessure had, ging ik naar een fysiotherapeut met een oefenzaal. Na de behandeling ben ik gebleven. Ik ontdekte dat ik fitness leuk vond. Tegelijkertijd ben ik lange fietstochten gaan maken. Voor de lol. Inmidddels zwem ik 2x per week en maak lange wandeltochten. Op zo'n wandeltocht kwam ik ineens tot het besef dat ik.... aan het sporten was! Na deze lange inleiding mijn tip: zoek een hobby met beweging die je leuk vindt. En vergeet het 'moeten bewegen'.

Tango

Tango

28-02-2016 om 21:51

Ben er ook niet dol op.

Ik heb jarenlang aquafit gedaan, soort aerobics in het water. Maar vond dat na een jaar of 7 ook niet leuk meer. Nu doe ik Curves, kleinschalige sportschool met krachttraining speciaal voor dames, in combinatie met conditietraining. Ik doe dit 3 keer per week, je bent er per keer maar een half uurtje mee bezig. Goed te doen en bovendien best gezellig. Verder probeer ik wel meer op de fiets te doen maar in de winter heb ik daar echt weinig zin in moet ik zeggen. Hardlopen vind ik echt vreselijk. Daar begin ik al niet aan.

Jaaaaaaaa, herkenning

Net vanavond mijn jaarabonnement op de sportschool opgezegd. Ik vind er ook he-le-maal niets aan. En het ligt niet aan de oefeningen die ik doe; in het verleden heb ik ook gesquasht, hardgelopen, gezwommen, BBB..... Het kan me allemaal niet bekoren Er schijnt een bepaald stofje in je hersenen vrij te moeten komen, dan ga je sporten fantastisch vinden en raak je er zo ongeveer aan verslaafd. Maar niet bij mij.

Astrid

Astrid

28-02-2016 om 22:47

arch..

ik houd er ook niet van. Vroeger wel, gezwommen, gevolleybald, gekorfbald, calanatics, fitness, hardlopen.
Dat was in mijn jonge tijd en de tijd dat ik die dingen als een uitje zag, even weg van huis.
Nu ben ik blij dat ik het leven heb en aan het einde van de dag niet in coma val.
Ik loop regelmatig, heb een baan waarbij ik veel zit, opsta, buig, loop en ik vind het genoeg. Ik stort al in als ik de voordeur opendoe.
Fitness vond ik niet leuk, ik heb namelijk een vreselijke afkeer van zweten.
Jezelf in het zweet werken, dan doe je denk ik iets niet goed in mijn ogen
Ik knap er ook niet van op, ik word er alleen maar moeier van en krijg door mijn aandoening alleen nog maar meer stijve en pijnlijke spieren.
Merk wel dat hierdoor mijn spierkracht is afgenomen, dat is dan wel weer jammer.
Ik hoop nog steeds dat er een dag komt dat ik slank en fit opsta.
Denk dat ik daar alleen heel lang op kan wachten.

Tegenbericht......Net weer begonnen op de sportschool

Na jaren niet te zijn geweest. Ik loop wel af en toe hard, en ren veel trappen op en af en zo, maar ik vond het toch niet genoeg. Kilo's hoeven er niet af, maar ik had de laatste tijd wel het idee dat alles wat minder strak werd. Ik ben inmiddels ook 50....het gaat me niet eens zo zeer om de 'looks' maar ik denk echt dat als je je spieren een beetje in vorm houdt dat dat later een hoop kleine ongemakken scheelt of uitstelt. Denk rug of gewrichtsklachten en dat soort dingen. Ik ben nu een paar weken bezig, en het voelt goed. Ik vind 3 uurtjes per week investeren in je lichaam eigenlijk wel meevallen trouwens. En je kunt ondertussen ook nog tv kijken, muziek luisteren, bijkletsen met een buurvrouw of gewoon even mentaal niks doen. Ook wel eens lekker.

Ingrid

Goudvis

Goudvis

29-02-2016 om 09:21

precies ingridt

Als ik hierdoor mijn rollator en/of hulpbehoevendheid 5 jaar kan uitstellen, dan investeer ik ook graag in mijn lijf. Ik zag ergens een vergelijking in spiermassa tussen 2 personen van dezelfde BMI. De een (jong) had veel spier, de andere (middelbaar) had maar de helft. De rest was vet. En dat gaat helemaal vanzelf, dat verlies, als je er niet gericht iets aan doet.

