Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kaaskopje

Kaaskopje

08-05-2013 om 23:16

Tegen stress

Ik zit momenteel in een enorm stressvolle periode. Ik blijk hier op te reageren met hyperventilatieklachten. Niet in de acute vorm, waarbij je in een zakje moet blazen om weer boven jan te raken, maar een regelmatig gevoel van benauwdheid door een te oppervlakkige ademhaling. Ik was bang dat ik weer longembolieën had, maar ik blijk in dat opzicht in orde te zijn.
Omdat deze stressvolle tijd nog wel even zal aanhouden, hoop ik wat tips te krijgen. Wie heeft hier ervaring mee en hoe pakte je dat aan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Petra Pakje

Petra Pakje

08-05-2013 om 23:55

Koppel het los

Misschien wat moeilijk uit te leggen, maar wat mij echt hielp was om in te zien dat ik die stress en spanningen HEB en niet BEN, 
En dat proberen heel sterk te voelen, met muziek of op een lange wandeling. Je bent een mens die stress ervaart, maar niet stress bent, er is nog een stuk van jou dat  los staat van wat je gevoelens. Dat is je kern en daar kun je altijd naar terug. 

Tegelijkertijd wel erkennen dat je je gestresst voelt, je mág het zijn. Het is normaal. Als je je stress probeert te bestrijden, strijd je 2 strijden in een: je stress, en het idee dat je die stress moet bestrijden.

Verder: iets doen ipv niks doen. Muziek luisteren. Op andere gebieden (huishouden) de lat laag leggen. Iets leren, gitaar spelen of zo . Lief zijn voor jezelf en niet teveel verwachten van jezelf. Goed ademen. Het van je afschrijven. 

Heel veel sterkte. 

Mijn oplossing was eerst leven bij de dag, vandaag niet morgen, later werd het alleen maar NU niet over een uur of twee uur. Dat zie ik dan wel weer. En ademhalingsoefeningen. Bewust diep inademen, zolang ik me daarop concentreerde was ik even daarmee bezig en niet met hetgeen de stress veroorzaakte.

Mamvantwee

Mamvantwee

09-05-2013 om 09:40

Grounding

Ik ben afgelopen jaar heel erg geholpen met een simpele oefening, die me van te hoog ademen en hartkloppingen heeft afgeholpen.

Ga stevig staan, voeten iets uit elkaar (het kan ook zittend, liggend, lopend, maar het simpelste begin is als je staat). Concentreer je op je voeten. Stel je zo levendig mogelijk voor dat er een wortel (als van wen boom) vanuit je stuitje via je benen, voeten, de grond in groeit. Die wortel zet jou stevig vast.

Ik heb vooral geleerd om niet te concentreren op mijn ademhaling. Maar door deze oefening verdween de hyperventilatie.

Succes met je drukke en stressvolle leven.

groet, Mamvantwee

mix

mix

09-05-2013 om 10:02

Hier

ook ik heb last van chronische hyperventilatie, heb er wat medicatie voor voor als ik het niet onder controle kan krijgen.
Mijn oefeningen zijn (indien dat mogelijk is) neurieen, zingen, 3 sec inademen door de neus en 6 sec uitademen door de mond. Verder afleiding zoeken, maar dat is uiteraard lastig als je aan het werk bent en net dat je stressvolle situatie is.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

09-05-2013 om 11:48

Lighouding

Ik heb deze oefening geleerd:
Op je rug liggen, armen wijd. Knieen optrekken en naar een kant laten vallen. Je hoofd naar de andere kant draaien. Zo blijven liggen. Door deze houding moet je wel beter ademen.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-05-2013 om 12:28

Neuriën

Bedankt voor jullie tips. Neuriën helpt inderdaad ook heb ik gemerkt. De rest ga ik uitproberen

Klaartje

Klaartje

09-05-2013 om 12:34

Wat ik moet doen

Ik blijk al jaren een verkeerde ademhaling te hebben. De volgende oefening doe je een paar keer per dag, en als je bijv. sta te koken doe je het een paar keer gewoon staand.
Ga liggen op je rug en leg je hand op je buik, adem in door je neus en wel zo dat je een lage buikademhaling heb, dus duw je hand omhoog met je buik. Houd enkele seconden vast en adem uit terug door je neus. Doe dit enkele keren achter elkaar. Als je het doorhebt hoe het werkt kun je het ook staande doen als je bijv. sta te koken of zo.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-05-2013 om 00:08

Vandaag

Het is een wonder. Uitgerekend op mijn werk, kon ik weer even lekker ontspannen. Ik was alleen met een collega en hoefde alleen maar wat telefoontjes op te pakken. En ondertussen lekker een boek lezen en me weinig sociaal gedragen naar die ene collega die ook dienst had. Geen spanning dus, geen bemoeienis van teamleiders en ander 'gespuis', gewoon stilte op die paar klanten na. En nu nog drie dagen vrij!
Bedankt voor jullie tips. Ik schat zo in dat ik ze allemaal nog kan gaan uitproberen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.