Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Trage schildklier

hallo allemaal,

sinds afgelopen vrijdag ben ik ineens schildklierpatient geworden. de schildklierwaarde was 1 terwijl hij rond de 9 zou moeten zijn volgens de huisarts. ik ben een volkomen leek op dit gebied, heb een beetje zitten googelen en kwam op de site van de schildklierziekten terecht.
mijn klachten zijn moeheid, tintelingen in vingers, oorpiepen, traagheid in denken en doen , vergeetachtigheid en zo nog even door. ik kreeg meteen een medicijn wat ik langzaam aan moet opbouwen en de rest van mijn leven zou moeten slikken.
Is t niet normaal dat je door je huisarts wordt doorverwezen naar een internist om achter de oorzaak te komen ? Ik heb vorig jaar Pfeiffer gehad, maar daar kan het volgens hem niet aan liggen. Ondertussen haal ik me af en toe de ergste dingen in mijn hoofd en ben ik benieuwd naar wat er me allemaal nog te wachten staat. Ik zou nog wel even kunnen doortypen, maar dan wordt het helemaal een warrig geheel ben ik bang, dus ik hoop op wat reacties van jullie.
ps. het was trouwens ook een verklaring voor de hevige menstruaties van een paar draadjes hierboven.

Groeten,
Mirakel

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen Wouters

Ellen Wouters

04-01-2009 om 15:44

Nee

Je hoeft niet per se naar een internist. Bij een trage schildklier zonder verdere complicaties is het vrij gebruikelijk dat de huisarts dat zelf behandelt.
Die behandeling is heel standaard: schildklierhormoon (vaak Thyrax) slikken, een leven lang. Het duurt een tijd voor je goed ingesteld bent.

De twee meest relevante waarden zijn je TSH (moet laag zijn, onder de 2 of onder de 3, hangt een beetje af van het laboratorium waar je bloed geprikt wordt) en je FT4 (moet hoger worden, boven de 9, dat zal die waarde zijn waar je huisarts het over had).

Of je goed ingesteld bent (=juiste hoeveelheid medicijn) is te meten aan die waarden, en aan of je je goed voelt. Dat kan een aantal maanden duren. Met een trage schildklier kun je 100 worden, maar het is wel zaak goed ingesteld te raken anders blijf je je rot voelen.

Welke site ben je geweest? hypomaarniethappy.nl is heel informatief.

Groet, Ellen

mirakel68

mirakel68

04-01-2009 om 17:21 Topicstarter

Ellen

Dank voor je reactie. De site die je noemt bedoel ik , er staat veel informatie op, ook over de bloedwaarden en dat is wel handig om te kunnen lezen als leek.
Ik vraag me alleen af of het nu verstandig is om eerst te wachten tot de Thyrax eens goed is ingesteld en dan verder onderzoek te laten doen. Ik bedoel, het is toch ook belangrijk om te weten waarom de schildklier het niet meer goed doet ? Het kan een infectie zijn en ik las ook dat eerst moet worden uitgesloten of de bijnieren niet zijn aangetast, ik wordt er eigenlijk een beetje onrustig van, ook omdat ik degene ben geweest die het voorstelde aan de huisarts om mijn schildklier eens te testen. Hetzelfde heb ik vorig jaar met Pfeiffer gehad, die test was ook op mijn initiatief, vandaar mijn vraag over eventuele doorverwijzing naar een deskundige op dit gebied, ik bedoel, het is wel mijn leven.

Groet,
Mirakel

Tinus_p

Tinus_p

04-01-2009 om 17:33

Mirakel

Mirakel:
"Ik bedoel, het is toch ook belangrijk om te weten waarom de schildklier het niet meer goed doet ?"
Het maakt voor de behandeling weinig uit -je moet toch aan de Thyrax. De oorzaak is meestal ziekte van Hashimoto (zie bv hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Hypothyroid of hier http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypothyreo%C3%AFdie).

Wat WEL relevant is, is dat Hashimoto een autoimmuunziekte is, en als je er één hebt, is de kans dat je er nog één hebt wel groter. Het heeft dus zin om ook eens te kijken naar B12 tekort, om maar eens wat te noemen.

mirakel68

mirakel68

04-01-2009 om 18:02 Topicstarter

Tinus

Doet de huisarts dan niet automatisch, bij afwijkende bloedwaarden ?
Ik bedoel er is nog bloed over toch ? Dus een kwestie van het lab bellen voor nader onderzoek lijkt mij een logische stap. Of moet ik daar zelf om vragen ?

Tinus_p

Tinus_p

04-01-2009 om 18:49

Nee, nee en ja

Mirakel:
"Doet de huisarts dan niet automatisch, bij afwijkende bloedwaarden ? Ik bedoel er is nog bloed over toch ? Dus een kwestie van het lab bellen voor nader onderzoek lijkt mij een logische stap. Of moet ik daar zelf om vragen ?"
De antwoorden zijn NEE, NEE, en JA.
Met andere woorden, het kon wel eens zin hebben om terug te gaan, al is het maar om even goed te bespreken wat wel en niet zinvol is.

mirakel68

mirakel68

04-01-2009 om 19:46 Topicstarter

Ellen en tinus

dank voor jullie reacties, ik bel morgen met de ha, dus wordt vervolgd.
groet,
Mirakel

sw4

sw4

04-01-2009 om 22:40

Mirakel

ik ben ook al jaren schildklierpatient en was altijd bij een internist onder controle. Als er bloedonderzoek werd gedaan, werden er minstens 10 dingen onderzocht. Door een verhuizing ben ik nu onder controle bij de huisarts. Bij het eerste bloedonderzoek van hem, werden er maar 2 dingen onderzocht. Ook is het minder regelmatig. Je maakt meestal geen afspraak voor over een half jaar bij de huisarts, bij de internist deed ik dat wel. Dus eigenlijk vind ik het zelf prettiger bij de internist, maar echt noodzakelijk is het niet. Tegen de huisarts heb ik trouwens wel gezegd dat de internist veel meer dingen liet onderzoeken (idd functie bijnieren, cholesterol enz) en dat heeft de ha meteen opgepikt, het wordt nu weer allemaal onderzocht.

mirakel68

mirakel68

05-01-2009 om 17:15 Topicstarter

Sophie

Dank voor je uitgebreide reactie.
Er komt best veel op me af , ben van nature nogal nuchter en kan goed relativeren, maar dit hakt er eigenlijk wel in. Ik doe fysiek nogal zwaar werk en ben na 6 uur werk echt slap in mijn spieren , vraag me af of ik kan blijven doorwerken, zonder mezelf nog meer schade aan te doen. Nuchter bekeken zou je denken dat je een beetje moet blijven bewegen, zodat de stofwisseling niet helemaal plat gaat liggen met alle gevolgen zoals heel erg dik worden. Ik loop nu met opgezette ogen van denk ik oedeem en terwijl ik zit te typen worden mijn vingers slap.
Heb je misschien tips tegen dikke opgezette ogen en dito gezicht ? Mensen kijken me aan of ik zwaar alcoholist ben en dat is niet echt goed voor mijn toch al te te sterke zelfbeeld op dit moment.
Alvast bedankt voor eventuele goede tips.

Hartelijke groet,

Mirakel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.