Limi

Limi

29-02-2016 om 10:55

Bij mijn sportvereniging zijn er best veel ouderen en die zien er toch fysiek stukken beter uit dan ouderen die helemaal niets doen. Het in beweging blijven scheelt zo enorm veel, niet alleen fysiek maar ook mentaal. Ze zijn niet allemaal afgetraind of strak, maar iets als een nieuwe knie komen ze gewoon snel te boven.

Ze doen natuurlijk wel iets dat ze leuk vinden en waar een sociale component aan zit. Al kun je die sociale component overal wel zelf invoegen. Ik denk zelf dat al die moderne alternatieven helemaal niet zo leuk zijn, omdat ze meer gericht zijn op zoveel mogelijk resultaat in zo weinig mogelijk tijd, en niet zozeer op gezellig gezond bezig zijn. Misschien valt iets traditionelers beter in de smaak? Recreatief volleyball, turnen, stijldansen, schaatsen, korfbal....

Puck

Puck

29-02-2016 om 11:29

sporten is alleen vol te houden als je het leuk vindt

Mijn ervaring is dat je sporten alleen vol kunt houden als je het ook echt voor je lol doet. Motivaties als "in shape blijven" of "wat kilootjes kwijt" "omdat het gezond is" werken altijd maar tijdelijk.
Als je wilt sporten zul je dus rond moeten kijken naar iets dat je wel leuk vindt om te doen en waar je zin van krijgt om te gaan doen. Kan je dat niet vinden dan kom je met een levensstijl zoals Hortensia aangeeft ook een heel eind voor de broodnodige beweging t.b.v. gezondheid.
Ik heb vanaf kind af aan altijd gesport en een jaar of 8 vanwege blessure noodgedwongen gestopt met wedstrijdvolleybal maar ik werd er juist erg ongelukkig van om niet te sporten. Ik heb dus alternatieve sporten opgepakt.

Dinges

Dinges

29-02-2016 om 12:08

Sportschool bah

Ik vind sporten op een sportschool afschuwelijk. Het is voor mij alleen te doen als ik samen met een gezellig iemand ga. Ik snap het dus helemaal dat je daar na al die jaren echt wel klaar mee bent.
Ik ga wel graag wandelen, fietsen, bij vlagen ga ik een halfuurtje joggen. Verder fiets ik naar mijn werk (10 minuutjes) en probeer ik op mijn werk de trap te nemen en zo dus regelmatig een beetje actief te zijn. Dat is voor mij vol te houden, de sportschool niet.

Jaina

Jaina

29-02-2016 om 12:43

Sportschool

Sporten is natuurlijk niet alleen de sportschool. Ik vind de sportschool ook saai. Soms ging ik een poosje. Dan had ik een maatje gevonden en dan gaan we een paar maanden. En dan verwatert het weer en schrijf ik me weer uit.

Tegenwoordig zwem ik regelmatig. Dat is ook niet heel spannend maar is fijn want weinig belastend voor de gewrichten en door een ongeluk kan ik alleen maar low impact sporten doen (dus niet rennen en zo). En het is makkelijk want we hebben een zwembad in de tuin. Dus in de zomer hoef ik er deur niet voor uit. Of ik zwem in de zee. In de winter zwem ik in een overdekt zwembad maar daar vind ik al weer veel minder aan. Die geur van chloor en dat gedoe met omkleden in kleine hokjes. Het is dat ik een vriendin heb die ook elke week gaat maar anders ging ik niet.

Tennis heb ik vroeger gedaan maar kan nu niet meer vanwege de gewrichten. Ik vond dat echter wel een leuke sport. Badminton is ook leuk.

Verder wandel ik graag. Ik woon in een mooie omgeving en ik vind het heerlijk om in het weekend er op uit te trekken en te lopen. Doordeweeks komt het er weinig van. Zeker niet in de winter. In de zomer is het fijn om 's avonds na het eten nog een uurtje te wandelen maar nu doe ik dat veel minder vaak.

