Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tijgeroog

Tijgeroog

17-12-2014 om 09:01

Stem kwijt, vanavond presentatie: help!

Verkouden, keelpijn en amper kunnen praten. De eerste twee zijn te overzien, maar ik moet vanavond een presentatie geven en daarbij is de laatste echt wel een probleem. Het gaat inmiddels iets beter dan toen ik vanochtend wakker werd, zachtjes praten is nu weer mogelijk, maar op deze manier kan ik m'n presentatie niet doen.
Heeft er iemand de ultieme tip om vanavond weer te kunnen praten?

Niki73

Niki73

17-12-2014 om 09:51

Afzeggen

Nee, dat gaat niet. Als je de hele dag je mond houdt, heb je kans dat je vanavond 10 minuten kunt praten. Om vervolgens weer je stem kwijt te zijn. Dat gaat niet werken. Sorry, geen goed nieuws.

tip

Wel een tip maar of die vanavond al werkt, weet ik niet. Een tip die ik zelf kreeg en die werkte heel goed! Drink sap van fruit met zachte schilletjes. Dus wel appelsap. perensap etc maar geen sinaasappelsap of ananassap.

Tijgeroog

Tijgeroog

17-12-2014 om 10:14

Afzeggen

Afzeggen is niet echt een optie. Ik geef presentaties voor het Rode Kruis, over Seriuous Request. Ik heb er de afgelopen weken heel veel voor schoolklassen gegeven, die je inderdaad af kunt zeggen. Maar vanavond is in een bibliotheek, een openbare dus, waar berichtjes over gestaan hebben in de krant enzo.
Ik heb al wel aangegeven dat ik m'n stem kwijt ben, ik hoop dat ze een vervanger voor me kunnen vinden. Maar iedereen is druk op het moment...

Tuurlijk wel

Natuurlijk is afzeggen een optie. Wat niet gaat gaat niet. Als een artiest ziek is, gaat de voorstelling ook niet door.
Misschien komt je stem nog terug, maar anders moet je gewoon afzeggen.
Beterschap.

Vera*

Vera*

17-12-2014 om 10:27

alternatief

Zacht en helend voor je keel is de 20 kruiden korrelthee van de Zonnatura.
Als alternatief voor je eigen presentatie kun je je laptop de presentatie laten voorlezen (met kunstmatige spraak) en als het nodig is je stem gebruiken om een paar vragen te beantwoorden.
Dan moet je wel je presentatie uitgeschreven op 'papier' hebben staan.

Mijntje

Mijntje

17-12-2014 om 10:27

microfoon

In ieder geval niet meer praten voor je 'op' moet
Is er een microfoon?
Veel thee met honing en wat dropjes eten. Meer kan je niet doen, wat niet gaat, gaat niet.

Kan je eea op papier zetten dat iemand anders het evt over kan nemen?

Tijgeroog

Tijgeroog

17-12-2014 om 10:46

Antwoorden

Ik zit inmiddels aan de thijmthee, dat voelt wel lekker zacht. Drop is helaas op, en ik twijfel een beetje op ik dat zal gaan halen. Ik blijf liever lekker rustig thuis.
Ik heb de kinderen vanochtend toegefluisterd dat het prima is als ze afspreken, maar dan wel graag ergens anders. Dochter is over een klein uur klaar op school, en ik hoop dat ze dan inderdaad met iemand anders meegaat, ze had gelukkig al plannen. Maar ik ga er straks toch niet aan ontkomen om in ieder geval iets tegen ze te zeggen.
Of er een microfoon is weet ik niet, ik heb ook geen idee hoeveel mensen er gaan komen. De presentatie is helemaal uitgewerkt door het Rode Kruis, en er zitten een paar filmpjes in waarbij ik dus m'n mond kan houden , maar ik vind het lastig om het zomaar aan m'n man ofzo over te dragen. Het is ook nogal een pittig onderwerp, meisjes en vrouwen die slachtoffer zijn van geweld in conflictgebieden.
Er zijn een stuk of 100 vrijwilligers die deze presentaties geven, maar de meesten zitten niet echt hier in de buurt. En morgenavond begint Serious Request al, dus de afgelopen week zijn er nog heel veel presentaties gegeven, iedereen is volgens mij wel moe, en veel gaan vanaf morgen ook in Haarlem bij het glazen huis helpen. Helaas nog geen reactie van het Rode Kruis of er iemand anders is. En bellen met de vraag of ze m'n mail hebben ontvangen is nu ook niet zo handig.

En ik wil het ook gewoon graag doen, ik heb er zin in. het zijn voor het eerst mensen die vrijwilliger naar m'n verhaal komen luisteren, en de afsluiter van een aantal weken had werken. Maarja....

Bedankt voor de reacties!

Juno

Juno

17-12-2014 om 16:32

Koud water

Koud water drinken. Wat ook goed helpt is om je stem juist te gebruiken door bepaalde spieren te gebruiken: doe alsof je van de wc komt met je broek nog open terwijl je hem omhoog probeert te houden. Je zet dan ter hoogte van je taille spieren uit. Doe dat ook als je gaat praten. Wel goed rechtop zitten of staan, anders lukt het niet.
Wat je ook nog kan doen is zorgen voor een laptop met beamer: in plaats van praten geef je de antwoorden in Word.
Succes, en veel plezier!

Tijgeroog

Tijgeroog

17-12-2014 om 16:53

Het gaat de goede kant op

Ik kan weer een beetje praten, maar houd het nog maar even rustig. Ik drink veel inderdaad, en ik denk dat het wel gaat lukken, min of meer... Vervanging vinden is niet meer gelukt, helaas.

Mijntje

Mijntje

17-12-2014 om 17:52

mooi

Hopelijk gaat het toch. Ik zou alleen geen melk drinken, dat schijnt niet goed te zijn voor je stembanden.
Succes!

Tijgeroog

Hoe is ie? Ben je gegaan?

Ik had nog willen zeggen - maar zag dit te laat - je krijgt wel een muisstil gehoor. Ik heb tweemaal gehad dat ik mijn stem kwijt was bij een belangrijke bijeenkomst met meer mensen (dus geen presentatie). Het was een hele merkwaardige ervaring: iedereen luisterde vreselijk aandachtig en muisstil naar wat ik zei. Nog nooit gehad dat mensen zo aan mijn lippen hingen, ik ging me er helemaal belangrijk van voelen

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

17-12-2014 om 22:30

Gelukt

En het was leuk, ookal waren er maar een paar mensen. (Er was een microfoon, maar om tien man met een microfoon toe te spreken vond ik wat overdreven). Nu m'n mond maar houden de komende dagen

mosterd na de maaltijd

Voor een volgende keer tip van mijn zanglerares: een lippen-r pruttelen alsof je met een autootje speelt wil wel eens helpen om de boel los te maken zonder dat het de stem aantast.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.