Paardrijden is ook leuk om te doen maar heb ik ook te weinig tijd voor. Ik ga wel eens met mijn dochter samen rijden. Dat is leuk. Maar als je er serieus mee bezig wil zijn dan ben je er elke dag tijd aan kwijt (want dan wil ik wel een eigen paard) en veel geld. Misschien als ik met pensioen zou zijn. Kajakken ook leuk. Maar dan moet je eerst naar een geschikte rivier rijden of naar de zee en dan ben je zo een hele dag kwijt. Prima voor af en toe maar niet als wekelijke bezigheid.

Maar goed wat ik kan doen aan sport is in de praktijk dus beperkt door tijd en door de onmogelijkheden van het lichaam maar het zwemmen en wandelen vind ik aangenaam genoeg om het vol te houden.

Oh en ik ga elke twee weken bowlen maar dat levert weer nauwelijks beweging op natuurlijk

Angela67

Angela67

29-02-2016 om 13:14

zonde van m'n tijd

omdat ik het ook niet leuk vind, kan ik altijd dingen verzinnen die nuttiger of belangrijker zijn dan sporten. En dat is dus het probleem . ..

Het is dus niet meer zo erg als vroeger, dan was ik gewoon echt te lui om nog van die bank af te komen, maar nu denk ik altijd: ik kan wel drie kwartier of een half uur naar het lokale sportschooltje gaan of anderszins gaan sporten, maar .. . in die tijd kan ik ook . . . .(band plakken, etc).

Ik denk dat ik misschien meer geconfronteerd moet worden met on-gezondheid als ik niet beweeg, dan heb ik weer een motivator om het wel te doen . ..
Als het buiten weer iets warmer wordt, is het overigens wel minder vervelend, dus daar hoop ik ook op.

gr Angela

Bellefleur

Bellefleur

29-02-2016 om 13:34

Verslaafd

Ik 'sport' nu een jaar of 12. Er is veel door veranderd. Ik heb nooit meer last van mijn knieën. En ik ben nooit meer verkouden. Ik ben fysiek en geestelijk veerkrachtig geworden. Vroeger verstuikte ik mijn enkel minstens 1x per jaar. Nu nooit meer. Ik heb nog steeds overgewicht. Maar ik vind mijn lijf een stuk leuker. De uitdaging van steeds zwaardere gewichten bij krachttraining is leuk. En steeds langere wandeltochten maken ook. In het weekend doe ik meestal de grotere huishoudelijke klussen. Ik sta vroeg op 's ochtends, want als ik de klussen af heb kan ik gaan zwemmen, fietsen of wandelen. Niet omdat het zo nodig moet: overgewicht, ouderdom enz. Maar omdat het leuk is. Ik ben verslaafd geraakt.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-02-2016 om 14:07

Bewegen

Ik begrijp niet zo goed waarom de meeste mensen, vrouwen in het bijzonder, wel moeite doen om "gezond" te eten. Low-carb zus, light zo, onbewerkt en noem maar op en verder niet in hun gezondheid en lijf willen investeren door intensief bewegen. Dus niet lopen of fietsen (alhoewel alle beetjes helpen natuurlijk) maar gericht de spieren belasten en de core verstevigen. Dat scheelt echt enorm als je ouder wordt. Als je botten brozer worden en je breekt een heup ben je de klos. Ik zie ook bij mij in de sportschool relatief veel (vitale) ouderen. En mensen die na een blessure komen trainen. Uit eigen ervaring weet ik ook hoe belangrijk het is, na ooit een voet gebroken te hebben en na twee nekhernia's en een rughernia.
En ja, ik vind het heerlijk om te merken dat ik steeds zwaarder kan trainen, dat ik meer conditie heb, geen last meer heb van mijn rug en nek en ja, ook dat ik strakker word. Ik hoef niet af te vallen maar die positieve veranderingen in mijn lijf alleen al maken dat ik graag ga en moe maar voldaan weer terug naar huis fiets na mijn uurtje zwoegen. En in dat uurtje hoef ik even niet bezig te zijn met de dagelijkse zorgen; even mijn geest met iets heel anders bezig houden. Dus ja, ik vind het gewoon leuk.

zebra

zebra

29-02-2016 om 17:03

Teuntje

er zijn een paar manieren om bijvoorbeeld wandelmaatjes te vinden oa de site Beweegmaatje en ook op Facebook is er ergens een groep, dacht iets van Vrouwen Bewegen, waarbij je je kunt aanmelden (zelfs per provincie).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.